Inlägg från: Anonym (känner igen mig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (känner igen mig)

ADD symptom hos vuxna

Åhh skrev ett lååångt inlägg men det försvann. Men känner igen mig otroligt mycket. Har gått hos psyk flera gånger om och fått diagnosen depression, men inga medicner mot det har hjälpt. 

Har haft social fobi tidigare som har behandlats med KBT som jag i pricnip är fri i från. Vissa dagar klarar jag knappt att gå ut, men andra dagar är jag hur social som helst.      

Orkar inte skriva om hela inlägget, men vad ska man göra om man tror att man har ADD?

Jag skrev ett inlägg tidigare och känner igen mig i många punkter. Jag har varit till och från hos olika psykologer och fått lite olika diagnoser. Depression, dystymi, ångest, social fobi. Ätiti antidepressiva men de har inte hjälpt.

Är det vanligt att ha mycket ångest om man har ADD? Och att tänka mycket? Vad gör man om man misstänker ADD? Jag kan ju inte ringa pyskvården och säga att jag tror att jag har ADD? 

Har nämligen behandlats för social fobi tidigare, är så gott som botad från det nu, men har fortfarande alltid en känsla av utanförskap. Jag kommer aldrig riktigt in i någon grupp. Så har det varit så länge jag kan minnas. Har alltid varit ganska ensam.      

strulmaja skrev 2011-10-04 15:20:33 följande:
    Det var precis vad jag gjorde-ringde och sa att jag tror jag har ADHD och begärde utredning så det går alldeles utmärkt. 

Jag tycker mig se som ett mönster. Att många, främst kvinnor med ADD-problematik går vägen genom psyk och diagnostiseras med depression, social fobi, ångest och stressyndrom. Samtliga har ätit antidepp som inte hjälp eller bara hjälpt delvis. Jag tror att "vi" är den svåraste gruppen att upptäcka just för att vår hyperaktivitet inte (alltid) är så tydlig utåt. Är man dessutom normalbegåvad eller kanske t.o.m högintelligent, har lätt för att uttrycka sig och inte har ngt missbruk etc anses man mer eller mindre som frisk och problemfri. Att du tänker mycket kan förmodligen relateras till ADD ja. Samma sak med ångesten. Lever man med ADHD/ADD lever man med ångest, mer eller mindre. Det är i alla fall min erfarenhet. Däremot tror jag inte att alla lider av social fobi och social ångest. Men ångesten finns ändå där som en ständig och trogen följeslagare.  

Jaha ok, ja men då kanske jag ska göra det då om dem inte tröttnat på mig vid det här laget på öppenpsyk..hehe.

Ja jag vaknar ju upp med ångest i princip varje morgon, tar väldigt mycket kraft för att ens komma upp ur sängen. Jag pluggar just nu på distans, pluggar ekonomi och det är inte helt lätt det heller. Känner mig ständigt trött mentalt, får läsa om samma meningen 10 ggr för att ens komma ihåg något av det jag har läst. 

Men det ska tydligen inte finnas någon bot mot ADD? Utan bara att man kan lindra symtomen?     
    Anonym (ny) skrev 2011-10-04 15:32:46 följande:
    jag har haft mycket ångest genom åren, och har nog fortfarande. jag är nog inte den värsta sortens hypokondriker men jag är mkt orolig när det gäller sjukdomar. jag snöar ibland in på olika saker. som en period när min första var nyfödd och typ dödssjuk, då fick jag en knäpp och blev tvungen att kontrollera mitt blodtryck hela tiden. Det blir som ett sätt att hålla ångesten borta, nåt att greppa. För det har varierat under åren.
    vad roligt att höra att du blivit kvitt din sociala fobi :)En jobbig sak när man är en sån slarver som jag är; min diabetes. flera olika slags sprutor som ska med, aldrig åka hiss eller ut i skogen utan socker, alltid blodsockermätaren, provtagaren och stickorna.
    Planerig - nåt jag är sämst på. 

Jag ser mig inte som en slarver däremot, utan mer att jag har för bra koll. Jag vet nästan alltid vart saker och ting ligger. Känns som om att jag har en kalender i huvudet och att mitt huvud ständigt går på högvarv. Slarvig blir jag först om det är nåt som jag inte orkar med eller som jag tycker är tråkigt eller jobbigt. Kan vara rätt slarvig med skoluppgifter och städning tex. 

Jag har varit fram och tillbaka hos vårdcentralen pga trötthet och nedstämdhet osv. Men de hittar inget som vanligt. Allt ser så bra ut jämnt! Har tagit vanliga blodprovet, men vet inte om jag har tagit sköldkörtelprover?  
    Anonym (ny) skrev 2011-10-04 15:36:13 följande:
    jag förstår hur det känns att vakna upp med ångest (tror jag) det var några månader innan jag fick diagnosen "struma" 
    Det kändes som en klump i magen av ledsenhet, som att allt var grått och inget roligt, inget att se fram emot. 
    Det försvann när jag började medicinera. 

Ja, helst av allt vill jag ju bara dra täcket över mig och sova vidare. Känns som ett helt träningspass psykiskt att bara ta sig upp ur sängen! Så jag är typ trött redan innan jag klivit upp ur sängen. Sedan är jag trött hela dagarna och när jag ska sova kan jag inte sova. Mitt huvud går på högvarv och jag är rastlös...suck! :P
    Anonym (ny) skrev 2011-10-05 10:35:50 följande:
    Ok det är intressant att höra då även jag uppvisar alla symptom. Även min son, ringde precis bup och de ska kontakta oss sen och ställa mer frågor osv.

Jag måste fråga en sak, när ni sökte hjälp första gången, hade ni då några problem med att dra upp alla era symptom och svårigheter för att få gå vidare med en utredning?
    Jag är som sagt lite orolig för att inte komma i håg allting, verkar det konstigt om man har med sig en lista? eller så kan jag ju ha den i väskan och läsa lite innan så jag inte glömmer nåt. jag tror att jag kan känna mig sådär mosig i huvudet och börjar svamla när det förväntas saker av mig.

Jag uppvisar inte exakt ALLA symtom som står i TS, men många. Tidsoptimist vill jag inte påstå att jag är. Disträ och tankspridd är jag, men inte slarvig, brukar ha koll på det mesta. Tankarna är däremot ofta på annat håll än just det jag håller på med. 

Kanske inte har ADD då?  
    Anonym (ny) skrev 2011-10-05 14:23:39 följande:
    jag blir galen på att det inte går att förklara detta så bra för folk =(

jag läste i tråden att någon skrivit, "utan mediciner så sitter jag bara, klickar på länk efter länk på datorn...kommer inte i gång med sysslor som är tråkiga"

det ÄR ett problem för oss, men det går typ inte att förklara utan att låta som att man är en lat jävel. visst kan jag ju göra det, jag är inte handikappad, och när jag väl gör det, visst inga problem även om det blir slarvigt ibland.
    Men det gäller att komma i gång. det är nåt folk bara garvar åt i princip.
    det där känner jag igen!! känner mig också jättelat vilket gör att jag får dåligt samvete och så fär jag ännu mer ångest. Jag pluggar ju på heltid och har inte fått nåt gjort idag alls! Har bara slösurfat, inte gjort något vettigt allsObestämd
    Anonym (ny) skrev 2011-10-05 14:40:13 följande:
    samma här...Obestämd har du nåt jobb?
    jag ska skicka in cv och ett personligt brev, jag kommer inte i gång alls, ringde arbetsförmedlingen och hon sa att man kunde maila sitt cv så kunde man få feedback. länkarna är uppe men jag har ej kommit längre.
    Sambon skulle komma hem vid tolv och då plockade jag och dammsög hysteriskt snabbt och slarvigt. orkade inte ens ta fram skurhinken utan sprayade golvet med rengöringsspray och drog lite med moppen. 

hahahaha

förlåt att jag babblar så mycket om mig själv. 

Det där känner jag också igen. Jag har ett extrajobb, men min sambo fick tjata på att jag skulle ta och skriva klart mitt personliga brev och så och gå runt och lämna i lite butiker. 

Samma sak när han ber mig dammsuga så brukar jag typ dammsuga 10 min innan han kommer hem haha. Väntar alltid till sista minuten med det där tråkiga :P Innan dess har jag mest suttit i soffan framför datorn helt apatisk typ :P    

Hur är ni med ADD på mornarna? Har ni svårt att komma igång? Svårt att komma upp på morgonen? Det känns som om jag kan sova hur länge som helst när jag väl somnat på kvällen och har väldigt svårt att komma upp, vaknar ofta med ångest också.

Minifer skrev 2011-10-06 14:44:53 följande:
    Samma här. Tar flera timmar att vakna, och finns det inget jag måste måste upp till sover jag gärna till elva-tolv. Eller fem på eftermiddagen :p beror på hur länge jag nattugglat. Hatar att lägga mig och hatar att vakna. Jag kan inte äta frukost, kan ni det? Allt bara växer i munnen och mår illa bara jag känner doften av mat. Måste ha varit vaken 2-3 timmar innan jag kan äta

Har också jättesvårt för att äta frukost, har inte ätit något idag alls sen jag klev upp vid 12. Men nu börjar jag känna mig lite hungrig så ska ta en macka =)
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna