Inlägg från: Anonym (snart 30) |Visa alla inlägg
  • Anonym (snart 30)

ADD symptom hos vuxna

Hej på er! Jag har haft tråden i mina favoriter ett tag men nu tänkte jag skriva en liten rad!
    Jag har funderingar på om jag har adhd, jag vet inte om jag orkar eller vill gå igenom någon utredning, men om det finns medicin eller annat som hjälper mer än stjälper så tar jag nog steget en dag!
    Det vankas nämligen högskolestudier så småningom och eftersom jag varit där förut vet jag ungefär hur det kan bli om jag inte ger mig tusan på att vara riktigt disciplinerad. Jag är lättlärd och får höga betyg bara jag tar mig för, men som alltid annars har mina inlämningsuppgifter fått antingen högsta betyg eller underkänt på grund av att de inte ens kommit in. Det tär på självkänslan!

Jag har nog inte något behov att "hitta hem" längre eftersom jag försökt och kommit fel så många gånger tidigare, så nu har jag nog kommit till ett läge där jag bara vill hitta vägar och strategier att gå för att lyckas med de mål jag satt upp. Kanske medicin om det hjälper.

Nu ska jag läsa igen det jag missat!

• Anonym (snart 30)
    strulmaja skrev 2011-05-01 20:45:40 följande:
    Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du vill med ditt inlägg. Du skriver att du inte har något behov av att "hitta hem" längre, att du bara vill hitta vägar och strategier för att lyckas med de mål du satt upp. Och kanske medicin... om det hjälper, skriver du. Hjälper mot vad? Är det hjälp med högskolestudier du behöver så har du nog hamnat i fel tråd. 
    Eftersom jag skriver i en tråd om adhd/add så kände jag att det var underförstått att jag hade just de svårigheter som beskrivs i ts, och därför inte behövde tillägga något ytterligare om just det.
    Jag har kämpat enormt med balansen i livet, men när det kommer till områden som jag verkligen vill men inte kan så vill jag ju ha hjälp såklart. Det är inte hjälp med högskolestudier jag vill ha, snarare att kunna slutföra de mål jag satt upp.

Varför blev du kränkt?
  • Anonym (snart 30)
    Alle skrev 2011-05-01 21:42:55 följande:
    Om du nu tror att du har ADHD och tror att medicin kan hjälpa dig genom dina studier - då måste du nog vackert ta steget och försöka få en utredning - för det är inte säkert att man får en utredning.
    Du skriver att du inte har något behov av att hitta hem, då du har gått vilse flera gånger - varför då förska få en diagnos, det är väl bara som du själv skriver - att verkligen disciplinera sig.
    Vi här i tråden har problem i stort och smått i vardagslivet, och sliter för att få ihop det, och när då ett sådant inlägg som ditt poppar upp så är det väl inte så konstigt att vi reagerar? Vi behöver terapi och läkemedel för att få vår vardag att fungera och våra förhållanden, inte för att det "snart vankas högskolestudier".
    Jo det är klart att jag förstår att jag måste försöka bli utredd för att få den sortens hjälp. Däremot vet jag inte vilken effekt t.ex. medicin har när det kommer till koncentration och rastlöshet. Jag har alltid varit väldigt anti medicinering, så det är ett enormt steg för mig att faktiskt titta åt det hållet nu.
    När jag skriver att jag inte har ett behov att "hitta hem" längre menar jag att jag inte längre orkar leta efter den där pusselbiten som fattas, nu är jag bara så trött och vill enbart ha lösningar på vardagstrasslet. Diagnosen behöver jag väl egentligen bara om jag ska få medicin, men behovet att ta del av och dela med mig av strategier för att få allt att fungera finns ju kvar och kan tillgodoses ändå precis som om jag skulle ha diagnos på papper.

Jag har många vänner med adhd, jag har gått kurser om adhd, jag arbetar med adhd och npf, jag har adhd omkring mig hela dagarna, och jag vet att det är olika från person till person. Jag har trasslat i hela mitt liv, och kört huvudet i väggen ett otal gånger, terapi behövs här med och vardagen har jag verkligen slitit med.
    Men jag vägrar fan i mig att vara ett offer för omständigheterna, jag vill ha lösningar och jag har lösningar. Antingen byter man dessa med varandra eller så fortsätter man lida.

Om jag trodde att andra skulle bli sårade för mitt inlägg hade jag väl skrivit annorlunda, men ja, jag vill komma vidare nu. Jag vill kunna ha tillräckligt med balans i vardagen för att kunna blicka framåt och kanske se lite framtid framför mig. Ursäkta.
  • Anonym (snart 30)
    strulmaja skrev 2011-05-01 23:14:40 följande:
     Men hur är det nu, vill du utredas eller inte? 
    Inte bara för att få veta, nej. (Jag vet redan, egentligen.) Men om en utredning kan hjälpa mig på något vis så tar jag gärna emot den hjälpen.
    Det svårigheter jag vill ha hjälp med sammanfattas väldigt bra där uppe i ts, och om jag får hjälp med det kanske jag lyckas slutföra något jag väldigt gärna vill slutföra. Det ingår i mitt försök att skapa balans i familjen, det är antingen studier eller arbeta kvällstid och inte få träffa barnen mer än någon timma per dag. Eftersom mina barn också har samma svårigheter behöver de träffa sina föräldrar lite mer än så.

Det är inte en "kul grej" jag vill göra nu för att nå min fulla potential eller något i den stilen, det är en lösning på något viktigt i mitt liv. Du/ni får helt enkelt utgå från att jag skriver här av en anledning.
  • Anonym (snart 30)
    Anonym (relentless) skrev 2011-04-30 01:24:05 följande:
    Hej, jag lyckas inte nåt vidare med att följa den här tråden. Tittar lite då och då, hänger inte riktigt med. Usch jag är ledsen idag, orkar inte med sånt där och har hållit mig ifrån det där träsket att vara deppig och nere så länge nu tycker jag. Jag är ju en jättepositiv människa, egentligen. Tror jag.

Fick en panikattack idag och jag har inte haft nån på flera år, trodde jag hade det där under kontroll och det bara kom och krossade min sista illusion om ett självförtroende. Jag har ju inte koll på nånting. Jag känner mig som en tioåring som försöker leva en vuxen människas liv, jag måste ju för fan ta med min post till jobbet så att någon snäll kollega kan förklara den för mig. Inte räkningar då, räkningar förstår jag. Jag vet inte ens vad det är meningen att jag ska göra på mitt jobb, jag kommer inte ihåg något av det som de tror att jag ska kunna. Jag har inte ens umgåtts med en vuxen människa utanför arbetstid på ett halvår. Det enda jag vill är att sitta ifred med datorn och läsa om mitt "specialintresse för tillfället" vilket det än må vara då och mina stackars barn de bara stör och jag bara väntar på att de ska lägga sig för jag går runt hela dagen och är så stressad så jag mår illa. Bara för att jag har insett att mitt jobb aldrig kommer fungera, det är fel yrke för mig, jag är fel, för rörig och okoncentrerad för att kunna hålla på med det här och för att lära mig det här. Så då har jag hittat ett till yrke som är fel för mig, finns säkert hur många som helst men hur hittar jag ett som är rätt?

Så nu tänker jag att jag måste utbilda om mig igen, och jag vet inte ens vad jag har för behörighet, om jag har någon. Och vad skulle jag utbilda mig till, nu tror jag att jag vill bli specialassistent har jag fått för mig men då kanske jag kommer på sen att jag inte passar för det heller. Behöver prata med en studievägledare eller nåt, men var finns en sån då? Och så har jag sagt upp dagisplats till barnen nu också lite sådär hux flux och skaffat ett dagis som ligger långt bort åt ett annat håll än det jag ska på morgonen och jag vet inte ens hur jag ska lösa det, jag har ju ingen bil eller körkort. Jag vill flytta också. Men mest känner jag mig bara väldigt deppig just nu och det känns inte som jag kan klara av nånting, jag är bara helt obegåvad på precis allt och så jävligt klantig och klumpig och stressad och slarvig också - vart fan skulle jag kunna jobba och vara en tillgång? Jag känner att alla på mitt jobb börjat tröttna nu på att jag inte kommer nån vart och inte kan göra nåt självständigt och jag är helt rädd varje dag att bli inkallad på nåt snack och få klart för sig en gång för alla att det här funkar inte längre. 
    Jag känner igen mig i det du skriver, (minst) hela förra året var (ännu en) en lång utdagen utmattningsdepression där jag kände mig misslyckad i allt jag företog mig, men så bytte jag arbete till ett där jag dels hittade jämlikar bland arbetskamraterna och dels där vårt arbete faktiskt var till för att stötta andra som hade det likadant. Nu har jag verkligen sett hur mycket omgivningen och miljön gör för den där känslan av att göra ett vettigt jobb, och en meningsfull tillvaro.

Jag hinner tyvärr inte skriva mer just nu, men komvux har i alla fall studievägledare man kan få prata med, och den jag mötte kunde ta reda på vad jag var behörig till och inte. Fortfarande har jag inte någon riktig kläm på vad jag ska läsa, men jag vet att jag ska det i alla fall.

Kram
  • Anonym (snart 30)
    strulmaja skrev 2011-05-02 10:03:21 följande:
    Det går att få hjälp utan utredning, åtminstone i vissa kommuner, men jag tror att det är svårare. Mycket svårare. Med en utredning och rätt diagnos har du inte bara möjlighet att bli medicinerad (om det är det du vill) med centralstimulantia, du har också möjlighet att få en mer anpassad skolgång, något jag tror är svårare att begära utan papper på diagnos. Men jag är inte säker på detta, kanske värt att kolla upp? För visst vore det skönt att få känna som en trygghet, att känna "Fasen, jag kan fixa det den här gången" oavsett om det är studier eller arbete och veta att du får hjälp och stöd som är mer anpassat efter dina behov. För min egen del (jag är under utredning nu) spelar ovissheten stor roll. Jag är så gott som säker på att jag har ADHD men helt säker kan jag inte vara innan utredningen är klar. Jag vill veta, jag står inte ut med ovisshet och om eller när jag får veta att det är ADHD kan jag bortse från annat och fokusera på just ADHD:n. Då kommer jag veta mer vilken typ av hjälp jag behöver, vilka verktyg jag kommer att ha användning för etc. Just nu är allt så spretigt och jag vågar inte riktigt förlita mig på något förrän jag har det på pappret. Men vi är alla olika. För vissa är det viktigt, för andra inte. Huvudsaken är att man mår bra, eller hur? 
    Jag ska kolla upp det! Har för mig en vän sa något om att man kunde få göra hemtentor istället, men det hade varit rena katastrofen för min del tyvärr.. :D Det är nog mest att jag vill få ihop föräldraskapet och vardagen för att lättare kunna studera också och sen gå vidare till ett arbete som jag får känna att jag KAN.

Jag förstår verkligen att man vill veta, och jag tror att anledningen till att jag inte har det behovet just nu är att jag redan vet. Att jag fått höra det av andra, att jag har så många vänner med diagnosen (med lättare symtom än vad jag har) och att jag dessutom (vilket är den största anledningen) känner att även om jag får en diagnos så är det inte alls säkert att den finns kvar i framtiden. Det är ingen absolut vetenskap. För min del kan det lika gärna handla om något annat än en funktionsnedsättning - i det här samhället är det en, men hur ser samhället ut om 30 år? Ska jag få hjälp för att kunna lära mig att anpassa mig till samhället, eller ska jag få hjälp för att kunna bidra till att anpassa samhället? (En blind är inte funktionsnedsatt i ett mörkt rum.)
    Det engagerar mig.

Huvudsaken är att man mår bra, det håller jag verkligen med om! Den här inställningen får mig att må otroligt bra!
  • Anonym (snart 30)
    Anonym (Ungmor, utreds) skrev 2011-05-05 11:10:59 följande:
    Jag har snubblat över ett ganska okänt, men handikappande symptom vid AD/HD.

SOCIAL OMOGENHET.
    En person med AD/HD är ca 30% yngre i sin sociala utveckling än normalpopulationen!

Jag har alltid känt, innan jag visste detta - att jag är omognare än min riktiga ålder (jag är 19 år)
    Jag har alltid umgåtts med yngre vänner, och de har kommenterat att de också känner sig "mognare" i mitt sällskap.
    Det där har jag också hört, från kursledare i ämnet. Men absolut inget jag känner igen mig eller andra i.
    (Däremot har jag märkt att många varit "tidlösa" och inte befunnit sig i någon typisk förväntad ålderskategori.)

Jag tror det mer handlar om att man, på grund av funktionshindret, har anpassat sin verklighet efter sättet man lättast är på. Är det att vara impulsiv och i mångas ögon ansvarslös, så kan en räddning vara att ta ställning till att man har rätt att vara det hellre än att klanka ner på sig själv. Barn och tonåringar har ju ofta den inställningen och därför tror jag att man tolkas som yngre. Eller så har man fått så låg självkänsla att man upplevs som väldigt osäker och av den anledningen yngre, men inte att man per definition är 30% yngre för att man har adhd.

Så har jag upplevt det, men jag har absolut inte forskat i saken. (Bara observerat.)
  • Anonym (snart 30)
    Anonym (är jag galen?) skrev 2011-05-16 22:21:00 följande:
    Tack för ditt svar! Försöker lugna mig lite, även om tillförsikt inte är min starkaste sida.
    Svår bit det där med anhöriga. Ändå är jag ganska så säker på att båda mina föräldrar har ADHD. Flera släktingar på min mammas sida. Hon säger själv att hon lätt skulle kunna få den diagnosen, men hon vägrar prata med dom som utreder. Så i min familj är det ju väldigt normalt att vara såhär. Ständigt rastlös, (alla flyttar vi 1 gång om året ungefär), hyperaktiva mm. Men jag är den som kraschar, om och om igen. Så för mig så funkar inte livet riktigt alls.

Ni som har ADHD och har barn. Märker ni att något av barnen har symptom. Herriditeten är ju stark, och jag är ser ju tydligt hur lik min dotter är mig. Jag vet liksom inte hur jag ska göra. Lärarna har frågat om jag vill att hon ska utredas och jag har bestämt att vänta. Först mig, sen få vi se hur man går vidare. Däremot har jag gett dom tips och råd, för vad jag själv behövde och hur jag själv löste det i skolan för att kunna hålla intresset. Jag behövde nämligen ha mycket att göra, handarbete i händerna samtidigt som läraren pratade osv.
    Men ni andra, hur gör ni med era barn?
    Mina barn kommer bli utredda, min äldsta har själv börjat fundera på om hon kan ha adhd och vill bli utredd.
    Jag känner att det är viktigt att hon kan få svart på vitt att det är något utanför henne som hon inte rår för, som sätter krokben för henne. Som det är nu får hon bara sämre och sämre självkänsla och det är så frustrerande att se på.
    Min yngsta är bara 3 år men förskolepersonalen har reagerat på att de inte riktigt räcker till för han ska kunna få det stöd han behöver, och jag vill verkligen att han ska få så bra start som möjligt i skolan sen.
    Själv vet jag inte om jag kommer låta mig bli utredd så småning om eller inte, just nu känns det som att det är för sent. Det stöd jag kan få kan jag ordna på egen hand nu, tiden när jag verkligen skulle ha behövt det är förbi. Men jag vet inte...
  • Anonym (snart 30)

Grattis strulmaja! Vad skönt att du fått det på papper nu!
    Jag har tänkt svara på ditt inlägg men inte hunnit...
    Låter helt underbart med Ritalinan måste jag medge!

• Anonym (snart 30)
    allmänt skrev 2011-05-26 17:32:11 följande:
    Men aarghh!! >.<

Gick till affären för att toapappret var helt slut. Under hela dagen har jag nynnat på låten som går "toarulle toarulle tooaruuullee". Och vad kom jag hem med? En chokladkaka och fiskpinnar. Det ENDA jag hade i huvudet var ju ordet på det jag skulle ha och ändå kollrade jag bort mig.

På med skorna igen då.
    Jag fick en såndär androidtelefon i present när jag fyllde år, och har nu provat allehanda appar med kom i håg-listor och inköpslistor. Inte för att jag hittat någon perfekt ännu, men det är ett otroligt hjälpmedel verkligen!
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna