Anonym (ADD här) skrev 2010-10-24 15:07:05 följande:
Jag gör det. Jag klarar inte av att något/någon rubbar mina rutiner. Jag blir stressad och helt ur balans, trött och ibland faktiskt halvhysterisk. Därför kan jag inte sova borta t ex, det blir helt fel.
Men det fungerar ändå rätt bra för mig nu för tiden då jag äntligen insett att jag styr över min tid och mitt liv. Om jag inte vill så behöver jag inte. Jag har jobbat en massor med att säga nej och att återkomma med information om om jag kan komma till en tillställning eller gå ut med en eller flera vänner. Sedan dess har det blivit väldigt mycket bättre.
Jag känner dock inte igen mig i den sociala fobin som ni diskuterar här i tråden. Jag är väldigt social och blir ofta mittpunkten. Men något som jag insett på lite senare tid som jag tycker är väldigt pinsamt är att jag sällan har något intresse för andra människor eller samtal om dom inte antingen handlar om något nytt eller är väldigt dramatiskt. Alltså föredrar jag flera gånger om att ständigt träffa nya människor där man måste berätta helt om sig själv och får höra för första gången om den andra personen än umgås med äldre bekantskaper. Får mig att känna mig så ytlig och självupptagen när jag tänker på det.. men jag är verkligen inte det!
Men jag känner igen mig i den sociala tröttheten. Har jag umgåtts en dag så måste jag vara hemma flera dagar i rad efteråt för att jag blir helt slut och tycker det är jobbigt att jag fallit ur mina vardagsrutiner som inte alls har utrymme för kontakt med andra än min man.
Att säga nej har jag jättesvårt för. Tror det har med behovet att vara till lags att göra. Jag vill inte svika någon ändå är det alltid precis det jag gör i slutändan för att jag inte kunnat hålla mina löften. Vill ju så gärna hinna med och göra så mycket som möjligt men tar mig ALLTID vatten över huvudet. Hur har du jobbat med detta? Jag skulle nog behöva konkreta tips på hur jag kan bli bättre på att säga nej och planera min tid bättre.
Det här med social fobi. Jag är också väldigt social och har inte svårt för att prata så länge det inte är kallsnack. Det är nog mest själva "öppningen", första kontakten jag har mest problem med men sedan brukar det flyta på ganska bra. Det som förstör det lite är alla tankar som far runt i skallen. Det gör att jag får svårt att behålla uppmärksamheten på personen jag pratar med för under tiden vi pratar distraheras jag av sådant som händer runtom samt att jag "scannar" personen, hans/hennes kroppsspråk. Att vara helt och fullt närvarande är därför en omöjlighet för mig. Jag vill ge ett exempel.
Jag var ute och åt middag med en nära och god vän som behövde prata av sig. Stället vi var på var fullsatt och ljudnivån var ganska hög = inga bra förutsättningar för att jag ska kunna lyssna och bekräfta den jag pratar med. Medan min vän satt där och pratade om sina problem upptäckte jag hur enormt svårt det var att behålla fokus på henne. Jag la märke till personer, ståendes i dörröppningen i väntan på att få komma in och sätta sig, andra matgäster sittandes vid sina bord och så fort någon gick förbi vårt bord var jag tvungen att titta upp. Alla mina sinnen var wide open och hur mycket jag än försökte så gick det inte att sålla bort allt som hände inne i restaurangen. Alla ljud, rörelser, lukter osv kommer till mig genom min öppna ventil och så dessa tankar sen.... Undrar om dom där två gästerna är ett par? Varför kommer det inte en servitris snart? Åh vad deras mat såg god ut!, åhh vad gott personen som gick förbi luktade, vilket högt skratt den där mannen har, varför tittar den där tjejen så konstigt på mig?, undra vilken buss jag ska åka med hem sen? fan, jag måste nog gå och kissa snart, fy vad svettigt det är,.. ... osv osv... allt på en och samma gång i en enda stor röra.