Anonym (Misstänker..) skrev 2010-10-22 10:24:25 följande:
Åh va skönt det är att höra att fler är i samma livssituation! Även om jag självklart är ledsen för oss alla.
Ändå kan jag inte sluta vela på mina egna tankar och känslor. Igår var jag helt hundra på att jag lider av någon typ av diagnos, idag känner jah bara, äh det är väl inte så farligt.. Det finns säkert de som har det värre än jag. de kommer skratta åt mig. osv...
Även i vanliga livet känner jag så här, ena dagen är jag jätte, verkligen JÄTTE företagssam, hittar på massor av roliga saker med min dotter, träffar folk, går på stan och införhandlar allt det där jag skulle ha gjort för länge sen och känner mig stolt och lycklig. Inget rör mig i ryggen.
Andra dagar kan jag inte förmå mig att ens klä mig, går hemma hela dagen och känner mig sjukt folkskygg. Tycker alla tittar konstigt, och de skrattande gänget på fiket jag gick förbi skrattade HELT 100 åt mig! (Av nån anledning då som jag inte kan förklara) Allt känns jobbigt. Dessa dagar känns det som jag måste tvinga mig till att leka med min dotter, och le och vara glad för hennes skull.
Är det fler som känner så?
De dagar jag är upp, är också de dagar jag är kreativ och vill att allt ska hända,. Kommer på att jag ska göra om där eller köpa det eller ja ni vet.. Men det måste hända NU!! Andra dagar skiter jag i allt.
Min sambo är själv en hemskt stressad själ och har hela sitt liv fått höra att han är överaktiv, detsamma gäller min dotter. Pga dem jag började söka på nätet.. När det gäller mig känns det inte som någon ser, kanske därför jag tvekar.. Känns som jag bär min stress och mina problem själv inombords. Jag får vredesutbrott istället när det blir för mkt och det går ut över min sambo.
Vet inte om det stämmer men vad jag lyckats läsa mig till, så ter sig symtomen annolunda på kvinnor? Som jag känner.. Allt sitter inombords..
Jag var dessutom väldigt strulig i skolan, skoltrött redan i mellan/högstadiet. Och skolkade massor i gymnasiet. Men ingen sa något då. Bara att jag måste skärpa mig.
Idag arbetar jag, men känner att jag vill förverkliga mig själv, utbilda mig osv.. Men orkar ta tag i det!
Mkt kanske också för att jag inte tror på mig själv...
När jag läser ditt inlägg så kommer jag att tänka på manodepressiv/bipolär. Har du läst något om det? Jag är tyvärr inte så påläst på ämnet så jag kan vara ute och cykla som vanligt. Men symptomen i bipolär och ADHD/ADD påminner faktiskt lite om varandra, inte allt men en del så det kanske kan vara värt att kolla upp.
Jag känner igen mig lite i det du skriver men jag är nog aldrig sådär företagsam som du berättar att du kan vara. Allt stannar i skallen som kommande projekt eller idéer. Jag vill göra väldigt mycket, både i hemmet och utanför men klarar inte av att ta mig för något. Jag påbörjar mycket. Te.x kan jag köpa hem ingredienser till någon kaka eller ett bröd jag fått för mig att jag ska baka men jag är väl inne på tredje omgången nu eller så då jästen, kakon eller vad det nu är hinner bli för gammal och jag får slänga allt. Jag kan få för mig att jag ska pyssla (älskar att pyssla, måla etc) och köper hem paket efter paket från te.x Panduro. Jag blir exalterad när jag tänker på allt jag ska göra, väntar och väntar på paketen men när de väl kommer har antingen intresset svalnat för att jag fått någon annan "lysande" ide´eller så kan jag helt enkelt aldrig förmå mig att sätta igång för det känns så omständigt och jobbigt.
Det som gör att jag misstänker ADD/ADHD som tänkbar diagnos är delvis mina svårigheter att reglera och balansera. Det är antingen eller för mig. För mycket eller inget alls. Allt eller inget. Får jag en idé om något ska det hända nu, jag förstår inte vitsen med att vänta om det inte finns uppenbara hinder. Om jag inte hade en man som hade en mer realistisk syn på tillvaron, som inte bromsade mig skulle vårt hem överbelamras med diverse olika prylar för att jag fått för mig att jag tycker om något. Någon vecka senare skulle jag kanske ha tröttnat och velat byta ut prylarna mot andra prylar. Väggarna skulle byta färg 1 g/månad och jag hårfärg minst lika ofta. Jag skulle nog säga att inget med mig är konstant, min man säger att jag är extremt ombytlig och att man aldrig kan veta vart man har mig. Hur jag än försöker så lyckas jag aldrig få till några fasta rutiner, ingen dag är den andra lik, jag lever för dagen men är aldrig närvarande i nuet. Jag avskyr kaos och oreda, ändå är det i det jag lever.