strulmaja skrev 2010-11-09 21:35:14 följande:
Ok nu är jag med. Sorry om du fått upprepa dig!
Förstår att du blev chockad, det hade jag också blivit. Men bra ändå att detta kommit fram för jag kan inte se hur en utredning skulle skada. Antingen visar den att du har ADHD/ADD eller inte. Men det är alltid skönt (tycker jag) när man kan utesluta vissa alternativ annars är det svårt att gå vidare. Tänker du som jag här att du nästan hoppas att utredningen ska visa på ADHD/ADD... så att man äntligen få svar på det där som känts så fel eller annorlunda hela livet? Så man slipper undra mer? Så man kan få hjälp?
Anonym (Under utredning.) skrev 2010-11-09 21:02:20 följande:
Jaa jag förstår dig helt o hållet. Jag kan känna så många ggr att jag vill slänga in handduken.
Men jag har nog en stark separationsångest ifrån min pojk, vet inte om jag skulle klara av o lämna han på dagis faktiskt. Absolut inget fel på dagis, utan det är bara jag som känner så.
Kanske e för att min mamma var hemma med alla oss 5 barn tills vi börja skolan allihopa. Att man änna gör på samma sätt o det känns mest naturligt för mig.
Men absolut, skulle de helt enkelt inte funka o jag blir sämre så måste jag ju tänka på vilket som gynnar min son bäst. Men känns som jag har avvaktat det sista pga detta med utredningen då jag inte vet vart den barkar hän, o om jag kanske kommer o få hjälp o medicin så jag blir "normal" igen.
Om det är så du känner ska du förstås inte lämna honom på dagis. Jag tror aldrig det är bra att gå imot sina instinkter, eller vad man ska säga. Huvudsaken är att du vet att alternativet finns, så om du börjar må sämre och känner att du inte orkar, var då inte rädd eller känn ingen skuld för att du vill lämna honom på dagis. Tänk också på att han faktiskt inte behöver gå på dagis alla dagar i veckan, det kan räcka med bara en dag. MEN så länge du känner som du gör ska du ha honom hemma hos dig och jag tycker nog också det är ganska smart att vänta och avvakta tills utredningen är klar. Känns nästan som ett nytt liv kommer att börja därefter.. inte minst om man får hjälp och medicin.
Nej då, jag missförstod inte. Men jag tror att du och jag kanske ser olika på det här. Jag förstår dig helt och hållet. Du berättar att din mamma var hemma med er tills ni började skolan. Själv blev jag lämnad till en dagmamma innan jag var 9 månader. För dig är det naturligt, inget man kanske ens ifrågasätter, medan det för mig kändes som en nödvändighet för att jag skulle orka.
Men vad jag skulle säga var att jag ser det inte som att "slänga in handduken", som att ge upp, som att jag är mindre stark för att min dotter får gå på dagis. Rätta mig om jag har fel men jag får känslan av att du känner det lite så... inte om andra men om dig själv, som om du har höga krav och förväntningar på dig själv. Självklart kan jag tänka ibland att jag önskar jag var en sån där hurtig mamma som hade ork och kraft att hitta på en massa saker med mina barn för då skulle jag aldrig behöva oroa mig för om de fick den stimluans som de behöver. Men nu är jag inte en sån mamma. Det betyder inte att jag är en dålig mamma, jag är bara inte just den sortens mamma. Alltså, det är så jag resonerar med och om mig själv och jag vill bara att du ska veta att det är ok, att det är normalt och fullt naturligt att inte alltid orka vara på topp. Det vet du säkert innerst inne men ibland behöver man bli påmind.

det är ingen fara
Ja, det är verkligen skönt, är det inte det så har man ju uteslutit det iaf.
Japp, exakt så känner ja.. Nu är jag så trött på att må så här o jag kan inte leva ett normalt fungrerande liv längre, jag orkar inte me o den takt som alla andra så nu hoppas jag som du sägr att det visar att jag har de så jag kan bli "normal". Allså orka o vilja göra saker.
Skönt att du förstår. Jaa, det är sant sant som du skriver.. Jag vet att jag inte ska känna skuld, men jag gör nog det lite innerst inne. Är ju första barnet så man har änna inte varit inne i den cirkusen än, sen så är de så främmande för mig så jag blir lite rädd för det. JAg vet inte men,, jag får en klump i magen av det..
Men som sagt, skulle jag må sämre så kan jag ju inte bara tänka på mig själv, utan på min son i första hand.
Men utredningen sätts ju igång om 1 vecka så den är ju inom räckhåll o vänta på..
Jaa det är klart.. Förstår dig med. Man påverkas ju av sin uppväxt o barndom, det är ju den som gjort än till den man är idag. Och dagis är ju inget negativt, o framför allt inte om man som förälder inte orkar, och då inte som andra skulle tolka det, utan att man verkligen inte "orkar" för att man mår så dåligt.
Det stämmer det du skriver

Jag känner lite så, att jag skulle vara en dålig mamma, vill så gärna att min son ska få vara hemma så länge han kan, känna att han inte behöver o gå upp tidigt o få helt enkelt vara hemma.
Men ibland är det verligen så sjukt jobbigt. Han är en väldigt aktiv kille som kräver mkt uppmärksamhet o han pratar i ett! Är i en trotsig period oxå så det gör det inte enklare men.
Jag vet inte men jag känner att jag vill uppfostra honom helt själv, till o bli den person som jag vill att han ska vara.. blabla vad jag snackar,haha! Fortsätter jag nu så kommer jag bara gå djupare o djupare o blir känslomässigare... jag i ett nötskal

Det är de som sätter många käppar i hjulet för mig, jag tänker föööör mkt, hahaha!!
Tack för dina ord, jag ska försöka o tänka så..!!!!