Inlägg från: Anonym (ADD här) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ADD här)

ADD symptom hos vuxna

strulmaja skrev 2010-10-28 11:58:15 följande:
    Tack för att du svarade på detta!

Har du alltid noll konsekvenstänkande eller bara i vissa situationer?

Det här med att åka till 11 affärer på en timme skulle jag också kunna göra för om jag väl bestämt mig för något jag vill ha så jag är så gott som orubblig och omöjlig att stoppa. Om jag te.x hittar ett par skor i en butik som jag faller pladask för men som visar sig vara slut i min storlek skulle inte jag ge upp utan åka till nästa och nästa tills jag fan får tag i det där skorna i min storlek. Jag har svårt, väldigt svårt för att släppa sådant jag blivit intresserad av.  

Men så har jag ju den där latheten också. Så jag skulle säkerligen lägga ner massvis med timmar på internet först och främst i sökandet efter den där saken jag vill ha. Jag skulle dammsuga varenda sida, jämföra priser, läsa recensioner (beroende på vad det är för något) sen skulle jag slå till. Men om detta har med konsekvenstänkande/impulsivitet att göra vete fasen.  
    Jo precis där är vi likadana. Det jag menar med konsekvenstänkande är mer att jag t ex kan ha 1000 kr i plånboken och handlar mat för 600 och tänker att 400 ska jag ha till present till min mamma på hennes födelsedag. Toppen. Sen ser jag något för 400, wow det är ju det jag har kvar! Så köper jag och har helt glömt vad pengarna var till från början. Jag orkar heller inte med saker som att åka hem först och ta mått för en möbel och så vidare om jag fått för mig att vi ska ha något sånt.

Det där med barndomen kan jag svara på, min mamma tyckte inte att det fanns något speciellt från min barndom att anmärka men sen på min andra utredning (jag gjorde en komplettering, det är nog inte så vanligt) så hade hon blivit mer insatt och fått mer tid att tänka och insåg att hon mer sett mig som ett uttåtriktat socialt barn som klarade kortare instruktioner bättre, var stökig på mitt rum osv. Inget hon tänkte att "oj vilket konstigt barn jag har" utan att sån var jag inget mer med det. Men nu ser hon att jag hade problem.
  • Anonym (ADD här)
    strulmaja skrev 2010-10-28 12:21:15 följande:
    Skulle du säga att du har svårt för omständigheter? Tänkte på det här med att du inte orkar åka hem och mäta först.  

Om vi tar det med möbeln som ex. Om jag och min man går runt på Ikea och så vips får jag syn på en byrå som jag bara måste ha. Genast börja jag tänka på vart jag kan ha den, vad jag ska ha i den, hur fin den skulle bli här hemma osv medan min man börjar tänka på (enligt mig) tråkiga saker som mått, behöver verkligen en byrå till och tycker att vi borde vänta med att köpa tills vi vet exakta mått, exakt vart jag planerar ha den osv. Sådant måste han veta, typ, medan jag är mer av en "äh skitsamma, slit och släng-typ". Jag orkar inte vänta, pallar inte att stå och mäta och diskutera och planera in i minsta detalj exakt var vi ska ha byrån.... den finner nog sin plats så småningom. Och vadå om vi behöver en byrå till? Man kan väl aldrig ha för mycket förvaring, menar jag, men det gäller nog det mesta i min värld, kläder, parfymer, kaffekoppar, skor... osv. Men sådär impulsiv är jag mest bara om jag verkligen fallit för något. Känner jag mig mer osäker kan jag vänta.

Jag vill tro att jag har ett konsekvenstänkande men att jag alltför lätt kan förbise det och tänka "äh skitsamma, det ordnar sig nog". Min man har jättesvårt för detta, likaså en vän till mig som menar att det är omoget och oansvarligt.   
    Precis så menar jag. Vi kan gå runt och så kan min man säga t ex "Hm vi kanske skulle ha en byrå" eller så får jag för mig det själv och tycker det är en GRYMT BRA IDE. Och medan mannen undrar mer vad jag hade tänkt ha den och om den ens får plats så är jag som du att det löser sig. Knappast så att man inte hittar något att ha i byrån! Detta blir negativt om t ex vi ska köpa en ny hylla till TVn för flera tusen och min man inte är där, då kan det likabra bli förliten och så är en massa pengar slösade. MEN då är det mer för att jag helt enkelt inte klarar av att tänka hela vägen, jag impulsköper inte bara en hylla för 5 000 kr men jag kanske inte tänkte på att TVn har en storlek också.. för andra som din vän där t ex så kan det nog ses som väldigt barnsligt och bara ren brist på livserfarenhet men jag är en väldigt mogen och ansvarstagande person och det vet dom som känner mig. Så det är 100% min ADD. Nog avskyr jag omständigheter men i det här är det mer så att jag vill att något ska hända NU. Ska vi handla så är det NU inte SEN.

Jo annars har jag också den där beslutsångsten och kan oftast låta bli och köpa alls sånt som faktiskt behövs eller köpa något som bara är hälften så bra för att jag är orolig för att jag inte klarar av beslutet samtidigt som jag absolut inte kan vänta med att köpa av flera anledningar som att jag är impulsiv och vill gärna att det händer NU och att jag vet att det kommer ta tid innan jag kommer till skott igen. Exempel är strumpor eller något till hemmet som sladdar som behövs. Jag har rent allmänt ångest med att spendera pengar om det går över en viss summa (beror på vad det är för sak, en TV för 500 kr ingen ångest men för 50 000 kr, usch!)

Ändå är det här med att handla knepigt för mig, vet inte hur du och andra i tråden känner men jag har ett stort, stort problem som jag ser som det STÖRSTA och det är belöning.

Jag har läst mycket om ny research för ADD och ADHD och dom har kunnat bevisa mer och mer att det finns en störning som gör att belöningssignalerna inte fungerar ordentligt i hjärnan och att det är därför som vi har så svårt att känna motivation. Jag ser det här som ett stort problem eftersom jag inte får någon belöning av något sunt. Jag måste köpa något för att få en kick alternativt äta något och ja du hör ju hur det låter. Nu vill jag ändå understryka att jag varesig har en ätstörning eller är ett Lyxfällan fall utan jag har ändå bukt på det men just att det krävs något sånt gör mig ledsen. Jag blir också lite positivt exalterad när det händer något utöver det vanliga även hemska saker, självklart känner jag inget lycka eller skadeglädje för andra men innerst inne en svag svag tacksamhet att det för en gång skull händer något (t ex att en kompis bråkar med en annan kompis). Känner du igen det?
  • Anonym (ADD här)
    Anonym (Under utredning.) skrev 2010-10-28 12:48:41 följande:
    Glömde skriva att jag oxå besatt leter efter information om ADD/ADHD sen detta börjades o pratas om. Sen har jag blivit galen på mig själv för att jag söker symtom i min son o blir skit nervös för det.
    kan lixom inte sluta tänka på det. 
    Jag vet inte om det är någon tröst eller om vi ens kommer fungera lika men för mig lade det sig. I början sökte jag och läste på allt som handlade om ADD. Nu har jag inte så speciellt mycket intresse i diagnosen längre, det är tråkigt, gammalt. Däremot så har jag på senare året istället byggt upp ett intresse att prata med likasinnade och att ge andra lite av ens egna råd eller bara inblickar och sådär. Men själva hysterin la sig rätt fort.
    Kanske blir lika för dig! 
  • Anonym (ADD här)
    Anonym (uppskjutaren) skrev 2010-10-28 13:28:08 följande:
    Men allvarligt talat, är dessa problem verkligen kopplat till ADHD/ADD? Jag känner igen mig i otroligt mycket av vad ni skriver: Att folk skrattar och jag automatiskt tror att det är mig de skrattar åt, trycka på kaffemaskinen (har flera gånger valt the istället för att jag tycker att det är pinsamt att jag inte vet vilken knapp jag ska trycka på), beslutsångesten, oföretagsamheten och glömskan (handla, betala räkningar, städa, vika tvätt) etc.

Jag har fått flera betalningsanmärkningar för att jag har svårt att komma till skott och betala räkningarna. Oftast betalar jag dom när de gått till inkasso, för då måste jag ju. Deklarationen lyckas jag få in i tid typ vart annat år. Skulle fått en laptop i 40-års present, men eftersom jag har svårt att välja ut en så har det inte blivit någon än 6 månader senare. Tandläkaren borde jag ha ringt för flera månadern sedan och jag tänker nästan varje dag  att jag ska göra det, men sen rinner det bara ut i sanden. Och hela tvättstuga är fylld med tvätt. Jag borde verkligen vika den och det har jag tänkt i drygt en vecka, och senast i morse när jag letade efter strumpor till barnen. Jag skjuter ständigt upp saker till sista stund (eller tills det är alldeles försent).

Jag märker det att det är bara är det som jag absolut måste göra; hämta/lämna på dagis, inbokade läkarbesök och det jag tycker är roligt, som jag gör utan att tänka "jag gör det imorgon, hoppsan, jag glömde visst, så jag tar det i morgon istället och vips så har det gått 3 vckor".

Men är detta verkligen ADD jag har? Som kan medicineras bort? Eller handlar det helt enkelt om mig som person och den personlighet jag har?
    Det är ju såklart inte så att bara för att man är lite glömsk så är det ADD eller ADHD, det ligger mer bakom och det är inte så lätt att få en diagnos men det du skriver väcker lite frågetecken. Låter som du måste pressas av en deadline för att få saker gjort (som inkasso eller att ungarna måste hem från dagis) där är jag precis likadan och det är väldigt vanligt. Att du också låter det gå ganska långt (du skriver att du fått betalningsanmärkningar och liknande) är också ett tecken, många kan vara glömska och lite flummiga men just att man klantar till det för sig själv tycker jag kan vara ett tecken på att det kan vara något.

Det du kan göra är att se lite mer på ämnet, det tillkommer mer än bara glömska, om du orkar/klarar av det så skumma igenom tråden lite. Det finns en del listor här som folk skrivit över sina symtom och se om du känner igen dig och tycker du att detta skulle kunna vara problemet så se till att du ringer upp och får prata med någon om eventuell utredning.

Nu vill jag bara understryka att jag absolut inte är någon professionell inom det här området och säger absolut inte att du har ADD/ADHD. Men om det skulle vara så så finns det många som blivit hjäålpt av medicinering eller/men helst och KBT.
  • Anonym (ADD här)
    strulmaja skrev 2010-10-28 14:01:36 följande:
    Åhh vad fint här är och vad duktig du varit, säger min man då och tror att jag hållt igång med diverse sysslor hela dan Oskyldig
    Där är jag likadan! Märks främst när min man är iväg på affärs resa eller liknande. Då blir inget gjort, jag får inte ens mat i mig.
  • Anonym (ADD här)
    Anonym (uppskjutaren) skrev 2010-10-28 13:45:22 följande:
    Alltså, det är egentligen inte det att jag är glömsk som är problemet, utan att jag är oföretagsam och skjuter upp saker. Alltså jag kommer ihåg att jag ska betala en räkning och istället för att göra det nu, så tänker jag att jag gör det ikväll eller i morgon. Och sen när det är kväll eller i morgon så glömmer jag bort det eller så tänker jag att jag gör det lite senare. Och så här håller jag på och skjuter upp saker framför mig tills räkningen gått till inkasso. Då får jag rå-ångest och gör det oftast med en gång. Så tänker jag "aldrig mer, nu ska jag verkligen skräpa mig" men likt förbannat är jag där igen och så går nästa räkning också till inkasso.
    Jo jag förstod det. Värst är när ens personliga deadline blir längre bort.
    Som först är den 80% närvaro i skolan, sen 70% tillslut så i stort sett noll..  till exempel. Min personliga deadline för räkningar ligger fortfarande vid första räkningen medan jag har andra saker som ligger helt åt helsike och jag förstår knappt själv varför jag utsätter mig själv för stressen och den självförtroende smäll som man får! 
  • Anonym (ADD här)

Mest information finns nog på engelska faktiskt men förstår om man drar sig från att leta efter det om man tycker det är lite svårare att läsa, det är jobbigt nog att läsa texter som det är!

Jag såg en superbra youtube film med min man som jag skrattade gott åt, men jag kan för allt i världen inte komma ihåg just nu vad den hette. Ska höra med honom sen och återkomma, den var klockren! 

• Anonym (ADD här)
    Anonym (ADD?) skrev 2010-10-28 17:36:58 följande:
    Vilken underbar ide! Jag kan se det framför mig, ett helt rum fyllt med strulmajor och knasbollar som har koll på allt och inget :)

Pax att inte organisera det hela!
    Haha det skulle jag aldrig orka, ett helt rum med folk som inte kan ha ögonkontakt! Men nog skulle det kunna bli lite lustigt. Vi skulle nog alla vara helt slut efteråt.
  • Anonym (ADD här)
    Anonym (ADD?) skrev 2010-10-28 17:21:53 följande:
    Tack för länkarna. Har du själv AD(H)D? Känner du igen dig i beskrivningarna i den här tråden?
    Jag kan säga att jag bl a försökte börja titta på den där "Mitt huvud är en torktumlare" och har pratat mest med dom som har ADHD och jag känner inte igen mig alls i deras problematik. Jag känner inte igen det där kaoset i huvudet med en massa tankar eller den där inre motorn osv.. jag tycker det är sån skillnad att t ex den där youtube dokumentären inte alls är speciellt hjälpsam för mig : ( STOR skillnad på att inte vara hyperaktiv!
  • Anonym (ADD här)
    Anonym (B) skrev 2010-10-29 09:49:07 följande:
    Hur ställer man diagnosen ADD? Ni som är diagnostiserade?
    Med tester som görs av en psykolog. Det tar kanske en månad eller så.
    strulmaja skrev 2010-10-29 09:50:10 följande:
    Måste berätta.

Jag var hos läkaren igår och pratade om detta, ADHD/ADD, att jag misstänker att jag har det.
    Läkaren frågade varför jag misstänker det och då kunde jag inte komma på ett enda symtom!!!
    I alla fall så.... sa läkaren att han skulle bli högst förvånad om det visade sig att jag hade ADHD för de ADHDmänniskor h*n träffat kunde inte sitta så stilla, vara så lugna och sakliga som jag var.

Ok, nu handlar tråden om ADD och inte ADHD men jag vill ändå slänga ut frågan (kanske du Jojo kan svara) på om läkaren hade rätt i det h*n sa? Är det inte så att alla som har ADHD/ADD också är olika? Att det finns dom med ADHD som visst kan sitta ner, lugnt och stillsamt och prata?
    Självklart kan dom det! Det är därför också mycket rycktet om att det "växer bort" uppstår medan det mer beror på att man växer upp, man mognar och blir vuxen och hittar också egna knep till att fixa vardagen. En vuxen människa springer såklart inte runt i cirklar vilket är naturligt att ett barn gör. Ju äldre jag blev desto diskretare blev min ADD från omgivningen men mer uppenbar för mig själv.
  • Anonym (ADD här)
    Anonym (ADD?) skrev 2010-10-29 14:46:37 följande:
    Ja, det är jag! Jag alltid varit grymt känslig för kritik, har svårt att be om hjälp.. inåtvänd, blyg. ja allt stämmer!
    Bara för att ge en kontrast: Här känner jag inte igen mig alls. Jag är inte mycket för att be om hjälp men mest för att det tar för lång tid, jag kan klura ut det mycket snabbare själv (så resonerar jag). Jag är alltid högljudd på lektioner, svarar innan hela frågor är ställda osv och stör mig mycket på det själv. Brukade dagligen lova mig själv i huvudet att jag skulle lugna ner mer och inte bry mig om diskusioner och så, vara lite mer "cool". Det sprack alltid efter typ 5 min. Jag har ofta ångest för att jag tycker jag säger för mycket.
  • Anonym (ADD här)
    Blackbird skrev 2011-01-13 17:40:30 följande:
    Jag beklagar att det är så jobbiga situationer du hamnar i jämt

Ja, jag vet inte vad jag ska säga om detta...Min kompis är verkligen snäll och väldigt intelligent, men han har en annan syn på saker och ting ändå. Efter att jag skrev det där inlägget som du nu svarade på, kom jag ihåg att jag själv inte varit så oskyldig. Samma killkompis var själv ett tag orolig för att han själv led av någon "störning" (jag hatar att kalla det störning) och raddade upp lite saker som han hade som egenskaper och som oroade honom. Och då var det JAG som avfärdade allt med att "normalisera" hans egenskaper och argumentera för varför jag inte alls ansåg att han led av något...Dock fick det honom att må bättre Så det var kanske det han egentligen ville höra, att allt var OK med honom.

Men jag, hur mycket jag än får höra att allt är bra med mig, så kommer jag ändå inte ifrån mina känslor att det faktiskt ÄR något jag finner konstigt med mig. 

Men jag är himla förvirrad och ångestfylld för tillfället eftersom det känns som att jag går igenom känslomässig berg- och dalbana hela tiden. Jag grubblar hela tiden och känner mig som ett freak ena sekunden för att känna mig helt normal andra sekunden.

Jag har t.ex. inte haft så himla svårt i skolan och min koncentration har varit bättre. Det är nu i som koncentrationen har nått botten. Känns som att ju äldre jag blir desto mer tankspridd och glömsk blir jag. Jag orkar inte hänga med i samtal och orkar inte lyssna på tal och föreläsningar längre. Jag är sjukt omotiverad till allt möjligt. T.ex. kan jag sitta på soffan och tänka att det finns mycket jag skulle vilja göra, men jag kommer inte igång helt enkelt. Nästa dag får jag helt plötsligt för mig att åka och shoppa, och då känner jag mig så motiverad att jag bara måste göra det där och då. När det gäller att göra saker och ting så kan jag bara inte göra det utan att känna mig motiverad. Vissa har det som rutin att de t.ex. dammsuger tre dagar i veckan, oavsett motivation. Men för mig är det inte så, utan jag MÅSTE känna för det och jag MÅSTE vara motiverad, annars gör jag det inte...

Men som sagt, jag är väldigt osäker allt i min tillvaro just nu. T.ex. känner jag inte som dig, att jag varenda dag spenderar en massa tid på att får ordning på mig själv. Inte varendaste dag. För min del händer saker och ting mellan ofta och ibland, men inte dagligen...

Så jag vet inte vad jag ska tro om mig själv längre...
    Gå bara å få prata med en läkare så för dom resten, det är deras jobba att få något möster ur vad du berättat.
    Du ska inte behöva lida för något du inte ens vet vad det ar.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna