• strulmaja

ADD symptom hos vuxna

TjockKatt skrev 2011-01-05 00:42:15 följande:
    Det är bra. Se vad bra det är med kommunikation! Ja, jag tror vi skiljer oss lite där för att det antagligen kommer från någonting annat hos mig att göra, ya know'? Time will tell angående det, jag är ju också inne i vårdkarusellen igen.

Det är det som är så synd med nedskärningarna som jag nämnt innan. För mycket patienter, för lite personal. Den som skriker högst får hjälpen och de som mår för dåligt för att skrika och stå upp för sig själva hamnar i skymundan. En hemsk bieffekt av det hela.

Det tycker inte jag är upp till en läkare att avgöra hur handikappad man är, utan att gå in på djupet. Om någon tex skulle ifrågasätta "jamen du klarade du av skolan nu? Då är det väl inte så farligt" så ser den ju bara till ytan och inte till alla hårda nätter när saker skulle lämnas in som skjutits fram till sista sekund, eller de glömda proven eller liknande. Lite snurrigt formulerat, hoppas du förstår. Det som ser funktionellt ut på ytan är inte alltid det. Det handlar, tror jag, inte om hur "grav" diagnos man har, utan snarare hur pass man klarat av att anpassa sig och dölja sin problematik vilket inte är omöjligt om man har en normal begåvning. När man blir äldre maskerar man på ett annat sätt än vad barn klarar. Problemen finns självklart kvar, även om man lär sig lite saker på vägen som kan göra det lättare, men det är fortfarande handikappande då det tar upp mycket tanketid och själva anpassningen kostar på energi. Jag förstår hur du tänker och håller med, det enda jag har som invändning är att det tyvärr inte finns resurser att låta alla genomgå en utredning och att det i första hand borde erbjudas till de som är unga och de som har akut behov.
    Angående att se vad som är vad så är det ju förhoppningsvis de kunniga personerna som avgör om en remiss är nödvändig eller inte som bör kunna skilja på symtom, men samtidigt finns det inte tid för dom att sätta sig in i patientens historia till hundra procent och det är ännu en negativ sak som nedskärningar för med sig.
    Du är mycket mer insatt i det här än vad jag är, det hör jag Glad Men åsikter har jag. Om allt! Skrattande

Jag förstår hur du menar och jag tycker du har rätt. Jag förstår även att man inte kan erbjuda utredning till alla som efterfrågar och självklart ska de med akut behov prioriteras. Det svåra är just att bedöma vem som är i akut behov och vem som inte är det. Well, i många fall är det väl solklart men det finns nog fall och jag kan tänka mig att jag tillhör den skaran, där behovet utav en utredning inte är akut akut men där behovet ändå är så pass stort att en för lång väntetid skulle kunna försämra och försvåra saker och ting ytterligare för mig. Jag vet att det finns de där ute som lider avsevärt mycket mer än mig men behovet av en utredning kan ju, trots det, vara lika stort så det måste vara skitsvårt att sitta där och behöva avgöra och besluta om sådant. Jag skulle aldrig klara av att axla den rollen. För det första är jag urusel på att prioritera överhuvudtaget, för det andra har jag nog ett alldeles för stort hjärta ibland vilket medför att jag vill hjälpa allt och alla som mår dåligt. Jag skulle ha blivit utbränd på nolltid i en sådan yrkesroll. Hua. Sidospår igen jag vet.

Jag tror att jag tar åt mig av inlägg typ Hedman bl.a just för att jag själv är så osäker på hur pass handikappande mina problem är för mig. Och varför jag är osäker hör i hög grad ihop med saker jag berättat för andra, där jag själv inte tyckt det varit något stort problem men där andra tappat hakan och undrat hur tusan jag är funtad. Sen, när jag tagit upp sådant som jag själv anser är ett problem har jag inte alls fått den respons jag önskat i form av förståelse utan snarare bortviftande och "jaja, men så är ju alla" eller "nu överdriver du väl". Ja du vet. Och varför min osäkerhet är extra stor och påtaglig just nu är för att jag pratat mycket om detta med min mor i dagarna. Hon har gått från att kalla mig "damp-barn" till att vara skeptisk men fortfarande säker på att NÅGOT är fel med mig. Hon vet bara inte vad. (Tilläggas bör att hon inte har någon som helst kunskap om ADHD/ADD) Min sambo är övertygad om att det är ADHD. Min bästa väninna är, om inte övertygad, så väldigt säker. Själv pendlar jag mellan övertygelse och osäkerhet. Tänk om jag inbillar mig ändå? Tänk om jag faktiskt KAN skärpa till mig om jag bara ger mig fan på det? Ibland tänker jag att jag nog bara är väldigt dum i huvudet helt enkelt, typ förståndshandikappad, och förstår inte bättre.

Och just nu, i skrivandets stund, känner jag bara för att skita i allt. Skita i att gå på det där bedömingssamtalet. Skita i att begära utredning. Men samtidigt när jag tänker så, så blir jag rädd. Skiträdd. För av erfarenhet VET jag ju att jag inte kan ta mig i kragen och skärpa mig. Jag har försökt miljontals gånger men det slutar bara med frustration och besvikelse. Så vad i helvete gör man?  
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-04 20:01:09 följande:
    Jag funderar lite på en sak.....

Jag har märkt att jag blir skittrött av att äta sötsaker (godis mm) brukar det inte vara tvärtom?
    Min minsting flyger i taket och far omkring som ett jehu om han äter godis.
    Hur är det för er andra?
    Jag har aldrig riktigt tänkt på detta. Jag gillar socker, har det både i kaffe och te, på gröt osv. Men jag är inte så jättemycket för sötsaker (jo choklad då som definitivt har en lugnande effekt på mig men det har det väl på alla?), typ kakor, bakelser och sådant. Smågodis äter jag inte heller speciellt ofta. Däremot, när människor snackat om "sockerkick" har jag känt mig som ett ufo för jag tror inte det är något jag upplevt. Om man nu inte kan uppleva det utan att märka?
  • strulmaja
    Anonym (oj) skrev 2011-01-05 01:59:51 följande:
    Åh, Strulmaja. Är så glad att jag hittat dig! Vi kan gå hand i hand genom denna resa känns det som... :o)

Och Tjockkatt, du är så bra för du är saklig och konkret, och du försöker verkligen se allt ur alla synvinklar, trots att du har dina "egenheter" och tolkar allt bokstavligt. Jag förstår verkligen hur du anstränger dig för att inte trampa på tår och för att försöka känna hur vi andra tycker och tänker. Stor cred till dig! Du är så värdefull för oss alla här!
    Tack vännen!

Jag håller med ang Tjockkatt. Hur mycket det än kan irritera mig ibland när människor är sådär sakliga och konkreta (=tråkiga för mig) är det sååå värdefullt med alla olika synvinklar, tankar och åsikter. Tjockkatt besitter stor och värdefull kunskap och erfarenhet, hoppas verkligen inte jag (vi) skrämmer bort henne ifrån tråden med vårt, kanske mer, hetsiga temperament (ok, mitt i alla fall). För hon behövs här!

Hör du det Tjockkatt, du behövs! {#emotions_dlg.flower}
  • strulmaja

Tjejer, spana in den här länken http://www.addforums.com/forums/archive/index.php 

En bit ner, under ADULTSWITH ADD/ADHD finns en länk som heter Women with ADD/ADHD.
    Jag säger O M G! Har suttit och läst tråd efter tråd där och igenkänningsfaktorn är hög. Vidrigt hög. Tänk, vi har likar spridda över världen också Glad 

• strulmaja
    Anonym (oj) skrev 2011-01-05 02:10:25 följande:
    Alltså, jag är världens lugnaste och snällaste människa, men vissa saker triggar mig och uppenbarligen gjorde den där jädra Hedman.... det (Hedman... som inte ens visat sitt tryne i tråden sen sitt sista inlägg. ) Så uppenbarligen kan jag också vara hetsig, haha. Frågar du någon i min bekantskapskrets kommer de dock säga att jag är lugn som en filbunke och ALLTID den snälla i alla sammanhang. Lite lustigt det där, för det är nämligen så att när jag väl blir arg så är det totalt onyanserat och jätte-intensivt, jag antar att jag är impulsiv i den aspekten.
    Nåväl, det var ett sidospår. Vad jag tänkte säga var att jag tror absolut inte att Tjockkatten blir ivägskrämd av det här, hon är nog mkt tåligare än så. Hon har nog som vi andra varit med om en hel del, och då blir man luttrad och rätt tålig. Kyss
    Jag är också väldigt lugn och snäll. Oftast i alla fall. Men när jag blir irriterad över något går det väldigt fort från 0-100 och andra fattar ingenting. Jag är också väldigt intensiv i min ilska och när jag är som mest inne i den är jag inte rationell för fem öre (so they say). 

Ja, vart tog den där Hedman vägen egentligen? Komma här och komma sig sen inte dyka upp mer. Pöh!
  • strulmaja
    Anonym (oj) skrev 2011-01-05 02:23:21 följande:
    Hahaha, ja du. Jäkla besserwisser. Gillar verkligen inte den stilen, så du Hedman; var vänlig kom tillbaka och besvara de tusentals frågor som har dykt upp efter ditt grandiosa inträde i tråden. Man kan liksom inte bara komma och tjöta lite skit och sen dra. Och förresten, den där storslagna tråden du skulle starta, var är den?

PUT UP OR SHUT UP, är ett av mina favorituttryck. Cool
    Shit du gav mig nyss ett rejält jävla garv! Underbart! Precis vad jag behövde Kyss
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-05 08:02:03 följande:
    Men choklad innehåller väl också socker...eller? kanske inte lika mycket? borde väl ha samma effekt (uppåt)

Men sockerkickar har jag aldrig fått, brukade köpa sån där dextropul (eller vad det nu heter) bara för att pigga upp mig, men dom hjälper ju ingenting, jag äter upp nästan alla på en gång för att dom är så goda

Angående era diskussioner i natt så fattar jag nada av nånting så jag kan tyvärr inte komma med nått inlägg om det
    Jag läser aldrig så noga när det blir längre inlägg eller för mycket fakta, skummar bara igenom och konstaterar att "nu har jag läst" så vad den där hedman eller vad det va skrev så var det starta ny tråd det enda jag uppmärksammade egentligen haha
    Japp, visst gör det det. Jag blev lite nyfiken på vad choklad faktiskt innehåller och läste på Wikipedia att det bl.a innehåller något som heter Teobromin som är en naturligt förekommande centralt stimulerande substans närbesläktad med koffein. Choklad innehåller också Fenetylamin, ett ämne som finns i människans hjärna och sägs fungera som en signalsubstans. Och nu det mest intressanta: I Fenetylamingruppen finner man även meskalin, efedrin, dopamin, adrenalin, noradrenalin OCH amfetamin
    Att jag blir lugn och mer tillfreds av att äta choklad fick kanske precis sin förklaring?  
  • strulmaja
    Anonym (Madde) skrev 2011-01-05 10:07:43 följande:

Hur är det för er med förhållanden? Det har säkert tagits upp tidigare, men jag orkar verkligen inte leta igenom efter det.
    Hur har ni det nu och hur har ni haft det förut? Vad har det varit för slags typer?

Jag som skule plugga igår när sonen lagt sig och nu när han sover.. MEN.. jädra familjelivs forumen sätter stopp för det... balle....
    Jag vet ju att jag måste... men att det inte blir av är väl för att jag väljer själv om jag vill göra tentan eller inte.. kan göra den nästa år.. och nästa... men vill inte hinna glömma bort.. så varför jag gör det inte då?..
    Självtesterna inför tentan är på nätet.. det är ju verkligen skitbra.. allt annat är ju också på nätet.. och det är roligare!!!!...*suck*

men ja.. förhållanden...

Jag har inte haft ett enda förhållande (förutom det jag befinner mig i idag) som inte varit stormigt om jag ska uttrycka mig milt. Många förhållanden har t.o.m varit av våldsam karaktär och ett av dom slutade med rättegång. Jag blev tidigt pojktokig och föll för s.k badboys och jag var extremt intensiv i min kärlek till mina partners. Mycket svartsjuka, drama, slagsmål. Jag var en bråkmakerska som krävde spänning och drama, annars tröttnade jag och sökte efter ett nytt "offer". Killarna jag var tillsammans med var knappast några duvungar dom heller men jag var verkligen en  b i t c h.
  • strulmaja
    Anonym (ADD?) skrev 2011-01-05 23:44:17 följande:
    Åhå, inte konstigt att jag är en chokladmissbrukare då :)

Är det föresten någon om testat efedrin? Jag undrar om det är uppiggande eller lugnande för AD(H)D-are?
    Me too.

Efedrin finns ju tydligen i hostmedicinen Mollipect och den har jag ju använt men jag minns ingen effekt.
  • strulmaja
    TjockKatt skrev 2011-01-05 12:15:53 följande:
    Insatt och insatt, tror snarare att det handlar om vilket intresse man har. Jag är otroligt intresserad av psykiatri, i de flesta former, och därför har jag tillbringat många timmar att läsa på, men också har jag en del egen erfarenhet. Du har kanske inte samma intresse men är bra på andra saker som jag inte kan någonting om.   Åsikter ska man ha, det är en positiv egenskap. Vem vill vara mm:aren som bara håller med? Fy!

Det är det som är det stora problemet. Vem har störst behov? Jag tycker det är bra att de som är unga och barn prioriteras då dom går i skolan och behöver stöd, men sen då? Vilka kommer efter det? Det måste vara jättesvårt att avgöra.

Jag känner igen mig i det där, både innan diagnosen och efter. Eftersom jag har ADD och inte ADHD så är jag en lugn person och inte hyperaktiv, och då märks det inte på samma sätt. De av mina vänner som jag valt att berätta för har alla sagt typ "Oj, det kan man inte tro, det märks inte alls!" eller "Är du säker på att du har det? Jag har inte märkt någonting konstigt?". Nä, men har man levt med det så länge så kan man dölja det rätt bra utåt, dessutom har dom aldrig arbetat med mig eller följt mig en hel dag.

Jag tycker absolut inte att du ska skita i det. Gå dit och se iallafall vad dom säger. Du skulle ju inte tagit kontakt med dom och kommit såhär långt om det inte varit någontign du verkligen mår dåligt av? Tänk efter och försök minnas när du var liten, det har ju hängt med ett tag eller hur? Det är ingenting som uppstått nyss? Precis.
    Även om du skulle ha fel, mot all förmodan, så kommer det visa sig under utredningen och så får man gå vidare därifrån. Det är inte upp till dig att ställa en diagnos, så du behöver inte älta och oroa dig och leta tecken. Det är deras uppgift. Fokusera på att ta dig genom dagarna tills det är dags. Det kommer bli bra. {#emotions_dlg.flower}
    Jag tycker du verkar insatt och det märks att du är påläst. Psykiatri, dess vård och funktion kan jag inte så mycket om, psykologi däremot är mer mitt område. Ett tag gjorde jag inte annat än läsa om olika psykiska störningar. En annan gång var det försvarsmekanismer jag snöat in mig på, ett ämne som fortfarande både intresserar och fascinerar mig. Många är de psykologiböcker jag läst. Alice Miller var en favorit. Men nu är det länge sedan och jag är inte längre lika påläst och insatt i det där. Nog om det. 

Jag blev lite mer peppad av ditt inlägg att faktiskt fullfölja det här som jag nu dragit igång. Visst är det så att jag inte skulle ha kontaktat psykvården igen om det inte var för att jag far illa av "vad-det-nu-är". Det påverkar ju inte bara mig heller utan även min sambo och mina barn.

Igårkväll kände jag mig totalt nedslagen. När samtalet med min mor om detta började lida mot sitt slut sa hon: Jag tror inte du har ADHD, du har nog en sådan där personlighetsstörning.
    Jag vet inte varför jag tar åt mig så av vad hon säger för hon har ingen som helst kunskap om det hon pratar om. Hon vet ju inte ens vad en personlighetsstörning innebär och hon skulle inte kunna nämna ens ETT symtom på ADHD/ADD trots att jag berättat vissa för henne. Trots det nlir jag så nedslagen av hennes ord och okunskap, kanske för att jag inte känner mig betrodd eller förstådd. Å andra sidan, hur skulle jag kunna göra det av en person som inte ens förstår vad det är hon ska förstå? Det är liksom döfött att ens försöka.

Men jag ska i alla fall fullfölja detta. Jag måste det främst för min egen skull men även för sambons och barnens. Jag vill inte "bränna ut" ytterligare en man och jag vill verkligen inte att mina barn ska lida p.g.a mina tillkortakommanden. Hellre dör jag.
    Det här är sista anhalten. Jag hoppas jag får hjälp den här gången.  
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna