Alle skrev 2011-05-01 21:42:55 följande:
Om du nu tror att du har ADHD och tror att medicin kan hjälpa dig genom dina studier - då måste du nog vackert ta steget och försöka få en utredning - för det är inte säkert att man får en utredning.
Du skriver att du inte har något behov av att hitta hem, då du har gått vilse flera gånger - varför då förska få en diagnos, det är väl bara som du själv skriver - att verkligen disciplinera sig.
Vi här i tråden har problem i stort och smått i vardagslivet, och sliter för att få ihop det, och när då ett sådant inlägg som ditt poppar upp så är det väl inte så konstigt att vi reagerar? Vi behöver terapi och läkemedel för att få vår vardag att fungera och våra förhållanden, inte för att det "snart vankas högskolestudier".
Jo det är klart att jag förstår att jag måste försöka bli utredd för att få den sortens hjälp. Däremot vet jag inte vilken effekt t.ex. medicin har när det kommer till koncentration och rastlöshet. Jag har alltid varit väldigt anti medicinering, så det är ett enormt steg för mig att faktiskt titta åt det hållet nu.
När jag skriver att jag inte har ett behov att "hitta hem" längre menar jag att jag inte längre orkar leta efter den där pusselbiten som fattas, nu är jag bara så trött och vill enbart ha lösningar på vardagstrasslet. Diagnosen behöver jag väl egentligen bara om jag ska få medicin, men behovet att ta del av och dela med mig av strategier för att få allt att fungera finns ju kvar och kan tillgodoses ändå precis som om jag skulle ha diagnos på papper.
Jag har många vänner med adhd, jag har gått kurser om adhd, jag arbetar med adhd och npf, jag har adhd omkring mig hela dagarna, och jag vet att det är olika från person till person. Jag har trasslat i hela mitt liv, och kört huvudet i väggen ett otal gånger, terapi behövs här med och vardagen har jag verkligen slitit med.
Men jag vägrar fan i mig att vara ett offer för omständigheterna, jag vill ha lösningar och jag har lösningar. Antingen byter man dessa med varandra eller så fortsätter man lida.
Om jag trodde att andra skulle bli sårade för mitt inlägg hade jag väl skrivit annorlunda, men ja, jag vill komma vidare nu. Jag vill kunna ha tillräckligt med balans i vardagen för att kunna blicka framåt och kanske se lite framtid framför mig. Ursäkta.