Inlägg från: Anonym (tjockisen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tjockisen)

ADD symptom hos vuxna

Harlow skrev 2011-01-07 12:45:47 följande:
    Vilken mardrömssits, jag är också skiträdd att jag inte ska bli hjälpt av eventuell medicinering.
    Jag har läst att dosjusteringen är jättekrånglig... :S Lider med dig vännen.
    Hoppas de sätter in ritalin nu då så du får testa det!
    LYCKA TILL!!
    Ja, jag är rädd jag med. Det känns jobbigt. Antagligen avgörs det inte idag, utan vi lär boka in en tid med doktorn eftersom hon jag ska träffa idag "bara" är psykolog, men jag hoppas att hon förstår och kan hjälpa till. Jag börjar skolan på tisdag så jag behöver verkligen kunna vakna på morgonen, liksom.
    Tack för lyckönskningen!
    strulmaja skrev 2011-01-07 12:51:29 följande:
    Lycka till vännen!
    Hjärta
    Tack så mycket!
  • Anonym (tjockisen)

Var hos psykologen idag, träffade läkaren. Vi pratade lite om AQ-självskattningen jag gjorde och lite om concertan. Även om mitt specialintresse, psykologi och personlighetsstörningar. Wiho! Jag fick veta att jag har en preliminär diagnos, AS, just nu, men han visste inte hur vi skulle gå vidare utan det var neuropsykologen som skulle bestämma det, någonting. Förstod inte riktigt. Fick iallafall concerta på recept nu eftersom jag är uppe i högsta rekommenderade dos, och fick atarax i samma veva. Ska ner på apoteket idag. Det känns bra att jag äntligen fått någonting mot ångesten, har varit väldigt jobbigt nu sista tiden. I morgon börjar skolan och jag är lite orolig för hur jag ska komma upp i morgon men jag hoppas att det ska gå bra och att första lektionen inte är alltför tidig så jag kan vänja mig lite innan det är dags att gå upp sex igen. Lite update bara, ni vet vem jag är.

• Anonym (tjockisen)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-10 14:18:06 följande:
    Åh, vad härligt det låter! Just Atarax är vad jag också vill ha. (Istället för alkohol, faktiskt, if you get my drift.) Jag ska till läkaren på torsdag. Berätta gärna hur det går för dig och vad du tycker om medicinerna.

Jag har ju som ni säkert märkt varit i en supersvacka, men just nu känns det faktiskt som att allt sakta vänder. Ska inte ta ut något i förskott, utan försöka njuta av nuet.

Älskar denna tråden och er!

Hm, jag är lite negativt inställd till atarax, har inte hört så bra saker om den medicinen. Men jag tänker vara positiv och prova iallafall. Kanske funkar super? Ja, jag ska absolut skriva hur jag tycker att den fungerar sen. hur går det för dig, var inte du lite i samma situation som mig? Så svårt att hålla reda på alla anonyma.

Hoppas att det håller i sig!
  • Anonym (tjockisen)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-10 15:15:04 följande:
    Jo, rätt så liknande din situation. Ja just det, lätt att glömma att jag är mer osynlig än vanligt här just nu. Hade föredragit att inte vara anonym, men med tanke på att jag håller på att bli en mer "offentlig" person så vore det kanske inte så lyckat. (Inte offentlig som en kändis då va, utan framtida yrkesutövande akademiker. )
    Smart drag. Jag förstår dig, funderar ibland också om det verkligen är bra att vara så öppen som jag är på internet, därför jag är anonym ibland nu när jag skriver lite mer "känsliga" saker.
    Låter spännande iallafall det där med akademiker.
  • Anonym (tjockisen)

Tack för era fina ord. Jag tycker att det känns bra, även om det samtidigt känns lite ledsamt. Men jag tänker positivt och hoppas att det går framåt härifrån. Lite orolig blev jag när läkaren frågade vad jag ville göra efter skolan och jag nämnde att jag ville jobba inom psykiatrin... han lät rätt tveksam eftersom jag fick så dåligt på testerna som syftade till att läsa av människor osv. Men där jag var på praktik gick det bra, dom var väldigt tydliga och pratade gärna om sitt. Dessutom var personalen jättebra och förklarade. På avdelning är det ju svårare, det förstår jag ju, men på det stället jag var på var dom ju när dom mådde som bäst och det gick. Vi får se hur det blir. Jag hoppas iallafall inte att det ska ställa till alltför mycket.

Strulmaja; Jaså? Har du fått tid eller hur menar du?

• Anonym (tjockisen)

Ja, just ja, vad hette facebookgruppen föresten? Gick aldrig med där kom jag på.

• Anonym (tjockisen)
    strulmaja skrev 2011-01-10 21:22:37 följande:
    Jag hoppas verkligen INTE du ger upp "drömmen" om att jobba inom psykiatrin, det vore en stor förlust. Ja, för psykiatrin. Låt inte din ev AS-diagnos (eller andra människor) hindra dig från att nå ditt mål. Bara du själv kan avgöra om det är rätt eller fel för dig. Att jobba inom psykiatrin handlar ju om så mycket mer än att bara kunna läsa av folk. Om det är det du vill, satsa! 

Det här du skriver om att det känns bra men ändå ledsamt förstår jag helt och fullt. Jag var på bedömningssamtal idag och frågade på slutet vad psykiatrikern trodde efter att ha lyssnat på mig i över en timme men utan att ställa diagnos förstås. Jag frågade mest av otålighet och för att få som ett slags kvitto på att jag inte är helt ute och cyklar. Han svarade då att han tror jag har ADHD. Med tanke på det formulär jag fyllde i där och det jag berättade pekar ju allt på det, menade han. Och jag trodde jag skulle känna fullständig lättnad men det gjorde jag inte. Jag skulle inte påstå att det var sorg heller men en slags ledsamhet och tomhet.
    Fick med mig en stor bunt frågeformulär hem och ska tillbaka om tre veckor.
    Betyder detta att jag är under utredning?
    Nej, jag tror att jag skulle klara av att arbeta där. Men på ett lite lugnare ställe, inte en avdelning med folk som får vredesutbrott och psykoser. Det känns svårt det där att man måste agera direkt, att personalgruppen måste veta exakt vad den andra tänker göra osv. Det vågar jag inte. Däremot på någon daglig sysselsättning eller så tror jag skulle gå. Det skulle jag vilja. Tack för peppen, behövs alltid. ^-^

Hm, svårt att säga. Det kan ju vara en del av bedömningssamtalet också. Men det är definitivt på gång iallafall, minst! Grattis, skönt att det äntligen blir av!
  • Anonym (tjockisen)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-11 00:44:09 följande:
    Sömntabletter funkar illa på mig. Tro fan man vill vara vaken om man for one lyckas känna förnimmelse av lugn...

Det är väl därför jag super, trots att mina inre organ redan ligger på bristningsgränsen och är riktigt, rikgit sjuka. Blir jag över 40 år gammal så är det ett mirakel.
    Jag blir illa berörd när jag läser dina inlägg ibland. Du verkar ha det riktigt illa. Jag hoppas verkligen att du ska få den hjälp du behöver och förtjänar.
    Har du inte provat att röka eller så istället för alkohol? Kanske inte det bästa det heller men det sliter inte på organen (mer än lungorna då) iallafall.
  • Anonym (tjockisen)

Usch vad sämst jag är. Min första kurs skulle börja 8.30. Tar ca 35-40 minuter och gå. Tio över står jag i trapphuset och inser att det är kört och går in. Nu tog jag faktiskt en atarax. Får se om jag pallar gå på nästa, isåfall måste jag gå vid nio. Känner mig inte alls i form idag egentligen, ändå var jag så duktig och gick upp i tid och grejer. Har inget schema eller någonting. Inte fått böckerna heller. Men ja, ska försöka gå till nio.

