Inlägg från: Anonym (tjockisen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tjockisen)

ADD symptom hos vuxna

Nu blir det lite medicinprat.

Jag fick höjning på 18 mg igår, och tog upp min ofantliga morgontrötthet. Hon trodde det berodde på att jag inte ställt om mig efter stratteran och att jag tog concertan för sent och därmed inte la mig i tid. Kan ligga något i det. I morse ställde jag klockan på nio och tog min ena tablett då (fick det uppdelat, en 36 och en 18 per dag), men jag kom ändå inte upp förrän... tja nyss. Obestämd På stratteran sov jag knappt alls, och nu sover jag för mycket. Aldrig lagom. Är det någon av er som fått en kombination av concerta och ritalin? Jag tänkte, eftersom ritalin är "snabbverkande" men inte håller i sig så länge, så kanske det vore en idé att ta en sån på morgonen efter ställd klocka, och sedan när man gått upp och så, ta en concerta. Jag har läst om folk som fått den kombinationen, men vill ha lite kött på benen innan jag föreslår det ifall hon börjar protestera.
    Jag ska även ta blodprover snart, det är tydligen rutin att ta någon gång om året om man äter den här sortens medicin. Uääh, hatar sånt, har EN ven i armvecket som fungerar, och det tar år att locka fram den. Tips på hur man kan överleva blodprov?

Fick även tid på tisdag till neuropsykologen. Så då får ni hålla tummarna för att hon sett vad jag sett i journalen och kirrar remissen!

Har också fått in papper till försäkringskassan för aktivitetsstöd för förlängd skolgång, woho! Hoppas att jag iallafall får så pass att det blir heltids csn-bidrag, för nu ska jag bara plugga 75 och det blir dyrt med resor till kbtn sen i februari. Någon mer som fått det?

Jag är lite anonym i det här inlägget, men ni förstår vem jag är.

• Anonym (tjockisen)
    strulmaja skrev 2010-12-24 00:36:55 följande:
    Hej vännen!

Ang blodprov. Jag har aldrig varit rädd för blod och sprutor men tycker också det är jobbigt när dom inte hittar en ven och kanske måste sticka flera ggr. Det gör trots allt ganska ont.
    Om du har lugnande kanske du kan ta en sån innan. Annars är det bästa nog helt enkelt att titta bort, blunda, försöka slappna av och fokusera på andningen.

Jag håller mina tummar för dig! Trots det med medicinen och din sömn låter det ändå som om det är mycket som lossnat och går framåt för dig. Det gör mig glad. Ofta är det ju så att när en pusselbit faller på plats kommer dom andra efter. 

God jul på dig!  
    Jag är livrädd för allt min kropp gör. Spyr nästan när hon ska ta blodtryck och puls och jag känner den. Därför jag slutade med strattera bland annat, det gjorde att mitt hjärta slog hårdare vilket gjorde det omöjligt för mig att sova på mage, och om jag inte sover på mage kan jag inte sova. :-/
    Nja, har theralen bara. Kanske tar någon droppe innan. Det går nog bra, bara att titta bort och tänka på annat.

Tack så mycket, ja det känns verkligen bra att någonting händer!

God jul på dig också!
  • Anonym (tjockisen)

Jag tycker också att det varit tråkigt att tråden legat på is över julen. Dock har jag inte orkat skriva i den själv. Just nu mår jag fruktansvärt dåligt, vet inte vad jag ska göra riktigt. På tisdag ska jag till psykologen, måste få ut något ångestdämpande jag kan inte ha det såhär, det slutar illa.
    Hoppas iallafall att ni haft en fin jul allihopa och att tråden snart kommer igång igen!

• Anonym (tjockisen)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2010-12-27 02:13:24 följande:
    Känner ungefär detsamma som du...   Jag blir rädd av att vi är så många som mår såhär. Det känns ibland som att det är sådana som oss som får en allergisk reaktion mot något som är fel i samhället... Usch, vi sitter i sådana rävsaxar, jag tycker det är fruktansvärt.
    Precis så jag tänker också. Jag klarar inte alls av att leva "som man ska" utan kör alltid olika krångliga varianter av allt och visst fungerar det kanske nu, eftersom jag fortfarande är student, men så småningom ska man ju ut och börja arbeta och jag förstår inte alls hur jag ska kunna sköta ett vanligt arbete. Jag kommer behöva superlångt intro och supermycket stöd för att komma in i det hela, och sen kommer arbetsgivaren få räkna med att jag ibland kommer behöva vara hemma, och heltid är en omöjlighet för mig och och och.... som sagt, vem fan vill anställa en sån?
    strulmaja skrev 2010-12-27 03:27:02 följande:
    Att våra kära trådar varit lite stilla på sistone är förhoppningsvis ett gott tecken. Jag tänker att dom flesta haft fullt upp med att fira jul och inte haft tid att sitta här.

Trist att läsa att ni mår dåligt. Jag vet inte riktigt vad jag mer ska skriva, är inte så bra på att peppa och stötta, särskilt inte när jag själv mår bra och är inne i min "bra-period". Jag glömmer så lätt hur det är när jag har en "dålig-period", hur pissigt allt känns då. Jag blir också mindre empatisk tror jag... eller nej, men jag är för uppe i det blå för att "connecta" med min mera empatiska sida. Ja det låter säkert helstört men så känns det. 

Jag läser i alla fall det ni skriver och jag bryr mig. Jag hoppas också att det kommer att kännas bättre snart. Om jag kunde skulle jag skicka över massor av den positiva energi jag sitter med just nu men det går ju inte Obestämd Well, well, snart är det väl min tur att dippa neråt igen och det är jag väl medveten om att det kommer, så tro inte att jag sitter här och känner mig kaxig eller något. Nu har jag varit vaken alldeles för länge märker jag. God natt tjejer! 

Hjärta 
    Det är sant.

Det är ingen fara, tråden för mig är mer till för att skriva av mig när det behövs, och att det läses av människor som förstår hur jag menar och inte skriver "äh, det är väl bara att göra?" eller "bara att sätta igång så flyter det på sen" osv. Människor som inser att det är jäkligt svårt att komma igång och saker som kan anses lätta för andra är en omöjlighet för mig.
    Hoppas du håller dig uppe ett tag till iallafall och njuter av den tiden. Jag väntar på att det blir min tur igen.
  • Anonym (tjockisen)
    strulmaja skrev 2010-12-28 00:54:33 följande:
    Tack. Men vet du, det tog mig nästan fyra timmar och jag gör ALDRIG om det.
    Flört
    Oj, inte illa! Nej, det ska du förhoppningsvis inte behöva göra heller, nu är det ju klart och postat på nätet! På nätet försvinner ingenting! ;-D Haha!

Fan vad sent det är, borde nog sova. Är supernervös, i morgon ska jag träffa psykiatrin och gå igenom min journal med neuropsykolog-människan. Döööör! Tänk om jag får en remiss redan i morgon? Tänk om hon inte tycker att jag ska ha någon? Tänk om jag får mina vokala tics och tänk om jag inte får fram det jag behöver säga? Man kan ju få panik för mindre, liksom.
  • Anonym (tjockisen)
    strulmaja skrev 2010-12-28 01:11:10 följande:
    MEn du, kan du inte skriva ner vad du vill ha sagt till henne? Då är det en sak mindre att oroa sig för. Se så, gör det nu! Skrattande
    Bra idé, men ikväll är jag nog lite för trött. Har en stund på mig i morgon innan det är dags att gå, ska nog försöka fixa det då. Hoppas bara jag kommer upp i morgon, är fortfarande sådär jäkla trött. -.- Sov 12 timmar inatt. Helt galet. Mitt genomsnitt innan medicinbytet var 4-5. Men tack för tipset, det uppskattas.
  • Anonym (tjockisen)
    strulmaja skrev 2010-12-28 01:20:20 följande:
    You're welcome. Bra idé att ta det imorrn istället. Men gör nu inte som jag brukar göra och tänk: Äh jag skiter i det, det får bära eller brista. Sen sitter du där sen med ångest och blir arg på dig själv för att du inte tog dig tid och energi att skriva ner det där du behövde komma ihåg eller ville få sagt. Man ska inte utgå ifrån att det går åt h-e men aldrig fel att vara förberedd och ha den där lilla lappen utifall att. Försök sova lite nu.
    Haha, jag ska försöka låta bli. Det ska nog lösa sig, bara jag som är larvig. Ja, jag ska nog göra det. Du borde väl också, föresten?
  • Anonym (tjockisen)

Nu är jag iallafall klar med mötet. Fy vad jag var nervös, men det var en riktigt trevlig kvinna jag träffade. Vi pratad en massa, och jag gjorde ett sånt där ögontest för att se om jag kunde läsa av ögon. Det gick inte så bra. Jag fick det näst värsta resultat hon sett. Obestämd SÅ dålig trodde jag inte att jag var... nu ska dom prata ihop sig, antingen bedömmer dom att kriterierna är uppfyllda och sätter diagnos direkt, eller så får jag en remiss och får göra en ny, riktig utredning. Tills nästa gång ska jag fylla i ett självskattningshäfte iallafall. Jag är faktiskt riktigt glad, även om jag önskade att jag inte hade den här problematiken, för om man nu absolut ska ha den så måste man ju även få den hjälp man behöver.

• Anonym (tjockisen)
    strulmaja skrev 2010-12-28 17:13:30 följande:
    Ögontest? Hur går ett sånt till? Aldrig hört om!
    Det är för autism-utredningar. Man får se massa ögonpar och sen fyra ord som man tror beskriver ögonen, tex arg, ledsen, flirtig osv. För att se hur bra man är på att tolka uttryck.
  • Anonym (tjockisen)

Idag ska jag till psyk igen, har fyllt i AQ-testet som jag ska ta med mig. Får se vad dom säger. Lite nervöst, men inte som sist. :-P Ska försöka hitta en tid för blodprovet jag skulle göra också, lika bra. Usch, hoppas att vi kan diskutera medicin nu, för jag måste ha någon kombo med ritalin tror jag. Har högsta rekommenderade dosen på concertan nu och är HELT död på morgonen. Dessutom tycker jag inte att det känns av något alls. Börjar bli lite desperat nu när varken strattera eller concerta gett önskad effekt, vad finns det mer att prova liksom?

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna