strulmaja skrev 2010-10-20 11:25:46 följande:
Jag har nämnt för ett par stycken att jag tror jag har ADHD och att jag vill utredas men upplever inte att jag blivit tagen på allvar. Det finns otroligt mycket fördomar "där ute" om bokstavsbarn och bokstavsdiagnoser, vissa människor har sannerligen inte förstått vad det innebär, utan tror att alla som har ADHD är hyperaktiva, aggressiva och dumma i huvudet and that´s it. Jag har också upplevt det från andra som om ADHD skulle vara något gulligt och charmigt. Jag tycker det är fruktansvärt sorgligt och jag lider med alla som tvingas ifrågasättas, som missförstås och som inte blir tagna på allvar. Därför är det skönt med ett forum med likasinnade, som VERKLIGEN vet hur det är. Stå på er!
Amen, håller helt med dig.
Precis som du säger tror alla att ADHD innebär att man är hyper, bara för att man inte är hyperaktiv så har man inga problem enligt folk. "Men du är ju bara lite seg, det är väl bara att snabba på lite, det är väl bara att GÖRA sakerna" osv.
Om det hade varit så hade jag aldrig fått gå om gymnasiet 2 gånger, jag struntade inte i mina skoluppgifter för att jag njöt av att hellre ligga och sova bort halva dagarna. Jag kämpade som ett jävla djur, all energi gick åt att leta reda på var jag hade gjort av pennan eller boken.
Men det såg ingen, de såg bara en frånvarande virrpanna, inte någon som faktiskt kämpade och led.
Jag gissar att ni andra också upplevt detta.