Inlägg från: leolina1980 |Visa alla inlägg
  • leolina1980

Bästa husdjuret till en 9-åring? kanin? hamster? marsvin?

Simsonen vad gulliga marsvin du har, jag blir frestad att själv ta marsvin nu :) Men det kommer inte att hända inom en snar framtid, min man skulle inte gå med på mera djur. Vi har två katter och två kaniner. Men jag har länge funderat på marsvin och nångång ska vi nog ha två sådana. Hur stor bur har du åt dina? Är dom lätta att få rumsrena? Finns det något negativt med marsvin som man ska vara beredd på? Jag har tex läst att dom har mycket ljud på nätterna.. Jag vet egentligen inget om marsvin så jag har mycket att lära mig ännu innan vi skaffar hem dom..
  • leolina1980
    Simsonen tack för ditt långa svar! Jo tyvärr är både marsvin och kaniner lite av en slit och slängvara för många, som köper dom åt barnen och inte fattar att djur inte är leksaker..

Syjuntorna låter kul, jag tycker om djur som "pratar" Glad.  Vilken ras rekommenderar du till en barnfamilj då? Jag tyckte du skrev något om teddy? Är det en riktig ras eller är det som med teddydvärgvädurskaniner, att dom inte är godkända som ras? Ska man ta två honor eller hane och hona? Hur ofta måste man städa buren för att det inte ska lukta? Jag har för mig att marsvin luktar, har läst det här på fl :) Räcker det alltså med en gång per dag eller måste man byta strö/underlag flera gånger om dagen? Förutsatt att dom hålls friska, hur mycket kostar det ungefär i månaden att ha två marsvin?

Oj vad det blev mycket frågor nu, hoppas du orkar svara Glad
  • leolina1980
    Simsonen jag hade gärna kommit och sett på dina marsvin men jag tror att vi bor ganska långt ifrån varandra eftersom jag bor i Finland Glad.

Jag föredrar faktiskt hankön hos alla sällskapsdjur just för att dom är mera sociala och inte så lynniga. Mina två katter är båda pojkar och vår första kanin var pojke. Vi hade bara tänkt ta en från början men bestämde oss för att han nog skulle må bra av att ha en kompis, så vi kastrerade honom och så köpte vi en till, hans lilla-syster. Dom är teddydvärgvädurar och dom är jätte härliga men kräver ju mycket pälsvård så jag skulle aldrig rekommendera nån annan att ta sådana kaniner. Jag tycker ju om att pyssla om dom och hålla på med pälsvård men jag kan tänka mig att många inte gör det och har toviga kaniner. Jag visste vad jag gav mig in på, men tyvärr gör nog inte alla småflickor som vill ha en teddy det.. Nu blev det lite ot här..

Det var bilden av dina sheltien jag föll för, gud så härliga dom såg ut.

Hur vanligt är det då att dom två hanmarsvinen som varit tillsammans från början börjar slåss när dom blir könsmogna? Måste man kastrera dom? Och hur ska man undvika att det går som för Obsidiana som skrev här om problem med kindtänderna? Är tandproblem hos marsvin ärftligt som hos kaniner?
Svar på tråden Bästa husdjuret till en 9-åring? kanin? hamster? marsvin?