• cattiwik

1 mål ersättning

Jag undrar om det här med ersättning. Skulle det funka att ge min snart 4 veckors son ersättning som sista mål innan natten. Han ammar så otroligt ofta under natten och ett mål ersättning innan han ska sova kanske får honom att hålla sig mätt längre och sova lite längre det första passet.
    Med tanke på att han nyss åt 120 ml utpumpad mjölk så verkar han kräva ganska stora mängder mat?

• Svar på tråden 1 mål ersättning
  • Ellensmammaa

Du kan ju prova. Min dotter har ätit lika mycket under natten även med ersättning, men för många blir det ju bättre. :)

• karolina106

Vi gör så ibland. Första natten sov vår dotter 5,5 h i sträck innan hon behövde amma.

Men nu sover hon lika länge även om hon ammas. Så på det stora hela var det ingen skillnad för oss.

Men det skadar ju inte att prova förutsatt att hans mage inte reagerar på ersättningen.

• cattiwik
    karolina106 skrev 2010-10-16 13:16:01 följande:
    Vi gör så ibland. Första natten sov vår dotter 5,5 h i sträck innan hon behövde amma.

Men nu sover hon lika länge även om hon ammas. Så på det stora hela var det ingen skillnad för oss.

Men det skadar ju inte att prova förutsatt att hans mage inte reagerar på ersättningen.
    Hur gammal är eran dotter?
  • stolla

Jag har gjort det sedan min dotter var ca 1 månad. Fick maraton amma varje kväll och hon var ändå inte nöjd. En slurk ersättning på kvällen gjorde att hon började sova minst 5 timmar i sträck. Har fortsatt så och nu är hon tre månader.  Så jag tycker att du kan prova

• cattiwik

Har era barn fått mycket problem med magarna pga ersättning. Är det vanligt?

• stolla

Nej, så länge man ammar samtidigt har det inte varit några problem

• Kakans

Jag ger min dotter ersättning det sista målet och hon sover 6 timmar i sträck och är super nöjd.
    Risken med att introducera ersättning kan ju däremot bli att din son föredrar det iställer för bröstmjölken.
    När jag introducerade ersättning kom amningen lite ur balans, men sådan tur var så var det inget som höll i sig, men det var lite kämpigt med amningen någon vecka efter det, ersättningen är ju lite mäktigare, så jag anatar att min dotter tyckte att bröstmjölken blev blaskig i jämförelse.

Men som sagt, allt fungerar som det ska nu! Helt utan omständigheter! =)

• cattiwik
    Kakans skrev 2010-10-17 09:02:17 följande:
    Jag ger min dotter ersättning det sista målet och hon sover 6 timmar i sträck och är super nöjd.
    Risken med att introducera ersättning kan ju däremot bli att din son föredrar det iställer för bröstmjölken.
    När jag introducerade ersättning kom amningen lite ur balans, men sådan tur var så var det inget som höll i sig, men det var lite kämpigt med amningen någon vecka efter det, ersättningen är ju lite mäktigare, så jag anatar att min dotter tyckte att bröstmjölken blev blaskig i jämförelse.

Men som sagt, allt fungerar som det ska nu! Helt utan omständigheter! =)
    På vilket sätt kom den ur balans. Ville hon inte ta bröstet utan krånglade eller var det mjölken som krånglade?
  • candlelight

Jag har precis börjat göra så med min 3 ½ månaders son. Ge honom en flaska ersättning inför läggningen. Men när han vaknar på nätterna så får han bröstet, likaså under dagen för att amningen inte ska bli drabbad.
    För bröstmjölk är så mkt bättre än modermjölkersättning i det långa loppet.

Så se till att hålla igång amningen, och ta inte till flaskan så fort han verkar krångla, för då kommer han kanske att välja flaskan om han märker att du ger den varje gång han bökar.

Jag köpte en Tommee Tippee flaska, som liknar bröstet. Kräver samma sugteknik, och min son har inga problem att suga på flaskan o sen bröstet direkt efteråt om det krävs mer mat.
    Jag köpte den på Barnens hus, en stor flaska kostade 89:- och cirka 159:- om man ville ha både den lilla o stora flaskan, men jag tyckte det räckte med den stora som rymmer 210 ml.

Den ska även säljas på Babyshoppen.

Den är kanonbra!

• Kakans
    cattiwik skrev 2010-10-17 10:20:57 följande:
    På vilket sätt kom den ur balans. Ville hon inte ta bröstet utan krånglade eller var det mjölken som krånglade?
    Det som krånglade var ju att hon inte ville ta bröstet, det vart liksom lättare att äta ur flaskan.
    Så hon skrek ganska mycket når hon låg vid bröstet och det vart lite kämpigt ett tag, men nu när amningen ändå funkar samtidigt som jag ger ersättning så är jag jätte nöjd med att jag gjorde det.

Men nu, sen ca 2 veckor tillbaka (då flyttade våran familj) så har min dotter (trotts ett mål ersättning innan läggdags) börjat vaknade stup i kvarten, nej men först sover hon ca 4-5 timmar, sen efter det vaknar hon ca 1 gång i timmen, då när hon vaknar är hon ju hungrig, men då ger jag henne bara bröstet, inatt prövade jag ge ett till mål ersättning vid ca 3-4 på natten, men trotts det vaknar hon. Någon som har tips på hur vi kan komma ur det här ständiga uppvaknadet??

Kan tilllägga att det har blivit värre när våran dotter tog napp, hon har inte tagit napp sen för ca 1 vecka sen då hon inte gillat  några vi har försökt med, provade med Bambino och den älskar hon, och på natten brukar jag prova ge den också, men brukar inte duga i längeden, nöjer sig bara 15 min ca.

(Hoppas det är okej om jag lånar tråden lite)
Svar på tråden 1 mål ersättning