• TjockKatt

ADD symptom hos vuxna

Anonym (oj) skrev 2010-12-05 13:30:43 följande:
    Hej vännen!
    Jag tror att det var någon tidigare i tråden som skrev att hon ställde klockan lite tidigare än hon skulle gå upp och tog sin tablett, sen somnade hon om och vaknade pigg lite senare. :o)
    Kanske värt att testa!
    Hoppas jag inte missförstod din fråga nu bara, haha.
    KRAM
    Det kanske kan vara något. Jag tog en strattera nu på klvällen iallafall, MÅSTE upp i morgon för att fixa kursen. Hatar allt.
    strulmaja skrev 2010-12-05 21:04:45 följande:
    Jag vet de som tar två om dan MEN det vete 17 om du ska prova utan att rådfråga med din läkare först. Annars kom ju anonym oj med ett bra tips.
    Nej, jag har bara precis så många tabletter så jag klarar mig till nästa möte, och kan inte hämta ut nya, så jag kan inte ta fler ändå. :-P Men ska kolla när jag ska dit.
    strulmaja skrev 2010-12-05 21:13:19 följande:
    Har du provat Omgega3? Hur länge måste man äta dom för att märka skillnad?
    Jag köpte det och åt i ett par dagar, märkte ingen skillnad och tröttnade tillslut som på allt annat som inte ger omedelbart resultat eller tillfredställelse.

Bolltäcken är underbara förresten. Jag har inget eget men har provat. Taktilmassage är också att rekommendera.
    Nä, inte provat själv, men läst att det ska funger.

Jag har velat prova, var kan man få låna?
  • TjockKatt

Usch, den här veckan med nya medicinen har verkligen varit tung. Är ju van att ta tabletten på kvällen, vilket gör att jag vaknar någolunda pigg på morgonen. Nu tar jag på morgonen vilket gör att jag knappt kommer upp. Märker inte någon större bättring heller, men jag ska till min psykolog idag och höja dosen. Tänkte föreslå att ta den två gånger per dag istället, eftersom den bara verkar 12 timmar. Tar jag en när jag vaknar (vaknar tidigt vid 6/7) och en vid middagstid ungefär så borde det täcka 24 timmar. Hoppas det kan vara ett alternativ, är helt slut nu. Dessutom har jag ett par restuppgifter till skolan jag måste fixa innan veckan är slut, gaahh! Har skjutit upp dom jättelänge nu, börjar bli akut.

Btw, är det bara jag som stör mig på vissa ord? Just nu pallar jag knappt besöka den här tråden för jag stör mig så på orden "symptom" och framförallt "symptomer". Det bara kliar i hela kroppen. Ingenting mot er som skriver i tråden, det heter ju faktiskt så (fast är verkligen "symptomer" korrekt? Ett symptom, flera symptom? Eller?), men jag stör mig som faen!!

• TjockKatt
    Takex skrev 2010-12-08 09:05:14 följande:
    Jag tror faktiskt t om att det stavas utan P i svenska. Ibland stör man sig på allt, vet hur det är, allt kan vara så irriterande ibland. Det borde vara ett alternativ, bara säga till hur du vill ha det så du klarar din vardag.

Låter som du har en rätt sunkig vecka, kanske att du kan prata lite med dina lärare. Inte nödvändigtvis för att pressa dom på tid men ibland kan det bara vara skönt att få förklara läget för källan. 
    Eller hur? Någonting känns fel och störigt med rubriken och ordet. Det känns som om ordet borde ha "försvenskats" till symton. Även om det också ser störigt ut. Vissa ord kan också störa mig. När jag var liten sa min mamma alltid, alltid "Oj" om någonting hände. Typ om vi var ute och körde bil och det plötsligt började regna "Oj, gud vad det regnar. Oj! Oj!" Höll på att dö!
    Ja, jag hoppas på det. Jag har jättesvårt att komma upp på dagarna, fungerade okej med strattera, men nu går det knappt alls.

Jag pratade lite med läraren jag har i de två ämnen som jag ligger efter i nu. Hon vet läget och är förstående, men jag har varit sen med typ alla inlämningar sedan jag började (haft henne alla tre terminer) och det känns så tröttsamt att behöva förklara igen. Vi slutar den 16:e så jag måste skicka in ett tag innan dess så hon ska hinna rätta.
  • TjockKatt
    Anonym (ADD?) skrev 2010-12-08 20:02:59 följande:

Jag har aldrig haft några problem med att sitta på "min plats" i skolan och därför inte tänkt så mycket tidigare på vad det betyder att "sitta still". Men nu när jag tänker på det så känns det som att jag inte satt helt stilla.. jag kluddade mycket i skrivblocket (ritade små teckningar) eller pillade på saker (typ plockad sönder pennan och satte ihop den igen) samtidigt som jag lyssnade på läraren.. Vad betyder egentligen att "sitta still"?

Det kan man undra. Väldigt luddigt begrepp. Jag tolkar det som om man typ klättrar på väggarna och inte kan sitta vid en bänk. Men nu när du säger det... Lustigt.
  • TjockKatt
    Anonym (ADD) skrev 2010-12-08 23:05:06 följande:
    Var hos en annan läkare idag då min nuvarande var sjuk, hon tittade mig i ögonen och sa "om det vore så väl att du hade ADD så kunde du fått hjälp men du är tyvärr störd på ett helt annat sätt så vi kan ingenting göra", blev så ledsen så gick bara därifrån och nu vill jag bara dö.

Sänder alla en varm kram.
    Wtf? Vad ska det betyda? Förvånad
  • TjockKatt
    Anonym (ADD) skrev 2010-12-08 23:38:50 följande:
    TjockKatt skrev 2010-12-08 23:25:41 följande:
    Wtf? Vad ska det betyda? Förvånad
    Jag vet inte vad hon menade för jag gick därifrån, jag antar att jag har en svår ADD form som går ut på att ingen hjälp går att få men jag vet inte, blev så ledsen bara, Kram på er båda.
    Det lät ju snarare som om hon antydde att du hade någon annan "störning" som är för mycket. Men om det var så hon menade så borde du ju ha blivit inlagd eller något, då skulle dom ju inte bara lämna dig? Jag tycker du ska ringa dit i morgon och kräva en förklaring. Men jag förstår att du gick, helt sjuk läkare ju! Skrikandes
  • TjockKatt

Jättemärklig historia iallafall! Må inte dåligt över det här, det är läkaren det är fel på inte dig. Sådär säger man inte till en patient.

• TjockKatt
    Anonym (fått diagnos) skrev 2010-12-10 17:41:45 följande:
    Har äntligen hittat ett ord för något jag VERKLIGEN lider av, men som jag tyckt är för PINSAMT att säga till någon läkare! Men nu när jag har ett namn på det kommer det vara det första jag nämner!

Nån mer som lider av: Dermatillomani? sv.wikipedia.org/wiki/Dermatillomani

Det skapar enorma bekymmer för mig, har inte ens insett vidden av det... Men herregud vad skönt det var att hitta en benämning!
    Ah, du också? Jag lider i högsta grad, sabbar min hy totalt då jag har fullt med acneärr, samt vuxenacne eftersom jag inte kan sluta pilla vilket smutsar ner porerna. Dessutom river jag av mina naglar på tår och händer, torr hud på kropp och läppar och allt som inte gör det slätt. Håller mig lugn på något vis. Gör det alltid när jag lyssnar på genomgångar och liknande.
  • TjockKatt
    Anonym (fått diagnos) skrev 2010-12-10 18:14:24 följande:
    Samma här... Men nu när jag är medveten om det gör det mig galen, och jag känner verkligen att jag behöver hjälp. När det är som värst känner jag mig verkligen psykotisk. Skönt att inte vara ensam och skönt att ha ett begrepp som jag vågar uttala högt! Känns dessutom som att det lägger ännu mer styrka på att jag skulle behöva terapi!

Haha, jag tänker som så att det är bättre än Trichotillomani och trichotillofagi iallafall. Jag tror kbt kan vara bra för att slippa pilla. Jag ska kolla om det tas upp någonting på min kommande kbt-grupp. Det är ganska vanligt att folk med adhd/add har just dermatillomani vad jag hört, så jag är nog inte ensam om det där. :-P
  • TjockKatt
    Anonym (Men dt är ju jag) skrev 2010-12-11 11:58:58 följande:
    Åh, är det så det heter - Trichotillomani  jag "håller på" med håret nästan jämt och snurrar, vrider och flätar det, förutom att dra bort en del strån.. ja då har jag lärt mig något nytt idag med då.
    Fast det där tror jag har med vanligt pill att göra. Trichotillomani  innebär att man blir lugn och bryter ångesten av att rycka bort hårstrån. Många med den problematiken har stora, kala partier i huvudet, inga ögonbryn elller ögonfransar, beroende på vilket hår dom plockar med. Att pilla med sitt hår gör alla människor, tror jag. Tja, inte Mark Levengood kanske...
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna