• Esmiso

ADD symptom hos vuxna

ADD är ADHD utan H:et alltså utan hyper. Finns otaliga länkar

• Esmiso
    Anonym (fått diagnos) skrev 2010-10-28 15:55:10 följande:
    Okej, men det var ju jävligt bra att du informerade oss om det. Ingen här hade klarat av att räkna ut det.

det var ett svar på frågan utan några värderingar.
  • Esmiso
    Anonym (ADD?) skrev 2010-10-28 17:21:53 följande:
    Tack för länkarna. Har du själv AD(H)D? Känner du igen dig i beskrivningarna i den här tråden?
    jag har barn med ADHD samt har jobbat som boendestödjare inom NPF i många år.
    Alla är individer, men visst är det likande för många.
  • Esmiso

ps: den sista länken är ang. icke medicinsk behandling enligt Harald blomberg, något jag tror stenhårt på. Är emot medicinering i de flesta fall av NPF

• Esmiso
    Anonym (ADD?) skrev 2010-10-29 07:42:50 följande:
    Jag kände inte heller igen mig så mycket i torktumlaren, däremot var det flera grejer där som stämde in helt klockrent på min killes beteende! Hmm..

Hade du föresten någon film som du kände igen dig mer i?
    ofta är det olika symptom på kvinnor och män, därför har också många kvinnor blivit feldiagnosticerade.
  • Esmiso
    Anonym (ADD?) skrev 2010-10-29 08:39:26 följande:
    Jag läste någonstans att tjejer kan visa sin hyperaktivitet genom att snurra på håret..
    ja det kan säkert stämma, men för det mesta handlar det om inre stress.
    Anonym (ADD?) skrev 2010-10-29 08:28:42 följande:

Det här är en fråga till Jojo75 och andra som känner sig ganska säkra på att inte ha Add eller liknande:

Känner ni igen er i beskrivningarna i tråden angående vardagsproblemen som tex att fara och handla och komma hem med fel saker? Jag funderar om det är problem som egentligen "alla" har problem med? Om man tänker på att en affär kanske har över 10.000 artiklar är det ju egentligen inte så konstigt att man blir förvirrad av alla val man måste göra.
    Eller om vi tar det här med att vika tvätt, har ni också problem med det eller går det snabbt och effektitvt för er?

alltså det är ju så himla idividuellt. Jag vet ju inte med säkerhet att jag har eller inte har ADHD, det är ju trots allt ärftligt så drag av det kan jag nog ha. Tvätten är ett dilemma för även mig, men jag har löst det med att bredvid torkstället ställa upp enkla hyllor som jag kan vika tvätten i direkt när jag  ska hänga ny.. Det betyder inta att det blir snyggt vikt eller att det blir gjort när det ska, men det funkar bättre.
    Jag tror att problemen som tas upp kan stämma på många, men inte graden av problematik den medför.
    Vad tror du/ni?
  • Esmiso
    strulmaja skrev 2010-10-29 09:50:10 följande:
    Måste berätta.

Jag var hos läkaren igår och pratade om detta, ADHD/ADD, att jag misstänker att jag har det.
    Läkaren frågade varför jag misstänker det och då kunde jag inte komma på ett enda symtom!!!
    I alla fall så.... sa läkaren att han skulle bli högst förvånad om det visade sig att jag hade ADHD för de ADHDmänniskor h*n träffat kunde inte sitta så stilla, vara så lugna och sakliga som jag var.

Ok, nu handlar tråden om ADD och inte ADHD men jag vill ändå slänga ut frågan (kanske du Jojo kan svara) på om läkaren hade rätt i det h*n sa? Är det inte så att alla som har ADHD/ADD också är olika? Att det finns dom med ADHD som visst kan sitta ner, lugnt och stillsamt och prata?
    ååååh blir så arg på sådana här läkare!!! Precis som TS säger  är det kanske en av de läkare som missar tjejer/kvinnors ADD/ADHD. Om han/hon inte vill skriva remiss råder jag dig att ta kontakt med t ex öppen psykiatrin och be om det alternativt skriva en egen remiss.

Lycka till!!!
  • Esmiso
    Anonym (ADD?) skrev 2010-10-29 10:08:18 följande:

Jag kom bara att tänka på att sist jag var hos läkaren för mina besvär så nämde han kronisk depression.. han sa inte rakt ut att jag hade det men nämde det i något sammanhang.. hmm.. jag måste kolla upp vad det innebär.

kronisk depression är ju dessutom ofta förekommande hos människor med NPF överklag. Ofta pga att man upplevt sig missförstådd, känt sig annorlunda etc.
  • Esmiso
    strulmaja skrev 2010-10-29 10:25:52 följande:
    Ja det säger ju sig självt. Underligt att läkaren inte nämnde något om det. Jag uppfattade det som att han inte var särskilt påläst på ämnet, utan han hade sina egna självklara uppfattningar om vad som var ADHD och inte. Skitsamma. Allt jag ville ha var en remiss och en remiss fick jag.  
    bra!
  • Esmiso
    Anonym (ADD?) skrev 2010-10-29 10:25:32 följande:
    Nja, egentligen inte nu men det kan ju också bero på att jag (som vissa andra ;)) äter sertralin.
    då har du ju redan innan fått medicin  som är antidepressiv. informerade inte läkaren dig om kronisk depression redan då? Vissa läkare vill man ju bara slita sitt hår när man hör om...
  • Esmiso
    Anonym (ADD?) skrev 2010-10-29 10:35:27 följande:
    Jag sökte hjälp för min sociala fobi och han sa att den skulle hjälpa mot det, sen trodde han att jag var inne i en tillfällig depression
    ok. Du fick den alltså för social fobi? Blev du erbjuden någon sorts samtalskontakt eller fick rådet att söka te x boendestöd eller nåt?
    Hoppas du inte tar illa upp med mina frågor!
  • Esmiso
    Anonym (ADD?) skrev 2010-10-29 10:39:16 följande:
    Jo, jag fick samtal också.
    bra! Tyvärr får alltför många människor bara medicin och blir hemskickade utan någon samtalskontakt och det är horribelt för mig. Man behöver ju bearbeta saker för att må bättre!
  • Esmiso
    strulmaja skrev 2010-11-09 00:34:16 följande:
    Härligt att höra. Jag äter också sertralin (100 mg) och det funkar bra så länge jag tar den. När jag glömmer eller slarvar dimper humöret och måendet raskt ner. Har så himla svårt för att komma ihåg medicinen. Jag kan tänka på att jag ska ta den men så kommer något annat i vägen och så glömmer jag. Min man måste påminna mig varje dag, ibland flera ggr. Han brukar t.o.m lägga fram medicinen åt mig så att jag ska se den och komma ihåg den men då lägger jag den bara åt sidan och tänker "jag tar den sen" men så glömmer jag ju bort det. Vet inte om det bara handlar om glömska, jag har alltid varit lite anti gentemot piller, tycker inte om att svälja skiten.

Jo, det här med att starta en tråd, jag är osäker på om man får starta en sådan tråd i känsliga rummet. Får man det?
    det finns redan trådar för vuxna med ADHD/ADD. men jag förstår om ni vill vara anonyma... Kanske skulle ni inboxa varandra och starta en privat grupp på Facebook så får ingen veta vem ni är, omdet knns jobbigt?
    Kram!
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna