• Heroinchick

ADD symptom hos vuxna

Har ADD (diagnostiserad 98) och måste säga att jag uppvisar ALLA nämnda symptom  på listan samt Dermatillomani och Beroende utav droger (heroin). Har även autismspekrum diagnos (diagnostiserad 2011) ,dvs. asperger syndrom.

• Heroinchick
    Anonym (ny) skrev 2011-10-05 10:39:54 följande:
    Det verkar som att det går lite hand i hand asbergers och adhd? Ofta har man fler och inte bara en.
    De flesta som har asperger har i stort sett dubbeldiagnos, så tror jag nog att det är. Jag saknar personligen forskning inom området. Skulle vilja veta samband mellan AD(h)D / asp och missbruk. Hur vanligt förekommande det är osv.. Tkr att det mesta verkar utforskat gällande ADHD men när det gäller asp är fortfarande många viktiga frågor ännu obesvarade och forskningen otillräcklig..
  • Heroinchick
    strulmaja skrev 2011-10-05 11:22:44 följande:
    Oj, hm, spontant vill jag svara nej för jag har väldigt svårt för att ljuga. Om jag lyckades skulle det iaf inte vara med finess. Jag var med om detta för ett par dagar sedan faktiskt, vilket resulterade i att jag blev helt tyst och bara: Öh, eh.. jo, alltså... eh.. för att sedan börja prata om något annat. Typ: Nämen titta vilken fin blomma! 
    Hahaha den känner jag igen migi. Vet ej om den hör samman med diagnosen, däremot med asperger. AS personer är kända för att vara brutalt ärliga..:P
  • Heroinchick
    Minifer skrev 2011-10-05 11:07:33 följande:
    En fråga till er förresten? Funderade på om detta bara är jag och min personlighet eller om det har med eventuell adhd/add att göra. Säg att någon abrupt utan förvarning rågar er något ni inte vill svara på. Ni är inte alls beredda på frågan. Vill ljuga om saken. Kan/gör ni det?
    Nej .. KAN med stor mödaljuga, men för det krävs att jag är förberedd och är alltid besvärande..
  • Heroinchick
    Anonym (ny) skrev 2011-10-05 14:23:39 följande:
    jag blir galen på att det inte går att förklara detta så bra för folk =( jag läste i tråden att någon skrivit, "utan mediciner så sitter jag bara, klickar på länk efter länk på datorn...kommer inte i gång med sysslor som är tråkiga" det ÄR ett problem för oss, men det går typ inte att förklara utan att låta som att man är en lat jävel. visst kan jag ju göra det, jag är inte handikappad, och när jag väl gör det, visst inga problem även om det blir slarvigt ibland. Men det gäller att komma i gång. det är nåt folk bara garvar åt i princip.

Tkr ditt inläggom vattenglaset och kontrollen var klockrent beskrivande ..
  • Heroinchick
    Anonym (ny) skrev 2011-10-05 14:34:40 följande:
    jag har ju som sagt ingen diagnos, jag vet att jag pratar som om jag hade det, men jag VET att jag har det, det bara är så. och det här med igångsättningssvårigheterna är bara en del av det.Jag tycker själv att det är lättare att ta hand om hemmet och göra tråkiga saker när jag är igång. som när jag jobade förrut (jobbade mycket under 7 år, ofta heltid) då kändes det inte lika jobbigt. det beror på vad det är för slags stress. Om jag skulle ha kalas hemma kl 15, kunde jag komma på kl 12 att jag ville bjuda på smörgåstårta XL, och om just den laxen jag behövde inte fanns i butiken hemma och fick åka långt - inga problem. trots att hemmet såg ut som ett bombnedslag och jag som ett vrak.

Men negativ stress, som på mornarna när barnen ska i väg i tid (min son går själv till skolan sen 2 veckor tillbaka, han har en tid att passa och det är en enorm lättnad för mig) förra året var lilltjejen tvungen att följa med och lämna sonen, och hon hade en jävla hemsk period där hon vägrade att ha på sig de flesta kläder. Sonen fick jag klä på med tvång. Jag ställde mig i vardagsrummet och skrek rakt ut, stampade med fötterna och ville gråta.
    ok, jag brukar inte bete mig så, men jag kan inte hålla saker inom mig.

Sån typ av stress gör mig hysterisk, och mitt blodsocker pga min diabetes gör mig ännu mera svettig och arg. sen att jag glömmer mer saker och så. 

En sak, när jag var sjuk och hostig för nåt år sen fick jag coccilana hostmedicinen utskrivet. Jag började ta mer och mer och fick ev an kompis. DÅ kunde jag göra tråkiga saker.
    Det var tex tråkigt tyckte jag att måla en bokhylla, men det var inga problem att komma i gång.
    Jag tänkte på det nu att vad skönt det vore om man fick nån medicin och jag kunde känna så igen. Jag höll på så under typ 2 månader, men satte stopp sen, vill ju inte bli för beroende av morfinpreparat. 
    Oj. detta är alarmerande.
    Ja man blir "värre" under stress och visst gör lite morfin världen tillen bättre plats att leva i?? Fyfan, exakt såhar jag det.. Fast jag äjuoxå beroende, tar dock metadon nu i medicinsk syfte..
  • Heroinchick
    Anonym (ny) skrev 2011-10-05 14:40:13 följande:
    samma här...Obestämd har du nåt jobb?
    jag ska skicka in cv och ett personligt brev, jag kommer inte i gång alls, ringde arbetsförmedlingen och hon sa att man kunde maila sitt cv så kunde man få feedback. länkarna är uppe men jag har ej kommit längre.
    Sambon skulle komma hem vid tolv och då plockade jag och dammsög hysteriskt snabbt och slarvigt. orkade inte ens ta fram skurhinken utan sprayade golvet med rengöringsspray och drog lite med moppen. 

hahahaha

förlåt att jag babblar så mycket om mig själv. 
    Jag har inte öppnat min post sedan december 2008 :S
    Det värsta är att jag varit mer fungerande tidigare - med stora svårigheter visserligen - men inte alls så handlingsförlamad som jag är nu. Släpper man taget och går ner sig och lägger till med beteenden som inte bidrar till förändring, eller rentav försämrar den egna tillvaron - så är det så jävla svårt att tasig ur skiten.. Jag gör ingenting, sitter bara och blir gammal i onödan. Framför datorn,eller inoch ut inom psykiatrin och beroendevården, varvat med tungt missbruk hemlöshet och missär.. Nu har jag varit "ren" (dvs.heroinfri i några veckor) flyttat in till morsan som försöker hjälpa.Jag bara ligger i sängen dygnet runt. Framför datorn, vet ej hur jag kommer vidare.
  • Heroinchick
    Anonym (ny) skrev 2011-10-05 14:42:27 följande:
    - du har suttit i tre dar nu och glott på den här tråden, det är allt du har gjort.

säger han.

glott? jag tycker jag har skrivit mer än nånsin Flört 
  • Heroinchick
    Anonym (ny) skrev 2011-10-05 14:53:14 följande:
    ..som jag har. Eller vilken lunch jag ska ta, vilken hårprodukt eller färg till väggarna. som resulterar i att man (jag) köper allt eller inget. och köper jag bara en är jag alltid lite orolig att produkten ska ta slut,så ofta köper jag flera av samma.

som sån här aloevera juice för 2000 spänn. drack det bara i typ en vecka.  

det finns väl i princip bara en sak jag använt mig mkt av och det är min kvarn och espressomaskin. crosstrainern, step up maskinen, gummibanden, hantlarna. wii spelet med den fantastiska brädan som jag åkte 10 mil för att handla...det bara står. 
    Hahaha jag är till råga på allt VÅG. Det mest obeslutsamma tecknet av dem alla. Det är drf vi kallas för våg - väger för eller mot i detoändliga innan vi kan fatta ett beslut..
  • Heroinchick
    Om tröttheten
    Trött jämt. Sover runt 12/dygn. Men är fysiskt trött iallafall .. Försökt sova mindre,försökt sova mer. Ändå lika trött. Jag tror att det beror på att jag tänker 3 ggr snabbare än normalt och snabbare än jag handlar.

Om aggressionsutbrott.
    Blir sällan arg, men KAN bli våldsam. Särskilt under påverkan av alkohol och benzodiazepiner (preparat jag förövrigt undviker)

Om PMS.
    Vet aldrig när jag ska ha mens. Har en miljon tamponger eftersom jag alltid måste köpa nya varje gång jag går hemifrån - glömmer ju såklart att ha med mig det ut- i värsta fall har jag gått ut helt utan skydd hahaha

Om graviditet.
    Hade en bra och normal graviditet och förlossning, rökte dock.

Ljud
    Extremt ljudkänslig. Uppfattar alla små ljud, kan tjuvlyssna på samtal i andra rum fast det inte ens är meningen..

Sömn och ljud
    Svårt att somna in. Vill gärna vara uppe nätter o sova på dagen. Har egen dygnsrytm, ett dygn på 30 timmar skulle passa mig.. Gillar att sova länge i streck (12 timmar) och vara uppe länge i streck(ca 18 tim) Men önskade att solen kunde följt detta schema oxå haha så det alltid är mörkt när jag vaknar. Som det är nu vänder jag på dygn efter dygn efter dygn :S

Bio och ljud

För högt ibland, men vänjer mig under filmen (går aldrig på bio som vuxen, skulle aldrig hinna dit )

Bilkörning

kan köra, har svårt dock att prata, svara i telefon,lyssna på musik o hålla reda på trafiken runtom samtidigt. Har inte körkort, kmr aldrig få. Tutar mkt, fortkör, får kärringstopp, får panik i trafiken.

Humor

Har ganska morbid och sjuk humor.Tkr personligen att jag är rolig, kan bjuda på mig själv mycket och skämta om saker andra inte vågar eller finner helt lämpligt

Ush :( Jag ser ju själv hur hopplös jag är..
  • Heroinchick

Anonym (ny) Vad tkr du om denna

?? Är du ny på familjeliv eller i Neuropsyk-sammanhang? Själv är jag ny här - gammal goding på psyk :D

• Heroinchick
    giftgrodan skrev 2011-10-05 17:34:39 följande:
    läst några inlägg nu... jag undrar, vad har ni som har blivit diagnostiserade fått för hjälp? Någonstans kan jag inte undgå att känna att jag skulle vilja ha en diagnos bara för att rättfärdiga mitt lata eländiga liv för mig själv, trots att jag egentligen inte förtjänar det. Jag kanske bara är lat helt enkelt?
    Har inte fått någon som helst hjälp om jag ska vara ärlig.. Men jag vet nu att det finns hjälp att få - exempelvis medicinering.. Har testat ritalin,men märkte ingen uppenbar skillnad. Men jag kanske behöver mer stabilitet och kontinuitet kring mig innan jag märker någon förändring. Jag är rädd för att vara ett hopplöst fall som ingenting kommer bita på :(
  • Heroinchick
    Anonym (ny) skrev 2011-10-06 00:02:54 följande:
    usch det låter inte kul, skulle nästan kunnat vart jag. jag har lätt att fastna för saker. just nu dricker jag en hel del som jag måste se upp med.
    och just nu sitter jag med och gör absolut ingenting. är arbetslös... vad bra att du vart ren ett par veckor, hoppas du klarar detta, det tror jag!! har du planer på att söka jobb? 
    . Gjorde en helt nytt konto här igår..

Ja, så fort jag tar någonting, helst opiater då, så känns det mindre jobbigt att leva.. Jag blir aktiv och optimistisk, nästan uppåt, fast jag tar droger som är neråt. Sen om jag tar något uppåt blir jag tvärtom - tyst och lugn..LOL

Jag hade mkt problem när jag var yngre oxå, hade LVU i 5 år. Kom i kontakt med psyk när jag var 9, fast de handlade mer om mina föräldrar än egna besvär. I tonåren fick jag mkt problem, skolkade, skadade mig själv, rymde, åkte in och ut på hem, boffade gas och bensin, tog droger, drack alkohol och försökte begåsjälvmord. Ah,jag mår mkt bättre idag, jag har mått bra ända sen jag började med heroin kan man säga...:/

Alltså..Jag väntar på att få metadonbehandling, innan dess är jag ganska handikappad..
    Men i fortsättningen så vill jag plugga och göra klart gymnasiet, så fort ja får metadon bara.. Så mitt liv är en lång väntan just nu egentligen..

Men jag kan nog inte jobba, klarar du av det?
    Har du barn?
  • Heroinchick

Någon här som har LSS?
    Jag ska få det så småningom, de handlägger ännu mitt ärende..
    Finn det någon som kan förklara vad det innebär, vad man kan få för hjälp t.ex..
    Jag vet ingenting, fick hjälp avmin soc handläggare o personalen på LVM-hemmet jag var på innan att göra en ansökan,men det var så rörigt i mitt huvud så jag uppfattade inte riktigt innebörden. Igår kontaktade min soc handläggare min mamma iaf o frågade om ja fortfarande är intresserad, jag sa iallafall ja. Jag behöver så mkt hjälp som jag kan få..

• Heroinchick
    Anonym (ny) skrev 2011-10-06 15:49:12 följande:
    haha superhärligt!!!!!! kram till alla!!!!
    Kram på dig med :)
    Anonym (känner igen mig) skrev 2011-10-06 18:08:50 följande:
    Ni som har gjort en add-utredning vart har ni gjort den? Vart ringde ni och sa att ni vill ha en add-utredning? 

Funderar på om jag borde ringa och söka hjälp nånstans, men vet inte vart. Vill inte gärna ringa till öppenpsyk som finns här där jag bor då jag ringt dit ett antal gånger och gått i terapi ett antal gånger där utan någon förbättring, känns som om dem e rätt trötta på mig där nu. Sen vet jag inte om jag tycker dem är särkskilt bra där då jag fortfarande inte är bättre efter x antal år!
    Jag fick min diagnos på BUP, men jag varliten,så det var väl på skolans och mammas initiativ som jag blev utredd..
  • Heroinchick

Är det någon som kan berätta lite vad som händer när man är under medicinering?
    Känner ni som får ritalin/concerta er hjälpta utav det?
    Märker ni några förändringar? Isåfall vad?

Jag har provat att ta några få ggr,men har inte fått medicin själv, jag skulle vilja börja med ritalin exempelvis.
    Är bara rädd för att inte något ska hjälpa mig..

• Heroinchick

Hur många timmars sömn,minst behöver ni här inne för att känna er någorlunda utvilade?
    Hur länge kan ni sova om inget väcker er?

Själv behöver jag 10 timmar.
    Men kan sova runt 12 timmar utan problem..

• Heroinchick
    strulmaja skrev 2011-10-06 14:13:37 följande:
    I korta drag innebär det att du har rätt till stöd och hjälp. Det kan te.x vara i form av boendestöd-någon som kommer hem till dig, hjälper dig städa, uträtta ärenden ihop med dig, hjälper dig hitta ngn meningsfull fritidssyssla etc. Man är även berättigad en kontaktperson-någon man kan kontakta oavsett vad det gäller och som kan hjälpa dig att föra din talan vid te.x olika möten med läkare, soc eller liknande.
    Vad LSS-lagen syftar till är att den funktionshindrade ska kunna leva så "normalt" som möjligt trots sitt funktionshinder/nedsättning. 
    Tack !
    Jag skulle kunna behöva hjälp att ta tag i alla skulder och hålla reda på ekonomi (för tillfället existerar ingen ekonomi, har inte ens något konto tror jag eller bankkort) Men i fortsättningen.
    Ibland känns det som att jag kan behöva en personlig assistent,någon annan som känner likadant?
  • Heroinchick
    Anonym (ny) skrev 2011-10-06 14:15:35 följande:
    okej, jag förstår känslan även om jag inte har lika mkt erfarenhet. precis som jag kände mig om jag tog många citodon eller massa coccilana.
    alkhol har inte samma effekt, men jag börjar dricka allt oftare.

du verkar inte haft det lätt  =( tråkig läsning.
    jag hade också LVU.

hur länge måste du vänta på metadonet? jag förstår att det känns tufft! försök stå ut.

jag har två små barn, och jag känner nu att det knappt håller. jag har suttit vid datorn hela dan, skulle hjälp sambon på jobbet, men jag sa att jag skulle röja i garderoberna. det har jag inte tagit tag i och bara en liten stund tills ena barnet ska hämtas.
    Ok  :/ Hoppas att du kan minska, alkohol är ingen lek det heller. Kroppen tar ju så mycket stryk och det är svårt att ta sig ur.Hoppas inte du hunnit utveckla beroende än..

Hur gammal är du? Jag är 23,hade Lvu mellan 14-19 års ålder.
    Min dotter är 4 år och är placerad inom familjen, min familj alltså. Men hon har som tur inte LVU.
    Hur upplevde att samhällsvården påverkade dig?

Jag har velat ha metadon i 1½ år nu :( Jag vet inte hur länge till jag måste vänta. Allt mellan 2-6 månader..
  • Heroinchick
    finskaflikkan skrev 2011-12-08 12:02:59 följande:
    Jag drömmer OERHÖRT mkt!!!!
    Detaljerat och intensivt... Riktiga mardrömmar ofta, där jag dör eller nån i närheten dör..
    Pratar mkt i sömnen, gnisslar sjukligt mkt med tänderna, och pratar ofta i sömnen!  
    Samma här !
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna