• Joppelina

ADD symptom hos vuxna

Är också ny i tråden och med ADD (misstänkt men medicinerar.)

Man lär ju inte hinna läsa ikapp men får försöka hänga med hädanefter Glad

• Joppelina

Jag klöser mej. Mest på överarmarna. Har jättemycket ärr och är ofta inflammerat.

Tror också att det är något som har med den motoriska rastlösheten.

Jag är aldrig stilla utom möjligen när jag sover. MEn annars så vickar jag på tårna
    trummar med fingrarna eller nåt annat skumt. Inget jag ens märker själv förrän någon
    påpekar det.  

• Joppelina
    strulmaja skrev 2011-04-01 10:28:55 följande:
    Hur menar du nu? Att man kan få diagnos ADHD utan genomgången utredning? Jag vägras ju t.o.m medicin för att jag inte har ngn diagnos, än.
    Citerade en av dina inlägg strulmaja, men var i samma sits som dej. Misstänkt,trolig diagnos.
    ADD. Det som fattades var en ofullständig anamnes för mej. Varken jag eller min mamma mindes nog många saker tydligen som kunde tyda på en ADD. Men i och med att jag är 47 år så är det något jag anser att läkaren borde haft i åtanke.

Men jag fick efter mycket eget argumenterande och en samtalsterapeut som var mycket insatt i mina dagliga situation så fick jag börja medicinera. Men utredningen gjordes och det var förrutom ofullständig anamnes klart att jag har ADD så jag fick börja medicinera.

Att någon får börja testa medicin utan en utredning låter knappast troligt inte heller att endast en psykolog är ansvarig för utredningen låter också väldigt konstigt.

Men stå på er, medicinen har efter bara 3 månader förändrat mitt liv.
  • Joppelina
    Anonym (Morhoppan) skrev 2011-04-01 22:23:11 följande:
    Jag har ätit strattera i två veckor nu o har inte gjort min utredning än... Så det är nog olika beroende på vart man gör sin utredning..
    Men strattera är inte centralstimulerande som ritalina och concerta tex. Så kanske därför.?
    strulmaja skrev 2011-04-03 23:27:47 följande:
    Tack för svar. Jag är kluven till medicinering. Inte det att jag inte vill testa, det kommer jag att göra. Men om jag börja nu kanske utredningen blir missvisande och det vill jag ju inte. Å andra sidan är det jävligt påfrestande att gå runt såhär och må apa. Jag skulle inte påstå att jag mår psykiskt dåligt, att jag är deprimerad men självförtroendet har nått botten och det och alla mina tillkortakommanden tär både på mig och mina relationer, inte minst den till min sambo. Så, om jag inte få börja medicinera med te.x concerta tycker jag att man kunde erbjudit mig något humörstabiliserande, NÅNTING, i väntan på att utredningen ska bli klar. För det kan inte vara meningen att man ska må såhär, ha det såhär. Jag orkar snart inte med mig själv mer, orkar inte ta mig an vardagens alla ansträngningar bara för att misslyckas om och om igen.
    Det är väl samma orsak att inte läkaren inte skriver ut något stabiliserande. Att det kan påverka utredningen menar jag. Själv har jag haft diagnos bipolär 1 i många år och därför haft medicinering under lång tid innan utredningen.

*Men jag förstår hur himla jobbigt det är. Haft många tunga år innan man hittat mej rätt medicinering. Jag har också varit väldigt klyven till medicinering, Så det tog tid innan jag gav med mej att försöka. Men medicineringen har gjort att jag på ett annat sätt kan hjälpa mej själv.

Men visst kan man beroende på grad av problem klara sej utan en speciell ADHD/ADD medicin om man hittar ett bra sätt att klara av svårigheterna.

Allt är så individuellt så det är stört omöjligt att veta hur man ska göra när frågan om medicinering eller inte kommer upp.
  • Joppelina
    hedmanpazio skrev 2011-04-07 08:23:22 följande:
    Det du citerar är exakt vad många med ADHD tänker. ADHDn har tagit över ens vilja och motivation men målet är ju att vända på det hela och ta kontrollen över ADHD. Det går ju bevisligen, men är en process som ofta är svår att genomgå ensam.
    Håller med och ditt tidigare inlägg. Är ny i ADD/ADHD problematiken men jobbat med samma problem med min bipolaritet. Och det är viktigt att försöka nöta in det tänket, just för att inte hamna i en ond cirkel.

Man har diagnosen.
    Finns problem som följer med diagnosen.
    Men man måste angripa och försöka lösa problemen istället för att se diagnosen som svar på problemen.

Oj så luddigt, men jag har bara hunnit få en kopp kaffe än Flört
  • Joppelina
    Anonym (ADD) skrev 2011-04-19 16:35:28 följande:
    Har kommit in på utredningslistan och har en fråga här nu, denna kille som skulle göra detta är en kandidat/elev och han som är "ansvarig" för honom var den person jag gick till möte hos från början, om jag inte kände att detta var bra får jag vänta upp till 1 år för att få en ny tid.
    Har någon här haft en kandidat/elev som ställt ADD diagnos ? Vet faktiskt inte hur jag ska känna eller tycka, även om han gått utbildning i 3 år så ja....
    Tror inte det är den personen som kommer att ställa diagnosen. Däremot så vissa delar i utredningen behöver inte göras av ÖL utan jag hade en UL  som gjorde vissa tester. Men då hade Överläkaren som gjorde min utredning talat om det för mej. 
    allmänt skrev 2011-04-19 00:07:22 följande:
    Eller nej jag ångrade mig, min RIKTIGA poäng är att jag fiskar efter lite erfarenheter att jämföra med. Hur glömska och virriga är NI? Både triviala saker och stunder då det faktsikt blir ett allvarligt problem? Pliz do tell.
    Virrhöna, Virrpanna, tappar bort saker, dom kommer fram och jag tappar bort nästa sak.  Glömmer tider. Blandar ihop dagar, datum och månader. Har börjat använda "ordet" förvimsad (förvirrad och vimsig) för det är en perfekt beskrivning på mej. Det var en kollega som sa till mej en gång. Hur kan någon så virrig ändå vara så smart.

För mej har det fått katastrofala konekvenser. Ekonomi och blivit utan lägenhet. Ej kunnat sköta någonting. Men fick hjälp och stöd utifrån 2006. Dock fanns ingen tanke på ADHD/ADD.
    Utan jag var sen tidigare diagnostiserad med Bipolär1. 

Sen läste jag en artikelserie och fick se en bild på ett stökigt rum. Och kvinnan i artikeln kallade det "mitt adhd-rum"  Då började jag känna igen mej själv.

Numera så är det mest små saker som händer pga glömska och virrning som oftast inte är stora problem.

• Joppelina
    hedmanpazio skrev 2011-04-20 10:23:28 följande:
    Tror inte du hade en läkare som gjorde psykologiska tester :). Psykiatrikern ansvarar för den medicinska och somatiska delen i utredning, psykologen för psykologiska delen som psykometrisk testning (förutom självskattning). PTP psykologer får ställa diagnoser som psykologer (måste vidimeras av handledare) men kandidater får inte göra det utan det är deras handledare som gör det.
    Ja. Överläkare på psyk gjorde hela utredningen förrutom vissa saker som en Underläkare gjorde.
    Har inte träffat någon psykolog alls under min utredning. Därför jag trodde det var så för alla.
  • Joppelina
    hedmanpazio skrev 2011-04-20 19:09:26 följande:
    Alltså vilka tester fick du göra?? Läkare får inte använda psykologiska test då de inte är utbildade i dem. Det finns dock de läkare som även är psykologutbildade i grunden (en jäkla lång utbildning isf) och således får använda psykologiska tester men inte psykiatriker i allmänhet.
    Ja hur ska jag kunna hålla reda på alla tester dom gjorde på mej. Allt var en enda villervalla eftersom dom samtidigt kollade om annat fanns som orsak till mina problem, förvärvad hjärnskada, alzheimers bla.
  • Joppelina
    hedmanpazio skrev 2011-04-20 19:45:21 följande:
    ..vilket låter ännu mer märkligt att endast läkare användes i 'teamet'. Inget illa menat men jag reagerar då det verkligen ser så fruktansvärt olika ut kring utredningar. Huvudsaken är att du fått den hjälp du behövt.
    Ja att bli misstrodd i denna tråden trodde jag inte skulle hända. Så lär ändå inte läsa eller skriva här något mera.
  • Joppelina
    hedmanpazio skrev 2011-04-20 10:23:28 följande:
    Tror inte du hade en läkare som gjorde psykologiska tester :). Psykiatrikern ansvarar för den medicinska och somatiska delen i utredning, psykologen för psykologiska delen som psykometrisk testning (förutom självskattning). PTP psykologer får ställa diagnoser som psykologer (måste vidimeras av handledare) men kandidater får inte göra det utan det är deras handledare som gör det.
    Detta svarade du på mitt inlägg #2593
    Känns onekligen som att jag blir misstrodd. Du gör ett antagande utan att veta. Om du tyckte det lät märkligt, varför inte fråga istället. Så svarar jag efter bästa förmåga.

Jag frågade vilka psykologiska tester du menade, för min utredning involverade mycket kring att utesluta andra orsaker pga mina funktionshinder och anamnés. Men fick inget svar. Och det undrar jag fortfarande, för hur ska jag annars kunna svara eller veta.

Huruvida utredningen i detta fallet görs och kan skilja vet jag inte. Läste en del av länkarna på www.familjeliv.se/Forum-4-50/m56491289.html bla Klaradokumentet.

Huruvida den läkaren som gjorde min utredning har gjort fel eller inte kan jag ej svara på. Jag vet att hon är mycket kunnig och noggrann. Och har en massa utbildningar och titlar eller vad man nu ska kalla dom.

Att sen diagnostisering genomförs på exakt samma sätt över hela landet vet jag inte. Men jämför jag med diagnostisering av bipolär så vet jag att det skiljer sej otroligt mycket i landet. Och man får väl anta att detta kan ha med resurser att göra till viss del.

Jag kan stanna kvar i tråden och prata om symtom, men känns onekligen olustigt att behöva förklara hur ens utredning har gått till. Hade jag själv varit fundersam om den inte var riktigt gjord så hade jag själv frågat.  Men min utredning var klar då jag reggade mej här.
  • Joppelina
    Tinasnurr skrev 2011-06-12 12:18:49 följande:
    Det jag funderar över när det gäller medicin är vad den hjälper för (eller mot).

Fungerar du bättre i vardagen när du äter medicin?

Har du bättre koll på saker osv? 
    Jag började medicinera vid årsskiftet. Kände ganska direkt ett annat lugn än jag kännt på länge. Kunde koncentrera och fokusera mej bättre på många saker. Däremot så uteblev den form av "startmotor" jag önskat mej.

Sen efter 3 månader så ökades medicinen mot det dubbla och då kände jag efter två veckor att jag fick en helt annan energi. Men ändå ett lugn och kunde utan stress och ångest innan ta itu med saker som förrut kändes som oövervinnerliga.

Sen alla dessa tankar som snurrat runt i huvet utan sammankoppling. jag brukar beskriva dom som en massa ihoptrasslade garnnystan med en massa lösa trådar. Nu känns det som fler och fler trådar knyts ihop.

Nu när jag snart tagit medicinen i ett halvår så har jag ändå en liten bit kvar känns det som. En ev ökning innan medicinen är rätt inställd kan vara aktuell.

Andra saker som hänt,, efter medicineringen, men som jag av egen kraft kunnat ta itu med är att till slut jobba med mitt dåliga samvete. Att jag inte är slarvig och lat. Att jag i mitt röriga och kaotiska liv inte ska skuldlägga mej för hårt.

Självförtroendet är bättre då jag känner att jag börjar få ordning på en del bitar i livet. Hoppas kunna knyta ihop påsen så småningom helt.
  • Joppelina
    strulmaja skrev 2011-06-15 11:11:50 följande:
    Jo nog låter det som om det är ADHD/ADD dom misstänker annars skulle dom väl inte dra igång med en utredning. Visst hade du gjort en screening redan? 

Jag ska berätta en sak för dig. Jag fick en aha-upplevelse sist jag var hos psykologen. Eller då jag gått ut därifrån. Jag hade tusen och åter tusen frågor om vad som skulle hända nu. Diagnos har jag fått, medicin har jag fått. Nu då? Vad händer nu? Tänk om jag har AS också? Blir det fler tester? Finns det mer hjälp att få? Vart? Hur? Vem? När? Kan jag jobba nu? Och vem hjälper mig reda ut kaoset i mitt hem? Jag fick ju ingen som helst information om vad som skulle hända härnäst av läkaren som ställde diagnosen och jag var rädd att jag än en gång skulle hamna mellan stolarna och bli bortglömd. Och så denna jäklars ovisshet då som jag inte klarar av, som gör mig ängslig och nojjig.

Jag hade också förväntat mig att när diagnosen väl var satt och då jag fått medicinen i handen så skulle allt ordna sig och jag skulle få den hjälp jag behövde här och nu. Med en gång. Jag har varken tid, lust eller tålamod att vänta mer nu.
    Men så fungerar det tydligen inte riktigt. Utan allt sker stegvis, babysteps, en sak i taget, något det enligt psykologen måste få göra om slutresultatet ska bli bra. När jag gick därifrån slog det mig att jag nog inte riktigt insett allvaret i allt det här, varken i min diagnos eller i medicineringen. Det är ingen lek. Det är på riktigt. Läkarteamet tar detta på stort allvar vilket bl.a är ett utav skälen till varför dom vill skynda långsamt och diskutera en sak i taget. För mig fungerar det ju inte riktigt så. För mig ska ALLT ske på momangen och jag är inte förmögen att sortera och prioritera vad som är viktigast att först ta tag i. Jag kan inte ens tänka mig till det även om jag anstränger mig. Det blir bara ett enda stort kaos i skallen och jag går upp i varv, upprepar samma frågor om igen, måste få vissa saker förklarade för mig om och om igen tills jag känner att jag verkligen förstått allt rätt och så jag kan se en bit av vägen framför mig DÅ som först kan jag ge mig. Men helt nöjd och lugn blir jag förstås aldrig. 

Vad ville jag säga med detta då? Ja, det har jag glömt. Men jag tror att vad jag ville få fram är att du bör försöka att inte oroa dig så mycket. Jag vet att det är svårt och jag vet att sådant som är utom ens kontroll är ångestframkallande. Men försök att tänka i kortare steg och fokusera på en sak i taget. Och om du känner att oron och ångesten tar överhanden, ring din kurator och berätta detta, be någon berätta kort hur testerna går till och vad som kommer att hända efter det osv. Det är ju det dom är till för, att hjälpa, stötta och härbärgera allt det där vi själva inte alltid klarar av. Men att du är medveten om din oro och kan spåra vad som triggar igång den är ju första steget med att få bukt med den. Och du, snart är du ju i mål!  

Det stämmer verkligen det där med babysteps. Och jag tror av erfarenhet med hela min resa med min Bipolära sjukdom att det är av nödvändighet att ta det väldigt försiktigt och främst då man haft problem längre tid utan hjälp. Ju längre tid du går utan diagnos så ökar risken att funktionsnedsättningarna blir mer permanenta och svårare att ta sej ur.

Trots min sjukdomsinsikt ang Bipolär så trodde jag också att med medicineringen skulle ett mirakel ske och jag skulle bli "som vanligt" Men så är det ju inte i de flesta fallen.  Nu sen igår så har vi ökat medicineringen den andra gången sen startdosen och mönstret har sett likadant båda gångerna. Kännt förbättring första 2 månaderna sen den tredje månaden så har jag haft känslan att det ändå saknas en del. Detta sista försök till dos ska nu utvärderas under ca 3 månader igen. Annars så finns inget mer att göra. Jag vill inte byta sort för den jag har nu Equasym Depot fungerar bra utan biverkningar och bra tillsammans med mina andra mediciner.

Eftersom jag började min medicinering så har däremot min förmåga att förstå mina svårigheter på ett mer objekt sätt och på ett mer konstruktivt sätt. Detta har gjort att mycket stress och ångest och skam har börjat att försvinna. Att acceptera att jag har en diagnos som ger mej vissa problem och försöka hitta andra lösningar på det som känns problematiskt.

Att göra upp ett planeringsschema känns inte förnedrande längre. Jag anser att det är ett hjälpmedel för mej likt att någon behöver kryckor eller rullstol. Alarm för tider. Lappar med viktiga saker som måste göras är nu en del av mitt liv. Ord och bilder kombineras för att jag ska minnas saker jag ska göra. Upprepningar av mej själv och av andra hjälper mej också pränta in rutiner. Hellre tar jag dessa vertyg att klara av vardagen än att leva i ett kaos. Och jag är så glad att jag lyckats komma till denna insikt och att acceptera detta!
  • Joppelina
    Anonym (Frk Ur) skrev 2011-10-25 18:51:04 följande:
    Hej,
    vet inte om jag ska skratta eller gråta....enligt han så hade jag adhd nu men inte när jag var liten....å det grundar han på en intervju av min mor som inte hann säga så mycket av mina fösta år och som heller inte minns så mycket av heller iomed att jag är 36 år å jag har en lillasyster oxå, så det är ju inte så lätt att komma ihåg allt!?!

Så han kunde inte sätta nån diagnos nu?!

Ska träffas på fredag igen,....känner mej väldigt kluven =S
    Jag fick samma frågetecken då jag blev utredd. Jag mindes inget direkt. Min mamma mindes inget. Jag är 48 år. Och vad var egentligen konstigt då jag och "sjukdomssymtom" då jag var liten. 

Jag fick diagnosen misstänkt ADD i papprena men fick börja medicinera. Efteråt så har jag kommit på en massa saker som är märkbara i min barndom.

Tyvärr så har det inte förrän nu  på senare år börjat forskats kring flickor och kvinnors symtom/svårigheter vid ADHD/ADD och dom skiljer sej en del. Framförallt flickor vs pojkar med ADHD/ADD.

Tyvärr så måste jag säga att alla psykologer läkare är inte alltid helt uppdaterade. Den läkaren höll gjorde min utredning var upptagen med forskning/studierektorsuppdrag så jag fick träffa en ÖL, en stroppig jäkel, som  satt och förklarade saker för mej som kanske var aktuella för 10-15 år sedan. Då blir man lätt både arg och less.
  • Joppelina

Apropå tider och alarm. Min iphone är min bästa hjälp. Nu det sista app jag har lagt in heter

Do it tomorrow

Bra för sysslor som man bör göra men kan göras under veckan, tex. Den alarmar en gång per dag och man kan stryka det man gjort och flytta en uppgift till nästa dag. Sen när man ej gjort det man har på dagens lista hamnar de automatiskt på nästa dag.

Det är många saker jag gör "imorron"  Jag hade 3 saker denna veckan och två saker kvar. Rensa garner och sortera ren tvätt :)

BTW är ett tag sen jag varit här. Men kanske någon här vet om det finns något mer communityliknande för just ADHD/ADD.  Inte bara forum. Terapisnack har jag kikat in på men känns så stort.

• Joppelina
    Erese skrev 2011-11-01 12:25:50 följande:
    Just nu är jag helt uppe i att byta vår lägeneht vilket gör att jag knappt kan vara ifrån datan under en längre period, det kliar nästan i fingrarna om jag inte får kika av läget titt son tätt och är helt inne i detta. Tur att min man finns, om inte skulle många snabba och dumma beslut tagits
    Menar du att du dras till att sitta vid datorn just för att du håller på att flytta och egentligen har MASSOR att göra med det?

Jag tror egentligen inte att man behöver vara rädd att bli medicinerad om man inte vill.  Men att få klarhet i vissa saker kan göra att man inte känner sån skuld när man inte gör saker som borde klaras av lätt. Man känner sej lat och slarvig istället.
  • Joppelina

Anonym (ny) jag trasslar alltid in mej. Svårt att följa den röda tråden. Och det är ju lite vad ADHD/ADD är

Jag kan hoppa hur som helst för att berätta en sak så hittar jag 10-20 olika sidospår innan jag kommer till slutet
    Om jag ens gör det. Inför möten så skriver jag upp stödpunkter och följer dom så gott det går.

Jag började medicinera med equasym (likt concerta, ritalina) i januari. Jag var lite rädd att jag skulle bli för uppspelt då jag har bipolärt syndrom 1 också.

Men det som hände var att jag kunde koncentrera mej bättre, fokusera mej. Jag har också blivit bättre på att fullfölja uppgifter som ta ner ren tvätt -> vika -> sätta in i garderoben.
    Men vägen är lång och jag jobbar med boendestöd och scheman och rutiner för fullt.

Med medicinen fick jag en startmotor som jag har behövt. Men jag är samtidigt väldigt stresskänslig pga
    omedicinerad bipolär i så många år att jag måste ta det väldigt lugnt med allt.

Men bara det att få det bekräftat att jag inte har varit en slarvmaja , lat och virrig tjej hela mitt liv utan en orsak.
    Bara det hjälpte mycket.  Man kan bli hjälpt utan mediciner också. Men det är så olika för alla. MEn att få släppa den skuld och skam man haft för sitt överstökiga hem var en enorm lättnad.

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna