• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Anonym (ny)

haha ja la ut den där adhd-listan som nån gjort, om det var på sidan 288 så SJUUUUUUKT rolig. jag följer den till punkt och pricka i princip.

jag kunde inte sluta skratta åt vissa saker som låg mig närmst om hjärtat som:

"Städa alltid bara runt mattorna. Aldrig på eller under. Det är alldeles för jobbigt att dra dammsugaren över en luddig matta och lyfter man på mattan virvlar det bara upp en massa skräp och damm. Låt det vara. Skräpet syns ändå inte, särskilt inte på en mönstrad matta. Och det som ligger under ligger ju tryggt kvar det det ligger.

Städtips

Lägg ut mattan på vädring när du städar och glöm den sedan ute, så att den blir liggande i ur och skur och kanske till slut blir helt oanvändbar eftersom den börjat lukta mögel

Städtips för skåpen""

på min balkong står just nu en infravärme (stått ute hela vintern) en kastrull med en misslyckad deg, full med bananflugor (stått 1 månad) en råsaftscentrifug som också samlade på sig massa flugor, (stått ute hela vintern)
    en stor matta som var rätt dyr (hunden kräktes på en bit av den, sen 2 månader tillbaks)
    en våtdräkt, strumpa.

ADHD lådan var ju sjukt bra med. hahahahah *ont i magen* 

• Anonym (ny)

Så...nu har jag vart i hundrastgården och plockat lite.
    men en sak som måste vara skönt när ni fått era diagnoser måste ju vara att ha som ett slags "intyg" och en förklaring till varför ni gör som ni gör. Framför allt ni som blivit kallade för slarvers och lata (som jag antar att en del har)

Jag känner för att trycka upp pappret i ansiktet på mina nära, för innan själva diagnosen gissar jag att många liksom jag blir anklagad på att vilja ha nåt att skylla min lathet på.

• strulmaja
    Anonym (ny) skrev 2011-10-04 14:02:23 följande:
    Så...nu har jag vart i hundrastgården och plockat lite.
    men en sak som måste vara skönt när ni fått era diagnoser måste ju vara att ha som ett slags "intyg" och en förklaring till varför ni gör som ni gör. Framför allt ni som blivit kallade för slarvers och lata (som jag antar att en del har)

Jag känner för att trycka upp pappret i ansiktet på mina nära, för innan själva diagnosen gissar jag att många liksom jag blir anklagad på att vilja ha nåt att skylla min lathet på.
    Ja för mig själv kändes diagnosen som en slags befrielse och upprättelse. Men med risk för att göra många besvikna nu så har inte omgivningen reagerat på det sätt jag hade hoppats. Min mamma te.x tror fortfarande att bara är att "ta sig i kragen", att ADHD är lite av en hittepå-diagnos. När hon ifrågasätter och jag ska förklara (eller försvara mig rättare sagt) menar hon att jag använder diagnosen som ursäkt. Det spelar ingen roll vad man gör eller säger, människor som inte har ngn inblick i ämnet förstår helt enkelt inte. Jag önskar att jag inte brydde mig, att fördomarna inte påverkade mig men det gör dom. 
  • Anonym (känner igen mig)

Jag skrev ett inlägg tidigare och känner igen mig i många punkter. Jag har varit till och från hos olika psykologer och fått lite olika diagnoser. Depression, dystymi, ångest, social fobi. Ätiti antidepressiva men de har inte hjälpt.

Är det vanligt att ha mycket ångest om man har ADD? Och att tänka mycket? Vad gör man om man misstänker ADD? Jag kan ju inte ringa pyskvården och säga att jag tror att jag har ADD? 

Har nämligen behandlats för social fobi tidigare, är så gott som botad från det nu, men har fortfarande alltid en känsla av utanförskap. Jag kommer aldrig riktigt in i någon grupp. Så har det varit så länge jag kan minnas. Har alltid varit ganska ensam.      

• strulmaja
    Anonym (känner igen mig) skrev 2011-10-04 15:08:17 följande:
    Jag skrev ett inlägg tidigare och känner igen mig i många punkter. Jag har varit till och från hos olika psykologer och fått lite olika diagnoser. Depression, dystymi, ångest, social fobi. Ätiti antidepressiva men de har inte hjälpt.

Är det vanligt att ha mycket ångest om man har ADD? Och att tänka mycket? Vad gör man om man misstänker ADD? Jag kan ju inte ringa pyskvården och säga att jag tror att jag har ADD? 

Har nämligen behandlats för social fobi tidigare, är så gott som botad från det nu, men har fortfarande alltid en känsla av utanförskap. Jag kommer aldrig riktigt in i någon grupp. Så har det varit så länge jag kan minnas. Har alltid varit ganska ensam.      
    Det var precis vad jag gjorde-ringde och sa att jag tror jag har ADHD och begärde utredning så det går alldeles utmärkt. 

Jag tycker mig se som ett mönster. Att många, främst kvinnor med ADD-problematik går vägen genom psyk och diagnostiseras med depression, social fobi, ångest och stressyndrom. Samtliga har ätit antidepp som inte hjälp eller bara hjälpt delvis. Jag tror att "vi" är den svåraste gruppen att upptäcka just för att vår hyperaktivitet inte (alltid) är så tydlig utåt. Är man dessutom normalbegåvad eller kanske t.o.m högintelligent, har lätt för att uttrycka sig och inte har ngt missbruk etc anses man mer eller mindre som frisk och problemfri. Att du tänker mycket kan förmodligen relateras till ADD ja. Samma sak med ångesten. Lever man med ADHD/ADD lever man med ångest, mer eller mindre. Det är i alla fall min erfarenhet. Däremot tror jag inte att alla lider av social fobi och social ångest. Men ångesten finns ändå där som en ständig och trogen följeslagare.  
  • strulmaja

Just det. Jag läste någonstans att katastroftankar är vanliga vid ADD/ADHD. Och det stämmer nog. Jag visserligen bara relatera till mig själv men jag tenderar att alltid går runt och oroa mig för både stort och smått, är expert på att måla fan på väggen som det heter och går lätt upp i varv. I alla fall så, dessa tankar och det här beteendet ville man få till berodde på posttraumatisk stress när jag besökte psykvården för ett par år sen. 

• Anonym (känner igen mig)
    strulmaja skrev 2011-10-04 15:20:33 följande:
    Det var precis vad jag gjorde-ringde och sa att jag tror jag har ADHD och begärde utredning så det går alldeles utmärkt. 

Jag tycker mig se som ett mönster. Att många, främst kvinnor med ADD-problematik går vägen genom psyk och diagnostiseras med depression, social fobi, ångest och stressyndrom. Samtliga har ätit antidepp som inte hjälp eller bara hjälpt delvis. Jag tror att "vi" är den svåraste gruppen att upptäcka just för att vår hyperaktivitet inte (alltid) är så tydlig utåt. Är man dessutom normalbegåvad eller kanske t.o.m högintelligent, har lätt för att uttrycka sig och inte har ngt missbruk etc anses man mer eller mindre som frisk och problemfri. Att du tänker mycket kan förmodligen relateras till ADD ja. Samma sak med ångesten. Lever man med ADHD/ADD lever man med ångest, mer eller mindre. Det är i alla fall min erfarenhet. Däremot tror jag inte att alla lider av social fobi och social ångest. Men ångesten finns ändå där som en ständig och trogen följeslagare.  

Jaha ok, ja men då kanske jag ska göra det då om dem inte tröttnat på mig vid det här laget på öppenpsyk..hehe.

Ja jag vaknar ju upp med ångest i princip varje morgon, tar väldigt mycket kraft för att ens komma upp ur sängen. Jag pluggar just nu på distans, pluggar ekonomi och det är inte helt lätt det heller. Känner mig ständigt trött mentalt, får läsa om samma meningen 10 ggr för att ens komma ihåg något av det jag har läst. 

Men det ska tydligen inte finnas någon bot mot ADD? Utan bara att man kan lindra symtomen?     
  • Anonym (ny)

jag har haft mycket ångest genom åren, och har nog fortfarande. jag är nog inte den värsta sortens hypokondriker men jag är mkt orolig när det gäller sjukdomar. jag snöar ibland in på olika saker. som en period när min första var nyfödd och typ dödssjuk, då fick jag en knäpp och blev tvungen att kontrollera mitt blodtryck hela tiden. Det blir som ett sätt att hålla ångesten borta, nåt att greppa. För det har varierat under åren.
    vad roligt att höra att du blivit kvitt din sociala fobi :)

Anonym (känner igen mig) skrev 2011-10-04 15:08:17 följande:

En jobbig sak när man är en sån slarver som jag är; min diabetes. flera olika slags sprutor som ska med, aldrig åka hiss eller ut i skogen utan socker, alltid blodsockermätaren, provtagaren och stickorna.
    Planerig - nåt jag är sämst på. 

• Anonym (ny)
    Anonym (känner igen mig) skrev 2011-10-04 15:29:59 följande:
    Jaha ok, ja men då kanske jag ska göra det då om dem inte tröttnat på mig vid det här laget på öppenpsyk..hehe.

Ja jag vaknar ju upp med ångest i princip varje morgon, tar väldigt mycket kraft för att ens komma upp ur sängen. Jag pluggar just nu på distans, pluggar ekonomi och det är inte helt lätt det heller. Känner mig ständigt trött mentalt, får läsa om samma meningen 10 ggr för att ens komma ihåg något av det jag har läst. 

Men det ska tydligen inte finnas någon bot mot ADD? Utan bara att man kan lindra symtomen?     
    hur ser dina värden ut? har du tagit järn och sköldkörtelprover?
  • Anonym (ny)

jag förstår hur det känns att vakna upp med ångest (tror jag) det var några månader innan jag fick diagnosen "struma" 
    Det kändes som en klump i magen av ledsenhet, som att allt var grått och inget roligt, inget att se fram emot. 
    Det försvann när jag började medicinera. 

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna