ADD symptom hos vuxna
Men jag kan säga att detta är en del till varför jag tvivlat så. Å ena sidan har jag varit bombsäker på att jag har ADHD, å andra har jag tänkt att nä, jag är nog bara stresskadad eller nått, det finns säkert en naturlig förklaring. Men hur det än är så har jag problem och i natt när jag låg vaken pågick det rena rama tankekaravanen i skallen och då gick det upp för mig hur jag faktiskt delvis levt som i förnekelse och kanske fortfarande gör angående problem jag har.
Vem tusan vill berätta och erkänna för andra att man som vuxen och till synes helt normal kvinna inte klarar av att hålla koll på sin ekonomi eller ens kan få den att gå ihop? Att man inte klarar av att städa och organsiera i sitt eget hem? Och vem fan skulle tro på en när dom vet att man är en ganska klok och någorlunda intelligent person som tagit en examen här, fixat ett högskoleprov hyfsat bra där, lever med sambo och barn, har körkort, hus? Då är väl allt som det ska vara, eller hur? Inte kan det väl då vara så att man inte klarar av att sköta sin egen hygien? Man är lite lat bara. Lite slarvig. Personglighetsdrag. Dålig karaktär kanske. Men ADHD nej.
Även om jag skulle våga berätta precis allt, vem fan skulle tro mig? De få jag nämnt något för har först blivit skeptiska, vissa är fortfarande. Jag vet inte om det är för att dom inte VILL tro, för att dom inte förstår eller vad. Men dom verkar inte få det att gå ihop. "Du som är så smart", "Du som är så och så", "Det har jag aldrig märkt". Nej, jag ser väl till att duscha innan jag träffar mina polare för tusan. Ingen vet att det var en vecka sen sist, eller att jag struntat i att borsta tänderna dom senaste tre dygnen. Och om vi träffas någon annanstans än hemma hos mig är det ju ingen som vet hur ostädat och rörigt jag har det. Inget vet heller att det tog mig 5 timmar att förbereda mig inför träffen och tre av dom timmarna letade jag efter och provade kläder. Det är ju inget jag berättar. Det är ju inget man pratar om. Inte ens till sina närmaste vänner.
Dom tror att jag är normal. Att jag, kanske två timmar innan jag skulle åka, åt, duschade, plockade fram mina rena, välvikta kläder och klädde mig. Sminkade mig i lugn och ro, sa hej och puss till sambon och barnen och lunkade sakta ut genom dörren i god tid till att bussen skulle gå. Dom tror väl också att jag är så lugn som jag ser ut (ibland). Dom vet inte vad som pågår inom mig. Den konstanta kampen mot klockan, tankekaravanen, att jag är en vandrande öppen ventil som suger in varenda jävla intryck. Dom vet inte att jag är supertrött innan vi ens har hunnit träffas. Att jag sitter där och önskar få åka hem och lägga mig, stänga in mig.
Och vet ni vad som komplicerar allt ytterligare? Som om detta ovan inte var nog. Jo, det är att I N G E N T I N G med mig är beständigt. Som jag beskrivit ovan fungerar jag väl kanske oftast men så ibland är det som om jag har en och annan ADHD-fri dag och dessa dagar fungerar jag faktiskt ganska rationellt. Dessa dagar går jag upp i tid och allt klaffar. Dessa dagar tar jag en dusch och fixar mig som alla andra. Jag kommer i tid till förskolan med ungarna, jag fixar middag som är klar lagom tills sambon kommer hem och jag tänker: Jag är nog inte så sjuk ändå, nej, jag har ingen ADHD. Jag är ju normal, som alla andra.
Dagen efter sedan kommer jag knappt ur sängen. Försover mig, tycker ungarna är så jobbiga och krävande att jag knappt står ut. Jag hittar inte deras kläder, jag orkar knappt fixa frukost till dom, än mindre till mig själv. Jag måste leta efter bilnycklarna, kommer 20 min försent till förskolan. Jag skiter i att åka till affären fast jag lovat sambon köpa bröd och mjölk och middagen, ja den blir det inget med. Alla får käka mackor eller så får sambon fixa middag. Själv vill jag bara sova och det gör jag. Då blir sambon sur. Han tycker jag är lat. Att han få dra ett för stort lass. Han tror att jag kan om jag vill. Om jag vill. VILL!? Jag får dåligt samvete. Känner skuld. Självförakt. Tänker att jag är nog sjuk ändå. Sjuk och dum som inte klarar av det som alla andra tycks klara per automatik. Jag har nog ADHD ändå, tänker jag.
I måndags och i onsdags var jag iväg på två mentalt ganska ansträngande saker - eller iaf för mig mentalt ansträngande jämfört med en frisk person.
Sen var resten av de två dagarna mer eller mindre förstörda - så slut i huvudet så jag hade kunna somna stående...
Antar att det är så för er också, att ni bli mer påverkade än vad friska rimligtivs borde bli?