Inlägg från: Anonym (sambo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sambo)

ADD symptom hos vuxna

Vet inte om jag är "välkommen" här men jag ville bara säga att jag följer er tråd av intresse eftersom en massa pusselbitar fallit på plats när jag av en slump läste om ADD för ett tag sedan och förstod att min sambo kanske har det (symptomlistan här i tråden var TOPPEN, jag har läst den högt för sambon). Bl a har han otroooooligt svårt att få tummen ur, få något gjort, skjuter upp allt, verkar trött jämt, ger intryck av att inte lyssna när man pratar, svårt att skifta fokus från en sak till en annan m.m. Han har alltid haft problem med skolgången och bl a fått göra ett allmänt begåvningstest i lågstadiet där han låg under medel på just uppmärksamhet, men psykologen skrev som utlåtande att det kommer rätta till sig i lek med andra barn (??). Han ansågs då även omogen, drömmande i sin egen värld, lekte mycket för sig själv. Har även dyslexi.

Min sambos problem har lett till mycket problem och tjafs i förhållandet, speciellt efter vi fått barn då problemen blev mycket tydligare. Nu när jag har en förklaring till allt så har vi en rättvis chans att hitta lösningar. Vi har varit till läkare (jag var med honom eftersom han låser sig så lätt och inte själv kan formulera problemen) så nu väntar vi på att utredningen förhoppningsvis ska starta, även om det lär dröja. Det är en förutsättning för att vi båda ska orka med, eftersom jag också mår lite dåligt just nu och har mycket på mina axlar hela tiden.

Vet inte varför jag skrev detta men en anledning var nog att jag ville tipsa om förra avsnittet av Arga snickaren på Kanal 5, som handlade just om en familj där mannen har ADD:
    www.kanal5play.se/program/play/argasnickaren-s05e01

• Anonym (sambo)

Strulmaja: Jag upplevde också honom i programmet som väldigt låst i sin diagnos faktiskt. Men vem hade inte blivit handlingsförlamad i det kaoset. Jo jag tog ju upp detta med ADD med min sambo efter jag läst om det, och jag läste då bl a upp symptomlistan här i tråden och han tyckte att mycket stämde. Tror han kände sig lite lättad att få en förklaring på saker och ting. Jo hur det hela påverkar mig är helt enkelt att nästan inget här hemma blir gjort om inte jag gör det. Tänk dig att man blickar ut över ett stökigt rum så som det blir på fem minuter när man är småbarnsfamilj, och veta att varenda pryl kommer ligga där tills DU tar upp det. Ingen annan kommer ta initiativ till att barnen kommer ut en stund, DU måste dessutom gå och städa efter den andra vuxna i familjen, och om du går hemifrån utan barnen måste du påminna sambon om att han måste ge barnen mat - helst både vad och när. Dessutom har du inget körkort och är beroende av att sambon kör iväg skräpet som ska källsorteras, något som skjuts upp vecka efter vecka tills halva hemmet börjar fyllas med skräp och du själv får packa in allt skräpet i bilen för då kanske det till slut körs iväg. Är ni iväg på t ex kalas så glömmer han av barnen och bara har det trevligt medan du får se efter barnen själv. Din sambo kan inte heller sköta ekonomin på egen hand eller andra viktiga saker - allt skjuts upp eller glöms bort. Lite så ser mitt liv ut. Men han klarar många saker också, nu blir det mycket fokus på det han inte klarar så klart. Och jag är hoppfull att med hjälp så kommer vi kunna förenkla livet för oss båda. Jag ska se om vi t ex kan prova att göra ett schema. Min sambo är ju inte sån här med flit, han är ju världens bästa egentligen.

• Anonym (sambo)

Jag tänkte bara höra med er som gjort utredning, hur det första samtalet var för er? Det är bara 1½ vecka sedan jag var med min sambo till läkaren och hjälpte honom beskriva hans - våra - problem. Han låser sig väldigt när han själv ska beskriva sina problem, därav följde jag med och skötte ganska mycket av snacket. Så jag bara undrar hur första samtalet går till, för jag vet inte hur han ska kunna förmedla sina problem. Men den han får träffa borde väl rimligen vara van vid det, åtminstone om det hör till diagnosen. Är ni andra sådana att ni låser er sådär?

• Anonym (sambo)

Han har alltså fått tid för ett första samtal på Vuxenpsyk redan nu på måndag - därav mina frågor.

• Anonym (sambo)
    allmänt skrev 2011-03-22 13:37:05 följande:
    Anonym (sambo) skrev 2011-03-22 12:44:25 följande:
    Jag tänkte bara höra med er som gjort utredning, hur det första samtalet var för er? Det är bara 1½ vecka sedan jag var med min sambo till läkaren och hjälpte honom beskriva hans - våra - problem. Han låser sig väldigt när han själv ska beskriva sina problem, därav följde jag med och skötte ganska mycket av snacket. Så jag bara undrar hur första samtalet går till, för jag vet inte hur han ska kunna förmedla sina problem. Men den han får träffa borde väl rimligen vara van vid det, åtminstone om det hör till diagnosen. Är ni andra sådana att ni låser er sådär?
    Jag har inte gjort en utredning, jag väntar än! Men angående att låsa sig och så, det gör jag också. Jag snubblar över orden, hoppar i förväg och berättar de jag tänkt ut sen innan men glömmer hälften och det blir väldigt osammanhängande. Skall din sambo gå på samtal själv sen, så sitt ner tillsammans innan och skriv ner på en lapp till honom med punkter och stödord som han kan snegla på när han glömmer av sig. Vad som brukar vara en tröst för mig är att veta att det ÄR OKEJ att inte veta vart man skall börja. Antingen börjar jag berätta från början, eller i slutet, eller kanske hoppa in någonstans i mitten och arbeta mig utåt därifrån, så länge orden kommer ut! A och O, orden skall komma ut, så kan man pussla dom i rätt ordning sen :)

De är ju utbildade att prata med folk, ställa rätt frågor, och framförallt följdfrågor, och dra ur informationen de behöver. Men stödlapp! :)
    Tack, det var ett bra tips! Ja när han väl ska berätta så liksom glömmer han bort vad han ska säga, kan inte strukturera upp det och beskriva sina problem m.m. Så en lapp var ju ett bra tips! Det ska vi nog ta och skriva ihop en innan måndag. För jag antar att det är detta mötet som avgör om han alls kommer bli utredd.
  • Anonym (sambo)

Tack för era tips till min sambo! Han gillade förslaget att göra en lapp, just för att han själv vet att han kommer låsa sig. Han är nog lite orolig hur han ska få någon annan att förstå. Fast Missfighter hade ju också bra tankar, hmm.

Men bra att de ställer frågor på ett sätt så att sakerna kommer fram ändå då. Kanske hjälper det att vi gör en lapp tillsammans men som han inte tar med sig.

• Anonym (sambo)

Har ni som utretts fått lämna blodprov före? Det har inte beslutats om sambon ska utredas än, men nu vill psykologen att han lämnar blodprov och övervakat urinprov. Varför görs det, är det drogtest?

• Anonym (sambo)

Tack för era svar om urinprov/blodoprov. Min sambo har aldrig tagit droger så det borde ju inte ligga misstanke bakom i alla fall.

Jag frågade min KBT-terapeut idag som jag går hos, och hon förklarade att med blodprovet vill man bl a kolla sköldkörtelvärden och blodvärde så att inte något sådant ligger bakom symptomen. Och urinprov är standard så att ett eventuellt drogmissbruk kan behandlas först.

• Anonym (sambo)
    TjockKatt skrev 2011-04-13 13:03:24 följande:
    Precis, jag tror inte att dom misstänkte någon drogproblematik, så det kan du vara lugn med. Hoppas allt går bra med medicineringen och framtiden!
    Tack! Nej jag var inte heller orolig för att de misstänkte något (även om vi skämtade om det här hemma), men någon här frågade om det. Blev bara lite nyfiken på varför han skulle lämna en massa prover innan de ens beslutat om han ska utredas, men då förstår jag. Det är bra att de kollar upp andra orsaker också eftersom jag hört att t ex problem med sköldkörteln kan ge symtom som liknar ADD. Fast min sambo gjorde ju ett begåvningstest redan vid 7 års ålder som visade just på brister med uppmärksamheten, och läraren tyckte han var frånvarande och drömmande, så jag tror väl inte att det beror på något sådant för hans del.
  • Anonym (sambo)
    Anonym (ADD) skrev 2011-04-13 15:30:40 följande:
    När under utredningen krävs dessa tester ? Jag hoppas verkligen inte man måste ta blodprover, det är det värsta jag vet !! Har äntligen fått tid till utredningslistan denna vecka så det känns bra.
    Min sambo har bara varit på ett första psykologsamtal ännu, och innan det beslutas om han ska utredas så vill de utesluta att hans sympton (eller åtminstone delar av dem) beror på något annat än just ADD. Men det där varierar säkert mellan olika landsting och mottagningar.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna