• Harlow

ADD symptom hos vuxna

Anonym (ADD?) skrev 2010-12-08 20:02:59 följande:

Jag har aldrig haft några problem med att sitta på "min plats" i skolan och därför inte tänkt så mycket tidigare på vad det betyder att "sitta still". Men nu när jag tänker på det så känns det som att jag inte satt helt stilla.. jag kluddade mycket i skrivblocket (ritade små teckningar) eller pillade på saker (typ plockad sönder pennan och satte ihop den igen) samtidigt som jag lyssnade på läraren.. Vad betyder egentligen att "sitta still"?

Precis sådär höll jag också på, jag kunde inte vara still med kroppen men jag satt ju vid min bänk hela tiden och klättrade absolut inte på väggarna - därför har jag aldrig tänkt att jag är hyperaktiv, men på insidan är jag ju det och allt det här pillandet är ju en sorts hyperaktivitet.

Sudda på bänken och samla ihop suddresterna och leka med det, kladda i böckerna, vifta på fötterna, trumma med fingrarna, läsa flera sidor framåt i boken men absolut inte de sidorna som läraren pratade om just då o.s.v. o.s.v. Hyperaktivitet, men inte så att det syns vid första anblick...
    Moralpanik?
  • Harlow
    aktuelle skrev 2010-12-08 22:23:01 följande:
    HAHA. läste lite i tråden..
    "ryck upp dig" och "det är bara att bestämma sig och göra.."
    haha, som om jag väljer att fastna i bolibompa och glömma bort att jag gjorde popcorn och brände skiten så hela lägenheten luktade pyton.

Som om jag valde att hitta en intressant tidning innan jag skulle gå till skolan och "försvann" bra mycket längre än jag var medveten om så jag blev försenad än en gång.

HAHAHAHAHA

Undrar hur många gånger min kille ropat från köket "DET KOKAR ÖVER HÄR BARA SÅ DU VET, VAD ÄR DET DU LAGAR?" Inte för att han är handlingsförlamad och inte kan ta bort kastrullen från spisen, mer för att markera att jag än en gång glömt bort att jag börjat laga mat.
    Moralpanik?
  • Harlow
    Anonym (ADD) skrev 2010-12-09 00:11:53 följande:
    Ja jag kanske har en annan "störning" oxå men om hon ansåg detta så tyckte hon väl inte det fanns någon mening att lägga in mig heller eftersom "inget finns att göra".
    Tack, kanske ringer jag imorgon och kräver en förklaring, just nu vill jag bara strunta i allting, lägga mig ner och dö
    Jamen det får du ABSOLUT inte göra , för du kommer få hjälp - det kommer bara gå lite trögare p.g.a. att du blev sackad av denna idiot till läkare. Vänta tills din ordinarie är tillbaka, återge vad som sades vid detta möte och så får ni reda ut det. Är säker på att ni kommer komma fram till något helt annat, mycket bättre!
    Vi finns här för dig!!

Jag är samma som "anonym (oj)" vill jag bara påpeka igen så du inte blir förvirrad av mina inlägg.
    Moralpanik?
  • Harlow

Jahapp, idag är det jag som sätter mig och skriver ett nytt schema då jag trillat ur rutinerna med det gamla...

BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖL!

Men men, dust yourself off and try again.

Moralpanik?
  • Harlow
    Anonym (frustrerad) skrev 2011-01-07 12:33:56 följande:
    Det är oerhört lustigt att jag har ALLA dessa symptom KLOCKRENT men efter TVÅ utredningar tappat min diagnos (ADHD).

Jag får nog hitta på ett eget syndrom jag :-P
    Shit vilken jobbig sits. Vad var det som avgjorde att du inte fick diagnosen du förväntat dig? Hur motiverades det? Bara nyfiken... Flera av oss här väntar på utredning och är lite oroliga för att bli avvisade eller hur man ska säga. Skäms
    Kram!!!
    Moralpanik?
  • Harlow
    Anonym (tjockisen) skrev 2011-01-07 12:38:38 följande:
    Idag ska jag till psyk igen, har fyllt i AQ-testet som jag ska ta med mig. Får se vad dom säger. Lite nervöst, men inte som sist. :-P Ska försöka hitta en tid för blodprovet jag skulle göra också, lika bra. Usch, hoppas att vi kan diskutera medicin nu, för jag måste ha någon kombo med ritalin tror jag. Har högsta rekommenderade dosen på concertan nu och är HELT död på morgonen. Dessutom tycker jag inte att det känns av något alls. Börjar bli lite desperat nu när varken strattera eller concerta gett önskad effekt, vad finns det mer att prova liksom?
    Vilken mardrömssits, jag är också skiträdd att jag inte ska bli hjälpt av eventuell medicinering.
    Jag har läst att dosjusteringen är jättekrånglig... :S Lider med dig vännen.
    Hoppas de sätter in ritalin nu då så du får testa det!
    LYCKA TILL!!
    Moralpanik?
  • Harlow
    Anonym skrev 2011-01-07 12:53:44 följande:

Jag är diagnoserad med just ADD.
    Det folk märkte på mig, som senare gjordes att jag gjorde en ADD utredning var:

- Jag var EXTREMT trött, nu snackar vi inte vanligt trötthet utan extremt! kom inte upp på morgonen, kunde lätt sova 17 timmar i sträck. Efter skolan/jobbet gick jag alltid och lade mig en stund.
    - Svårt att följ följa saker jag har påbörjat.
    - Blir lätt arg och snäser av folk.
    - Svårt att koncentrera mig.
    - tappar lätt bort saker!
    - Får lätt ångest.

Min läkare säger att det är mest tjejer som har ADD (?)

Synd att det är så dyrt att göra en utredning för ADD & ADHD, jag var under arton när jag fick min så den var gratis. Men en i min släkt som valde också att göra en utredning (han är över 24) fick betala ca 20.000 kr för detta..

Hej, välkommen!
    Ang. tröttheten...
    Jag kan säga att den största lättnaden med en diagnos för mig vore en förklaring på min enorma trötthet, och eventuell medicinering som hjälper mot den. Den är nämligen minst sagt handikappande för mig...

I övrigt kan jag säga att jag har exakt samma symtom som du, ångesten är ett jätteproblem för mig och den sak tillsammans med tröttheten som är mest akut att få bukt med.
    Moralpanik?
  • Harlow
    Blackbird skrev 2011-01-09 12:37:58 följande:
    Jaha, kan nog sluta vara anonym då...Japp, här jag! Klanten som glömde trycka på anonymknappen
    Hahaha! :0) Här behöver man inte vara anonym. ;) Jag FÅR inte vara anonym längre, iallafall inte förrn den 13 januari står det här ovan. Man får inte anklaga folk för att trolla har jag nu lärt mig.
    Välkommen hit! Flört Hjärta
    Moralpanik?
  • Harlow

Strulmaja - nej, det får man ej. Som straff får jag inte vara anonym på ett tag.
    Men precis som du sa, who the F cares?

Igår var jag på släktträff, vi hade jättekul.
    Jag avslutade kvällen med att tappa bort min telefon, så nu ligger den och burrrar någonstans hemma hos min morbror.
    Jag minns att jag tog kameran och telefonen, la dem på något bra ställe och tänkte "jag får INTE glömma dem sen när jag går hem". Kameran fick jag tydligen med, men telefonen är puts väck.
    Jag börjar lära mig att om jag tänker "jag får inte glömma" så glömmer jag garanterat.

Moralpanik?
  • Harlow
    Blackbird skrev 2011-01-09 13:25:37 följande:
    Jag gör samma sak jämt! En gång var det riktigt skrämmande då jag höll på att glömma min väska på en tvärbana i Stockholm. I min väska fanns hela mitt LIV Jag har kommit på att om jag lägger saker och ting bredvid mig, istället för att hålla i dem, så glömmer jag bort dem. 

Jag vet inte VAD som gjorde att jag i sista sekund kollade sätet och såg att jag lämnat min väska, men det verkligen sög till i magen när jag insåg hur klantig jag varit... 

Usch fy, det är så galet jobbigt när man tappar bort viktiga saker. Vilken tur att du såg den i sista sekund!!

På väg till badhuset i förrgår lade jag en jättefin filt ovanpå åkpåsen, en filt som vi köpte i Spanien när Elliott var liten. När vi kommer fram till badhuset är den borta, då har den glidit av vagnen och jag missade det helt tydligen, detta trots att den är STOR och jag måste ha trampat på den. Jag var fullt upptagen med att spana uppåt mot hustaken för att se att ingen istapp riskerade att ramla ner i huvudet på oss...

En annan grej jag tänkt på när det gäller ansikten och att minnas människor.
    Jag har jättelätt för att "klumpa ihop" människor om de har lika utseenden, detta så till den milda grad att jag nästan tror att det är samma människa fastän jag VET att de inte är det. Detta hände senast igår, på kalaset fanns några barn som jag inte träffat förut, de påminde mig jättemycket om en annan syskonskara och vips så förvandlades de liksom till den andra familjen.
    Detta kan vara lite av ett problem ibland, om jag träffar någon som påminner mig om någon annan som jag tycker mindre bra om så tycker jag automatiskt mindre bra om den nya människan... :S Samma om jag träffar någon som påminner mig om någon jag gillar, då gillar jag automatiskt den personen.
    Detta gäller förstås bara i början innan jag lärt känna personen på riktigt, men det är lite jobbigt eftersom jag upplever att min hjärna har svårt att skilja lika människor åt, även om mitt förnuft talar om för mig att jag borde göra det.

Moralpanik?
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna