Hur tränar jag upp bra tal och trovärdig dialekt?
Jag behöver träna på min rikssvenska och undrar om någon kan tipsa mig om bra, konkreta övningar?
Jag har en jättekonstig dialekt, ett resultat av en massa kringflyttande. Som tonåring "la jag av" med mitt dalmål till förmån för en rikssvenska som jag inte längre lyckas tala naturligt, och har sedan dess bott i sydsverige... Resultatet är katastrofalt... Jag har nått fram till en punkt där jag börjat inse att min konstiga dialekt begränsar mig. Människor jag möter tar mig inte på allvar och jag verkar helt enkelt inte förtroendeingivande.
OBS! Ni behöver inte svara om ni tänker ifrågasätta att jag vill träna upp min rikssvenska, för mitt inlägg är inte en fråga om ifall dialekter är bra eller inte. Jag har behov av att träna upp ett "neutralt" språk pga jobb. Punkt. På samma sätt som jag pluggat svenska för att kunna uttrycka mig väl vill jag också ha större kontroll över min röst och således kunna anpassa röst, melodi och språk till olika situationer.
Förslag på metoder, övningar?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-16 18:58
Finns det någon som har haft samma problem och som arbetat på det, som vill dela med sig av sin erfarenhet?