Inlägg från: Anonym (Madde) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Madde)

ADD symptom hos vuxna

Åh, här vill jag hoppa in lite.. Kanske man kan få lite stöd eller vad som helst..

Vart börjar man egentligen förklara?
    Förutom alla symptom som är skrivna.. det lilla jag läste i början.. Kan man även känna att man har väldigt kort tålamod och att man tappar tråden när man talar?

Det är ju väldigt hög ärftlighet och min far, min bror och min morfar har alla ADHD.. inget som säger att jag har ADD.. men det är nått som känns!
    När allt bara står stilla, när man inte orkar plocka undan efter sig.. när man inte tar tag i viktiga saker och låter det gå flera veckor.. när det jämt är stökigt och man blir alldeles som ett garnnystan i skallen..

Funkar det att leva med en som ev. har ADHD när man själv har ADD, bara bråk och tjafs.. ingen av oss är utredd men jag har tagit steget nu..

som jag skrev, vet inte hur jag ska börja eller fortsätta..

Nån som bara vet en massa eller nått... ja..

• Anonym (Madde)
    TjockKatt skrev 2010-12-13 09:47:27 följande:
    Välkommen!
    Kort tålamod tror jag är ett fastlaget "kriterium" för ADD, absolut. Tappa tråden är inte heller omöjligt.

Som jag har förstått det så kan ADD och ADHD skära sig. Addarna orkar ofta inte med adhd-folkets tempo, och adhd-folket kan störa sig på att addarna aldrig kommer igång och slöar ner tempot. Men visst kan det fungera! En i min närhet jobbar på ett boende för flickor med diagnoser och där spöar adhd-tjejerna ofta addarna. ADHD är ofta utåtagerande (iallafall i barndomen och ungdomen, vuxna kan behärska sig) medan ADD är mer inåtagerande. Men det är inte omöjligt att det ska fungera. När jag var liten var min bästa vän (och pojkvän á la mellanstadiet) en klar ADHD-kille. Vi hade det jätteskoj tillsammans. Alla är ju individuella.
    Jag och min sambo skär oss verkligen=( Vi är ett sånt "kan inte leva utan varandra men heller inte ifrån varandra" par.. Det funkar inte.. vi bråkar jämt om allting.. han förstår inte hur jag inte tar bort efter mig när jag säger att jag vill ha det rent och fint.. och massa annat.. Han var VERKLIGEN utåtagerande i sin barndom och tonåren..  Och jag har alltid varit "lugn".. så.. men jag tycker att nu på senare år har jag mer svårt att hantera det.. nu när man har barn och det är så MYCKET som ska fixas och klaras av! Det är verkligen ett jobb i sig.. att varje dag, se till att sängen blir bäddad, att diska undan, att komma iväg ut, att inte bara sitta framför datorn-jag sätter inte på den nuförtiden för jag gör inget annat.. känslan av att "jag måste göra det nu annars blir det inte av" är så jobbig.. att alltid känna nått... liksom..
    Min sambo, eller nu är han min särbo för det funkar inte.. han liksom gör ingenting heller, han saknar totalt initiativförmåga, han kan inte betala räkningar för lägger han undan papprena så finns dom inte..

Jag har börjat tänka på ADD det senaste halvåret.. men ändå känner jag att.. typ att.. jag tänker på det för att det ungefär skulle vara en enkel utväg.. att .. som jag sett nån skriva.. man bara är lat.. ibland blir jag så avundsjuk på alla som gör massa saker.. medan det för mig är asjobbigt att liksom ta sonen och mig med bussen till stan..
    Jag har skitsvårt att ta mig för saker.. och har jag fått för mig nått så vill jag göra på det på en gång.. ibland får jag nå ryck och grejer med allt och inget men ingenting blir klart... står halvklart i flera månader..
    tvätten!!! tvätta och hänga går bra.. men att vika den..den kan hänga en vecka i tvättstugan.. och när jag väl tagit upp den kommer det sällan in i garderoben.. mitt sovrum.. ja.. har en gardrob på golvet.. jag tänker VARJE dag fler ggr om dagen att jag ska fixa det där.. men det händer inte.. det liksom.. det fattas nått mellan "tänkande" och "görandet"
  • Anonym (Madde)
    TjockKatt skrev 2010-12-13 09:51:14 följande:
    Usch, idag kom jag inte iväg till skolan. Skrikandes Jag kommer inte upp av att ta en concerta på morgonen. Jag måste ha någonting i mig för att kunna vakna!
    Är det någon av er som börjat med concerta på morgonen som var äckligt trötta och riktigt illamående, ibland hela dagen, i början? Jag vet inte om det är concertan eller stress men det började hursomhelst när jag slutade ta min strattera på kvällen. Jag glömde ta upp det med hjärnskrynklis sist jag var där, ska dit på onsdag så jag hoppas komma ihåg det då. Ska nog börja skriva upp sådana saker i min kalender!
    Min bror blev jättetrött och illamående av concertan.. så han slutade ta den.. nu tar han ingen alls istället..
  • Anonym (Madde)
    TjockKatt skrev 2010-12-13 10:19:02 följande:
    Det där låter inget vidare.
    Jo jag kan tänka mig det jobbiga, mycket att kolla koll på med bebisar i huset.
    Som jag skrivit tidigare så söker man ju svar på beteenden och saker man inte uppskattar. Man vill ju inte vara lat, vem vill det? Om det nu går att "förklara" med en diagnos så är det ju mycket lättare att ta, dessutom finns det hjälp att få. Jag känner igen mycket av det du skriver, jag har också otroligt lätt att fastna vid datorn och svårt att slita mig trots att hemmet förfaller.

Haha, det där med garderoben! Jag har tänkt i flera månader att den här helgen ska jag fixa min garderob. Har en byrå och en liten "walk in", och båda är katastrof! Speciellt walkinen, allt ligger i stora högar. Jag får det inte gjort heller. Det finns ju så mycket annat att se i världen! ... vid datorn.

Men du har börjat ta tag i att försöka få till en utredning, eller missförstod jag dig? Jag tror det kan vara bra, iallafall att se vad dom säger. Man ska ju inte behöva leva sådär om det finns hjälp att få! Tjata på gubben din också.
    Anonym (Madde) skrev 2010-12-13 10:11:08 följande:
    Min bror blev jättetrött och illamående av concertan.. så han slutade ta den.. nu tar han ingen alls istället..
    Ja fy, datorn är hemsk! Numer startar jag den bara när jag ska betala räkningar eller göra nått viktigt. Men nu hamnade jag här ändå, skulle söka efter nummer på eniro.. EJ gjort det än.. Tänker på det.. men gör det inte.. nähe.. istället startar jag en blogg som jag inte vet hur man gör med!!

Ja, jag ringde VC idag och ska träffa min läkare på torsdag. Framsteg!
    Jag har pratat med karln min.. och han säger ibland att han har det, skämtsamt men han menar allvar. Jag har sagt att han borde kolla upp det, men han är nog rädd.. Han säger att han inte vill veta om han har det. Som jag har kämpat för att vi ska få det att funka.. Och det slog mig som en käftsmäll imorse att det kanmske inte gör det för att vi båda har bokstavsproblem.. Men älskar han mig och vill göra nått åt det så ska han söka hjälp också.. Jag är typ 80% säker på att han har det..

Det värsta nu när jag har barn är ju att man måste laga mat varje dag.. jag har en enorm tur att jag bor bredvid min mor, så vi har en gemensam matkassa och lagar mat tillsammans.. annars skulle jag inte få det gjort.. Det är mitt största problem..
    Och att fara och handla.- vilken pärs.. börjar min son gnälla, bara lite..så är det kört.. och jag blir stressad, arg, upprörd, och känner mig som en 10åring, man står mitt i en mataffär och tappar totalt greppet bland allt folk.. som såklart ser mig som en vuxen.. men jag står som en 10åring och stampar med fötterna och får tårar i ögonen..

Och när vi skulle gå å rösta.. så fattade jag inte alls hur man skulle göra.. mamma försökte förklara och förklara.. jag blev verkligen jättearg och upprörd och skulle skita i det och gå hem.. försöker att inte bli högljudd... jag mena.. jag fyller snart 25 men jag kan inte hantera mig själv i såna situationer..
  • Anonym (Madde)
    TjockKatt skrev 2010-12-13 10:20:50 följande:
    Glömde bort att svara på det här också. Oskyldig
    Jag vill inte sluta, jag vill att det ska fungera. Stratteran var jag rätt missnöjd med och jag hade så stora förhoppningar på concertan... jag hoppas att det blir bättre med höjd dos, och sen om jag kan få en mindre att ta innan läggdags. Jag tog ingenting i somras och det var ingen bra idé.
    Ja man måste ju prova sig fram. Och kanske inte ge upp i början om man blir påverkad av tablettarna, om man klarar av att hantera det alltså.

Han får jättemycket stöd i skolan och hemma .. Vi vet ju hur vi ska hantera det. Det väl tack vare det som gör att han klarar sig utan medicin. han har vuxit enormt sen han började på den nya skolan, med inriktning på barn med svårigheter.
    Men hur det blir den dagen han flyttar hemifrån och det inte är någon som väcker honom och påminner honom och säger vad han ska göra.. det vet man ju inte.. kanske medicin är nått att testa då.
  • Anonym (Madde)
    TjockKatt skrev 2010-12-13 10:54:21 följande:
    Hahahaha, jag gör precis likadant! "Hmm, jag ska nog betala den här räkningen... oj men titta det här var intressant..." två timmar senare inser man att OJ, just det, räkningen...

Killar brukar ha svårare för det där av någon anledning, att söka hjälp. Det är tråkigt, för det är så många som skulle behöva det egentligen.
    Jag har som tur var en sambo som älskar att laga mat, och som är duktig på det. Han får laga nästan allt. Veckorna när han jobbar kväll lever jag på rester och snabbmat. Hade en kort period när jag skulle börja med lchf som jag lagade en del mat, men sen tröttnade jag och då gick det inte längre.
    Din mamma verkar ju bra för dig iallafall, att få igång och så. Skönt att du har henne.
    Haha åh, jag började med lchf jag med! I en vecka! sen tröttnade jag med! Jag var supermotiverad när jag började..
    Ja, jag har verkligen tur! Verkligen..
    Man måste ha en stöttepelare.. det har jag inte i min karl. Nån som får en på bra humör och som får upp stämningen när man är låg och det ser ut som "hej kom å hjälp mig" här hemma.. nån som förstår..
    Men det är inte lätt att förstå nån annan när man inte förstår sig själv.. . ja många skulle behöva det..
    Många som skäms också.. jag blir så stolt över min bror som är öppen med det.. så vuxet.

jag fick höra en gång, eller, vi har vart på många föreläsningar om ADHD via attention, och nån berättade en gång om en kille som fick diagonesen i vuxen ålder, han började med tabletter mot det och ja, fick ordning på livet.. MEN.. eftersom han hade blivit så van att hantera det på sitt sätt så visste han inte hur han skulle göra med sitt nya liv..så han slutade och fortsatte som han gjorde.. för han det visste han nått om.. synd sånt där.
  • Anonym (Madde)

Hur är det för er med förhållanden? Det har säkert tagits upp tidigare, men jag orkar verkligen inte leta igenom efter det.
    Hur har ni det nu och hur har ni haft det förut? Vad har det varit för slags typer?

Jag som skule plugga igår när sonen lagt sig och nu när han sover.. MEN.. jädra familjelivs forumen sätter stopp för det... balle....
    Jag vet ju att jag måste... men att det inte blir av är väl för att jag väljer själv om jag vill göra tentan eller inte.. kan göra den nästa år.. och nästa... men vill inte hinna glömma bort.. så varför jag gör det inte då?..
    Självtesterna inför tentan är på nätet.. det är ju verkligen skitbra.. allt annat är ju också på nätet.. och det är roligare!!!!...*suck*

men ja.. förhållanden...

• Anonym (Madde)
    strulmaja skrev 2011-01-05 23:54:47 följande:
    Jag har inte haft ett enda förhållande (förutom det jag befinner mig i idag) som inte varit stormigt om jag ska uttrycka mig milt. Många förhållanden har t.o.m varit av våldsam karaktär och ett av dom slutade med rättegång. Jag blev tidigt pojktokig och föll för s.k badboys och jag var extremt intensiv i min kärlek till mina partners. Mycket svartsjuka, drama, slagsmål. Jag var en bråkmakerska som krävde spänning och drama, annars tröttnade jag och sökte efter ett nytt "offer". Killarna jag var tillsammans med var knappast några duvungar dom heller men jag var verkligen en  b i t c h.
    Tack för att du svarade!

Hur vände det som för dig? Nånting i dig som förändrades eller nånting med den du träffade, eller både ock?

Jag har fram och tillbaka vart tillsammans med min nuvarande och som är pappa till mitt barn. Det har aldrig var fysiskt våldsamt, men vi har alltid bråkat mycket. Jag har alltid känt att jag älskat honom och aldrig skulle sluta göra det. Men nu efter jag fick barn, har hela den här karusellen tagit kål på mig. för nu drabbar inte hans obetänksamhet och egoism(i vissa fall) inte bara mig, utan också vårt barn. Jag trodde att han skulle  bli en närvarande far, men jag hade fel. Det gör mig så ont att se att han inte bryr sig och fortsätter på som innan, även om han lugnat ner sig betydligt.

Jag har innan haft korta förhållanden med "snälla" killar, sådana personligheter som jag NU längtar efter.. Men då klarade jag inte av det.. Efter max 4mån vart jag less.. och så tillbaka till han som jag har nu.. Så har det pågått i ungefär 5-6år, men de senaste 2åren har vi lyckats hålla ihop, men nu går det inte. Men så är jag rädd att jag inte kommer "klara av" den typen som jag längtar efter..

Så därför undrar jag det som jag frågade först i detta inlägg..
  • Anonym (Madde)
    strulmaja skrev 2011-01-07 12:29:18 följande:
    Jag tror inte att sådär jättemycket i mig själv har förändrats. Inte p.g.a min sambo. Men visst har jag mognat och jag värderar annorlunda idag mot förr. Mycket förändrades när jag blev mamma. Plötsligt fanns det någon där som betydde mer och var viktigare än jag själv och det föll sig naturligt att jag lugnade mig något. Och visst, min sambo som är lugnet själv, har ju mildrande effekt på mina ADHD-symtom. Varför jag ändå har det så pass bra som jag har det idag är tack vare honom. Han är ansvarstagande, ekonomisk, tar väl hand om barnen, sköter sitt jobb exemplariskt, precis en sådan person jag behöver för att jag själv ska hålla ihop. Men det finns också en baksida. För mig, att leva med en sådan ordentlig och lugn person som min sambo är, skapar det frustration samtidigt som jag lever med ständigt dåligt samvete över att vara "the bad guy". Jag har fortfarande svårt att finna mig i den här relationen. Jag älskar och uppskattar min sambo för den han är och det han gör, men hans sidor och egenskaper går mig på nerverna ibland för vi är så totalt olika. Det känns som om... om jag ska befinna mig i en sådan här relation så måste jag ge avkall på vissa delar av mig själv. Det känns som om något saknas men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. Så nej, det har inte vänt helt och hållet och jag har svårt att tro att det kommer göra det. Någonsin.
    Är din sambo pappa till barnen? Tänkte om du föll för honom innan du blev mamma eller efter, när du, ja, lugnat dig en aning.
    Har du nån gång känt att den frustrationen du känner skulle kunna ha gjort att du lämnat honom, om du förstår vad jag menar.. Åh... hur ska jag förklara.. måste du påminna dig själv, när frustrationen sätter in, att det är sådär som du faktiskt vill leva, trots att du känner något du inte kan sätta fingret på.. Säg till om du inte fattar, jag har så svårt att förklara ibland..
    Vad för bitar känner du att du ger avkall på.. om du vet förstås..
  • Anonym (Madde)
    strulmaja skrev 2011-01-08 19:17:04 följande:
    Jag föll för honom både innan och efter. Ena barnet är hans men inte det andra.
    Så, när jag fått första och levde med den pappan (som var en ganska strulig typ) insåg jag att nej, såhär vill jag inte ha det. Det kändes inte tryggt eller säkert. En ganska invecklad historia jag inte har lust att dra här.

Men den frustrationen jag kan känna nu, nästan dagligen, har ibland fått mig och fundera på om vi borde leva ihop. Ibland kan jag känna att han förtjänar bättre, att jag inte kan ge honom det jag tror att han skulle vilja ha. Men det är inte bara det. Jag mår ju inte heller bra av att ha det såhär. Det är visserligen bra att vissa av mina ADHD-symtom mildras, åtminstone de negativa dragen. Men de positiva får ju inte heller så stor plats. Det är nog dessa bitar jag menar att jag "måste" ge avkall på. Jag kan inte helt och fullt leva ut och blomma i ett förhållande där jag känner mig begränsad som jag gör i detta emellanåt. Vi har en trygg relation och där finns mycket kärlek även om det inte alltid visas men räcker det? Jag menar... är det allt? Men det är så svårt för jag vet inte om det är min eventuella ADHD som ställer till det för mig och om jag skulle separera från min sambo skulle jag kanske låta ADHD:n segra medan om jag stannade kvar, lärde mig acceptera saker och ting, blev mindre rastlös och lärde mig vara nöjd så skulle snarare JAG besegra ADHD:n. Förstår du hur jag menar?
    Jag fattar precis..
    Vad är det som gör att du måste ge avkall på de positiva delarna av dig, vad gör att du inte kan låta dom ta plats?
    Näe, kärlek räcker inte alltid, har jag märkt.
    Om du skulle lära dig att vara mer dig själv, i de positiva bitarna, då skulle du kanske inte känna dig så rastlös och frustrerad? Handlar det inte egentligen om det, att lära sig om sig själv liksom... Inte besegra ADHDn utan arbeta MED den, för det är ju en del av dig liksom.. Din man verkar ju acceptera och förstå dig, kanske han förstår att du måste få ta lite plats.. alltså, ja.. blomma ut... Om du skulle försöka besegra din ADHD skulle du kanske känna dig ännu mer instängd liksom.
    Nu kanske det verkar som att jag tycks hjälpa här.. men det är inte alls så.. med det jag skriver, försöker jag liksom bara förstå... vilket kan kanske hjälpa mig att förstå Mig.. Men det kan ju tolkas som att jag tycks sitta här och försöka med nått.. men så är det inte..
  • Anonym (Madde)
    strulmaja skrev 2011-01-09 12:07:54 följande:
    Jag vet inte riktigt. Eller, jag upplever att min sambo inte accepterar mig fullt som jag är, det innefattar både dom positiva och negativa bitarna. Han säger att han gör det men när vi "ryker ihop" kommer det fram att han inte alls gör det och detta har skapat en slags bitterhet hos mig. Jag går först runt och tror att han äntligen förstått, att han är med mig i detta men när vi tjafsar (som är enda gången han säger sin mening och knappt då) så säger han att han inte alls accepterat utan bara svalt för att han känner att det inte är någon idé, det spelar ingen roll. Det är också vid dessa tillfällen jag får höra hur jag bränner ut honom, att jag är för ivrig, hestig, tar mycket plats, är omogen, barnslig, ego och hur jobbigt han tycker det är.

Visst har du rätt i det här med att jag borde försöka arbeta med min ADHD istället för att besegra den men för att klara det behöver jag ju hjälp både i form av professionell OCH stöd från mina närmaste. Jag klarar inte det ensam. Tro mig, jag har försökt. Till en viss gräns kan jag anstränga och kontrollera mig. Till en viss gräns. Det går hyfsat så länge allt går min väg. Vid stress, oförutsägbara händelser, när jag känner mig pressad, orättvist behandlad etc klarar jag inte att upprätthålla den där kontrollen. Då faller allt runtomkring mig och plötsligt är det som om jag regrediera. Dessa gånger (vilka inträffar ganska ofta) har jag förstås glömt allt som jag hitills lärt mig, det är som om att vara tillbaka på ruta 1 och den utveckling jag VET har skett är som bortblåst. Detta tror jag sambon upplever som frustrerande också. Att visst har det skett förändring och bättring men när jag faller då faller jag stenhårt och han är trött på att vara den som tar emot. 

Jag är nyvaken här och kan inte riktigt sortera tankarna känner jag. Hoppas du förstår något. Jag uppskattar dina inlägg, dina ord och frågor. Tack!    
    Vill börja med att be om ursäkt för att det tagit så lång tid att svara! Jag har inte haft möjlighet att sitta en längre stund framför datorn.

Hmm, att han inte har accepterat dig precis som du är känns ju som att det är en orsak till varför du inte kan vara dig själv fullt ut, att du måste hålla dig tillbaka. Vad jobbigt. Det stödet du behöver får du inte riktigt från honom.

Det du skriver om att du till en viss gräns kan anstränga dig och sådär, känner jag igen, inte  så mycket i mig själv utan i min lillebror som har ADHD.
    Det jag känner när jag skriver med dig är att mina bekymmer inte är så stora, fast ibland känns som jättestora och tunga.. Märker också att, får jag rutin på min vardag, samma tider varje dag och bara bita ihop som fan, så klarar jag det. Men då får ju heller inget komma ivägen... Sen är det vissa saker jag behöver stöd och råd i, men kan där känna att... jag inte alls skulle få förståelse från min karl, han kan knappt hålla ordning på sig själv och då försöka ge mig stöd funkar inte. Man behöver kanske motsattsen till dig själv för att det ska funka bra? och funka länge...

Nu börjar min son gnälla.. Så jag får väl avsluta.. jag har så otroligt svårt att sitta en längre stund vid datorn när han är vaken.. han får ju ingen uppmärksamhet och det märker han ju såklart..heh.. och så ska han hjälpa till att knappa...

Får jag möjlighet så skriver jag mer senare idag.
  • Anonym (Madde)
    strulmaja skrev 2011-01-12 11:29:53 följande:
    Ingen fara. När jag skrivit ett inlägg här så är det glömt strax efteråt. Alltså, inte ATT jag skrev men exakt VAD och jag glömmer lätt vem jag skriver med och om vad. Vissa saker fastnar, andra inte. Men jag menar inget illa med det.

Jag känner igen mig mycket i din karl, det du berättar om att han är oförmögen att ge dig förståelse och stöd för att han har fullt upp med sig själv. Jag är likadan men jag önskar sååå att jag var annorlunda ibland, att jag var bättre på att lyssna och inte så himla egotrippad. Men det jag tänker på när jag läser ditt inlägg är att det inte behöver vara kört ändå. Jag minns inte om du skrivit tidigare att han har diagnos och om han var hjälp. Men borde ni inte kunna söka hjälp tillsammans också, som par? Det är något jag funderar på, typ äktenskapsrådgivning, fast gärna hos någon som har kunskap av ADHD då annars blir det nog bara skit. Tror du att han skulle gå med på det?  
    Det är jag som misstänker att han har ADHD. Han tar såklart illa vid sig när jag har försökt nämna det. Såklart.
    Vi har vart hos fam.rådg. för några månader sen, det funkar inte. Han gick för att jag ville inte för att han ville. Jag försökte på nytt år, hos en ny rådgivare, men han ville inte. Har försökt med samarbetssamtal, för att iaf få det så bra som möjligt för sonen, men han vägrade det.

Jag har tyvärr, gjort slut på eländet idag. På ett hemskt grymt sätt, via telefon. Men det är knappt att jag känner mig hemsk för det.
    Han har det "problemet" att han sällan tar initiativ till att ses.. skickar sms på dagarna och telefonsamtal nån gång.. Men jag orkar fan inte med längre att när det passar honom så dyker han upp. Tänker inte sitta och vänta på honom längre. Jag har försökt som fan... men han inser inte sin del i det hela.. Igårkväll så sa han hur medveten han var om att han inte kommit eller hört av sig särskilt mycket de senaste dagarna... och så dyker han inte alls upp idag. Han har vänt på dygnet men han har haft tid att vända tillbaka det så jag godtar INTE den ursäkten.. Jag är nog ledsen, men jag känner mig inte ledsen nu.. Jag förstår och vet att han är ledsen, men han visar det genom att bli arg. Dålig stil av mig, men jag kunde inte vänta längre.. Det faller väl tillbaka på mig senare.
    Kom heller inte ihåg att jag jobbar imorgon och när jag påstår att det är hans ansvar att komma ihåg det, även om det var en vecka sen.. så lägger han över det på mig.. att jag är så perfekt som ska komma ihåg allt.. men därför skriver man upp saker.. Jag har nästan ALLTID behövt påminna honom.. om räkningar, tider, dagar...  nu får han fan klara sig själv..........=(
  • Anonym (Madde)
    Strulmaja! jag hittar inte åt det du svarade, man får inte vara borta förlänge märker jagTungan ute

Jag minns lite av det du skrev..  Det är fortfarande slut iaf!ObestämdRynkar på näsan.. Och jag tror väl som du skrev om att han har liksom.. sluppit ta nått ansvar när jag påmint honom och sådär.. märker ju att han är lite dålig på det eftersom han inte dyker upp i tid o.s.v...
    Ja.. jag får se hur det går framöver... man har ju barn ihop och man måste ju fungera.. grejen är ju att man ska fungera utan att det känns som att man typ är tillsammans.. det löser sig! har ju bara gått några dagar.....

Eftersom jag inte hängt med speciellt mycket här, så undrar jag om det är en "vanlig" grej att dra ut på nånting som man vet tar lång tid, för man har inte ron att pyssla med det... eller påbörjar man men upptäcker sen att "oj, det tog längre tid än jag trodde"...
  • Anonym (Madde)
    strulmaja skrev 2011-01-17 11:47:40 följande:
    Hej! Nej det går undan i den här tråden Flört 

Som svar på din fråga, så ja, för egen del och säkert för de allra flesta i den här tråden (om inte alla) är det nog så att om man vet att något tar lång tid, är omständigt och innebär en massa energi, så drar man ut på det. Uppskjutandet är en del av AD(H)Dproblematiken vågar jag påstå och jag har för mig den finns med som "symtom" på listan i TS, vilket innebär att vi är flera än en här i tråden som har det problemet. Tilläggas ska att det inte ens behöver vara en särskilt energikrävande grej man skjuter upp, åtminstone inte i andras ögon. Men i våra, eller mina i alla fall, är det mesta som jag inte tycker är roligt eller spännande mycket, mycket energikrävande. För mig är motivation a och o. Jag vill se resultat omgående annars tröttnar jag. Jag vill också få en tidsram, alltså få reda på innan hur lång tid jag ska hålla på med den tråkiga uppgiften annars känns det så lätt övermäktigt om jag inte ser en ände på det.

Jag tror ni kommer att fixa detta. Men det kräver nog en hel del förståelse både från din och hans sida och tålamod. Om ni inte kan komma helt överens får ni väl försöka kompromissa er fram till någon lösning eller turas om på något sätt. Fortsätt gärna skriva här i tråden och be om tips eller råd om du vill.
    {#emotions_dlg.flower}
    Jag har ett mejl från en vän som han skickade för kanske snart en vecka sen, ganska långt. Och jag har tänkt svara på det varje gång jag sitter vid datorn, men det känns så jävla drygt så jag har inte gjort det än.
    Jag har även en tenta, från en utbildning jag gick för över ett år sen, som jag ville klara, och som är nu i början av februari. Jag fick ett litet frö av motivation som varade i typ 2dagar, sen sket sig allt. Nu harjag bestämt mig för att inte göra den.. kostar även 500spänn så jag måste veta att jag klarar den.

Det var skönt att du skrev att det i andras ögon inte behöver vara särskilt krävande.. som det där jävla mejlet som aldrig kommer iväg!

Jag vill också se resultat, kommer jag på en sak vill jag göra den på en gång, annars blir det inget, och kan jag inte göra det på en gång blir jag sur..
    Jag kan aldrig boka en klipptid som är om en månad.. för känner jag att jag vill klippa mig, så vill jag göra det samma dag!

Och det där med min älskade, irriterande man!.. hah.. Så ja.. kompromissa ja..  det existerar inte=(.. tålamod, ja.. inför det som är roligt, bra och man vet ger resultat... jag har iofs haft sånt jävla tålamod med detta... för jag har TROTT på en förändring.. men icket... men jag saknar förståelse från hans sida.. och jag antar att han saknar från min..
    Enligt honom, är hans största problem med mig, att jag alltid ska ha rätt, och få som jag vill... Det jobbiga är.. att jag tycker mina idéer eller förslag, faktiskt är dom bästa.. särskilt när det handlar om sonen=(.. och jag argumenterar som fan för mitt förslag... och ja, jag blir nog rätt jävla arg.. iaf inom mig.. när han inte alls håller med eller ens ändrar sig... jag förstår inte hur han inte kan förstå att det jag sagt är bra! En särskild grej, som stör mig nu.. är att han insisterar på att använda det snart urvuxna babyskyddet.. vi har en ny skitbra stol... men så envisas han med att det fortfarande går att använda babyskyddet.. "han väger ju inte 13kg än, huvudet är heller inte ovanför skyddet".... och det känns som han äventyrar sonens säkerhet när vi har en annan stol som är MYCKET säkrare eftersom den är större... och han GER sig inte... ARGH!!!!!

Jag märker hur van man är att liksom skaka bort alla ja.. små vardagsproblem.. eller liksom skämta om hur drygt man tycker vissa saker är.. det är så svårt att öppet skriva om sina problem som man liksom har lärt sig inte ska vara jobbigt.. jaa.. alltså.. jamen ni fattar... heh...
    Medan här är det ingen som dömmer en.. här vet alla hur det är.. även om alla inte har lika svårt/lätt..

Nu kan jag inte fortsätta skriva.. jag måste sova..

just ja.. jag undrar en sak.. de flesta skriver om hur trött de är och så.. men ändå har svårt att komma i säng..
    Jag har alltid varit så JÄVULST noga med att sova ordentligt, det värsta jag visste när jag var mindre var att sova borta, för jag var så noga med att komma i säng.. och jag är det fortfarande..
    Det känns liksom som att det är en grej jag har...
    Har man speciella grejer för sig.. eller nått som är skitviktigt för en som man inte gärna vill bryta.. likaväl som man har superproblem med annat.. men med just denna/dessa är men jättenoga med?
  • Anonym (Madde)
    strulmaja skrev 2011-01-17 23:51:43 följande:
    Hej igen!

Först måste jag bara fråga, känner du igen dig i AD(H)D problematiken du också eller var det främst för ditt numera Ex som du blev nyfiken på tråden? Du har säkert nämnt det i ditt första inlägg men jag orkar inte gå tillbaka och leta. Sorry!

Det här du undrade, om tröttheten. För mig handlar även det om att "skjuta upp" det jag inte vill (fast jag är trött) men sen går jag ständigt runt med en rädsla eller oro att jag ska missa något. Det hänger säkert ihop med den andra känslan jag bär på, den att jag jobbar som mot en klocka hela tiden, att jag har tidspress fast jag inte har det. Jag nästan alltid "uppe i varv" p.g.a det, har svårt för att inte säga omöjligt att riktigt slappna av. Sänggåendet blir därför jobbigt för jag vet att jag kommer ligga vaken ett tag, vrida och vända på mig. Men när jag väl somnat skulle nog ett helt krig kunna pågå i sovrummet utan att jag skulle vakna Glad 

Jag tror att alla människor eller nja, kanske inte alla, men dom flesta har sina speciella rutiner eller vanor som de gärna inte bryter. Men för de flesta normala människor blir det kanske ändå inte till ett jätteproblem OM rutinerna bryts. Har man däremot en ADHD/ADD/AS/AUTISM-problematik kan sådana förändringar skapa väldigt mycket oro, ångest, agressionsutbrott och ja, en totalförstörd dag. Jag tillhör väl skaran som inte har några speciella ritualer, rutiner eller någon form av regelbundenhet alls i mitt liv. En sak som jag kan komma på på rak arm är att jag måste "vakna" ordentligt på morgonen innan jag ger mig av. Jag kan inte bara stiga upp, dra på mig kläderna och dra. Jag behöver mycket mer tid än så, minst 1 timme till att bara sitta och ytterligare en till att fixa i ordning mig. Så, kanske kan man kalla det nån slags ritual eller rutin? Min sambo är tvärtom och mycket mer flexibel än vad jag är. Han kan ställa om sig på två röda om planerna förändras så här märker man verkligen en stor skillnad på oss. 

Äh, jag halkar bara in på mitt eget hela tiden, förlåt. Det är mycket tankar här ikväll igen. Jag borde fan börja skriva blogg istället.
    Jag var nyfiken kring oss båda två, ADHD för honom och ADD för mig.. Men nu när man läser lite här och så, så kan jag känna att, om jag har nått.. så är det inte särskilt gravt. Jag har fått viss rutin på våran vardag som funkar riktigt bra.
    Men för mitt, ja, Ex's del.. Så blir jag nu också lite tveksam.. men å andra sidan har inte alla problem med samma sak.. Jag vet ju heller inte hur han känner inom sig.. Men jag har inte riktigt upplevt att han har svårt för ändrade planer.. Men sen är det massa annat som jag upplever som faktiskt ett problem.. men dock inte han... (han tycker i princip att han är bäst)...

Det gör ingenting att du halkar in på dig själv.. det är mycket lättare att förklara nått då och lättare, iaf för mig, att förstå.
    Det jag upplever som tecken från hans sida är - svårt med tid, svårt att hålla vad han säger, svårt att ibland hantera pengar(gör av med dom fast han vet att han inte har råd), betalar inte räkningar i tid (men ibland), blir uppslukad av sitt egna intresse och kan hålla på i timmar, svårt att komma i säng men kan ligga mer än halva dan, jättesvårt att kliva upp- men kan å andra sidan hoppa i kläderna och dra iväg på en gång. Sen hade han otroligt massa problem i barn/ungdomen.. Kunde inte sitta i vanlig klass utan i eget rum, var tidigt utvecklad, började tidigt med nikotin/alkohol, har gjort otroligt många dumma grejer, har runt 20års åldern blandat både tabletter och alkohol...
    När vi har umgåtts har han lugnat ner sig ordentligt och nuförtiden är det varken mycket alkohol och absolut inga dumma grejer alls.. (som jag vet om).. Men ja.. Det där är ju vad jag kan komma på nu..
    Men jag kan inte göra så mycket för han håller inte alls med mig..så klart... ibland har han halvnämnt det.. men det var längesen nu..
  • Anonym (Madde)
    Samarkand skrev 2011-01-19 20:27:40 följande:
    Anonym (Madde): Det låter lite som mitt ex när du beskriver. Svårt att stiga upp, svårt att komma i säng men kan ligga halva dan i sängen. Svårt med tid, blir uppslukad av sitt egna intresse och kan hålla på i timmar...  Hade ditt ex fått en diagnos?
    Jag har försökt få mitt ex att gå till läkare för att få remiss till utredning, men icke, han ser bara mina ADHD-brister som jag nu väntar på utredning för.

Vete sjuttsingen inte vad man ska göra för att han ska inse att han behöver utredas.
    Någon här som har tips på hur man kan göra? Jag försökte kopiera symptom-listan ovan och skicka till honom men den verkar inte gå att kopiera.. Det blir väl att skriva av den kanske..
    Eller köpa en bok om ADD och skicka till honom..
    När han har inte det, jag har försökt nämna det. Nån gång har han som sagt att han känner att det KANSKE skulle kunna vara så.. Men när jag nu senast tog upp det så tog han illa upp. Jag tog väl upp det på fel sätt. Sen har han sagt till sin mamma att jag sa så, och hon tyckte ju att det var VANSINNE!
    Han har sagt att han kan göra en utredning för att visa att jag har fel... Och det kommer ju inte gå. Han tycker ju inte att han har några problem alls...

Jag har försökt få honom att tänka på sin barn/ungdom och få det att klicka men det funkar inte heller.. Skulle han känna igen sig i listan skulle han bestämt förneka det för oss båda...
  • Anonym (Madde)

Nu kommer jag inte ihåg riktigt vad som svarades till mig.. Men jag vill ändå komma in och skriva lite så ni inte tror att jag helt plötsligt bara skitit i det.

Det första jag vill skriva, är att jag också, som jag kom på idag här, upplever mitt ex som ibland, helt personlighetsförändrad.. brukar skoja till min mor om att jag undrar om han är schizo...
    Ena stunden är han hur go som helst och givmild och omtänksam,.. nästa stund har det vänt och allt läggs över på mig.. då att han har köpt eller gjort en viss grej till mig, blir istället till att han undrar va fan han gjorde just det för.. fast jag har sagt tack och sagt hur mycket jag uppskattar det... bara ett exempel.. ett annat är helt enkelt att han är snäll och gå till att bli helt störd, säga jättebarnsliga saker utan anledning..

så jag undrar om det inteär så att han får mig att känna det som att jag tror Jag har problem, fast jag inte har det...

Nu minns jag inte ditt namn här, men du som har en pojkvän som gjorde slut.. förstår att det måste vara riktigt jobbigt att han inte ser hur Han är, utan bara ser dina problem och fokuserar på dom.. Det är så svårt såna gånger..
    Jag hoppas iaf att han inser nångång, det värsta är att man inte kan få dom att göra det förren dom är redo... *suck*

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna