Inlägg från: Anonym (Känner igen mig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (känner igen mig)

ADD symptom hos vuxna

Anonym (HF) skrev 2011-10-06 14:50:59 följande:

Jag har ingen diagnos än. Är i första "steget" till utredning för ADD. Men är ganska säker på att jag har ADHD/ADD.

Varje morgon då jag måste gå upp (mån-fre) vill jag hellre att någon kommer och bryter benet på mig än att jag ska behöva lämna sängen och gå till jobbet. Jag har varenda eviga morgon en 20-45 min diskussion med mig själv om jag ens ska gå upp.

Är kroniskt sen till jobbet, varje dag. Om inte 5 min så 40 min.. 

Det är rent ut sagt så otroligt fördjävla jobbigt att ens leva på morgonen.

(På helger är det helt ok att gå upp, om jag ska någonstans typ kalas är det dock samma visa, vill bara ställa in, vill inte behöva göra något. Samtidigt konstant ångest om jag inte har något att göra/fokusera på.)      
    Kunde varit jag som skrivit det där. Däremot är jag aldrig sen till jobbet, även om jag har en lång diskussion med mig själv om jag ska sjukanmäla mig eller inte...hehe.
    Anonym (ny) skrev 2011-10-06 15:06:34 följande:
    jag har också alltid haft svårt att gå upp. kommer ihåg när jag var yngre, dels var jag trött och dels var jag frusen av mig. så jag satte på en värmefläkt det första jag gjorde. jag har så länge jag kan minnas alltid försökt slippa gå upp. och de gånger som går att avboka (framför allt tiden innan barnen) har jag avbokat om man ska till läkaren eller träffa en kompis på förmiddagen.
    och varje gång jag ska göra nåt är jag alltid sen.
    när barnen kom och de gick på dagis (ena går ju fortfarande men sonen går ju själv i dag till skolan) blev jag nästan glad om de var sjuka, för de är som jag; morgontrötta som man måste slita upp.

jag känner mig bara mer sjuk och patetisk och det blir värre för varje dag nu. jag har slitit ur alla kläder som var i ett skåp och lagt det på sängen. där ligger alltså kläder sen tjejen var nyfödd. storlek 56 till 104 skall sorteras, och det kommer sluta som förra gången jag sorterade sonens kläder...i lådor under sängen som blir liggandes i flera år typ.(fast sambon har vart där och städat i omgångar) nu är det inte mina kläder utan svägerskans, så

jag ringde min svärfar som hämtade min dotter på dagis för jag bara satt vid datorn och var sysselsatt med en grej, jag tänkte typ hittade på nåt och fråga om han kunde hämta henne. men jag sa bara i telefon "jag tänkte fråga om du kunde hämta henne men det behövs inte längre" men jo det kunde han.

sen panikstädade jag så jag höll på att svimma i dörren när han kom med dottern. och var så svettig, han tittade in som om nån annan var här och haft aktiviteter för oss.

nu blev det långt igen. jäkla skit. 
    Det där med att vara frusen känner jag igen! Det är ju ännu svårare att gå upp när man vet att man kommer frysa arslet av sig, hatar att frysa!

Kommer ihåg från när jag gick i grundskolan hur svårt jag hade att gå upp redan då! Och inget har ändrats. Suck, finns det någon medicin för det här? haha. Är trött på att må dåligt nu!   

Anonym (ny): Har du fått någon diagnos? Går du hos någon psykolog?

strulmaja skrev 2011-10-06 15:26:44 följande:
    Jo men så är det. Det var förstås långt ifrån alla mornar som jag tog mig upp kl 5. Ofta försov jag mig och då ägnande jag den lilla tid som jag hade kvar innan det var dags att gå till att besluta om det var värt den stressen eller om jag skulle skita i det. Ibland tog jag mina två timmar till att vakna trots att jag egentligen inte hade tid och borde ha varit på väg till skolan för länge sen men jag ansåg mig någonstans ha rätt till mina två timmar. Om jag fick en dålig start på dagen blev hela dagen dålig och om jag inte då fick/kunde göra det på mitt sätt, struntade jag i att göra något alls. 

Det är fortfarande likadant. Jag är expert på att smida storartade planer. Alltifrån om hur jag ska förändra och förverkliga mig själv till förändra kosten, sluta med rökningen, börja träna, sluta shoppa, bli bättre på att hålla ordning men ingenting blir någonsin så som jag planerat. Faktum är att det inte blir något överhuvudtaget. Det konstiga är att jag ändå lyckas övertyga och inbilla mig själv gång på gång om att nuuuuu minsann kommer det gå vägen och jag tror ju på det precis varenda gång. Sambon däremot är inte lika lättövertygad längre. Han brukar titta mig och säga något i stil "Ja, ja det blir nog bra" och då blir jag sne för att det inte känns som om han litar och tror på att jag kan fixa det här som jag sagt att jag ska och det kan jag ju inte heller! Problemet är att jag själv inte minns hur misslyckad jag är och kan inte använda mig av gamla erfarenheter och göra annorlunda nästa gång. Jag upprepar samma misstag fast inom olika områden om och om igen utan att ha en aning om det, åtminstone inte då jag är mittuppe i det. 

Känns det igen?  
    Japp =) Tänker ofta när jag går och lägger mig att imorrn ska jag komma upp i tid och plugga minst 6 timmar - blir aldrig av. Eller att jag ska börja träna och träna minst 3 ggr i veckan, håller i sig någon månad sen så ligger träningskortet och dammar. 

Har också haft någon period där jag läste en massa "själv-hjälps" böcker för att få bättre självförtroende eller för att bli piggare och må bättre. Efter ett tag tröttnade jag och nu ligger alla böcker och dammar i någon låda. Sen har jag pluggat på varenda skola i Stockholm, tröttnar väldigt snabbt på det jag gör. Men den utbildning jag läser nu (på distans) verkar gå bättre faktiskt. Är väl för att jag slipper hasa i väg mig till skolan varje dag som jag har lättare att "stå ut" med utbildningen.   

Ni som har gjort en add-utredning vart har ni gjort den? Vart ringde ni och sa att ni vill ha en add-utredning? 

Funderar på om jag borde ringa och söka hjälp nånstans, men vet inte vart. Vill inte gärna ringa till öppenpsyk som finns här där jag bor då jag ringt dit ett antal gånger och gått i terapi ett antal gånger där utan någon förbättring, känns som om dem e rätt trötta på mig där nu. Sen vet jag inte om jag tycker dem är särkskilt bra där då jag fortfarande inte är bättre efter x antal år!

Minifer skrev 2011-10-06 19:08:34 följande:
    Jag står i kö för utredning, men jag skrev ut ett självskattningsformulär och gick till vårdcentralen. Sjukt jobbigt men slutade med remiss i alla fall.
    Anonym (HF) skrev 2011-10-06 15:55:25 följande:
    OM det känns igen! Ojaa. The story of my life. På riktigt.  

Jag hade ett gymkort på autogiro i TVÅ ÅR utan att gå di en enda gång. En betalning gick tom till KF en gång. Varför sade jag bara inte upp kortet? Ja. Det kan man ju fråga sig. 

Jag gör upp grandiosa planer. Om jag fick bestämma så skulle jag bli: mäklare, advokat, sjuksköterska, veterinär, socionom och psykolog! 

Nu har jag inga barn utan bara sambo men jag kan i mitt liv inte förstå hur folk orkar! När jag kommer hem från jobbet så är jag helt slut (detta även om jag inte har jobbat utan bara drällt en hel dag). Tanken på att hämta barn, laga mat, skjutsa hit och dit skrämmer mig till vettet, jag orkar inte ens duscha när jag kommer hem.. Jag antar att man gör det för att man måste. Och jag vill ha barn inom ett par år iaf.

Jag är väääldigt effektiv under tidspress, jag får alltid det gjort, på ett sätt eller ett annat, om jag måste! Jag behöver en deadline. Jag antar att barn är som en konstant deadline, det finns inget "senare".

Frågan jag ofta ställer mig är:

Om jag kan få såhär mycket gjort under tidspress, undrar då hur mycket jag skulle kunna få gjort om jag fungerande som andra människor?

Det förundrade alltid mig att folk pluggade i veckor för ett MVG, medan jag satt sista kvällen till kl 5 på morgonen, höll mig vaken, gick till skolan skrev provet och fick MVG.

jepp jepp jepp och jepp, precis samma här.  Läste in en hel termin matte på ett par dagar och fick mvg i kursen. Vilket är helt sjukt eftersom jag verkligen råsuger på matte.  Jag har två barn, ett på tio månader en som just fyllt två, och det som håller mig levande är att de kommer sköta sig själva mer när de blir äldre. Och att det är så jäkla mysigt roligt och kärlekigt. Men jag har jämt dåligt samvete för att jag fastnar vid datorn och inte underhåller barnen så mycket som jag känner att jag borde. Så himla skönt att storebror börjar hos dagmamma nu!!!! Vill supergärna vara en mamma som tycker det är askul att bygga med klossar eller köra brumbrum med en bil, men jag tycker det är såååå tråkigt.. och hur gör vi med sånt vi tycker är tråkig? I kör nu, allihopa! ;)

Men det blir sjutk kul när de kommer i pysselålder, då ska vi fan bygga en månraket av toarullar och dra till mars! hahaha jaså var det du, jag läste båda två. Inte trådarna alltså för det pallade jag inte, men ts. Bra fejkat :)  Jag höll på att säga tt jag är rätt präktig med maten själv, men det blir lite av en lögn eftersom jag verkligen får kämpa för att ge sonen frukost varje dag eftersom han är ungefär lika intresserad som jag. Brukar bli en rostad macka med smör (utan pålägg för han slänger det bara på golvet) och en skål med mjölk och havrefras. :D
    Då ska jag ta och ringa till vårdcentralen imorgon redan! Behöver jag också ha med mig ett sånt där självskattningstest tror du? Är det svårt att få remiss? Vill ju så gärna må bra efter alla år som jag mått skit nu! =(

Hade ju tänkt att ringa till vårdcentralen idag, men vet inte om jag vågar av någon konstig anledning. Har nästan blivit lite folkskygg av att plugga på distans och vara hemma hela dagarna. Känns konstigt att ringa dit och säga att man tror att man har adhd? Eller ska jag ta mig i kragen och ringa?

Anonym (ny) skrev 2011-10-12 10:45:35 följande:
    okej tack för svar!

oj 3 månader från remiss till psyk? ingen rolig läsning...men ok har man gått 29 år med detta så lär man väl stå ut.

våra läkare på VC är inte så bra, jag dumförklarar allihop så jag trodde inte den här skulle veta ens vad ADHD är. Har träffat de flesta där och dom är helt värdelösa. Men när jag kom in så satt hon tyst där bara, jag frågade om hon läst nåt (hur ska jag börja liksom?) jo beteendeproblematik, stod det om mig.

Så jag började försöka förklara mig. Hade mobilen i väskan med den här listan uppe i TS HA HA HA!!!! så jag kikade på den för väskan var öppen då började hon kolla liksom, så jag  stängde den.
    Jag tänkte att om dom ser att man behöver en lista, vaddå vet hon inte vad hon har för problem eller?" typ.Drömmer

Jag sa att jag alltid har känt att det är nåt speciellt med mig," skolan som inte gick bra för jag kunde inte lyssna på läraren och koncentrera mig, vardagliga sysslor klarar jag knappt av. Då ville hon att jag skulle beskriva, och jag sa vardagliga saker som disk och tvätt. Är det inte nåt jag tycker är kul så sitter jag bara.
    Jag hade hört talas om adhd men  jag har aldrig trott att jag har det för jag har aldrig vart hyperaktiv, förutom om det är nåt jag tycker är kul då. 
    Jag sitter mest still, men håller alltid på att pilla på nåt....sen det här med impulsiviteten och att jag aldrig kan bestämma mig för nåt om jag är ute och handlar"

- jag är likadan! skrattade hon. sen sa hon att man inte är dum bara för att man har adhd (hon menade skolan och att det aldrig gått bra för mig) men det visste jag ju.

sen var det inget mer med det, hon skulle skicka remiss till psyk. sen frågade jag om hon ville lyssna på lungorna för jag hostar hela nätterna så jag inte kan sova (en liten lögn)

- jag ska skriva ut cocillana till dig! sa hon och jag blev glad. men jag vet hur lätt det är att bli beroende av det. 
    nu ska jag ta en stor klunk och se om jag kan vika in 5 påsar tvätt. USCH 
    Har du varit på vårdcentralen nu? Vad skönt. Jag har inte kommit mig för att ringa dit än, men borde göra det snart, känner mig bara sämre och sämre och har börjat få en del jobbiga sömnproblem (har knappt sovit något alls inatt!!)

Vad sa du när du ringde?   
    Anonym (ny) skrev 2011-10-12 15:38:15 följande:
    Jag sa att jag skulle vilja beställa en tid för remiss för utredning av adhd, att det är problematiskt för mig i min vardag och måste få hjälp. säg så du med för det stämmer väl?
    första gången som sagt blev det så svamligt, tog 10 minuter att få fram det jag ville ha sagt, sen avbokade jag läkartiden. 

min svärfar ringde och frågade hur det gått på vc, jag trodde sambon hade sagt till honom varför jag skulle det, så jag bara "det gick bra, jag skulle få en remiss och sen se om det blir utredning"
    "vadå? utredning av förkylningen?"

hahaha..jag satt på tåget då, "nä ADHD" "jaha...ja det kan ju vara bra att få en förklarning"

Där vet jag inte om han menade för min del eller hans del haha!

Ring i morgon, eller i dag redan. Hoppas du kan somna tidigt i kväll.
    Ja det är problematiskt, har blivit extra problematiskt på sista tiden. Känner precis som du att jag "inte är som alla andra" har alltid känt mig konstig och annorlunda. Kan aldrig svara "bra" på frågan "hur mår du?" Är aldrig riktigt tillfredsställd och har en konstans inre oro och rastlösthet. Kommer ihåg från när man gick i skolan, var hur jobbigt som helst att sitta en längre stund och lyssna på föreläsningarna. Kunda inte sitta stilla! Bytte ställning hela tiden och pillade på saker. Tappade lätt koncentrationen och tankarna flög åt ett annat håll.

Måste ta mig i kragen och ringa. Men skjuter ju alltid upp det där jobbiga!     

Usch har inte kommit för mig att ringa vårdcentralen än, vet iofs inte heller vad jag kommer att få för hjälp. Terapi och medicin har ju inte hjälpt innan så varför ska det hjälpa nu?

Har en en del tentor nu också i skolan och jag är tokstressad! Lyssnar på föreläsningar men i samma sekund som jag hört vad som sagts har jag glömt det, känns som om något är fel på min hjärna =(. Förstår knappt vad jag läser, även om jag läst ett kapitel 5 ggr så går det inte in. Finns det något sätt att byta hjärna på? Är less på min nu! =(

Anonym (medicin) skrev 2011-11-01 19:04:12 följande:
    testat centrastimulerande medicin för din koncnetration?

Jag vet inte. Har mest fått antidepressiv medicin utskrivet.
    Anonym (medicin) skrev 2011-11-01 19:53:12 följande:
    antideppressiv medicin när inte centralstimulerande.. jag menar Adhd medicin som Concerta och dylikt. 
    allmänt skrev 2011-11-01 19:29:32 följande:
    Vill mest säga hej till nya ansiktet, hallå igen till gamla, hängde en del i tråden förrut. Jag gick till min vårdcentral i Örebro och pratade, och fick en remiss på misstänkt adhd/add. Jag hörde aldrig nått mer ifrån dem, kanske för att jag fortfarande köar, kanske för att jag missade en "medan du väntar kurator tid"' , kanske för att jag flyttat och bytt kommun jag vet inte. Förrutsättningarna har förändrats. Jag skulle gärna för mitt eget bekräftelsebehov få svart på vitt att jag har rätt, att det är add, och jag skulle gärna prova att nyttja medicinering om det skulle hälpa mig. Men med flytt och allt. Försäkringar skall fixas med, hur ser dom på adhd? Jag är arbetslös nu, hur ser arbetsgivare på adhd? Min mor rådde mig att vänta med adhd utredning och ev. diagnos för att det känns onödigt på papper om jag iaf vet själv att jag har det. Hellre vänta på en anställning och sedan utredas, en får ju inte avskeda någon som gör sitt jobb, bara för att de har en diagnos, right? Jag vet inte vad jag vill ha sagt egentligen. Bara berätta läget, bli dealaktig i tråden igen, då jag fortfarande tror att jag har det, brist på bevis till trots.
    Hur länge sen är det du ställde dig i kö. Jag fick köa ett år till utredning. Jag tror inte en arbetsgivare har nåt att säga om adhd, du är väl inte skyldig direkt att påpeka din diagnos om det inte påverkar ditt jobb?
    Jo jag vet att det inte är samma sak. Men jag har ingen kontakt med psykvården nu så det lär ju dröja innan jag får någon vård. Nej usch är trött på livet nu. Jag vet ju att det är något "fel" på mig men jag får ju ingen vård nånstans ifrån. Psykvården i min kommun har tröttnat på mig så dit kan jag inte ringa och vårdcentralen här suger också. Jag får helt enkelt försöka leva med problemen (som jag iofs gjort nu i flera flera år!)
    Anonym (medicin) skrev 2011-11-01 20:08:03 följande:
    Men varför har de tröttnat? vad säger de om du vill ha en utredning?

Därför att ingen terapi eller medicin hjälpt. Jag fick information på någon annan terapi som jag kunde gå om jag ville (som fanns någon annanstans), men psykvården i min kommun kunde inte göra mer för mig (lät det som). Jag har inte frågat om någon utredning, vågar inte ta kontakt med de igen då de liksom skickat hem mig för att de inte kunnat göra något mer för mig.
    Anonym (medicin) skrev 2011-11-01 20:33:55 följande:
    ok de gäller o va envis. Jag hade kontakt med psykvården i 13-14 år innan de fattade vad som var fel. Fick då en utredning och nu medicinerar. MIg hjälpte ingenting heller och jag åkte jojo utifrån psyk.
    Jo jag vet, men sjuk som jag ä så orkar jag inte ligga på och kräva vård, jag orkar inte helt enkelt =(
  • Anonym (Känner igen mig)

Anonym (Linda)

Jag håller med dig om att mycket av det du beskriver skulle kunna stämma överens med en ADD-diagnos. Har du fått någon hjälp av psykiatrin? Om inte så tycker jag att du ska vända dig dit snarast möjligt.

Anonym (Linda) skrev 2012-02-11 09:11:42 följande:
    Har aldrig sökt nån hjälp för jag har inte ens funderat på om jag skulle ha en diagnos. Jag har liksom bara flytit med och tyckt att jag är som jag är. Jag har dock haft väldigt mycket motgångar under mitt liv och periodvis mått ganska dåligt men ändå tagit mig igenom allt på egen hand och lyckats resa mig igen.
    Bara det faktum att du haft så mycket motgångar och har problem med mycket fortfarande som jag uppfattar dig är ett väldigt gott skäl att ta hjälp av psykiatrin. Du kan må så mycket bättre, livet är för kort för att göra det onödigt svårt så sök hjälp på en gång. Hör av dig till VC och be om remiss eller ring psykiatrin direkt redan nu på måndag är mitt tips
    Anonym (Linda) skrev 2012-02-13 19:36:38 följande:
    Jag kontaktade psyk för ca 2 veckor sedan pga en tråkig händelse som nyligen uppstått i mitt liv och som tagit väldigt hårt på mig... dom skulle kalla mig dit... dom ringde idag och jag har fått en tid nästa vecka. Jag sa till dom att jag haft mycket tankar och att det dykt upp en hel del annat som jag skulle vilja prata om också så jag ska ta upp allt detta när jag är där... kommer ha ganska mycket att prata om känner jag nu... har även fått insikt i fler grejer och dåliga mönster som upprepats under min tonårsperiod samt mitt vuxna liv. Känns helt plötsligt som att många pusselbitar fallit på plats och de ska bli skönt att få prata med någon om detta och kanske få hjälp att få någorlunda ordning på ens liv.
    Vad bra att du kommer få kontakt med psykiatrin inom kort, jag tror att det kommer göra dig gott {#emotions_dlg.flower}

Ingen som gjort en add-utredning som vill svara på om familj och vänner behöver få reda på att man lider av dettta? Vore väldigt tacksam om någon ville svara!

Anonym (Anna) skrev 2013-04-13 08:36:39 följande:
    Känner ni någon som haft starka misstankar om ADD men sedan inte får den diagnosen.
    Vad gör jag om det inte är något fel med mig????!!! 
    Jag tycker att du ska söka dig till en kurator eller psykolog i väntan på utredning för att prata om dina problem. Finns mycket strategier men kan träna in för att få allt att fungera bättre {#emotions_dlg.flower}

Om de nekar dig utredning, fortsätt ligg på och kräv det. Du kommer få det till slut. Vilket landsting bor du i? Är det jättelång kö?
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna