Inlägg från: Anonym (D-vitamin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (D-vitamin)

ADD symptom hos vuxna

Hej på er!

Jag undrar om ni har fått D-vitaminet uppkollat?

Anledningen till att jag frågar är att när min son började högstadiet  så flippade han ur o senare så fick han dubbeldiagnos ADHD o atypisk autism. Dom trodde även att jag hade liknande problem så jag fick en remiss till psyk jag behövde inte ens göra en utredning för läkaren sa att jag var en solklar ADHD kvinna.. Efter olika kontroller av hjärta hjärna o blodprover så fick jag börja äta concerta men jag blev hög av dom så jag slutade med dom. I höstas så krävde FK att jag skulle göra en utredning så den har jag gjort nu o med stor sannolikhet så har jag inte det. Jag fick min VC-läkare o ta D-vitamin prov på mig o även parathyridea (bisköldkörtlarna) jag hade en rejäll D-vitamin brist + att bisköldkörtelprovet var förhöjt. Jag har ätit tillskott nu i snart 1 år o märker en enorm skillnad. Anledningen att jag skriver detta är för just en D-vitaminbrist kan ge liknande symtom på ADHD. Och D-vitaminbrist är mer vanligt än man tror....

Ha de gott alla!!   

• Anonym (D-vitamin)
    Anonym (Robertsson) skrev 2012-02-24 15:18:59 följande:
    Tänk om hela Sverige har D-vitaminbrist - därav denna epidemi av bokstäver...

I stort sett alla nordbor har brist av D-vitamin under vintern här.

En D-vitamin brist kan ge symtom på neuropsykiatriska symtom, de är ju jag ypperligen bevis på fast jag hade ju en rejäl sådan. 

Skönt iallafall att jag har fått upprättelse.

Jag har ätit mina snart i 1 år o jag märker stor skillnad nu mot då! 
    Anonym (Robertsson) skrev 2012-02-24 15:18:23 följande:
    Hur hög d-vitamindos kan vuxen resp barn ta per dag?

googla på D-vitamin finns väldigt bra sidor om just D-vitaminer. JAg fick ju på recept o dom innehåller både calcium o D-vitamin.

Det krävs rätt så hög dos iallafall på vuxna o jag vet att det förs diskutioner på hur högt rekomendert intag det ska vara..,. 
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna