• TjockKatt

ADD symptom hos vuxna

Anonym skrev 2011-01-12 14:32:03 följande:
    Det du säger låter fullt logiskt. (Vad jag beskriver är dock inte barn som fått medicinering. ) Men jag är tyvärr inte så säker på att man alltid väger in omgivningen när man tittar på barnets beteende, inte ens psykologer. Eller särskilt inte psykologer kanske, jag uppfattar deras utbildning som väldigt individcentrerad, i andra polen mot ex socionomers eller sociologers utpräglat sammanhangscentrerade. 

Konkret exempel. Har en liten sjuårig grannpojke där mamman de senaste åren drabbats av utmattningsdepression (är vad hon sagt iaf). Är hemma sedan länge och orkar tydligen inte mycket och den ork som finns fokuseras på det praktiska, på TV-tittande och på småsyskonet. Hennes man, styvpappa till pojken sedan flera år, har nu gett sig av och har småsyskonet varannan vecka, inte den större pojken, fast han har glädjestrålande talat om att han skulle med dem någon helg. 
    Så länge det inte är tio minusgrader är pojken ute från det han hämtats på skolan till det är mörkt (åtminstone niotiden på kvällen i somras). Mamma orkar inte ha honom inne. Han går runt och leker själv och letar efter barn han kan leka med eller följa med hem. Tyvärr är det ju inte så vanligt idag att barnen är ute så mycket så han är ofta ensam. Som utomstående kan man kanske tycka att det vore bättre om han fick stanna kvar på fritidsverksamheten i skolan med kamrater och leka men tydligen har man sagt att eftersom mamma är hemma får hon hämta utifrån det mindre barnets korta dagistider vilket hon gör.
    Jag har aldrig upplevt pojken som onormalt aktiv under dagisåren (vilket däremot mamman gjort), inte heller hört något sådant från någon annan i omgivningen, men på senare tid (tidssamband med att styvpappa försvann) har han blivit mycket mer rebellisk och utagerande i skolan och enligt vad mamman säger hemma också. Hon "orkar inte med honom".  Skolpersonal har mer eller mindre satt egen amatördiagnos på honom och pratat om ADHD-utredning på BUP, och efter inledande psykologkontakt som kommit fram till det ska nu så ske. Mamman å sin sida tycker å ena sidan att sonen är "jobbig" å andra att det klagas orättvist och att då får han väl byta skola om det inte fungerar där.

Spontana tankar?
    Att skolpersonalen misstänker ADHD och att han fått remiss är ingen garanti för att han faktiskt får en diagnos av något slag. Sånt händer också.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2011-01-12 22:55:10 följande:
    Det enda läkaren sa till mig var att i alla fall behövs inte en utredning. Enligt honom kunde man få hjälp ändå. Han sa också att man bör ha i åtanke att man blir stämplad på så sätt att när man te.x ska ta körkort så måste man ha tillstånd (om man har diagnos ADHD). Nu har jag redan körkort men just den grejen hade inte bekommit mig ändå. Men för andra kanske det är känsligt och något man bör vara medveten om. Däremot frågade han aldrig rakt ut varför jag ville göra en utredning. Han hann kanske inte för jag berättade rätt fort att det vore trevligt att kunna behålla ett jobb, orka med studier och klara av vardagen och familjelivet.
    På tal om körkort. Min sambo fick hem sina körkortspapper, och där stod det om npf. Jag ska skriva av och skicka i morgon, det lät rätt roligt. Men det verkar iallafall inte vara några större problem att få ändå. Läkarintyg bara, typ.

Det där med utredning tror jag handlar om att dom först och främst vill att personer som är i behov av hjälp ska få diagnos. Det där vi pratade om förut, att man behöver en "anledning" och inte bara av nyfikenhet. Det är väl det dom vill kolla, om behovet finns för en utredning.

Och strulis, det där med recept, jag har ALDRIG koll.
    "Medicin då, har du några kvar eller behöver du ett nytt recept?"
    "Eh... jag har ingen aning faktiskt. Hur många skrev du ut sist? Kan du se hur många jag hämtat ut?"
    "Eh... nä jag skickar en nytt recept på fyra förpackningar för säkerhetsskull istället.".

Jag tror jag har typ åtta förpackningar av alla mediciner jag någonsin ätit på apoteket. Jag skulle kunna öppna eget.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2011-01-12 23:08:22 följande:
    Men alltså... vem tusan VILL gå igenom en sån där utredning av ren nyfikenhet? Jag menar.. det är ju inte roligt och man vinner inget på det så jag förstår inte hur eller varför, om man inte har några problem alltså.

Ja, det är skrämmande hur dålig koll man har på det där. Läkaren sa åt mig att skaffa en sån där dosett. Har redan, sa jag. Ja, men dom är väl bra? sa han. Jo, om jag bara kom ihåg att ta den sabla medicinen också, då är dom ju super.
    Personer som vill skylla sitt beteende på någonting? Jag vet faktiskt inte. Kul grej?

Jag har en också. Använde den en dag sen tappade jag bort den.
    Anonym (Soulmates) skrev 2011-01-12 23:08:53 följande:
    Är rädd för att få en stämpel på mig. Får man det?

Får man köra bil på ex concerta eller ritalin?

Om jag berättar om mina humprsväningar. Kommer de tro att vi har en dålig hemsituation? 
    Hur menar du med stämpel?

Ja.

Vem vet?
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2011-01-12 23:15:32 följande:
    En sak som däremot oroar mig lite är det här med försäkring. Var det här det nämndes eller läste jag i nån bok om vilka problem det kan bli där om man har ADHD? Något om att ADHD-människor inte får teckna livförsäkring. Nån som har koll?
    Som jag förstått det så kan man i vissa fall få ut ersättning om man som barn är försäkrad när man får npf-diagnos. Om man sedan har diagnos och är vuxen och byter försäkring/teckar en, så kan man inte få ut någon ersättning för diagnosen. Men man är ju fortfarande skyddad om man tex råkar ut för en olycka och så. Men jag är inte säker.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2011-01-12 23:22:14 följande:
    Fan det där måste jag kolla upp. Vill ju inte lämna barnen helt barskrapade liksom.
    Ett tips är att kolla upp ett försäkringsbolag till barnen som innefattar diagnoser, eftersom adhd är ärftligt. För säkerhetsskull liksom. Isåfall kan ni få ut en summa om dom diagnoseras senare.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2011-01-12 23:31:47 följande:
    TACK! tror att det vi har nu INTE innefattar just ADHD. Ohhh måste komma ihåg detta!
    Ja gör det! Det skadar ju inte, försäkrade måste dom ju vara i vilket fall liksom. Det skulle ju underlätta en del OM det nu mot all förmodan skulle gå i arv till dina ungar. Själv vet jag inte ens om jag har någon försäkring alls. Borde kolla upp det. Har nog bara hemförsäkring. Åh, vuxenlivet </3
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2011-01-12 23:45:01 följande:
    Ja den oron finns där, arvet. Sonen är egentligen mer än vad jag klarar av redan nu så nog kan det vara en god idé. Jag har inte heller så bra koll på det där (surprise?!) men ungarna är försäkrade, det vet jag, de är t.o.m överförsäkrade. Hur det står till med mig själv är jag osäker på. Vuxenlivet suger!
    Better safe than sorry. Jag vet inte heller hur det står till med min försäkring. Ingen aning faktiskt. Måste fråga morsan. Oroväckande nu när jag tänker efter. Spöke Tänk om jag blir påkörd i morgon på väg till skolan? Huuu!
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2011-01-13 14:28:17 följande:
    Om vi struntar i allt det praktiska som resor, pengar etc, hur många utav er skulle våga dyka upp om vi bestämde "träff" med varandra? Ärligt nu.

*räcker upp en hand* Det skulle ta imot men jag skulle göra det ändå.
    Jag skulle gärna vilja, men jag vet inte om jag skulle våga i slutändan. Även om jag kom skulle ni inte märka att jag var där. Tungan ute Jag pratar väldigt lite irl när jag inte känner personerna.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna