Inlägg från: Anonym (Under utredning.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Under utredning.)

ADD symptom hos vuxna

TjockKatt skrev 2010-11-17 21:31:15 följande:
    Fast jag tycker nog att du bör skaffa barnvakt. Det är rätt ansträngande att koncentrera sig som det är på de där testerna, och ett litet barn kan nog "distrahera" en hel del.

Det kan vara så, men jag garanterar att dom kommer vilja intervjua någon som varit med under din barndom, tex föräldrar som sagt, så om det finns någon sådan så kanske du bör förbereda. Det är ett viktigt moment nämligen.
    Ja det ska jag ha, får bara hoppas hon vill äta precis innan, annars kan de bli svårt. menmen på nåt sätt löser det väl sig.

Jaa, hela min familj skulle ställa upp om det var ngt så det finns många tack o lov! 
    TjockKatt skrev 2010-11-17 21:34:15 följande:
    Okej. Menar inte att ifrågasätta det du skriver, jag blev bara så nyfiken på var likheten kunde ligga. :-P Är som sagt rätt insnöad för tillfället och gillar att lära mig nya saker.
    Ah, pms är inte roligt, har själv en rejäl sådan och det är pest och pina varje månad. Hoppas du hittar någonting som hjälper, vet att jag fick prova cipramil en kort period för det, tyvärr fick jag för mycket biverkningar så den fungerade inte för mig, men det kanske skulle vara något? Fungerar anti-depp, men tydligen kan man bara ta den runt mens om man inte har behov förutom då.
    Nejdå, jag försår. är själv precis likadan

ahh du med, jaa det finns en gott samband med denna dumma pms p adhd/add iaf.
    Ja jag käkade citalopram 10 dagar i månaden, men de hjälpte inte, o sen hann jag inte öka dosen då jag vart gravid sen. O nu är de utredning som ska börja, så kanske bäst o avvakta. Men måste ju få hjälp med den oå.
    Du upplever inte att den blivit bättre iomed att du fått hjälp med din ADD? Eller måste man behandla de besvären vid sidan av om du förstår?
    Eftersom det finns en koppling med hormoner o det menar jag. 
    TjockKatt skrev 2010-11-17 21:39:16 följande:
    Det gör det nog.
    Vad fint, då är det ju inga problem.
    Anonym (Under utredning.) skrev 2010-11-17 21:33:10 följande:
    Jag blir mer o mer säker på att jag har ADHD, för läste om att man kunde bli mer passiv med åren, även om man varit aktiv som barn, o även känner den där rastlösheten.
    Fanns en sjukt bra sida där de fanns olika typer av det som beskrevs.
    Och jag kände rakt av som "den hyperaktiva pojkflickan".
    Jo, hyperaktiviteten brukar lägga sig ju äldre man blir, man ser ju inte direkt vuxna klättra på väggarna som de där hyperaktiva barnen man hade i klassen gjorde? Men mognar ju med åren, tom adhd:are, haha!

Det lät intressant, du har ingen länk?
    haha nej precis. Men jag tänkte mig själv mer som ADD ftersom jag är så passiv o trött. Men eftersom de stod att man kunde vara det med ADHD me så blev jag lite tveksam.. Vad skulle annars vara skillnaden, om man kan ha både och fast under de olika??

Det står massor med bra saker där.. även om PMSen.

http://user.tninet.se/~fxg297r/flickor_undergrupper.htm 

TjockKatt skrev 2010-11-17 21:42:30 följande:
    Det kan ha ett samband, googlade lite nu och det verkar som om det kan ligga något i det. Intressant, det visste jag faktiskt inte.
    Nej, jag har fortfarande både rejäl mensvärk samt pms, även om jag medicineras för ADDn. :-/ Kan dock inte svara för alla med diagnosen och besvären eftersom jag precis nyss fick veta att det kunde ha ett samband. :-P Men det kanske vore värt att fråga nästa gång du ska till läkaren? Isåfall får du skriva vad dom sa, jag blev nyfiken!
    Ja, har läst väldigt mkt om det då de har varit mitt huvudproblem. Står mkt om hormoner o att de är värst i puberteten, och att man då oftast mår som bäst under en graviditet. etc.

Jaha okej, jaa eftersom man hormoner slår back-ut så kanske man måste behandla de separat eftersom de beror på olika saker, även om de gör de värre om man har ADHD/ADD.

Ja jag ska allt fråga. Har lovat o uppdatera här efter besöken så de kommer jag o göra  
    TjockKatt skrev 2010-11-17 22:13:06 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Det kanske är där dina föräldrar kommer in i bilden, var du hyperaktiv som barn så är det nog större chans att det är adhd, som nu blivit vuxen adhd, vilket liknar add mer om jag förstått det rätt.

Tack, ska läsa!
    Anonym (Under utredning.) skrev 2010-11-17 21:58:03 följande:
    Ja, har läst väldigt mkt om det då de har varit mitt huvudproblem. Står mkt om hormoner o att de är värst i puberteten, och att man då oftast mår som bäst under en graviditet. etc.

Jaha okej, jaa eftersom man hormoner slår back-ut så kanske man måste behandla de separat eftersom de beror på olika saker, även om de gör de värre om man har ADHD/ADD.

Ja jag ska allt fråga. Har lovat o uppdatera här efter besöken så de kommer jag o göra  
    Jag tror det blir separat iståfall. Det man behandlar vid add/adhd är ju hyperaktivitet, okoncentration osv. Inte så mycket "kroppsligt". Dessutom vore det jobbigt om medicinen innehöll någonting som reglerade kvinnliga hormoner, eftersom män äter samma medicin. Kul att ha adhd och dessutom utveckla bröst som man, liksom, haha!

Ska bli spännande att höra. :-P
    Jaa, det är nog barndomen som spelar roll kanske.
    men läst även där att man kunde vara en blyg person som ofta inte tar för sig o vågar o prata etc.
    Vart går den tydliga gränsen, är de aktiviteten som barn då?

Ja det är nog så! hahah näää de vore väl ingen höjdare faktiskt...

TjockKatt skrev 2010-11-17 22:30:08 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Jag skulle rekommendera, för att få en så korrekt diagnos som möjligt, att du och din familj låter bli att läsa alltför mycket om diagnosen innan, utan låter svaren och frågorna komma på plats. Annars är det lätt att man funderar ut enstaka händelser som man förstorar upp och belyser mer än vad dom egentligen spelar roll, om du förstår vad jag menar.
    Förstår precis vad du menar.. Nog helt rätt o göra så, annars blir det nog bara fel. Får helt enkelt svara på frågorna precis som dem är, utan för mkt tanke bakom. Bara spontant!
    strulmaja skrev 2010-11-18 00:16:49 följande:
    Har tvätt i tvättmaskinen som jag borde hänga upp men orkar inte. Den har legat där ett par timmar så då kan den väl lika gärna ligga där ett par timmar till. I värsta fall får jag väl tvätta om den. Inte hela världen.

Klockan är över tolv på natten. Jag ska upp om 7 timmar och jag borde sova. Istället tar jag en kopp kaffe, sätter mig vid datorn, dagdrömmer lite och vips så har klockan hunnit bli 2. Jag kommer inte vara trött då men lägga mig i sängen, försöka läsa en stund och sen ligga vaken och tänka i ytterligare 1 timme. Om jag har tur får jag i alla fall sova 2-3 timmar.

Skulle ringt till FK i måndags men har fortfarande inte fått tummen ur. I måndags tänkte jag: Äh, jag ringer på tisdag. På tisdagen tänkte jag: Jag ska ringa, men inte nu, senare. Sedan glömdes det bort. Och idag glömdes bort igen. Förstår inte varför det är så svårt att få något gjort direkt när jag tänker på det? Jag vet ju att det inte blir av annars, men trots det gör samma misstag om och om och om igen. 

Ja, så kan det vara.  
    Åh det där med tvätten känns väl igen.. Kan säga att jag nästan varje gång får tvätta om den maskin jag satt på Skäms Helt sjukt att det blir likadant varje gång, aldrig lär jag mig.

Ja, det här med datorn är ngt som jag oxå e fast vid. är väl den som tar upp den mesta av  min tid.
    Vet att jag har massor o göra men ändå sitter jag här??

Hehe och exakt så som du skriver med telefonsamtal är jag med. Skjuter på de in i de sista pga av ångest för o ringa eller ren "lathet" som jag fått höra. Är bara så sjukt svårt o komma igång med saker.

Sen kan jag ha riktigt problem med att ens komma in i duschen, det är ett ångestmoment i sig.. fattar inte varför. Likaså o tvätta av sminket.. Därför sminkar jag mig aldrig längre.
    Jag går i samma gamla kläder jämt..Var tog intresset för mitt utseende vägen? 
    strulmaja skrev 2010-11-18 09:50:11 följande:
    Undrar om man kan ha en kombination av de båda?
    Ja det kan man säkert. men man ser ju där att om man har ADHD så kan man ju lixom som tonår/vuxen vara lugn, passiv, blyg. Så det är svårt de där!!

Puh, i morgon ska jag dit.. pirrigt värre. 
    strulmaja skrev 2010-11-18 15:23:59 följande:
    Ja men hur roligt är det att duscha då? Och att tvätta bort sminket? Väl inne i duschen är det ju ganska skönt men så väldigt omständigt, man ska tvåla in sig, tvätta håret och sen ska man torka sig och det är kallt och man ska hitta rena kläder. Men har jag väl klarat det momentet så känns det ju bra, då känner jag mig som en ny människa. Tyvärr minns jag inte den sköna känslan tills nästa gång det är dags att duscha så då blir det samma utdragna process igen.
    Anonym (Under utredning.) skrev 2010-11-18 13:30:39 följande:
    Ja det kan man säkert. men man ser ju där att om man har ADHD så kan man ju lixom som tonår/vuxen vara lugn, passiv, blyg. Så det är svårt de där!!

Puh, i morgon ska jag dit.. pirrigt värre. 
    Det kommer att gå så bra ska du se. Försök att inte ta så allvarligt på det, att inte tänka så mycket (ja, jag vet det är typ omöjligt) och sen, när du har ork och lust får du gärna komma hit till tråden och berätta hur det gick, hur det kändes. Jag ska tänka på dig i morgon Glad
    Haha eller huuuur! Exakt så är det.. o man känner ju sig verkligen som en helt ny människa, men inte kommer man ihåg det neeej!

Jaa, det är ju på morgonen som tur är.. hatar n'r det är saker som är i slutet av dagen, såå jobbigt o bara gå o vänta. Perfekt är de när de e så man bara kan gå upp ur sängen o bara ska dit man ska!

Jadå, jag uppdaterar efter jag kommer hem nån gång där.. Tack ska du ha  

Var ju på besöket igår o det gick bra.

De frågade massor med frågor o såklart så kom man ju på massor hemma vad jag skulle svarat, men vart lixom black-out när jag kom dit? Tur att man ska dit igen får jag säga.

Jag var väl inne där i 1 ½ timme ca, o de tyckte att många pusselbitar stämde in på ADHD, men sen fanns de några saker som inte stämde in, Som tex, att jag inte har svårt o passa tider o att jag är mer rädd av mig än våghalsig.
    Men de frågorna tyckte jag att jag inte kunde utveckla där, jag var ju sån som barn o som tonåring, men kanske inte som vuxen. Så jaa vi får se!

Men till slut brast det för mig då det kom in på barnen o amning.  Eftersom jag ammar är jag ju begränsad. Men de sa att jag hade gjort de svårt för dem iomed att jag hållt tillbaka under hela samtalet, o att de brast för mig de sista 10 minutrarna. Han tyckte jag försökte ge ett sken av att det var bättre än vad de egentligen var.

Summa sumarum så fick jag utskrivet Ritalex som skulle påverka amningen minst då jag känner att jag inte klarar av o sluta amma. 
    Detta skulle hjälpa mig emot min impulskontroll o reglera min energinivå o få mig att bli mer jämn i humöret.

Så vi skulle ta en sak i taget o börja såhär o se vad som händer med mig.. Ska ta en halv tablett i 3 dagar, sen 1 tablett, oså ska jag tillbaka till sjuksköterskan som oxå var med vid besöket om 2 veckor för kontroll. Osen skulle jag få fylla i ngt formulär som man gör vid ADHD.

Sen om ytterligare 2 veckor efter de så skulle jag tillbaka till både överläkaren o sjuksköterskan igen.

Puh, kändes väldigt jobbigt efter besöket då jag kände att jag kom på massor hemma, ma svarar lixom snabbt o sen hann jag inte utveckla mina svar alltid. Suurt!

Menmen, får hoppas detta kommer o hjälpa mig sålänge iaf! 

Anonym (Under utredning.) skrev 2010-11-20 12:07:27 följande:
    Var ju på besöket igår o det gick bra.

De frågade massor med frågor o såklart så kom man ju på massor hemma vad jag skulle svarat, men vart lixom black-out när jag kom dit? Tur att man ska dit igen får jag säga.

Jag var väl inne där i 1 ½ timme ca, o de tyckte att många pusselbitar stämde in på ADHD, men sen fanns de några saker som inte stämde in, Som tex, att jag inte har svårt o passa tider o att jag är mer rädd av mig än våghalsig.
    Men de frågorna tyckte jag att jag inte kunde utveckla där, jag var ju sån som barn o som tonåring, men kanske inte som vuxen. Så jaa vi får se!

Men till slut brast det för mig då det kom in på barnen o amning.  Eftersom jag ammar är jag ju begränsad. Men de sa att jag hade gjort de svårt för dem iomed att jag hållt tillbaka under hela samtalet, o att de brast för mig de sista 10 minutrarna. Han tyckte jag försökte ge ett sken av att det var bättre än vad de egentligen var.

Summa sumarum så fick jag utskrivet Ritalex som skulle påverka amningen minst då jag känner att jag inte klarar av o sluta amma. 
    Detta skulle hjälpa mig emot min impulskontroll o reglera min energinivå o få mig att bli mer jämn i humöret.

Så vi skulle ta en sak i taget o börja såhär o se vad som händer med mig.. Ska ta en halv tablett i 3 dagar, sen 1 tablett, oså ska jag tillbaka till sjuksköterskan som oxå var med vid besöket om 2 veckor för kontroll. Osen skulle jag få fylla i ngt formulär som man gör vid ADHD.

Sen om ytterligare 2 veckor efter de så skulle jag tillbaka till både överläkaren o sjuksköterskan igen.

Puh, kändes väldigt jobbigt efter besöket då jag kände att jag kom på massor hemma, ma svarar lixom snabbt o sen hann jag inte utveckla mina svar alltid. Suurt!

Menmen, får hoppas detta kommer o hjälpa mig sålänge iaf! 
    haha var i all sin dar fick jag Ritalex ifrån? Cipralex menar jag

Hej.. har inte varit inne på ett tag så om jag missat ngt får ni ursäkta

Jag var på min andra träff nu för några dagar sen. för uppföljning av den medicin jag påbörjat o för samtal. 

Medicinen har hjälpt mig lite grann vilket känns helt underbart.. men e ju långt ifrån helt felfritt såklart, men är ju ändå en början iaf!!

Just nu så har dem lagt upp planen så att vi ska få mig o min hemsituation o mina aggressionsbesvär så bra som de bara går, INNAN de börjar på riktigt med utredningen med intervju med förälder o fylla i enkäter, eftersom de inte funkar hemma längre..
    Så dem fokuserar helt o hållet på mitt välmående JUST NU, få in så at medicinen funkar bra oså..
    Tycker jag verkligen e jättebra, känns verkligen som om att de bryr sig på riktigt verkligen.

Men under samtalen så frågar hon ju lite saker om mig oså som hon registrerar oså.

Om 2 veckor så äre träff me henne igen och överläkaren. 

Sen såg jag att ni skrivit lite om eran relation med er mamma..
    för mig har de konstigt nog varit helt tvärtom?!

Jag har alltid varit sjukt mammig, hon har fått natta mig enda tills jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder. Har nu kontakt med henne dagligen o umgås nästan varje dag.

Men däremot med min pappa, under tiden jag bodde hemma så har vi inte klickat alls..
    Han är allså inte elak eller ngn dålig pappa, tvärtom.. utan bara de att vi antagligen är för lika så vi ALLTID har bråkat, dag ut o dag in.. Så fort jag flytta hemifrån så fick vi en bra realtion.. Men under samma tak kan vi inte bo för länge  

Harlow skrev 2010-12-08 21:03:18 följande:
    Precis sådär höll jag också på, jag kunde inte vara still med kroppen men jag satt ju vid min bänk hela tiden och klättrade absolut inte på väggarna - därför har jag aldrig tänkt att jag är hyperaktiv, men på insidan är jag ju det och allt det här pillandet är ju en sorts hyperaktivitet.

Sudda på bänken och samla ihop suddresterna och leka med det, kladda i böckerna, vifta på fötterna, trumma med fingrarna, läsa flera sidor framåt i boken men absolut inte de sidorna som läraren pratade om just då o.s.v. o.s.v. Hyperaktivitet, men inte så att det syns vid första anblick...
    hehe allså exakt sådär höll jag oxå på i skolan.. helt sjukt va likt

Har inte varit inne på ett bra tag igen.. när jag ser att de skrivits så mkt så blir de för mkt o sen orkar jag bara inte läsa igenom

Men har läst igenom listan o den e ju sjukt bra.. kan säga att de mesta stämmer in på mig  

Oj, har inte varit inne här på massor med månader.. Men kanske ska uppdatera o skriva att jag oxå fått en diagnos! ADD, iaf nu som vuxen.. Kan mkt väl ha varit ADHD som barn. Men nu jobbar de utifrån mina symtom som vuxen såklart.

Har fått börja med Concerta o är nu uppe i 3x18 mg. Får se hur de slutar.. Men känner mig mkt bättre med medicinen iaf  

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna