• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Det här är en fråga till Jojo75 och andra som känner sig ganska säkra på att inte ha Add eller liknande:

Känner ni igen er i beskrivningarna i tråden angående vardagsproblemen som tex att fara och handla och komma hem med fel saker? Jag funderar om det är problem som egentligen "alla" har problem med? Om man tänker på att en affär kanske har över 10.000 artiklar är det ju egentligen inte så konstigt att man blir förvirrad av alla val man måste göra.
    Eller om vi tar det här med att vika tvätt, har ni också problem med det eller går det snabbt och effektitvt för er?

• Anonym (ADD?)
    Esmiso skrev 2010-10-29 07:47:04 följande:
    ofta är det olika symptom på kvinnor och män, därför har också många kvinnor blivit feldiagnosticerade.
    Jag läste någonstans att tjejer kan visa sin hyperaktivitet genom att snurra på håret..
  • Anonym (ADD?)

Jag tror att många blir stressade och mår dåligt på grund av hur samhället är uppbyggt. Det var någon som beskrev att hon/han bara kom ihåg ansiktena på de närmaste bekanta. Jag tänker att det kanske räckte "förr i tiden" då man inte träffade så många människor. I dag kaske vi har 300 vänner på facebook och träffar nytt folk hela tiden, på bussen, på ica, på jobbet plus alla ansikten man ser på tv! Jag tycker inte det är så konstigt egentligen ifall man inte klarar att hålla isär alla ansikten.

• Anonym (ADD?)
    strulmaja skrev 2010-10-29 09:50:10 följande:
    Måste berätta.

Jag var hos läkaren igår och pratade om detta, ADHD/ADD, att jag misstänker att jag har det.
    Läkaren frågade varför jag misstänker det och då kunde jag inte komma på ett enda symtom!!!
    I alla fall så.... sa läkaren att han skulle bli högst förvånad om det visade sig att jag hade ADHD för de ADHDmänniskor h*n träffat kunde inte sitta så stilla, vara så lugna och sakliga som jag var.

Ok, nu handlar tråden om ADD och inte ADHD men jag vill ändå slänga ut frågan (kanske du Jojo kan svara) på om läkaren hade rätt i det h*n sa? Är det inte så att alla som har ADHD/ADD också är olika? Att det finns dom med ADHD som visst kan sitta ner, lugnt och stillsamt och prata?
    Jag blir också sådär, ibland blir det bara tomt i huvudet! Kanske du kan försöka få med en lista med symton nästa gång?

Det låter som att din läkare kanske är en sån som missar ADHD/ADD hos tjejer..?
  • Anonym (ADD?)
    strulmaja skrev 2010-10-29 09:59:40 följande:
    Jo, läkaren sa också att en depression kan ta sig uttryck såhär (han syftade väl på att det nog är deprimerad jag är) men jag känner mig ju inte nedstämd eller deprimerad. Det är väl det huvudsakliga symtomet vid depression?  

Jag kom bara att tänka på att sist jag var hos läkaren för mina besvär så nämde han kronisk depression.. han sa inte rakt ut att jag hade det men nämde det i något sammanhang.. hmm.. jag måste kolla upp vad det innebär.

• Anonym (ADD?)
    strulmaja skrev 2010-10-29 10:13:24 följande:
    Känner du dig deprimerad?
    Nja, egentligen inte nu men det kan ju också bero på att jag (som vissa andra ;)) äter sertralin.
  • Anonym (ADD?)
    Esmiso skrev 2010-10-29 10:12:00 följande:
    kronisk depression är ju dessutom ofta förekommande hos människor med NPF överklag. Ofta pga att man upplevt sig missförstådd, känt sig annorlunda etc.
    Det känns som att bitar faller på plats nu :)
  • Anonym (ADD?)
    Esmiso skrev 2010-10-29 10:31:43 följande:
    då har du ju redan innan fått medicin  som är antidepressiv. informerade inte läkaren dig om kronisk depression redan då? Vissa läkare vill man ju bara slita sitt hår när man hör om...
    Jag sökte hjälp för min sociala fobi och han sa att den skulle hjälpa mot det, sen trodde han att jag var inne i en tillfällig depression
  • Anonym (ADD?)
    Esmiso skrev 2010-10-29 10:36:57 följande:
    ok. Du fick den alltså för social fobi? Blev du erbjuden någon sorts samtalskontakt eller fick rådet att söka te x boendestöd eller nåt?
    Hoppas du inte tar illa upp med mina frågor!
    Jo, jag fick samtal också.
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (B) skrev 2010-10-29 11:01:15 följande:
    Tänkte på det du sa.
    Är så irriterad på min mans läkare och på honom själv. Han sökte för ett år sedan för onormal trötthet som kommit på senare tid. Samt problem med magen som lös avföring etc.
    Han fick då fylla i ett formulär och blev sedan hemskickad med citalopram och har nu ätit det ngt år. Grrrrr!
    Inget samtal eller nåt! Nu ska han bara fortsätta med det. Alltså det är sjukt!
    Ojdå, kanske han skulle söka hjälp igen? Kontakta en kurator eller liknande? Hjälper medicinen?
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna