• Lussekatten87

Vår son gick ut i porten inatt när vi låg och sov.

Min man vaknade inatt vid 1.30 av att han hörde vår portdörr smälla igen väldigt tydligt,sedan hörde han våran ytterdörr smälla ett par gånger och även en ringklocka. Han vaknade till och fattade då att det var sonen,han rusade upp och hörde endast små snabbt springande steg mot sonens rum, där det även var tänt i taket.

Vår son hade alltså gått upp inatt, låst upp ytterdörren och gått ut i porten och gjort gud vet vad?!
    Dessutom hade grannen mittemot oss fest sent igår kväll,med folk springandes ut och in i porten och därför känns det lite extra läskigt att vad som helst hade kunnat hända!

Han gick INTE i sömnen och han vaknade flertalet gånger tidigt på morgonen och vägrade somna om, han ville upp och leka helt enkelt.

Hur ska vi lösa det här problemet? Låsa hans sovrumsdörr? Har era barn också rymt någon gång?

• Svar på tråden Vår son gick ut i porten inatt när vi låg och sov.
  • deac

Det finns små batteridrivna larm som man klistrar fast i karmen och i dörren. Det är små vita dosor och när dörren öppnas och kontakten emellan bryts så tjuter ett larm. De finns att köpa för en billig peng på Claes Olsson och Jula. Eftersom de sitter med självhäftande tejp så blir det ingen åverkan på dörren.

Grannen hade påhälsning av tjuvar i somras och efter så köpte han sådant här larm. Kan lova att det hördes varje gång de gick i dörrenGlad.

(Kan nämna att det finns en liten brytarknapp påså att det inte behöver låta när det inte behövs.)

• Tigrino

Finns också spionkit till barn som har en infraröd larmmojäng... bryts strålen så piper det ljudligt. Om ni kunde sätta den i hans brösthöjd vid er sons dörr lär ni höra när han gå ut - wio-wio-wio. Det är billigt och låter mkt, skulle tro att batterierna räcker i en evighet också... småsyskonen har haft samma grej i ett par år nu och aldrig bytt batteri så vitt jag vet. 

• Ruggugglan

Prata med hyresvärden. Jag tror inte det ska vara några problem att installera kåpa på låset eller en sådan där kedja. Kravet är nog bara att ni bekostar det (och kanske vill de att en låssmed gör jobbet).

Min dotter rymde två ggr i den åldern. Hon sprang ut på morgonen och hem till mormor som bodde ett par meter bort. Det slutade med att vi inte hade någon nyckel i dörren längre, och fick gömma dem (Vi har märkliga lås.. Man måste ha nyckel både ute och inne. Perfekt när man har barn som är glada för att rymma. Men jag ser det mer som en brandfara...)

• Lussekatta

Nu löste vi det med en kåpa på låset. Och det hände aldrig igen som tur var!

Dottern, som nu är i samma ålder som sonen var då detta hände(2,5 år) är ingen rymmare i allafall, hon är väldigt rädd av sig

• koas

Det där har jag också varit med om...länge sen nu. Vi löste det med en vanlig hasp högt uppe på dörren.

• Tom Araya

Fundera på någon form av larm.
    Alla sätt att försvåra möjligheterna att ta sig ur rummet eller lägenheten är vanskligt ur säkerhetssynpunkt.

• Lussekatta
    Tom Araya skrev 2012-03-17 18:25:10 följande:
    Fundera på någon form av larm.
    Alla sätt att försvåra möjligheterna att ta sig ur rummet eller lägenheten är vanskligt ur säkerhetssynpunkt.
    Vi bor på bottenvåningen och det är nog det bästa ur säkerhetssynpunkt?.. Om man jämför med att hoppa 3 våningar med sina små barn eller gå ut i en rökig trapp.
  • Lussekatta
    koas skrev 2012-03-17 18:21:32 följande:
    Det där har jag också varit med om...länge sen nu. Vi löste det med en vanlig hasp högt uppe på dörren.
    Hasp är också ett bra tips,men vi får inte lov att borra i vår dörr för hyresvärden.
  • Tom Araya
    Lussekatta skrev 2012-03-17 18:30:11 följande:
    Vi bor på bottenvåningen och det är nog det bästa ur säkerhetssynpunkt?.. Om man jämför med att hoppa 3 våningar med sina små barn eller gå ut i en rökig trapp.
    Det finns planer för hur man får ut även de på plan 2, 3, 4 o.s.v.

Dock hjälper inget av dessa om du är inlåst på rummet eller i lägenheten.
  • Flicka88

På IKEA finns det ett "lås" som egentligen är till för att låsa kylskåp och dylikt (vi har ett sådant på vår kyl), men den fungerar säkert lika bra på en dörr om man placerar den på något smart sätt. Omöjligt för dom små att få upp! Man fäster det med dubbelhäftande tejp (som redan sitter på när man köper den) så man behöver inte skruva eller så. Värt att undersöka kanske?

Länk till låset:

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80108935/

~Zackarias 090814~ ~Alexander 100725~ Blendshes.blogg.se
Svar på tråden Vår son gick ut i porten inatt när vi låg och sov.