• Anonym (hmms)

ADD symptom hos vuxna

jag känner igen mig i det mesta, förutom:

-Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

och inte heller:

- Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

- Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

- Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

---

vad tror ni om det?
  • Anonym (hmms)

med ett undantag, jag känner igen mig i stormiga relationer

• Anonym (hmms)

Allting som tas upp i trådstarten tror jag varenda människa kan känna igen sig i, eller så är det kanske att jag sjävl är sjuk.. Men add är det en sjukdom eller räknas det som att man har någon slags störning/fel i hjärnan? Ursäkta ordvalen men vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Hur får man dessutom diagnos?

• Anonym (hmms)
    Anonym (Betty Boop) skrev 2011-08-09 15:25:48 följande:
    trodde först det va tvångstankar. Att saker och ting ska vara på samma ställ alltid. Måste göra samma procidur var eviga morgon samma kaffekopp samma mängd kaffe i koppen.
    Tar alltid och sminkar höger öga först. 
    Måste ligga på ett speciellt sätt i sängen när jag ska sova
    tycker inte om att ha håret utsläpt
    vagn måste ligga på samma sätt i bilen och hunden måste vara på samma plats varje gång.
    byxorna får inte gå över höftbenen måste la långa byxor.
    Varje kväll städar jag upp i köket.Samma sätt varje gång samma när jag duschar samma prucidur.

Men det va tydligen autistiska drag. Tror jag.

låter ju lite sån tvångssyndrom eller vad det heter..
  • Anonym (hmms)

En annan grej jag undrar är vad som orsakar ADD? Och föds man med det eller kan det uppkomma i senare ålder? Massa fårgor, försökt leta på intermet men inte hittat så mycket svar.

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna