Kan det vara att blodgrupperna inte passar ihop?
Är det någon som har hört talas om /vet något om att vissa par har svårt/ inte kan få barn ihop pga att blodgrupperna inte "passar" ihop?
I så fall vilka blodgrupper är det och varför???
Är det någon som har hört talas om /vet något om att vissa par har svårt/ inte kan få barn ihop pga att blodgrupperna inte "passar" ihop?
I så fall vilka blodgrupper är det och varför???
Nej, det har jag inte hört. Däremot att man kan vara inkompatibla, att man helt enkelt inte matchar av någon oförklarlig anledning. Jag har hört om sådana som kämpat i många år och till sist har förhållandet spruckit. När de sedan har träffat en ny partner har det funkat med en gång. Ingen tröst eftersom iaf jag vill ha barn med min älskling just nu och ingen annan.
hej jag har faktiskt funderat på det här med blodgrupperna oxå. jag har en bok som heter ät rätt för din blodgrupp
i den har en vetenskapsman studerat detta i 40 år & han skriver:
barnlöshet förekommer oftare hos kvinnor med blodgrupp A,B & AB än hos O.
sen lite invecklat!...
Teorier
barnlöshet &upprepade missfall skulle kunna bero på att antikroppar i kvinnans vaginala sekret reagerar med blodgruppsantigener på makens sperma..
försöken visade att andelen missfall var högst där modern var 0 & fadern A.
ialla fall enligt en del studier verkar det ju spela in.
vet du vilken blodgrupp du & din respektive har?
jag är inte säker på min sambos men jag vet min.
Eufrosyne: Men kan det inte vara så att barnlöshet är mindre vanligt hos kvinnor med blodgrupp 0 därför att det är den minst vanliga blodgruppen......?
Min man är testad för antikroppar (tror att de kollade om han hade bildat antikroppar mot sina egna spermier) och han saknade det. Min gyn sa att det var mycket ovanligt at kvinnorna kunde bilda antikroppar mot spermier.
AV det jag har hört så har inte blodgrupper med det att göra, men däremot immunologiska orsaker.
Eufrosyne:
Vad stod det mer i den boken, om blodgrupper...jag menar blodgruppen A är mest vanligast i Sverige men alla med A har ju inte svårt att bli med barn...
men om man har en viss blodgrupp ska man tänka på vad man äter?Blev lite nyfiken.
Boken heter ÄT RÄTT FÖR DIN BLODGRUPP och är skriven ac Dr.Peter J d'adamo & Caterine Whitney jag köppte den på Bokus.se en mycket bra bok där det oxå finns listor med vad man ska äta beroende på vilken blodgrupp man har, boken är uppdelad med ett kapitel för varje blodgrupp. Har ätit enligt denna boken i 1 1/2 år ungefär fast har slarvat lite med detta har inte blivit gravid ännu men har bestämt mej för att köra enligt denna stenhårt är ju trots alltd värt försök , jag pratade om denna boken med min gyn och hon var väldigt intresserad av detta då hon själv forskar mycket i barnlöshet, något som man bör undvik är vetemjöl+alla vetemjölsprodukter pga detta hämmar äggutvecklingen för att det är tungt för kroppen att bryta ner.
argronom
o är inte ovanlig grupp vad jag vet...men jag är ingen blodgruppsvetare,med jag tror nog att om man gör undersökningar så ser man nog till att undersökningen går i balans. alltså att man då kollar lika många fall av varje grupp... men boken i sig är mkt intressant, värt att slänga en tanke åt tycker jag.
O är ganska ovanlig, jag är RH -o och det är bara 15% av befolkningen som är det.
jag jobbar med blodgrupper och sådant, jag vet...
det spelar ingen roll för första barnet. ev komplikationer blir bara om Hon är 0 Rh neg och han positiv av ngn av de andra. Detta om man INTE fått en spruta som kallas för profylax spruta 48timmar efter 1:a barnet. Detta är MV, BM och KK väldigt NOGA med att fixa . Koppla av du bara.
Kerpet1:
Varför din blodgrupp är rel. ovanlig beror på kombinationen av att du är Rh- och 0, inte 0 i sig självt. 0 är den näst vanligaste (vanligaste är A). Blodgrupp B eller möjligtvis AB hör till de ovanligaste om du dessutom är Rh-. Det vanligaste är Rh+ i någon av kombinationerna 0 eller A.
Om man har 0, A, B eller AB beror på vilken antigentyp man har på blodkroppens yta. Är man 0 saknar man helt enkelt någon typ av antigen.