• Ixa

Hur tränar jag upp bra tal och trovärdig dialekt?

Jag behöver träna på min rikssvenska och undrar om någon kan tipsa mig om bra, konkreta övningar?

Jag har en jättekonstig dialekt, ett resultat av en massa kringflyttande. Som tonåring "la jag av" med mitt dalmål till förmån för en rikssvenska som jag inte längre lyckas tala naturligt, och har sedan dess bott i sydsverige... Resultatet är katastrofalt... Jag har nått fram till en punkt där jag börjat inse att min konstiga dialekt begränsar mig. Människor jag möter tar mig inte på allvar och jag verkar helt enkelt inte förtroendeingivande.

OBS! Ni behöver inte svara om ni tänker ifrågasätta att jag vill träna upp min rikssvenska, för mitt inlägg är inte en fråga om ifall dialekter är bra eller inte. Jag har behov av att träna upp ett "neutralt" språk pga jobb. Punkt. På samma sätt som jag pluggat svenska för att kunna uttrycka mig väl vill jag också ha större kontroll över min röst och således kunna anpassa röst, melodi och språk till olika situationer.

Förslag på metoder, övningar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-16 18:58
    Finns det någon som har haft samma problem och som arbetat på det, som vill dela med sig av sin erfarenhet?

• Svar på tråden Hur tränar jag upp bra tal och trovärdig dialekt?
  • CloudBerry 1

Måste väl vara enklare att gå tillbaka till ditt dalmål.

• Ixa

Nej, det var 20 år sedan... :)

• Menhir

Spontant tänker jag på sådan röstträning som sångare och skådespelare använder. Finns böcker att långa på biblioteket och du kan säkert googla.

Då lär du dig att göra mesta möjliga med din röst och hur man kan prata länge utan att bli trött.

Faktiskt tror jag att får du till röstläge etc så spelar inte själva dialekten så stor roll, den kan tom bli något positivt, något som gör att man minns just dig (jag har själv en svårdefinierad dialekt med inslag av småländska som folk minns).

En gymnasielärare sa en gång att "man ska vårda sin dialekt" dvs det ska höras varifrån man kommer men utan att man bräker. För finns det något ledsammare än skådisar som medvetet talar "rikssvenska" fast de egentligen är tex skåningar??

• Tecken

Gör språket levande. Lyssna på musik på rikssvenska, sjung med. Prata så mycket som möjligt. Spela in dig själv och analysera, finns det något ljud som är särskilt svårt att få till? Öva extra mycket på det.

• Ixa
    Menhir skrev 2010-10-16 18:31:03 följande:
    Spontant tänker jag på sådan röstträning som sångare och skådespelare använder. Finns böcker att långa på biblioteket och du kan säkert googla.

Då lär du dig att göra mesta möjliga med din röst och hur man kan prata länge utan att bli trött.

Faktiskt tror jag att får du till röstläge etc så spelar inte själva dialekten så stor roll, den kan tom bli något positivt, något som gör att man minns just dig (jag har själv en svårdefinierad dialekt med inslag av småländska som folk minns).

En gymnasielärare sa en gång att "man ska vårda sin dialekt" dvs det ska höras varifrån man kommer men utan att man bräker. För finns det något ledsammare än skådisar som medvetet talar "rikssvenska" fast de egentligen är tex skåningar??
    Jo men så tänker jag också, det låter vettigt; att det är klart att det är inte dialekten i sig som är problemet, utan det är en fråga om röstkontroll. Jag har tagit en hel del sånglektioner och har ganska god kontroll över både andning, diafragma, röstläge och röststryrka. Men jag har svårt att få bort den konstiga satsmelodi jag lagt an med. Den sitter lika djupt rotad som ursprungsdialekter gör för många. Vad jag behöver göra är att träna upp svenskan på samma sätt som en utlänning får göra. Jag har som sagt ett problem och är medveten om att jag t ex vid anställningsintervjuer gör arbetsgivaren förbryllad när jag öppnar munnen och börjar prata. Det låter inte vackert...
  • Ixa
    Tecken skrev 2010-10-16 18:31:35 följande:
    Gör språket levande. Lyssna på musik på rikssvenska, sjung med. Prata så mycket som möjligt. Spela in dig själv och analysera, finns det något ljud som är särskilt svårt att få till? Öva extra mycket på det.
    Bra tips, tack!
  • Menhir

Funderar - om du har någon "favoritskådis" som du skulle vilja låna satsmelodin av - kan du inte låna ljudböcker på bibblan som den skådisen läst in och lyssna och träna på att säga likadant?

• Hallonbåten

Du kanske kan kontakta en talpedagog? Det borde väl finnas för vuxna också?
    Kanske kan testa googla på det för att hitta någon i ditt område.

• Ixa
    Hallonbåten skrev 2010-10-16 18:52:46 följande:
    Du kanske kan kontakta en talpedagog? Det borde väl finnas för vuxna också?
    Kanske kan testa googla på det för att hitta någon i ditt område.
    Absolut, det är en lösning. Men eftersom jag har det lite kärvt ekonomiskt just nu försöker jag gärna på egen hand först. Så därför funderar jag på vad en talpedagog skulle låta mig göra för sorts övningar? Skulle gärna testa talpedagogernas metoder men på egen hand alltså. ;) 
  • Ixa
    Menhir skrev 2010-10-16 18:48:17 följande:
    Funderar - om du har någon "favoritskådis" som du skulle vilja låna satsmelodin av - kan du inte låna ljudböcker på bibblan som den skådisen läst in och lyssna och träna på att säga likadant?
    Jag har googlat lite för att finna något på internet, men har inte hittat något... Vore bra att ha text framför sig när man lyssnar på ljudfilen. Tänker att det ju måste finnas sådana övningar för invandrare. Eller kanske ännu bättre; kanske finns det talövningar för skådespelare? Någon som vet var man kan hitta sådant på nätet?
Svar på tråden Hur tränar jag upp bra tal och trovärdig dialekt?