Inlägg från: Anonym (funderar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (funderar)

ADD symptom hos vuxna

strulmaja skrev 2011-01-12 11:17:26 följande:
    Precis som du hade jag också behov av att vara ensam ibland och jag är likadan idag. Men rastlösheten fanns där och den tog sig uttryck i mycket jävelskap och bus (jag blev ökänd i samhället för detta), nästan alltid hade jag något fuffens för mig, som om vanliga lekar inte roade mig tillräckligt. Det skulle vara mer action och spänning, kanske därför jag föredrog att leka med pojkar, gärna lite äldre. På något sätt tror jag att den där känslan av upprymdhet som infann sig när jag gjorde mina bus liksom dövade rastlösheten och tristessen. 
    Blackbird skrev 2011-01-12 02:29:29 följande:
    Hur känner du dig då? 

Själv brukar jag känna lite skam över att det verkar som att andra bryr sig mer om mig än vad jag gör om dem... 
    Det låter ju som jag när jag var barn blev till och med bortskickad 1 månad till en släkting när jag var runt 7-8 år för att folk skulle få lugna ner sig och "glömma" lite jag var oxå bara med pojkar
  • Anonym (funderar)

Jag gillar inte heller stora samlingar med folk, blir ochså tillbakadragen då,
     fast det är värre med en grupp på 4-5 st för då blir jag så uppskruvad så jag pladdrar och pladdrar fastän jag sagt till mig själv innan att skärpa mig den här gången ska jag inte bete mig som jag brukar,  har en väldigt stark inre monolog med mig själv
    sen när man kommer till festen mötet eller vad det nu är så skiter sig allt folk tittar besvärat på en efter ett tag för man har än en gång lämnat ut sig själv familjen och har världens ångest och tänker f#n inte igenn när man går därifrån.

det som blir jobbigt det är ju att jag glömmer bort vad jag sagt till folk men dom kommer ju ihåg det och kan ta upp saker som jag inte vill vid andra tillfällen så när jag frågar hur vet du det så säger dom men det talade ju du om förra veckan jaha gjorde jag

• Anonym (funderar)

Är det någon här som oxå är född för tidigt jag föddes 2mån för tidigt och vägde 1700gr, skulle vara intresant och veta

• Anonym (funderar)
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-13 09:26:36 följande:
    nä, jag föddes typ 1-2 veckor innan det var "dags" men på den tiden både rökte och drack många när dom var gravida? I allafall min mamma.
    Ja min mamma rökte inte som tur är men min pappa rökte jättemycket dock inom hus
  • Anonym (funderar)

Ha Ha vad lustigt exat så är jag oxå tittar bredvid när jag pratar med folk gillar inte ögonkontakt eller det är nog så att det är lättare att lyssna på vad folk säger om man inte tjaffsar med ögonkontakt hela tiden den är jobbig

• Anonym (funderar)
    Anonym (ADD?) skrev 2011-01-15 15:47:10 följande:
    Jag menar i Norrland, strax norr om Stockholm Flört
    närheten av södra norrland
  • Anonym (funderar)

pojken min som har adhd älskar doften av bensin, jag älskar oxå den men har ingen diagnos, men läkaren tycker att jag ska göra en utredning för adhd,
    när jag var liten så älskade jag att vara i närheten där många lastbilar stod på tomgång för det luktade så gott och det tycker jag nu oxå speciellt doften på färjor mustigt och gott
    jag är oxå extremt känslig för dofter just plast kan jag inte med,skaldjur rå fisk

• Anonym (funderar)
    strulmaja skrev 2011-01-16 12:12:01 följande:
    Tillägg: Jag kommer inte outa (OM jag gör det) nått sådant förrän jag säkert vet. Dvs efter utredningen.
    hur långt har du kommit i din utredning ?
  • Anonym (funderar)
    strulmaja skrev 2011-01-16 12:18:21 följande:
    Jag vet inte ens om den börjat. Jag har varit på bedömningssamtal och fått ungefär 146178467 st formulär att fylla i, ett till mina föräldrar också. Sen ska jag tillbaka snacka med psykolog och sånt.
    ok vad gör man på ett bedömnings samtal jag var oxå på några samtal men vet inte om det var bedömningssamyal eller inte jag kanske inte lyssnade så bra  jack fick fylla i en blankett på bara 12 frågor sen en med mera frågor om barndommen sen fick jag hem en med frågor som sambon skulle fylla i
  • Anonym (funderar)
    strulmaja skrev 2011-01-16 12:30:10 följande:
    Vi pratade bara om både hur det är idag, lite om barndomen och skoltiden. Fick också fylla i den där på 12 frågor men behövde bara fylla i de sex första sen var han nöjd. Hm. Låter ju som att det var ett bedömningssamtal du var på. Fick du återbesökstid?
    jag fick gå och sätta mig i ett annat rum och fylla i papprerna
    ja det kanske var ett sånt besök hos läkaren

nej fick ingen tid igen utan dom skulle höra av sig då skulle jag få komma till psykolog och fylla i mera saker
  • Anonym (funderar)
    strulmaja skrev 2011-01-16 15:16:31 följande:
    Som för mig då. Var det länge sen du var där?
    jag vet inte vad som är lång tid i vårdsvängen men det var veckan inna jul, fast en sjuksköterska ringde därifrån i torsdags och frågade hur det var, sen skulle hon höra av sig nu i veckan så man får se vad som händer då
  • Anonym (funderar)
    strulmaja skrev 2011-01-18 22:53:00 följande:
    Här är en till som fullkomligt älskar att skriva Glad 
    Håller med dig om att det finns dåligt med litteratur om ADHD/ADD. Och den där "boken" om 10 kvinnor med ADHD var en ren besvikelse tycker jag. Jag hade velat att den innehöll mycket mer information, personlig sådan, att berättelserna var längre. Jag beställde den från Attention men om jag hade vetat att det var mer ett häfte än en bok hade jag faktiskt sett till att försöka få tag i den gratis. Kalla mig snål men så känner jag.
    håller med dig att den boken var rent ut sagt jättedåliig den visade ju bara personerna vad dom hette typ så den var en stor besvikelse
  • Anonym (funderar)
    Anonym (19) skrev 2011-02-03 23:17:17 följande:
    Och en annan sak jag vill fråga alla! Hur är det med eran läsning?
    Kan ni läsa böcker med endast text?

Jag har ALDRIG läst en text-bok. Aldrig av fri vilja.
    Jag berättade detta för min pappa och det verkade förvåna honom.
    Inte för att jag avskyr böcker, jag orkar bara inte läsa - men jag skulle jättegärna "kunna".
    hej jag kan läsa böcker,håller på med ett antal samtidigt eller börjar på ett gäng fastnar jag inte på en gång så tar jag mig inte igenom boken men är den spännande så fastnar jag totalt i den kan läsa hela dan och natten.

Nånting jag däremot inte kan så är det att lyssna på ljudböcker det går bara inte jag slår hela tiden bort rösten och det bara mal i bakgrunden fastän jag försöker att lyssna och hänga med.
    det är lika om jag ska försöka titta på en svensk film så hänger jag inte med om det inte finns text den läser jag  då det går lättare att koncentrera sig konstigt?ja det vet jag :)
  • Anonym (funderar)

är det fler än jag som är extremt fjantig med plöttsliga ljud och rörelser, kommer det någon som jag inte sett riktigt så hoppar jag till och blir jätterädd och hjärtat skenar . lika om man är ute och går och det prasslar till bredvid en då flyger jag nästan upp i famnen på den som är bredvid och gömmer mig bakom det är väldigt irriterande
      folk tycker att jag är sprättig i mitt sätt och kan ta illa vid sig när jag blir "rädd" för dom

• Anonym (funderar)
    strulmaja skrev 2011-02-04 11:15:49 följande:
    Jag är men jag har tänkt att det hör ihop med det här ångesttillståndet som jag nu glömt namnet på... inte GAD, det andra man kan få om man varit utsatt för te.x våldtäkt eller någon annan typ av överfall. Något på P tror jag.
    För jag tror inte att jag alltid varit sån utan det är något dom dykt upp senare. Jag är väldigt spänd, går alltid runt och "spänner mig", som om jag bara väntade på att bli överfallen eller nått. Jobbigt när jag sitter och koncentera mig på något och så tappar sambon te.x tvdosan i golvet, då rusar hjärtat och jag går igång på mindre än en sekund som om det var en katastrof jag förberedde mig för.
    postraumatisk stress kanske?  jag har sedan jag varit liten varit fjantig med ljud och snabba oväntade rörelser
    vet att
     när jag tex jag höll i ett glas när jag var liten så tappade jag det oftastnär jag gick i försvars ställning så man borde ju vänja sig någon gång tycker man
  • Anonym (funderar)
    Lindalej77 skrev 2011-03-10 10:22:21 följande:
    Hej!
    Ny här... eller jag har varit här ett tag o läst men inte skrivit förut!
    Är precis i början av min utredning med de första bedömningssamtalen klara, o screeningtestet gjort.
    Läkare, kurator o sjuksyster alla överens om att det lutar starkt åt att jag har rätt i att jag har ADD!
    Väntar nu att på allvar få komma igång med utredningen o ska få börja med medicin redan nu!
    Ska antagligen få börja med Strattera. Är det nån som har nån erfarenhet av Strattera?
    Har läst om den men hittar så mycket negativt om den så jag känner mig lite orolig o nedstämd just nu!
    förstör inte medecinen utredningen då ? eller blir det inte missvisande om man får hjälp medans man gör utredningen lite nyfiken
  • Anonym (funderar)
    TjockKatt skrev 2011-03-22 21:34:24 följande:
    Idag ringde dom från psykiatrin, jag kom med i ADHD/ADD-kbt gruppen den här terminen! Börjar på fredag. Jag är skitglad, det här är verkligen någonting jag behöver just nu.
    härligt vad bra för dig:)
  • Anonym (funderar)

Nu har jag provat concerta i ngr veckor är uppe i 54 mg, känner bra skillnad jobbet går mkt bättre och mina tvång och bulimin är borta, än så länge
    men har inte gjort någon igentlig utredning utan har fått diagnosen adhd  jag trodde jag stod i kö för utredning men det var visst klart som jag fattade det  träffat 2 olika psykologer 2 olika läkare som sa samma sak så man får väl lita på det

• Anonym (funderar)
    hedmanpazio skrev 2011-03-24 08:51:02 följande:
    Det finns inga hinder för att sätta en diagnos utifrån klinisk bedömning idag. Dvs en neuropsykologisk testning är inte nödvändig i vissa fall när det är mer 'uppenbart' vad det handlar om. Sen finns det alltid de som prova sig fram, genom att testa att sätta in ett läkemedel för att se om det har effekt pga av ex. resursbrist eller att man är så övertygad utifrån klinisk bedömning.
    ja det stämmer säkert, resurs brist är det väl nästan överallt inom psykiatrin
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna