ADD symptom hos vuxna
Nu vet jag inte om jag har ADD, men jag misstänker det. Jag gjorde ett såntdär internettest (surprise surprise) som sade att man fyllde i minst fyra skuggade "boxar" på en av delarna av det så var risken stor för ADD/ADHD och jag kryssade i "mycket ofta" (högsta) i fyra av de sex boxarna...
Grejerna jag kryssade i högsta möjliga på var:
"Hur ofta har du svårigheter med att avsluta de sista detaljerna i en uppgift/ett projekt när de mer krävande momenten har avklarats?"
Jag vet inte hur många gymnasiekurser jag påbörjat och sedan aldrig avslutat trots att det bara varit ett par obligatoriska uppgifter kvar.
"Hur ofta har du svårigheter med att få ordning på saker och ting när du skall utföra en uppgift som kräver organisation?"
Organisation är jag rent allmänt dålig på, oftast. Och ja... om man tar städning, som väl kräver organisation, så blir det ofta så att jag plockar lite och sedan hittar jag någonting som skall lagas eller så så sätter jag mig med det istället, sen till datorn och söker på något jag kommit att tänka på, sedan tillbaks till att plocka lite för att minuten senare få för mig att sortera alla videoband i namnordning eller dylikt... Vet inte om det är någon "symptom", men det tyder väl i alla fall på bristande koncentration...
"Hur ofta händer det att du undviker eller skjuter på att sätta igång med en uppgift som kräver mycket tankemöda?"
Alltid, såvida det inte är något som verkligen intresserar mig. Men även om det är det så kan jag tänka just när jag får veta att det är en uppgift jag skall göra att "Åh, vad roligt! Det skall jag hem och jobba på direkt!" men så väntar jag ändå till absolut sista sekund med att göra uppgiften för den bara skjuts upp och skjuts upp...
"Hur ofta händer det att du sitter och plockar med något, eller skruvar på dig och rör händer eller fötter när du är tvungen att sitta still en längre stund?"
Jag vet inte hur många luckor till kontroller, mobiler och hemtelefoner jag slitit ut genom att öppna och stänga dem gång på gång på gång när jag ser på TV eller så. Ofta märker jag inte ens att jag gör det, utan så fort jag sätter mig vid TV:n sliter jag åt mig en kontroll, sliter av luckan och börjar leka med den. Antingen då att jag öppnar och stänger så den klickar eller så tar jag den mellan tumme och långfinger och snurrar på den med hjälp av pekfingret, typ. Eller stoppar i munnen eller vad som helst.
Om jag är ute, i skolan eller så, så är det antingen mobilen som blir lidande eller så plockar jag loss ett örhänge och sitter och leker med det. Jag har även råkat skjuta bort x antal fjädrar som sitter i bläckpennor när jag suttit och skruvat isär pennor och lekt med bitarna... En gång råkade jag till och med skjuta en lärare i ansiktet med en fjäder... :/
Så skrev en annan här i forumet att ett av dennes symptom var trötthet. Kan det vara ett symptom? Jag är helt orkeslös väldigt ofta. Får ingenting gjort.
Läser lite komvuxkurser då och då, men ofta avbryter jag och om jag gör klart någon så är det i sista sekund. För en vecka sedan satt jag uppe hela natten för att göra en hel termins uppgifter till deadline:n som var dagen efter. Veckan innan dess hade jag gjort de två proven som varit under terminen. Allt hade skjutits upp...
Så... ni som har ADD, tycker ni det låter som att jag kan ha det? Eller är jag bara lat? Jag har alltid fått höra att jag är lat. Borde jag försöka bli utredd? Om ja, hur gör man?