• aktuelle

ADD symptom hos vuxna

Hej, har nu väntat i 1,5 år på utredning. går på samtal på vuxenpsyk, men vårdkön står nu stil.. jag skulle fått utredning nu i december, men den kommer inte bli av. Jag vet inte vad jag ska göra. det kan inte vara okej att vänta mer än 2 år?!

I väntan fick jag equasym som motsvarar concerta ( som är mer känd) och har börjat med 20 mg, men det hjälper lite grann.

impulskontroll.. typ vad är det!
    har störst problem med  uppmärksamheten.. det skapar myycket problem då jag har en 3 åring och en 4 åring hemma..

• aktuelle
    strulmaja skrev 2010-11-30 10:01:14 följande:
    Hej!

Hade du blivit lovad utredning nu i december men så blir det inte av? Otroligt dåligt i så fall. Hur lång kö det är verkar bero på i vilken kommun eller landsting man bor. Jag fick veta att här där jag bor var väntetiden upp till 1 år men absolut inte längre än så. Men det återstår att se.

Det förvånar mig ändå att du fått vänta så länge. De som har barn brukar väl få förtur? Har du inte blivit erbjuden någon annan hjälp än samtal och equasym? Någon form av avlastning eller boendestöd? Eller det kanske man inte kan få om man inte har en diagnos?  
    Måste vara jättejobbigt för dig att gå som du gör nu och behöva vänta otåligt. Obestämd 
    Jag hade fått en preliminär tid den 10:e december, blev jag lovad i börjar av hösten, men nu i november så fick jag höra att kön står typ still så de kommer inte kunna utreda mig nu och de kan inte svara på när.

får ingen hjälp förrän jag faktiskt har diagnos. enda jag får är equasym (eg borde jag inte fått det innan utredning heller) och så går jag på samtal och äter antidepp (eftersom jag blivit deprimerad tidigare då vardagen inte fungerar) blev låg nu  när jag fick meddelande om att utredningen dröjer än längre.. 
  • aktuelle
    Anonym (oj) skrev 2010-12-05 22:35:23 följande:
    Haha, jag skrattar också för det är faktiskt mycket komik inlindad i situationen. :o)

Ni ska veta att denna tråd hjälper mig väldigt mycket och ger mig trygghet på något vis, jag är inte ensam och jag är inte sjuk i huvudet. Eller ja, det beror väl på hur man ser det... ;)

Att inte ha någon gråzon - det är också typiskt för mig. För mycket eller för lite hela tiden. Måtta, vad är det?

Jag ger mig själv ganska mycket cred för att min tillvaro är så pass ordnad som den är, det gör jag faktiskt.
    Men jag kämpar hårt, och det blir på bekostnad av mitt välmående för jag är så utpumpad av att försöka följa alla måsten och sen är jag dessutom perfektionist på det.
    Tror det är ganska vanligt bland adhd-folk, att man är perfektionist. Det kan vara en del av förklaringen till att så lite blir gjort, om man inte är säker på att man har tålamod nog att göra en sak klar och dessutom perfekt, så avstår man hellre från att börja alls.

Ang. tabletten, jag äter också antidepressiva, omega3 och lite annan hälsokost - jag har köpt en dosett som alltid ligger på bordet (fast utom räckhåll för lillen). Min kille sa lite skämtsamt när jag köpte den "nämen, jag trodde det var förbud på att ha sån där om man är under 65", haha. Den har hjälpt mig iallafall, där står det ju också vilka tidpunkter man ska ta. Men det gäller som sagt att den ligger inom synhåll, annars är det kört BIGTIME.
    HAHA, jag har börjat fundera om jag ska skaffa en dosett, jag har jäääääättesvårt att komma ihåg saker :S jag äter antidepp (fluoxetin) och adhd-medicin (equasym)... känns lite pensionärsvarning :P 
  • aktuelle

HAHA. läste lite i tråden..
    "ryck upp dig" och "det är bara att bestämma sig och göra.."
    haha, som om jag väljer att fastna i bolibompa och glömma bort att jag gjorde popcorn och brände skiten så hela lägenheten luktade pyton.

Som om jag valde att hitta en intressant tidning innan jag skulle gå till skolan och "försvann" bra mycket längre än jag var medveten om så jag blev försenad än en gång.

• aktuelle

jag måste "gömma" saker som jag vet att jag kan fastna i (hyperfokusera på) och inte kan slita mig ifrån. annars blir ingenting gjort, jag glömmer laga middag, jag glömmer äta och sova..

jag måååååste sova nu, ;) 

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna