• Anonym (ny)

ADD symptom hos vuxna

förvånad att min chef sa att hon ville ha kvar mig och var så nöjd i morse. men oj vad många ggr man sprungit hem med nycklar och larm. fick precisringa och säga att jag nog glömde låsa ett skåp (som måste vara låst)
    men jag brukar alltid fundera ut vad folk tänker och gör en massa detaljer, kan hända att folk lagt märke till detta. 

• Anonym (ny)
    jag läser här men har inte tiden att kommentera allt jag vill.

det långa stycket ovan som beskrev en vardag eller vad man ska säga hos en person med adhd var jag upp i dagen. framför allt det här med musiken, att bara lyssna en snabbis på alla låtar, bara läsa det mest intressanta i en tidning osv... 

Men en sak som jag alltid undrat över varför det är så är det där om handlingsförlamad av förvirring.
    När jag blir stressad och ska göra nåt nytt och en annan person typ stirrar på vad jag gör blir jag i snudd på handlingsförlamad, eller som det stod "gör allt i snigelfart"
    jag har lyckats bortförklara det eller smita ifrån det i alla år så jag tror inte det märkts så mycket.
     om jag känner mig säker och vet precis hur jag ska göra är det inga problem.

Men det måste ju inte ha med detta att göra, utan allmänt dåliga nerver kanske? har dåliga tävlingsnerver med, blir fumlig när det väl gäller osv. 
  • Anonym (ny)
    Minifer skrev 2011-12-20 06:14:25 följande:
    Jag blir också det. Handlingsförlamad.  Känner mig som ett rådjur i strålkastarskenet liksom. Det vanligaste är väl när man är i affären och har bråttom för att någon väntar eller något. Jag går in i affären och sedan står jag bara still på samma fläck och stirrar och stampar med heeelt tomt huvud. Eller det enda som är i huvudet är maniskt "vaddskajaghavadskajaghavadskajagha"

Jag och stress är inte kompisar. Alls. Samma reaktion om jag får veta om plötsliga förändringar och så. Jag hinner liksom inte med och har jättesvårt att ställa om mig. Får nästan panik av sådantJag gör också allt samtidigt när jag städar =)
    Stövelkatten skrev 2011-12-19 20:49:53 följande:
    Check! Speciellt om jag i övrigt är lite "svag", typ inte sovit och ätit ordentligt. För mycket intryck i form av ljud och rörelser ger mig snarast tunnelseende. ex. i varuhus med mycket folk, rörelse, musik mm. Efter sånt är jag helt slut eftersom det krävs så mycket koncentration för att bara klara av att komma ihåg att betala för vad det nu var jag skulle köpa...
    Jag vet inte alls om det har med ADD/ADHD att göra, men täntke höra andras erfarenhet i alla fall. Det var nämligen så att vi var i Kanada för några år sedan. Och under hela vistelsen där var jag liksom smsnurrig, och det kändes som att marken gungade. Typ som när man varit på en båt en längre tid och sedan kommer i land och det fortsätter gunga.

Framför allt fanns det ett köpcentrum där, osm var rätt stort, och varje gång vi var därinne blev jag sååå snurrig och dålig och fick gå ut igen. Så funderade på om det kan ha något sammanhang.

Det skall dock sägas att jag inte känt så innan. Fick spendera en del dagar på vårt hostel för att jag var för gungig för att gå, men när vi kom hem till Sverige igen var det borta. Och jag har ju bott i Rio ett par år och där kände jag aldrig så, trots attt det är ett cräjsy land. SÅ det behöver ju inte alls ha med saken att göra som sagt, men just det här att jag blev så himla mycket värre när vi var i köpcentrumet..
    jamen precis!
    jag blir också sådär stirrande. framför allt om man har flera val man måste göra.

i går t.ex. skulle jag välja mellan tre spel till dottern. två spel fick man för 300, dom var okej, ett var lite bättre än det andre.
    Sen ett för 250.
    Det tog mig typ 1 H att välja om jag bara skulle ta den för 250 eller alla 3 för 550 kr.
    Personalen kom fram och frågade flera gånger, satan så sjukt! det var det värsta på länge.

I dag skulle jag in å handla ett smikhuvud på toys r us, det var slut och då skulle man hitta nåt annat. sambon satt med öroninflammation i bilen och hade bråttom stackarn. Han var på väg att åka när jag kom ut.

i dag har pengarna rullat i väg. Köpte en kaffemaskin för 2000 och en kamera till mamma för 1500 vilket var lite saftigt för nåt som inte är superviktigt.

sen det här med att slå in julklappar, fy fasen vad kass jag är på det, man kan tro att en 3-åring slagit in mina grejer, min sambo bara skakar på huvudet. det är sååå tråkigt.

ang snurrighet och gungning så hade jag så i somras när allt var rätt stomigt, det försvann när jag mådde lite bättre, skönt att ditt med försvann.
  • Anonym (ny)

oj vad jobbigt, jag har bara fått så typ en gång...när jag var 13. då var vi vilse i skogen, fy faan vad hemskt det var, vi hittade ut å fick åka till sjukhuset men de hittade inget "fel"

men sömnparalys? vad läskigt, brukar det bli så eller då? jag kan vara i gränslandet" OCH SE SAKER FAST JAG SOVER eller tvärtom...brukar kunna se det mesta då, skitläskigt.

annars vet jag att jag kan få PA, jag vågar inte flyga eller hamna i situationer igen som den där...att vara instängd eler långt ifrån sjukhus.  egentligen, ingen vet om det mer än jag, ganska handikappande då jag ej åkt utomlands med sambon under våra 12 år ihop 

• Anonym (ny)

hej alla nya och gamla, har läst igenom era inlägg och känner som vanligt igen mig. här har det inte hänt nåt nytt med utredning eller så.

dock känner jag hur påtaglig ADD:n är.

några saker jag undrar är, hur känner ni er om ni blir hmm..dissade är väl fel ord, men tolkar saker som att ni blir dissade fast ni kanske inte alls blir det?

bara som ett exempel så i dag kände jag mig jätteledsen, löjlig grej egentligen men jag har en hund och brukar hänga i en rastgård. jag har startat en facebook-grupp och några är vänner sen innan. i dag då när jag skrev att jag skulle dit å ta med kaffe var det ingen som kom. då satt jag där helt gråtfärdig och började fundera vad det kan vara jag gjort. ( i efterhand fick jag veta att folk hade vart där hela förmiddagen)  jag hade varken stämt träff med nån eller planerat. men för mig blev det förstorat. kan ha vart att ingen kommenterade det och det på facebook eller att kompisar vart extra upptagna. (normalt sett ser jag FB som en låtsasvärld där folk kan framhäva sig själva och tar det inte alls på blodigt allvar som det låter, normalt sett skiter jag i om jag få kommentarer eller ej)

men hur som helst, det jag skulle komma fram till var att jag ser saker rätt svart eller vitt. när jag på eftermiddagen hemma skrev en status och fick massa respons kan jag känna mig lycklig och poppis. Ah...detta är inget problem egentligen en jag kanske har en tendens att se svart-vitt och förstora upp.

jag hänger upp mig på saker. typ ena vecka kan jag vara superintresserad av  det eller det, inredning, spel, kläder osv...ibland kan jag trots att jag har ett förhållande även söka uppmärksamhet hos killar och hänga upp mig på dem. "är han intresserad eller inte?" och så tänker jag på det hela tiden. om den killen sen visar intresse och blir för mycket tappar jag lusten och vill inte se han mer typ. så har det alltid vart i mitt liv.

ser att ni skriver om arbete...som det är nu för mig är det perfekt, jag jobbar runt 140 timmar i månaden som timmis på ett ställe jag trivs på. det är lite oroligt att vara timmis men jag ställer alltid upp så personalen ringer alltid mig i första hand, och det fattas alltid :)
    skulle jag däremot få en FAST anställning, ja det fick jag en gång i tiden, jag blev glad för det känns tryggt.
    men jag gillar inte att binda upp mig när det gäller jobb.

vill helst bara ha nån vecka bokat, en slags frihet. i morgon börjar jag kl 14 och jag kan inte slappna av innan dess. jag tänker bara på att jag ska till jobbet och är lite småstressad, även fast jag vet att det är lugnt där. att gå och träna och såna saker som folk gör innan är uteslutet! Jag vill inte ta ut mig så jag kommer dit trött.

• Anonym (ny)

det jag menade gällande facebookhändelsen var att småsaker ibland kan göra att jag känner mig väldigt ensam. och även tvärtom, småsaker kan göra att jag känner mig poppis.

• Anonym (ny)

Jaha nu är jag mitt i utredningen. Har lyckats avkoka 5besök. Typiskt mig . Det jobbigaste var intelligenstesten. Jag kunde bara fokusera på hur rädd ja var för att verka korkad och jag sannispannisen som det var...det blir bara vitt i skallen. Men klarade en del tester kanske lite för bra. Hoppas inte det.

• Anonym (ny)

Håller på med en kurs också på jobbet eller via jobbet. Det går åt helvete för jag skjuter upp allt till det sista. Tror jämt att allt är så lätt. Men det är det ej, dessutom har jag ej läst kursboken. Typ 1/100sidor

• Anonym (ny)

Jag tänker påöser som har en dagskalender. Typ. Där allt står punkt och pricka. Jag har testat det jag med, men efter ett tag glömmer jag bort att kolla. Har värsta påminnelse-pamparna på mobilen som skriker allt jag ska göra. Men gör det ändå ej, tänker jämt att jag ska göra det "sen"

• Anonym (ny)

Aa jag tänker så jag med. Vore pinsamt. Skulle ej berättat för nån att jag gör en utredning....

• Anonym (ny)

Har gått hos psykolog 4 ggr. Sen träffat en annan psykolog eller vad hon är nu två gånger inkl tester, en gång kvar hos henne. Sen ska jag träffa läkaren en gång och mamma har träffat denna utredare 1 gång. Oavsett vilket "svar" jag får så känns det ändå som så simpelt. Hade jag sagt si eller så så kanske det visat annorlunda .

• Anonym (ny)
    Anonym (hjälp!) skrev 2013-04-09 00:30:45 följande:
    Vad sa din mamma om att du gjorde utredning? Kändes det jobbigt att berätta för henne?

Anonym (hjälp!) skrev 2013-04-09 00:30:45 följande:
    Vad sa din mamma om att du gjorde utredning? Kändes det jobbigt att berätta för henne?

Nej men hon blev ledsen när jag reagerat på hennes insats. Kallat mig hispig. Hon hade oroat sig för det. Hur jag skulle reagera sa min syster. Hon har själv nån diagnos men outredd. Nu har jag bara ett läkarbesök kvar hos psykiatern sen får vi se. Min 8-åring började i dag och fick samma frågor fast påbetat barns nivå. Jag är lite orolig för att inte få nån diagnos, min psykolog som utreder mig sa att det ibland kunde tyda på en lågbegåvning (varför man har vissa svårigheter eller vad testerna visar) tror dock ej det var en pik. Hoppas inte det. Ni andra som snöar in på saker och söker på saker....sånt ägnar jag mig också åt. Kan läsa om en sak en hel natt, oftast om det gäller mig själv Höhö
  • Anonym (ny)

Jag fick adhd som diagnos iaf:) man säger inte add längre så dom.

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna