• Anonym

Behöver stöd! Tradolan-abstinens...

Anonym (Abstinat) skrev 2010-10-20 21:45:13 följande:
    Har oxå tänkt på det men det är ju tillfälligt bara. Får väl härda ut och rådgöra med läkaren om andra smärtstillande, han har flera förslag som jag ska prova. Förhoppningsvis funkar nåt av dem. Och jag har INTE tänkt "knarka" under graviditeten, ville bara veta vad som kan hända. Nog för att jag inte har karaktär, men jag är inte dum i huvudet. Då skulle jag över huvudtaget inte bry mig om detta, eller hur? Men jag bryr mig och vill inte att mitt första barn ska få några lyten tack vare mig. =( Jag slutar även om det innebär obehag för mig. Viktigare är att barnet inte tar skada.
    Det är inte frågan om att uttrycka sig som att "knarka" men faktum är att just Tramadol är ett precis som någon skrivit här ett riktigt rävgift!
    Tramadol är mycket beroende framkallande och det är svårt att sluta med det helt och hållet! Som rygg patient med flera större stelopreationer bakom mig så är jag väl insatt i just Tramadol, jag hade ätit dom över 10 år innan jag slutade så jag vet mycket väl vad det är!
    Jag vet vad det ger/kan ge för verkan, jag vet också att dom till slut inte gör någon verkan alls efter flera års intag! Dom slutar till och med att ta bort smärtan då man behöver så hög dos att det näst intill är omöjligt att få i sig så många miligram om dagen!
    Tramadolet måste man ta i högre o högre doser för att dom ska ge någon effekt mot smärtan, ju längre man äter dom desto mer behöver man....till slut så har dom en enda verkan och det är att stilla ens abstines!
    Så kan man gå i många år, ta den dosen som stillar abstinensen!
    Man blir snabbt och osynligt en Tramadol missbrukare!
    Låter "fult" - JA det är mycket möjligt för ingen tror väl att man ska bli en tablett missbrukare.....och har man då ont så känns det mer legalt att fortsätta....
    Finns så många olika ursäkter och varianter man använder sig utav för att inte erkänna för någon annan och heller inte sig själv att man är fast och att man är Tramadol missbrukare!
    Ja, jag la av själv! Det tog 4 månader innan jag kan säga att jag "va normal" igen men än idag ( efter 2 års Tramadol frihet) så kan suget komma, än idag så måste jag tänka till och intala mig själv att INTE ETT ENDA TRAMADOL PILLER någonsin kommer att passera min mun........
    Så Ts tro mig Tramadol är ett gift! Tramadolet bör du så fort du kan sluta med och definitivt om du planerar att bli gravid!
  • Anonym

Alltså, det är nog bara konstatera att de läkare ni haft som skrivit ut Tramadol, för kroniska smärtor, har ju uppenbarligen inte själva vart särskilt insatt i preparatet, och därmed mer eller mindre kört er in i tablett missbruket.

Ska man nu äta Tramadol på längre sikt, måste man vara insatt i vad det innebär och får för konsekvenser. Och detta bör man ha förklarat och presenterat för sig INNAN man sätter igång. Nu hade jag turen att få det förklarat av en kirurg, och INTE dr-tablett på vårdcentralen. Du kan helt enkelt inte äta tramadol/tradolan, som en vanlig värktablett, för då är du snart där. Och grundregeln är egentligen 2 saker. Nr 1. Känna din kropp. Nr 2. ALDRIG överskrida den övk. dagsdocen utan att rådgöra med behandlande läkare.

Även om man äter det mot kronisk värk, måste man i perioder "tända av" själv, dra ned på dosen under ett antal veckor/ kanske månader, eller tom helt göra uppehåll. Och sen kan man sätta igång en stund igen. Detta gör att INTE dra upp den verksamma dosen. Det är ohyggligt jobbigt, speciellt när man har kronisk värk, för finns det någon gång man har så ont, och helt plötsligt på helt nya ställen, ( förutom resterande abstinens besvär ) som när man slutar på Tradolan/Tramadol? Under tiden får man äta ICKE opiatiska preparat, tex Citodon/Distalgesic eller liknande.

I princip kan man bli beroende av vanliga Alvedon också, men att jämföra Citodon med Tradolan, tycker jag är ganska orellevant. Citodon är kemiskt inte uppbygd enligt opiater, och är därför betydligt "snällare". Men, givetvis kan man börja missbruka det också.

Jag kan in min värld inte förstå, att om man nu har kronisk värk och VET att man är beroende av att kunna smärtstilla sig, för att kunna leva ett i vart fall hyggligt liv, hur man ens kan komma på idén att börja "rusa" sig med värktabletter. Prata om att förstara sin egen behandling för resterande av livet. Det är så urbota korkat, så finns ju ingen sort. Är det i princip bättre att bli alkoholist, för är i vart fall inget som direkt går på smärt receptorerna i hjärnan. Hur tänker man då?

Och om man är lite beroende eller mycket beroende, är ju precis lika illa.

Alla som har kronisk värk, borde få gå en smärtskola, för att lära sig tolka och medicinera sin värk riktigt. Speciellt vid behov av extra tabletter, för det där verkar folk inte ha koll på ett enda dugg.

Jag har ätit Tradolan/Tramadol varje dag i 5 år mot kronisk smärta, och har ännu INGA problem med att dra ned på dosen/sluta med tabletterna för ett antal veckor, utan någon värre abstinens. Och ändå kan jag nu räkna antal ätna tabletter i flera tusentals. Så nej, jag räknar mig inte till dom tablett beroende. rr

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-21 09:06:24 följande:
    Alltså, det är nog bara konstatera att de läkare ni haft som skrivit ut Tramadol, för kroniska smärtor, har ju uppenbarligen inte själva vart särskilt insatt i preparatet, och därmed mer eller mindre kört er in i tablett missbruket.

Ska man nu äta Tramadol på längre sikt, måste man vara insatt i vad det innebär och får för konsekvenser. Och detta bör man ha förklarat och presenterat för sig INNAN man sätter igång. Nu hade jag turen att få det förklarat av en kirurg, och INTE dr-tablett på vårdcentralen. Du kan helt enkelt inte äta tramadol/tradolan, som en vanlig värktablett, för då är du snart där. Och grundregeln är egentligen 2 saker. Nr 1. Känna din kropp. Nr 2. ALDRIG överskrida den övk. dagsdocen utan att rådgöra med behandlande läkare.

Även om man äter det mot kronisk värk, måste man i perioder "tända av" själv, dra ned på dosen under ett antal veckor/ kanske månader, eller tom helt göra uppehåll. Och sen kan man sätta igång en stund igen. Detta gör att INTE dra upp den verksamma dosen. Det är ohyggligt jobbigt, speciellt när man har kronisk värk, för finns det någon gång man har så ont, och helt plötsligt på helt nya ställen, ( förutom resterande abstinens besvär ) som när man slutar på Tradolan/Tramadol? Under tiden får man äta ICKE opiatiska preparat, tex Citodon/Distalgesic eller liknande.

I princip kan man bli beroende av vanliga Alvedon också, men att jämföra Citodon med Tradolan, tycker jag är ganska orellevant. Citodon är kemiskt inte uppbygd enligt opiater, och är därför betydligt "snällare". Men, givetvis kan man börja missbruka det också.

Jag kan in min värld inte förstå, att om man nu har kronisk värk och VET att man är beroende av att kunna smärtstilla sig, för att kunna leva ett i vart fall hyggligt liv, hur man ens kan komma på idén att börja "rusa" sig med värktabletter. Prata om att förstara sin egen behandling för resterande av livet. Det är så urbota korkat, så finns ju ingen sort. Är det i princip bättre att bli alkoholist, för är i vart fall inget som direkt går på smärt receptorerna i hjärnan. Hur tänker man då?

Och om man är lite beroende eller mycket beroende, är ju precis lika illa.

Alla som har kronisk värk, borde få gå en smärtskola, för att lära sig tolka och medicinera sin värk riktigt. Speciellt vid behov av extra tabletter, för det där verkar folk inte ha koll på ett enda dugg.

Jag har ätit Tradolan/Tramadol varje dag i 5 år mot kronisk smärta, och har ännu INGA problem med att dra ned på dosen/sluta med tabletterna för ett antal veckor, utan någon värre abstinens. Och ändå kan jag nu räkna antal ätna tabletter i flera tusentals. Så nej, jag räknar mig inte till dom tablett beroende. rr
    Du har helt rätt!
    Att sen jämföra Citadon och Tramadol eller ännu värre Distalgesic ( som tom är recerptfritt på apoteket och klassas inte som opiater) är ver kligen orelevant!
    Man kan inte och ska inte ersätta en opiat med en annan, den tankebanan är en missbrukarbana man hamnat i och det är ett svårt läge man befinner sig i!
    Jag fick Tradolan nästan precis när dom kom och då visste man inte riktigt vilken hemsk tablett denna är!
    Idag vet man, den håller även på att avecklas och är idag inte alls "lika lätt att få utskrivet" som det va för några år sen!
    Efter att ha haft maximal smärta och ett antal steloperationer så vet man inte till slut vad som är vad när man ska gradera sin smärta! Hjärnan är inställd på att "ha ont" och det har snabbt blivit en ond cirekl! Smärtskola är då det bästa man kan gå! Det va det bästa jag gjort och jag har ockå ätit Tramadol i jätte många år!
    Har också ersatt en opiat med en annan osv osv......alltså varit fast i missbruket i många år!
    Tramadol är en av dom svåraste tabletterna att sluta med!
    Men det går, för vissa lättare än för andra men jag tror inte att någon bara lägger dom på hyllan utan en reaktion, det är en tuff period man har framför sig men den är fullt möjlig!
    Först måste man vara ärilg mot sig själv angående intaget av Tramadolet, man måste se den konkreta sanningen och handla därefter!
    Att sen tro att man bara kan slänga bort allt och sluta bara för att man blivit gravid är inte relevant!
    Även om man VET att det skadar fostret och gör det till en missbrukare så medans man bär det så är det inte så självklart att man helt plötsligt problemfritt kan lägga alla Tramadol åt sidan!
    Finns många,många bevis på det! Ett beroende är starkare än så och det kan vara ett rent helvete att sluta!
    Därför bör man ha slutat en längre period innan man blir gravid så man med all säkerhet är opiat fri!
  • Anonym
    Jezamine skrev 2010-10-21 10:05:05 följande:
    Distalgesic försvann ur marknaden 2005.Och var INTE ALLS receptfritt!
    Distalgesic,Dikoflenak och Voltaren går väl numer under samma..... och ja dom finns inte men Volatren och Dikoflenak finns. Ingen har dom går under opiater så vitt jag vet!
    Vad det nu har med Tramadol missbruk att göra!
    Det går inte att ersätta en tablett med en annan och då absolut inte ersätta en opiat med ett ej opiat preparat!
    Det va väl lite mer det det va frågan om.....
  • Anonym

Måste bara vara lite viktigpetter och flika in att man FÅR inte ett återfall man TAR det.

Jag har inte tabett missbruk bakom mig men jag var rätt nere i amfetamin under flera år(intavenöst) det är ju ingen fysisk avtändning på det men jag vet att den psykiska är SKIT jobbig.
    Jag har varit ren nu i snart 4år och har inga sug alls längre så det går bara man verkligen vill.

Sen önskar jag dig all lycka att bli fri från ditt beroende och att du snart blir gravid!

• Anonym

Herre Gud vilka läkemedels experter och läkemedeles forskare det poppade upp här på sidan!
    Den ena VET BÄTTRE än den andra....osv osv
    Tramadol är ett beroendeframkallande gift, som är mycket svårt att sluta med och man bör INTE vara gravid eller amma under Tramadol intag!
    Ska man förbli tablettfri och komma ifrån sitt tablettmissbruk så finns det INGA andra sätt än att inte ta en enda opiat form!
    Tufft JA kansdke men den absoluta enda vägen!
    Inga tabletter = Inget missbruk!
    Det va väl typ det Ts undrade över.... såg inte att hon va ute efter alla dessa halvdryga experter!

• Anonym

Nåt att tänka på ä ju att rman kan få extremt ont i ryggen när man är gravid också, och då kan man ju inte ta sådana värktabletter, Alvedon på sin höjd. En stor fördel om man har tränat musklerna en del innan! Jag fick väldigt ont i ryggen när jag var gravid vilket var rätt jobbigt, men det gick det med.

Lycka till med allt!

• Anonym
    klyban skrev 2010-10-21 20:55:08 följande:
    Utan tollerans så kan man få bra fart i 200-300mg(helt väck nästan), de som har tollerans tar uppemot 1200mg.
    Då finns det stor risk för krampanfall.

men även utan tollerans och tar 100mg direkt, så får man stor påverkan.
  • Anonym
    klyban skrev 2010-10-21 20:55:08 följande:
    Utan tollerans så kan man få bra fart i 200-300mg(helt väck nästan), de som har tollerans tar uppemot 1200mg.
    Då finns det stor risk för krampanfall.

men även utan tollerans och tar 100mg direkt, så får man stor påverkan.
    ???????????
    HELT OT!!!
    Detta är väl i alla fall inget Ts behöver hjälp med!
    Så skrämmande, låter som ren knark propaganda!
    Vem tror du vill ha info om detta....hur man får "bra fart"...skrämmande!!!!!
    Ren "knark-propagannda" .....
    Ts efterfrågade råd om att sluta med Tradolan...inte fan vad hon behöver för att som du skriver"bli helt väck på" eller vad som är "bra fart i!
  • Anonym
    klyban skrev 2010-10-21 22:37:36 följande:
    Det jag svarade på och gav info på, är absolut inte OT.
    Utan ren fakta på denna medicin.
    Gav info till vem?
    Läste du info om hur mycket man ska ta för att "bli helt väck"?
    Eller hur mycket man ska ta för att bara "få bra fart"?
    På vilket sätt anser du att "din info" har hjälpt Ts?
  • Anonym
    mamita64 skrev 2010-10-21 22:20:01 följande:
    Du Ts har tagit sej rus varenda kväll så hon vet hur mkt som krävs för henne
    Vad vet du vilka rus hon tagit varje kväll? Skrämmande verkligen!
    Det har inget med hennes grund frågeställning att göra!
    Ts ger inga som helst antydningar om att hon vill ha info hur man får ett rus eller hur mycket man behöver för att få det! Det är precis tvärtom!
    Kvinnan har hamnat i ett tablett missbruk  helt uppenbart! Hon undrar och frågar lite runt det och hur det kan komma att påverka bebisen och pratar om att Ts har tagit sig rus varenda kväll så hon vet nog...
    Det enda jag kan säga är att : man står sig själv närmast....skrämmande bara att man dömer andra utan det minsdya belägg efter sig själv!
  • Anonym
    Futurum skrev 2010-10-18 22:25:08 följande:

Att äta tramadol under graviditeten resulterar i att barnet blir beroende och det första som händer när det föds är att det måste "tända av", barnet är befroende av tramadolet precis som du och får ett avvänjings schema. Dessa barn föds också under en viss extra koll!
    Varför ens tänka den tanken?!
    Hur har du tänkt att klara av att gå gravid med din enorma ryggsmärta?

Det är som du säger. Missbrukar man under graviditeten, starka tabletter, alkohol eller droger så ger man barnet några timmar efter födseln ett morfin dropp som går och trappas ned eftersom.. Kan ta upp till 2 veckor innan man helt kan sätta ut morfinet.

Vem vill utsätta sitt nyfödda barn för detta?

Jag hoppas TS, att du får hjälp till att bli av med ditt beroende Innan du blir gravid!
    All lycka till dig!
  • Anonym
    klyban skrev 2010-10-26 00:13:18 följande:
    Men ger inte permanenta fysiska foster skador!
    Och beroendet är inte permanent och efter nedtrappning så är det som vanligt igen.
    Just detta med att det inte förkom någon framtida skada var ju liksom grejen med det postet du citerade från början och ifrågasatte.

Sen är tramadol ett rävgift, det är en annan femma.
    OT!
    Ts ifrågasätter väl ändå inte om det blir permanenta skador på fostret eller inte?
    Eller om barnets beroende blir bestående eller inte?
    Här nedan kommer Ts "frågeställning"

Nån som haft samma/liknande erfarenhet? Hur fixade ni det? Hur lång tid tog det innan man blev "som vanligt" igen? Som sagt, har bara varit utan en vecka, hoppas på förbättring snart...*suck*

Du kanske har "råd eller stöd" till Ts då du varit aktiv i denna tråd?
    Håll dig till frågeställning för en gångs skull!
  • Anonym
    klyban skrev 2010-10-25 23:51:28 följande:

Graviditet

Som en säkerhetsåtgärd bör behandling med tramadol under graviditet undvikas. Data gällande säkerhet vid användning av tramadol under graviditet hos människa är otillräckliga. Tramadol administrerat strax före eller under förlossning påverkar inte livmoderns sammandragningsförmåga. Som med övriga opiater:

- Långtidsbehandling med tramadol, oavsett dos, kan utlösa abstinens­symtom hos nyfödda.

- I slutet av graviditeten kan höga doser utlösa andningsinsufficiens hos barnet, även vid kortidsbehandling.

Djurstudier har inte visat teratogena effekter även om det vid höga doser visats vara toxiskt för fostret som en konsekvens av modertoxicitet (se Prekliniska uppgifter).

Har du läst det du själv har plockat fram!? FÖRSTÅR DU INNEHÅLLET???

För ett fåtal nyfödda barn som har missbrukarföräldrar går det bra. Ett FÅTAL.

Ett barn väljer inte sina föräldrar eller hur dennes uppväxt ska vara.
    Tycker det är JÄVLIGT egoistiskt att skaffa barn om man använder några typer av starka tabletter, droger eller alkohol. DÅ SKA MAN INTE SKAFFA BARN! förens man kommit ur sitt beroende.

Första veckan ligger barnet och skriker, ungefär som kolik fast abstinens, skakar, har frossa pga ABSTINENS.. det är det första! Måste trappas ned med morfin vilket kan leda till andningsdepprison och respirator vård..

SKULLE DU TA ETT BARN TILL VÄRLDEN OCH GE DETTA SOM FÖRSTA START???
  • Anonym
    klyban skrev 2010-10-26 08:54:02 följande:
    Nu är du direkt elak mot dom som har svåra smärtproblem i detta land(handlar inte om missbrukare, utan om smärtpatienter).
    Dom har inte valt sina smärtor, dom skulle säkert kapa av sin ena arm att bli av med sina smärtor och sina mediciner.
    Det är inte en direkt bra situation att vara på smärtstillade och vara gravid, pga det beroende barnet ärver.
    Dock så ger det inga permanenta skador, vilket jag förmedlade.

Förstår inte hur man kan se ner på människor på detta viset, som från början inte valt denna smärtproblematik.
    Skäms på dig!!
    Nu får du väl ge din i alla fall!
    JA det finns smärtpatienter som behöver dessa preparat men det gör dom inte till "ej beroende av Tramadolet" och etfter en viss tid så blir detta bruk ab Tramadolet som ett missbruk då man är beroende och processen att sluta med dessa tabletter är precis som hos missbrukare av tabletten som valt att ta det för effektens skull och inte pga av smärta! Principen vid avslut/nedtrappning är densamma, tar lika lång tid ungefär och känns ungefär på samma sätt! Sen om det varit ett långvarigt bruk pga av smärta eller ett missbruk är i det läget oväsentligt!
    Hur kan du få det till att denna "Anonym" ser ner på misbrukare? Det är visst skrämande uppgifter om Tramadolet men det är ju så det är! Man ska inte skaffa barn under ett pågåendce bruk/missbruk av bla detta preparat! Ditt sett att se på alla former av bruk/missbruk oavsett vad det nu än må vara är skrämmande!
    Du är såååååå påläst och plockar fram den ena faktan efter den andra, du tolkar det på DITT eget sätt eftersom det alltid just bruk/missbruk går att ta fram motsatt info mot vad du gjort! Detta intresse och kunskap du har om allt detta är på ett sätt faschinerande men samtidigt tragiskt! NEJ Tramadolet är inte bra att ta under graviditet då man gör sitt barn beroende oavsett om det är bruk eller missbruk av mamman så är det inte bra och MAN BÖR SLUTA! JA barnet blir beroende, har abstinens och måste trappa ner och JA barnet kan ta skada även om det är ett fåtal som får bestående men så är det ändock en risk! Varför försköna situationen? Brukar/Missbrukar man Tramadol så bör man sluta först och bli gravid sen!
    Vem gav mig rätt att välja mitt bruk av Tramadolet när jag va gravid?MITT BASRN VALDE DET INTE!
     JA jag hade en enorm smärta, va och är fortfarande kronisk ryggpatient och JA jag hade då ätit Tramadol i 10 år.Jag blev gravid,födde min son beroende av Tramadol precis som jag själv! Såna förlossningar kallas och går alltid under "riskförlossninag", min precis som alla andras!
    Min son föddes abstinent, fruktansvärt att se en nyfödd bebis skrika och må såsom han gjorde under nedtrappningen! VIDRIGT RENT UT SAGT OCH DET GJORDE ONT ATT SE DETTA! Han hade INTE VALT att få Tramadol det första han fick när han kom ut! JAG hade valt detta åt honom genom att bruka/missbruka oavsett anledning till det Tramadol!
    OCH NU KOMMER DET HEMSKASTE AV ALLT!!!!!! JA HAN FICK SKADOR DÅ HAN INTE ORKADE DET EN EJ TRAMADOL BEBIS HADE ORKAT SOM HAN INTE GJORDE!HAN VA INTE I SAMMA SKICK, HAN HADE INTE SAMMA FÖRUTSÄTTNINGAR!!!!
  • Anonym
    ModestyB skrev 2010-10-29 09:30:56 följande:
    En beroende är en beroende oavsett vad beroendet kommer sig av. Svårare än så är det väl inte. Det handlar inte om moral, det handlar om ifall det är lämpligt att bära ett barn som beroende och det är det inte, oavsett anledningen till att beroendet uppstått.

Ni vill få det till att man ser ner på beroende och vill förvägra dom rätten till barn. Så är det inte. Vi som inte tycker det är lämpligt att bli gravid som Tradolan-beroende har ett mer rationellt och mindre färgat sätt att se på beroende än ni som *buhubuhu* tycker att det är en mänsklig rättighet för alla att skaffa biologiska barn, oavsett hur barnet påverkas. Ta er ut ur bubblan, den är uppenbarligen till för att skydda er från verkligheten, för i verkligheten skadas barn av moderns beroende, först i livmodern, sedan efter förlossningen och slutligen troligen socialt under uppväxten.
    Tack för dom fina orden! Försökte väl egentligen få till samma sak men du va mer uttrycksfull! Precis så är det!
    Vad man/saker och till kallas är helt oviktigt, faktum kvarstår!
  • Anonym

Egentligen OT men jag måste ställa en fråga till "Klyban" som är så insatt i detta med mediciner,alkohol och droger, bruk och missbruk!

Vart går gränsen på bruk och missbruk?
    Är det det som står på receptet/den läkar rekommenderade dosen som avgör om det är bruk eller missbruk?
    Håller man sig endast till det läkaren rekommenderar så är man inte missbrukare?

• Anonym

Jag bor i USA och mitt stora vice är Vicodine eller Percoset.  Jag har opererats flera ggr och det är därifrån jag utvecklat min smak för dom.
    Nu finns dom ju bara på recept, men ibland får jag tag på dom ändå och knaprar i mig.  Men oftast så är jag utan, ofrivilligt.

Känner så väl igen mig, TS, i din beskrivning, ruset, städmanin...allt på topp.  Mitt hus kan vara on fire, allt går upp i lågor, men med mina piller så är allt ok ändå, haha.
    Utan mina piller så är allt lika platt som du säger och jag går och lägger mig vid 9, samma tid som mina barn.  Och när jag ej har barnen, så super jag, går ut och festar.  Klarar inte av att sitta hemma, själv, uttråkad.

Tyvärr måste jag även ta fler och fler av dom för att känna av något och ruset varar inte lika länge.  Usch, till slut dör man ju...överdos.  Det var ju så Anna Nichole Smith dog. 

Svar på tråden Behöver stöd! Tradolan-abstinens...