strulmaja skrev 2010-10-28 12:21:15 följande:
Skulle du säga att du har svårt för omständigheter? Tänkte på det här med att du inte orkar åka hem och mäta först.
Om vi tar det med möbeln som ex. Om jag och min man går runt på Ikea och så vips får jag syn på en byrå som jag bara måste ha. Genast börja jag tänka på vart jag kan ha den, vad jag ska ha i den, hur fin den skulle bli här hemma osv medan min man börjar tänka på (enligt mig) tråkiga saker som mått, behöver verkligen en byrå till och tycker att vi borde vänta med att köpa tills vi vet exakta mått, exakt vart jag planerar ha den osv. Sådant måste han veta, typ, medan jag är mer av en "äh skitsamma, slit och släng-typ". Jag orkar inte vänta, pallar inte att stå och mäta och diskutera och planera in i minsta detalj exakt var vi ska ha byrån.... den finner nog sin plats så småningom. Och vadå om vi behöver en byrå till? Man kan väl aldrig ha för mycket förvaring, menar jag, men det gäller nog det mesta i min värld, kläder, parfymer, kaffekoppar, skor... osv. Men sådär impulsiv är jag mest bara om jag verkligen fallit för något. Känner jag mig mer osäker kan jag vänta.
Jag vill tro att jag har ett konsekvenstänkande men att jag alltför lätt kan förbise det och tänka "äh skitsamma, det ordnar sig nog". Min man har jättesvårt för detta, likaså en vän till mig som menar att det är omoget och oansvarligt.
Precis så menar jag. Vi kan gå runt och så kan min man säga t ex "Hm vi kanske skulle ha en byrå" eller så får jag för mig det själv och tycker det är en GRYMT BRA IDE. Och medan mannen undrar mer vad jag hade tänkt ha den och om den ens får plats så är jag som du att det löser sig. Knappast så att man inte hittar något att ha i byrån! Detta blir negativt om t ex vi ska köpa en ny hylla till TVn för flera tusen och min man inte är där, då kan det likabra bli förliten och så är en massa pengar slösade. MEN då är det mer för att jag helt enkelt inte klarar av att tänka hela vägen, jag impulsköper inte bara en hylla för 5 000 kr men jag kanske inte tänkte på att TVn har en storlek också.. för andra som din vän där t ex så kan det nog ses som väldigt barnsligt och bara ren brist på livserfarenhet men jag är en väldigt mogen och ansvarstagande person och det vet dom som känner mig. Så det är 100% min ADD. Nog avskyr jag omständigheter men i det här är det mer så att jag vill att något ska hända NU. Ska vi handla så är det NU inte SEN.
Jo annars har jag också den där beslutsångsten och kan oftast låta bli och köpa alls sånt som faktiskt behövs eller köpa något som bara är hälften så bra för att jag är orolig för att jag inte klarar av beslutet samtidigt som jag absolut inte kan vänta med att köpa av flera anledningar som att jag är impulsiv och vill gärna att det händer NU och att jag vet att det kommer ta tid innan jag kommer till skott igen. Exempel är strumpor eller något till hemmet som sladdar som behövs. Jag har rent allmänt ångest med att spendera pengar om det går över en viss summa (beror på vad det är för sak, en TV för 500 kr ingen ångest men för 50 000 kr, usch!)
Ändå är det här med att handla knepigt för mig, vet inte hur du och andra i tråden känner men jag har ett stort, stort problem som jag ser som det STÖRSTA och det är belöning.
Jag har läst mycket om ny research för ADD och ADHD och dom har kunnat bevisa mer och mer att det finns en störning som gör att belöningssignalerna inte fungerar ordentligt i hjärnan och att det är därför som vi har så svårt att känna motivation. Jag ser det här som ett stort problem eftersom jag inte får någon belöning av något sunt. Jag måste köpa något för att få en kick alternativt äta något och ja du hör ju hur det låter. Nu vill jag ändå understryka att jag varesig har en ätstörning eller är ett Lyxfällan fall utan jag har ändå bukt på det men just att det krävs något sånt gör mig ledsen. Jag blir också lite positivt exalterad när det händer något utöver det vanliga även hemska saker, självklart känner jag inget lycka eller skadeglädje för andra men innerst inne en svag svag tacksamhet att det för en gång skull händer något (t ex att en kompis bråkar med en annan kompis). Känner du igen det?