Inlägg från: Anonym (vill veta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vill veta)

ADD symptom hos vuxna

byter signatur upptäckte att min redan fanns

• Anonym (vill veta)
    Anonym (kanske ADD) skrev 2011-03-02 18:49:40 följande:
    Hej!
    Här är en till som tyvärr kanske har ADD. Kommer inte som någon överaskning då jag så länge jag kan minnas kännt mig annorlunda. Hade det svårt i skolan, visade sig tydligast i matten men även i andra ämnen, gjorde aldrig läxorna för det var roligare att läsa en bok som jag ville läsa.. För ca 10 år sen läste jag en artikel om dyskalkyli och symtomen där stämde på pricken in på mig. Jag visste ju att jag hade problem men jag dolde dem väl för jag visste inte varför jag var så dålig på att räkna och tänka logiskt mm. 
    När jag fick mitt första barn för 9 år sen fick jag en svår deppression för jag blev så medveten om mina svårigheter. Jag hade på något sätt dolt det för min man, han skötte ekonomin och jag liksom bara hängde med. Det slutade med att jag skar mig i handleden och hamnade på psykakuten. Jag hade innan detta hände fått hjälp av ett spädbarnsteam men de förstod inte hur allvarligt det var även om jag tyckte jag uttryckte det. Iallafall så fick jag ingen hjälp på psyket alla bagatelliserade mitt problem och tyckte att det finns ju miniräknare typ.... Så efter tre veckor så fick jag gå hem. tog mig sakta upp från den djupa depressionen för att försöka leva ett liv, men problemet fanns ju kvar. försökte för nått år sen att be om hjälp på vc, för att få en utredning men hamnade hos en psykolog som bara skulle prata om problemet istället för att remitera mig vidare till en som kan utreda. trodde som sagt att det bara var dyskalkylin som var problemet.
     Men nu eftersom jag har en kontakt med Bup om min son som uppvisar symtom på ångest i vissa situationer så hade jag en telefonintervju med en kvinna och vi kom in på mig i vissa frågor och jag nämnde att jag bla har svårt att komma igång att göra saker och det känns som jag är trött hela tiden. Då sa hon att det kan tyda på ADD där även dyskalkyli ingår. och när jag hittade denna sida och läste de olika symtomen som var listade här så stämde väldigt många in på mig. Att vänta till sista stund med att göra och lämna in saker tex. komma igång att städa, jag ser röran och tvätten på golvet men jag bara konstaterar att där ligger det tvätt....Vill inte ha det så här, krävs så mycket energi varje dag åt att göra vardagliga sysslor skammen är stor när man inte känner att man lever upp till förväntningar som andra har på en. Nu ska jag försöka få en utredning en gång för alla vad det är för problem jag har. har hittat ett nr som jag ska ringa , även om det är lång väntetid så ska jag göra det. en styrkekram till er alla från miDet
    Det är alltså jag som skrev detta inlägg :)
  • Anonym (vill veta)

Idag har jag försökt skriva en egenremiss till psyk, men det har inte varit så lätt för jag har blivit avbruten av min lilla tjej hela tiden, hon har inte varit på det bästa humöret idag Får försöka fortsätta i morgon...

• Anonym (vill veta)

Nu har jag äntligen skrivit färdigt min remiss till psyk för utredning, nu gäller det bara att posta den också Tycker att jag har skrivit bra och förklarat vad jag har för problem, hoppas de också ser det. Är ganska nervös att inte få hjälp även om jag ser tydliga problem.
    Ja, ja det är bara och vänta och se.
    Det är dags att få hjälp nu, bättre sent än aldrig.

• Anonym (vill veta)

Åh vad jag kände igen mig i länken som handlade om undergrupperna. Jag är helt klart en dagdrömmare. jag har så mycket oro och förväntansångest och har haft det så länge jag kommer ihåg. känner mig också mindre begåvad än andra och det kanske jag är också eftersom jag inte fick in kunskapen i mitt huvud eftersom jag dagdrömde. allt pga  ADD. 

• Anonym (vill veta)
    Moonis skrev 2011-03-10 12:45:57 följande:
    Måste verkligen skriva här för jag har diagnos generell ångest med social fobi. Har funderat lite på ADHD men slagit bort den tanken för min sambo har ju ADHD och jag är inte alls som han.

Nu idag satte jag mig in och läste lite mer om kvinnor med ADHD och tårarna har bara sprutat för jag känner igen så mycket.
    Har alltid varit dagdrömmare, ända sen jag va liten. Svårt att koncentrera på samtal som inte riktigt intresserar mig, mina tankar flyger ofta iväg. Känns nästan som man har svårt att vara här och nu, känns som man går i ett drömmande tillstånd.
    Svårt att komma igång med grejer, svårt att avsluta det sista. Kan fylla i alla uppgifter på en blankett men att få iväg den sen är betydligt svårare.
    Svårt att bara sitta utan att göra något. Om barnen vill sitta i mitt knä vid tv:en måste jag pilla med mobilen eller liknande för att klara sitta kvar.
    Handlar ofta på nätet (för mycket) och har svårt att begränsa mig till att köpa bara några saker.
    Svårt att passa tider, tidsoptimist och kan vänta in i det sista att gör mig iordning fast jag vet att jag ska iväg.
    Dra sig in i duschen är en fråga om viljestyrka nästan.
    Kan svamla jätte mycket när jag ska förklara något, allt blir osamanhängande. Kan även ofta avsluta meningar, sväva iväg med tankar så jag knappt hört vad andra sagt osv osv.

Min KBT mot ångest fungerade inte alls som psykologen trodde och under grav har jag mått bättre men sen dalat igen. Dalar ofta känslomässigt och många ser mig som förvirrad, tankespridd och bekväm.
    Hur ser ni på detta som har ADHD? 
    Det du skriver är verkligen som att läsa om sig själv, trodde fram tills nu att jag var ensam  med de här problemem, men har förstått sen jag hittade denna tråden att vi är många med dessa problem. Synd bara att det är svårt för andra att förstå att vi inte är lata.
  • Anonym (vill veta)
    Anonym (ADD?) skrev 2011-03-10 17:55:56 följande:
    Anonym (vill veta), Calipso, Moonis, (och andra nya som jag missat?): Välkomna till tråden! Glad
    Jag tackar för välkomnandet, känns så bra att få ventilera sina tankar här och få läsa.
  • Anonym (vill veta)

har sån ångest nu när jag skickat iväg remmisen. Tänk om jag inte skrev tillräckligt utförligt, tänk om det kommer ta flera år innan jag får komma på utredning, eller att jag inte får komma alls, Blää jag går och tänker på detta hela tiden. Jag har troligtvis dyskalkyli också, men mycket av symtomen går ju in i varandra med add. utreder de för dyskalkylin också?
    Jag tycker jag blir mer irriterad och snäser på barnen fast jag inte vill det. är så trött hela tiden. jobbade idag och tyckte att jag gick i sirap, ingen energi alls,gjorde det jag skulle men inte mer.Känns som om man spelar ett spel, tänk om de visste hur jag egentligen va, känns som om jag inte fattar nått ibland. depp, depp :(

• Anonym (vill veta)

Nu har jag precis pratat med en supertrevlig sjuksköterska på np - enheten om min remiss.De hade fått in den, och det känns ju bra att den kom rätt. De skulle bedömma den imorgon. De har en 90 dagars väntetid, på utredning, men den går inte att hålla så det ligger väl på ca  ett halvår. Det känns skitjobbigt  att behöva vänta så länge och det är ju ändå inte så länge när man läser om andra här.. men hon rekomenderade mig att ringa till deras chef och "klaga".De har hållt på i 4 år och utrett vuxna med adhd/add och autism problem. Och första året var det extremt mycket och det har inte lättat alls. Hoppas nu bara att de tycker att min remiss är fullständing och de hör av sig snart.

• Anonym (vill veta)
    Det står också när vårdgarantin inte gäller och det är vid utredningar och undersöknigar..
  • Anonym (vill veta)

har så svårt att hålla fokus på det jag gör, som nu när jag bestämde mig för att plocka ut ur diskmaskinen, plockar ut några tallrikar och tänker vad skönt det vore att gå och sätta sig och vila, och sen i samma stund vad ska vi äta idag, jag borde börja laga mat, tittar i kylskåpet och frysen. ska jag skala potatis,nej orkar inte....dottern skriker att hon vill ha choklad mjölk, ja ja visst. hämtar chockladmjölk till henne.  och hela tiden är jag så fruktansvärt trött. Tänker också konstant på papper som ska lämnas in till skolan och dagis . Har fått en skuld på biblioteket som jag måste gå in och betala men jag orkar inte, vet att jag måste för annars blir det bara värre, men det är just det att jag måste göra det. vill inte leva i detta kaos där alt känns jobbigt. nej nu får jag försöka hitta spår av energi till att fortsätta en stund till
     Tack och hej

• Anonym (vill veta)
    Anonym skrev 2011-03-21 23:47:02 följande:
    Hur gör man för att påbörja en utredning? Vem ringer man?

Om de säger typ det ovan, att jag klarat mig så här långt, hur får ajg dem att förstå att jag behöver hjälp nu? För att behöva tjata orkar jag bara inte. 
    Hej !

Jag skickade en sk egenremmis till np enheten där jag bor. Där fick jag beskriva mina proplem och svårigheter.
    googla på neuropsykiatrisk enhet och orten du bor på så borde det komma upp nån sida.

Jag hade absolut inte kunnat gå till vc och förklarat, för där hade ingen trott på mig, tyvärr.

Lycka till !
  • Anonym (vill veta)

Ni som har ADHD eller ADD är ni bra på matte, klarar ni er i vardagen, betala räkningar,ge tillbaka på växel, ja allt som har med pengar och ekonomi? Själv har jag troligtvis dyskalkyli och har i det närmaste utvecklat en fobi för siffror och för att hamna i situationer där jag är tvungen att räkna även om jag jobbar på att bli bättre på det. Här hemma är det min man som sköter allt ekonomiskt och det funkar ju men jag känner mig så värdelös i bland att jag inte ska kunna fatta..

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna