• strulmaja

ADD symptom hos vuxna

Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-08 09:59:51 följande:

Känner någon igen det där med att man bestämmer sig för nåt stort, tex viktnedgång, byta arbetsbana eller börja utbildning? Men sen när man väl kommit igång så tröttnar man? Skrev det förut att jag haft lite olika jobb som varit tidsbestämda och det har varit kanon för mig för när det börjar närma sig slutet då har jag tröttnat och vill göra något annat!! Man kör igång med alla krafter med olika stora bestlut alltså, men sen bara skiter det sig. Känns det igen?
    Ja det känns igen. Jag är likadan med både stora och små saker. Många får ju sina storartade idéer på fyllan för då låter ju allt så bra. Man ska börja träna, man ska börja plugga, ändra livsstil eller vad det nu må vara men dagen efter känns dom där idéerna inte lika lockande. Well, jag behöver ingen fylla för att få en massa idéer.
    I flera år nu har jag sagt att jag ska börja träna. Inte för att jag behöver gå ner i vikt utan för att min kondition är urusel och för att jag vill komma i form och tror att jag skulle må bättre psykiskt av att röra på mig mer. Jag har inhandlat träningskläder, letat upp och jämfört olika gym, olika slags träningsformer och lagt ner mycket tid och energi på alla dessa förberedelser. Sedan händer ingenting.

Jag är en jäkel på att övertala både andra och mig själv om att nu ska saker och ting bli så som jag säger. Jag är så säker på min idé att jag tror på den själv och jag har inga problem med att få andra med mig i min entusiasm. Det är pinsamt att säga men jag påminner mycket om ett barn där. Jag vill ha, ha ha men när jag väl ha fått det är det inget roligt längre. Då vill jag ha något annat. När jag går in i mina idéer gör jag det med buller och bång, stor entusiasm och utan en tanke på konsekvenser eller det tråkiga och praktiska. När jag sedan landar i "verkligheten" blir jag varje gång lika förvånad när jag inser att det jag skulle göra inte var så enkelt som jag trott. Och visst är detta frustrerande men jag tror faktiskt att andra, de i min omgivning lider mer av detta än jag själv. Jag slänger ju löften omkring mig mest hela tiden men ro dom i hamn det klarar jag inte.
  • strulmaja
    Queentizzan skrev 2010-12-08 11:42:06 följande:

Har inte läst genom tråden än men jag ska :P

Har ADD  så jag tänkte ansluta mig hit :)

Hej och välkommen! Vi håller även till här numera
    www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945.html 

Stig på vet ja! Glad
  • strulmaja
    Anonym skrev 2010-12-08 18:55:05 följande:
    svar till strulmaja

Jag var på intervjun i förra veckan
    Jag tycker du ska försöka få till en ny utredning, kanske träffa en annan psykiatriker?
    Som jag hört så kan man inte nekas, alla har rätt till en utredning. Jag tycker du ska prata med dom igen.
  • strulmaja
    monsken87 skrev 2010-12-09 09:03:02 följande:
    ojoj..Igår gick jag i väggen...kastade en halv ost på min sambo av ren vrede...har varit sjuk nu i en och en halv vecka ca, influensa, gravid i 7e månaden med foglossningar ch bara allmänt dålig graviditet...+ allt annat virrvarr å surr å skit som finns i mitt huvud...

Är väldigt dålig, ont i hela kroppen mest huvudet och öronen, snorar å har ont i halsen..svårt å sova på nätterna ja u name it..så jag har totalt skitit i att hålla på å städa å plocka för jag har helt enkelt inte haft någon ork,,,

Igår var jag hemma med sonen som är i trotsåldern 2.5 år..sambon åkte till sjukhuset 8 mil härifrån redan på morgonen för å kolla ögonen, sen åkte han å hämta sin dotter och var hemma kring kvart över 2...sur och grinig, går å frustar å frustar å ifrågasötter varför saker ligger huller om buller, varför jag inte kunnat plocka upp å städa lite iaf osv osv...han fräser bara åt mig när jag frågar nånting..ja ni förstår...

han åkte och handlade och kom hem, jag började göra pizza som ungarna ville ha..tog först fel ost enlgit han då..så han ger mig en skärbräda och rivjärn jag sätter mig vid köksbordet å ska börja riva ( då vllle jag bara att han ska hålla käften för jag kände hur det brann i mitt huvud), han står och diskar och min son frågar vem som dammsugit, jag sa "mamma" han sa "neeej Pappa gjort" jag skrattade till å sa "nej det är mamma som damsugit", min sambo börjar komenter detta på sitt vanliga snäsiga nedlåtande sätt "vad menade du med det? du menar att JAG aldrig gör nått?!"...flera gånger, om och om igen, tillslut såg jag svart å kasta ostjäveln på han å sprang in i sovrummet...Jag orkade helt enkelt inte...

Nu kanske jag blandar ihop dig med någon annan i tråden, förlåt i så fall. Men var det du som tyckte att du inte fick stöd från din man i detta? Det låter i alla fall som om han inte riktigt förstår vad det handlar om. Jag förstår dig till fullo, din frustration och varför du blev så arg att du kastade osten. Jag hade kunnat göra samma sak. Min make och jag rök också ihop igår, jag kallade honom gubbjävel och sprang upp på rummet som en annan sur och omogen fjortis. Han kom efter och då började jag skratta. Så snabbt kan min ilska vända. Ena stunden arg och hatisk, nästa from som ett lamm. I alla fall så förstår jag dig helt och fullt. Det är precis sådana här händelser eller situationer som triggar mig också.
    Inte nog med att du varit sjuk och är gravid, att också mötas av oförståelse, bli ifrågasatt och få höra nedlåtande kommentarer är ju frustrerande i sig. Tror nästan vem som helst skulle bli förbannad över det. 

Kan inte din man ta och lugna ner sig ett par hekto och acceptera att det är lite oordning nu och en tid framöver? Om inte så får han väl ta och plocka och städa själv. Det är ju fullt förståeligt att du inte har varken ork eller lust men jag ser inte varför det skulle vara hela världen att det är lite stökigt. Men det är ju jag det. 

Kram på dig!  
  • strulmaja

Vad bra att det här med Dermatillomani och Trichotillomani (shit vilka ord) kom upp för detta måste jag nämna på bedömningssamtalet.

För självklart känner jag igen mig även här men jag tror faktiskt inte att jag har så mycket av det. Jag river och biter på naglarna dock och när naglarna blivit för korta kan jag bita på huden runt om. Ibland biter jag liksom på insidan av kinderna och om jag har torra läppar biter eller pillar jag bort det torra så jag får som jack i underläppen Obestämd Vad gäller Trichotillomani så är det bara ögonbrynen jag kan sitta och rycka bort hårstrån ifrån. Detta sker alltid när jag sitter framför tvn. Och är det inte ögonbrynen så är det håret.... jag drar liksom fingrarna genom håret gång på gång, som om jag kammade det, och så länge det lossnar hårstrån fortsätter jag. Men jag rycker eller sliter inte bort. 

Jag har aldrig riktigt tänkt på varför jag gör detta. Minns att pappa alltid brukade sitta framför tvn och rycka bort ögonbryn så jag har tänkt att jag ärvt det från honom eller något. Men det har helt klart en lugnande inverkan på mig. Jag vet inte om jag skulle kalla det tvång, det kanske det är. Men det sker omedvetet. Och när jag kommer på mig brukar jag tänka att jag ska sluta sen är jag där ändå och pillar utan att jag tänkt att "nu ska jag pilla".. det hela sker liksom av ren vana.

• strulmaja
    TjockKatt skrev 2010-12-11 12:49:01 följande:
    Fast det där tror jag har med vanligt pill att göra. Trichotillomani  innebär att man blir lugn och bryter ångesten av att rycka bort hårstrån. Många med den problematiken har stora, kala partier i huvudet, inga ögonbryn elller ögonfransar, beroende på vilket hår dom plockar med. Att pilla med sitt hår gör alla människor, tror jag. Tja, inte Mark Levengood kanske...
    Inga kala fläckar här så jag tror inte att jag skulle få en uttalad diagnos faktiskt. Läser jag diagnoskriterierna så är det inget som stämmer mer än det faktum att jag gör det. För min del känns det som om jag gör det av rastlöshet. Jag kan inte bara sitta rätt upp och ned, helt stilla utan att pilla med något. Spelar ingen roll om jag ser på en bra film eller vad, jag MÅSTE hålla fingrarna sysselsatta och då är det bita på naglarna, "kamma" håret eller plocka bryn som gäller. Även ögonfransarna har jag varit på men aldrig så det blivit kala fläckar.

River på sårskorpor gör jag inte. Men allt annat river jag på. Knottror på armarna (som jag har) te,x. Och jag blir smått galen när jag ser ni vet, huden efter den blivit solbränd, det här fjället som blir. Jag kan bara inte låta det vara och älskar när man får tag i en bit som man kan dra länge så den blir stor. Glömmer aldrig när min gubbe hade sånt fjäll på öronen. Jag frågade om jag fick "fixa" det. Javisst sa han. Så jag tig en pincett och satte igång. Han blev precis skinnflådd på öronen och fick riktigt ont och var sur på mig i timmar efteråt men idag kan vi skratta åt det. 

Men så det här är inget alla gör alltså? ObestämdCool   
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2010-12-11 08:25:08 följande:
    samma här + biter på läpparna/kinderna (inuti då) river loss skorpor, river på pormaskar, ska klämma finnar, biter bort lös hud och nagelflisor...

jag måste verkligen få till en utredning på mig. Har börjat med att lämna in en lista till min terapeut med ALLA symtom/jobbigheter jag har 4,5 sida! har nog inte fått med allt, men jag måste gå igenom nått innan jag kan skriva ner det. Om ni förstår hur jag menar.  Har varit likadan i hela mitt liv så jag vet ju inte vad som är normalt eller inte Jag tror även att jag har en "släng" av AS  för allt där stämmer också in, mycket är ju väldigt likt ADD
    Jättebra att du fått till en lista. Jag tänkte gå igenom den här tråden någon kväll och skriva ner alla de symtom jag har/känner igen mig i så att jag har lite underlag med mig på bedömningssamtalet i januari. Jättebra att den här tråden blev till, hoppas den kan vara till mycket hjälp för fler av oss.
  • strulmaja
    TjockKatt skrev 2010-12-11 14:06:19 följande:
    Pilleriet, och ryckeriet är ju ett tvångssyndrom. Man gör det för att lätta på ångesten. Jag tror de flesta pillar på sårskorpor och ojämnheter, det är ganska normalt. Skillnaden för en med dermatillomani är att man inte kan låta bli, det blir ångestrelaterat. Jag tror inte "vanliga" människor pillar bort födelsemärken i ansiktet och får stora ärr, river bort skorv, exem osv på sina barn, gör sig själva illa för att få en sårskorpa att pilla på osv. Folk som självdiagnoserar sig själva förstår ofta inte skillnaden mellan tvång och någonting man gör frivilligt och som påverkar hela livet. Tex att jämföra flätning av hår med tvångsmässigt ryckande så pass att man ser ut som fan i håret och ansiktet och inte vågar gå ut och med det utvecklar social fobi. Jag kan bli lite irriterad på sånt.

Menar inte att peka ut någon nu, mest någonting som stör mig i allmänhet. Ungefär som att jämföra en som uppskattar knäckebröd på morgonen och blir sur om dom behöver nöja sig med en torr limpa med folk som bryter ihop och får ångest av att inte genomföra tusen olika tvångshandlingar varje morgon vilket innebär att dom måste gå upp jättetidigt för att hinna med alla tvångsbeteenden och sedan inte hinner med någonting annat i livet, arbete, relationer osv. Folk tar för lätt på vissa allvarliga psykiska tillstånd och blandar ihop det med personlighetsdrag och personliga vanor.
    Jag förstår hur du menar och jag kan också bli irriterad på sådant. Men i många fall, eller för att ta mig själv just nu, så handlar det om att jag är så absorberad av allt som rör ADHD, försöker hitta svar på varför saker och ting är som dom är etc och då kan det nog lätt bli så att man (läs jag) läser in väldigt mycket i allt man läser,ser och hör, känner igen sig och börja fundera på om det är det man själv lider av. Jag menar ju inte att förringa problemen för de som verkligen, verkligen lider. Det skulle jag aldrig göra, åtminstone inte medvetet. Jag tycker att alla har rätt att få känna, tänka, undra och ifrågasätta och att sorg och smärta egentligen inte går att jämföra. Vem kan egentligen säga att Börje 42 som förlorat sina två barn i en bilolycka särjer eller lider mer än Åsa 21 som nyss fått sparken från sitt favoritjobb? Ok, dåliga jämförelser men jag tror att min poäng ändå når fram Glad Sen att jag kan känna en viss irritation när människor slänger sig med begrepp som depression och ångest... te.x: Åh jag fick en depression igår när Ica hade slut på Marabou mjölchoklad... tycker jag som haft en riktigt och allvarlig depression kan kännas sådär. Men samtidigt förstår jag ju att det har med okunskap att göra eller bara fel ordval och inget att gå in i mer.
  • strulmaja
    TjockKatt skrev 2010-12-11 19:38:00 följande:
    Absolut, det är ingenting ovanligt, det är så människor fungerar. Man söker förklaringar till olika saker, det är det som skiljer oss från djuren som bara gör.
    Grejen är ju att om man läser saker som andra skriver, som delar en diagnos eller liknande, så läser man gärna in allas persondrag och vanor som lika med diagnosen. Det hör inte alltid ihop. Tex så är en vanlig föreställning att bipolära människor är kreativa på olika sätt. Många konstnärer och författare har ju varit just manodepressiva. Det är inte lika med att man blir kreativ av diagnosen. Däremot så förstärks draget för människor som redan är kreativa innan sjukdomen. Andra bipolära som är i olika faser kanske idrottar extremt mycket eller arbetar. Att man överdriver det man gör hör ihop med tex hypomanin, men det man överarbetar gör det inte. Däremot säger ju det sig självt att någon som målar och är bra på det syns mer än någon som idrottar och joggar hela dagarna.
    Är lite trött och snurrig just nu, hoppas min point kommer fram.

Det jag menar är att det är jättelätt att känna igen sig i saker man läser, om man tänker efter. Dock förstår man inte alltid vidden av det hela. Att säga att man har tvångstankar om att man måste diska innan man lägger sig, tex, handlar ju om att man tycker att det är skönt att ha det diskfritt när man ska laga lunch. Inte att man får ångest och panik om det inte är diskat. Att vara lite ointresserad av vissa saker i skolan gör inte att man lider av koncentrationsstörningar. Bara för att man är blyg har man inte aspergers. En del saker hör till personlighet och vanor och inte till en diagnos.

Gud vad jag svamlar, hoppas jag inte trampar någon på tårna. Drack en öl ikväll och känner att det inte var en bra idé i samband med medicineringen. Mår jättekasst både fysiskt och psykiskt. Skriver mest en massa blaj här för att undvika en ångestattack eller att kräkas.
    Jag förstår, det gör jag. Och jag vet att det är lätt att känna igen sig. Tar man upp en bok med alla världens sjukdomar och läser i den blir man garanterat nojjig och när man slår ihop boken tror man att man har cancer på alla möjliga ställen. Men någonstan vet man ju ändå att det nog inte är så, att man blivit påverkad av boken osv. Och jag tror faktiskt att alla här i tråden är införstådda med det du skriver, att de vet att vissa saker hör till personligheten. Men det jag och många med mig här undrar och funderar över är vad eller vilka "egenskaper", vanor och beteenden hos oss själva som är personlighet och vilka som kan kopplas till en ev ADHD/ADD-diagnos. Jag skriver delvis här för att försöka sortera alla mina funderingar kring detta, för att reda ut just vad som är vad och jag tror att dom flesta (om inte alla) som är i min situation (utan diagnos och utredning) skriver och delar med sig här av exakt samma anledning. Så, även om jag inte tog åt mig personligen av ditt inlägg så tycker jag att det lite dödade tråden och det är trist för jag vill att alla som skriver här ska kunna känna att de kan fortsätta med det utan att behöva oroa sig för pekpinnar. Det kanske bara är jag men pekpinnar hör liksom inte hemma i den här tråden.
  • strulmaja

Jag är glad att mitt senaste inlägg togs på rätt sätt. Funderade på det mycket igår, att jag använt mig av fel ordval när jag skrev "pekpinnar" för det var nog inte riktigt så det var. Jag hade uppriktigt dålig samvete igår för att jag nog låtit för hård mot dig "TjockKatt" Obestämd Håller för övrigt med ADD? om att även "kritiska" inlägg mot symtom är bra, att någon med erfarenhet, kunskap och koll kan reda ut allt, symtom och begrepp, åt oss.  

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna