• MorrysMamma

Hur ofta ska man erbjuda pottan?

Hej hopp där ute! Sökte runt lite, men hittade inget svar på min fråga, så jag kollar här!

Min son är 1,5 år och jag ska börja med potträning tänkte jag, men nu undrar jag hur ofta man ska erbjuda pottan! Tänkte ta av honom blöjan och låta honom gå utan, men vill ju helst slippa så många olyckor som möjligt.

Tack på förhand eller nåt '

• Svar på tråden Hur ofta ska man erbjuda pottan?
  • P2007

Olyckor kommer det bli många!

Ha pottan stå framme och när han kissar på golvet tar du fram pottan och visar att där ska han sitta och sätt honom där en stund.
    Min dotter var över 2 när vi började pott träna. Hon var inte redo innan. Vi hade två pottor stå i lägenheten. En i vardagsrummet och en i hennes rum. När vi såg att det kom kiss skyndade vi fram med pottan till henne....hälften utanför, hälften i
    Likadant när det kom bajs på golvet, plocka upp det med papper och lägg det i pottan och förklara.

Det är svårt att tvinga dom till pottan....det kommer av sig själv tillslut.

• MorrysMamma

Haha, jo, det är väl så =P Men tänkte att man kanske kan få in nåt någorlunda regelbundenhet (är det ens ett korrekt ord?) i det.. Men kanske är svårt, vad vet jag

Tack för ditt svar!

• vittra

Man kan börja med att erbjuda tex innan de lägger sig, och när de vaknar. Både när det gäller dagsvilan och när de lägger sig för natten. Kanske också varje gång efter att de ätit. Låt honom gå utan mycket med pottan nära till hands så kommer du märka ganska snabbt när och hur mycket han brukar behöva kissa.

• åttioåtta

Vi har börjat "potträna" vår 16 månader gamla son, om man nu kan kalla det för träna. Han har länge varit intresserad av pottan - han försöker sätta sig på den, inspekterar osv. Så i veckan började jag med att varje morgon sätta honom på pottan samtidigt som jag själv går på toa. Även fast han är liten och säkert inte förstår så frågar jag honom - Är du kissnödig? Ska du kissa i pottan? osv. 

Jag har en bok inne på toaletten som han kan bläddra i medan han sitter på pottan men den börjar vara ointressant så jag får byta till något annat. Börjar han protestera och det visar sig att han inte är redo för hela den här pottgrejen så får vi avvakta, men tyckte det var passande att börja nu när han såå intresserad av den.

Svar på tråden Hur ofta ska man erbjuda pottan?