• Anonym (tjockisen)
    strulmaja skrev 2011-01-11 08:35:53 följande:
    Hej vännen! Jag har också jättesvårigheter idag med att komma igång. Det har jag ju jämt men vissa dagar är det extra, extra svårt. Jag borde absolut inte sitta här nu och jag måste verkligen iväg idag. Borde typ redan sitta i bilen nu. Förstår inte vad det är som tar emot så? Obestämd
    Ja, det är verkligen supersvårt! Får så ibland att jag står klar och ska gå men sen känns det bara helt fel och jag går in igen. Ändå kändes det bra först, jag lyckades bra med smink och kläder och hade packat väskan i förväg. Men sen när jag insåg att jag skulle bli försenad så bara låste det sig. Funderar på om jag ska gå i morgon istället, känner mig inte pigg eller pepp alls längre. Jävla skit alltså. Jag har varit tveksam hela lovet om jag verkligen skulle ta den här terminen eller om jag skulle försöka sjukskriva mig istället eller bara ta lite på distans men tänkte hela tiden att "nä, men sysselsättning är ju bra, komma ut och gå och träffa folk och sådär". Jo tjena, kanske om man öht kom utanför dörren...
    Nej jag förstår inte heller? Det är väl nån form av uppskjutarbeteende kanske? Jättejobbigt är det hursomhelst!
  • Anonym (tjockisen)
    hedmanpazio skrev 2011-01-11 08:47:47 följande:
    Beroende på vart du bor så har kommunen även psykiatri. Den består i boendestöd och annan 'daglig verksamhet' för personer med psykiska funktionshinder. Dessa verksamheter är ovärderliga för personer som mår dåligt och en enorm tillgång för samhället. Och jag tror du skulle passa in väldigt bra där med din entusiasm,  kunskap och ödmjukhet 'trots' din, som läkaren sa, bristande förståelse för andra människor (vilket låter konstigt i mina öron efter att läsa dina inlägg).
    Ja precis, det var det jag menade med daglig sysselsättning. Var på ett sånt ställe förra terminen när jag läste socialpsykiatri. Det var det bästa stället jag varit på, både personalen och brukarna var guld och jag fick väldigt fina omdömen. Dom verkade tycka om mig en hel del, dom tyckte att jag skulle söka vikariat men sa också att man helst skulle ha körkort vilket jag inte har, men att jag kunde prova. Har dock inte gjort det än, har inte varit i form riktigt för att arbeta än men det kommer nog.
    Tack så hemskt mycket för ditt inlägg iallafall, jag tyckte också det kändes lite märkligt att säga så även om han sa det på ett "fint" sätt. Men å andra sidan har han bara träffat mig två gånger, förutom det bara sätt resultatet av självskattningen och läsa-av-ansikten-testet, och det såg ju inte så bra ut.
  • Anonym (tjockisen)
    hedmanpazio skrev 2011-01-11 09:19:03 följande:

ah.. fattade inte att det var de du mena :) (kanske jag som har svårt att läsa av folk :P)

Visst är det underbart när personer man träffar ett par ggr kan avgöra ens förmåga till att känna empati och förstå andra behov. F-n efter 5 utredningstillfällen med en patient jag har är jag fortfarande inte helt säker på om det handlar om svårigheter att 'läsa av männskor' som en avsaknad av förmågan, eller helt enkelt en personlighetsproblematik som gör att personen stör sig så mycket på männskor och inte kan kontrollera sina känslor att det 'ser ut som' att personen inte kan läsa av männskor.
    Men självskattningsformulär visar ju sanningar så :)

Vad var det för patientgrupp på verksamheten?

Ja det är märkligt.
    Precis, det är ju så mycket som spelar in. En av anledningarna till att jag fick så dåligt på läsa-av-ögon-testet var för att jag upplevde att dom hade så otydliga ögonbryn eftersom bilderna var svartvita och en del av personerna på bilden väldigt blonda. Jag utgår ofta från ögonbryn när jag läser av folk.

Personer med psykisk ohälsa, på alla möjliga sätt. Vi är en liten kommun så alla får vara lite huller om buller. Några äldre som bott på instutition hela livet och är snarare hospitaliserade än sjuka, bipolära, schizofrena, borderline, dubbeldiagnoser osvosv. Tom ett par med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Väldigt blandat, alla som hade problem och en IQ över 70 typ.
  • Anonym (tjockisen)
    Anonym (ADD?) skrev 2011-01-12 00:24:36 följande:
    Vem (eller vilka?) här i tråden var det som hade drag av AS? Jag har för mig att nån skrev om det för nån dag sen men hittar inte igen det nu. Finns det någon bra tråd om AS-symtom?
    Jag har en preliminär AS-diagnos och kommer antagligen få en "riktig" snart, håller på med någon sorts utredning som inte kommer ta så lång tid förhoppningsvis eftersom jag redan gjort de flesta testerna när jag gjorde ADD-utredningen. Jag har inte sett någon tråd här, men det finns en hel del på nätet, den här gillar jag;

www.autism.se/content1.asp
  • Anonym (tjockisen)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-21 20:05:51 följande:
    Någon här som har eller tror sig ha endometrios?
    Ingen aning. Jag har haft problem med cykeln och med smärtan i samband med det dock, har tänkt boka tid men inte fått det gjort...
  • Anonym (tjockisen)
    Lilja Forever skrev 2011-02-14 04:46:06 följande:
    Concerta fungerade inte på mig heller.. Jag började med AF och min läkare tyckte att jag skulle prova något annat, just pga mängden jag skulle komma ihåg att ta varje dag. Med Concerta skulle man ju bara ta en till två, en gång per dag, men fy farao vad dåligt jag började må av den. Fick bråka mig till att få tillbaka min gamla medicin som jag tyckte fungerade alldeles utmärkt på mig och kunde inte förstå varför han bytte.
    Concerta fungerar knappt för mig heller. Känner inte av det alls, ändå har jag 54 gram. Kombinerar med voxra/zyban nu och hoppas att det ska bli bättre när dom börjar verka ordentligt. Det som är jobbigast för mig är den otroliga tröttheten, jag orkar inte göra någonting om dagarna. Vad äter du istället för concerta?
  • Anonym (tjockisen)
    Anonym (ANNA) skrev 2011-02-07 23:40:32 följande:
    Jag lider av tricotillomani, jag drar hårstrån från virveln i hårbotten så fort jag får problem och känner mig stressad.

Någon som håller på likadant?
    Jag har inte haft något större problem med tricotillo, inte på ett sätt som kan upplevas som jobbigt iallafall, men jag tycker att du borde söka hjälp för det. Som jag skrev tidigare så är det KBT eller medicinering som brukar hjälpa för att få bukt med tvång.
  • Anonym (tjockisen)
    hedmanpazio skrev 2011-02-17 13:11:19 följande:
    Va han bra? :)
    Alltså nja... han var säkert bra på det han gjorde, men han var en märklig person. I utredningspapprerna har han tex kommenterat mitt smink och nagellack som inte direkt var i fokus för utredningen. Ganska excentrisk person. Dessutom missade han ju med största sannorlikhet en diagnos, vilket har dragit ut på alla problem onödigt länge när jag kunde fått hjälp redan då. Men ja, han är säkert bra. Skriver bra arbeten om demens iallafall.
  • Anonym (tjockisen)

Just ja, jag tänkte fråga er i tråden, är det någon av er som provat antidepressiva preparat som påverkar noradrenalin och dopamin? Tex voxra eller zyban? Jag käkar zyban nu sen jag gick in i en egentlig depression, i kombination med concerta, men jag tycker inte att jag får någon speciell effekt nu efter två veckor...

• Anonym (tjockisen)
    Alle skrev 2011-02-18 09:16:53 följande:
    Zyban är ju rökavvänjningsmedel och innehåller enligt fass varken noradrenalin eller dopamin (vilket Voxra gör)
    Själv äter jag SNRI-preparatet Venlafaxin som påverkar halten av noradrenalin och serotoning sedan oktober 2009. Fungerar bra. Har ingen diagnos än, och äter därför ingen ADHD-medicin.
    Båda har samma verksamma ämne; Bupropion. Dom används bara i olika syften.

Okej, hur tycker du det fungerar, blir du piggare?
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna