ADD symptom hos vuxna
Känner igen dess saker på mig själv är dock inte utredd eller ens haft tanken på detta förens jag såg om ADD då en bekants dotter har fått diagnosen ADD.
Kan man ha dessa tillstånd eller vad jag ska kalla det utan att ha ADD?
Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.
~ Behov av rutiner och struktur men ...
~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker
Lättdistraherad
~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga
~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne
~ Bristande motivation och därför
~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till
~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas
Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc
~ Svårigheter med att göra något metodiskt och
~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför
~ Benägen att göra saker i fel följd
~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc
yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i
sängen för att sova.
Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har
~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.
~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och
~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.
Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog
~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.
~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)
~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"