• Anonym (hmm)

ADD symptom hos vuxna

hedmanpazio skrev 2011-01-05 09:01:19 följande:

Jag vill börja med att be om ursäkt om mitt inlägg stuckit många i ögonen här på forumet. Det var inte min avsikt. Sen är anledningen till mina glesa inlägg att jag skriver på min lediga tid från jobbet då det för tillfället är den enda tid jag har för att sitta framför en dator. Dessutom är jag en 'Han' :) som kanske framgått jobbar inom allmänpsykiatrin som psykolog med neuropsykiatriska utredningar och behandling.

Till (oj) och Strulmaja. Vad jag syftade till att göra med mitt inlägg var att tydliggöra och ge 'andra sidans' bild av det hela. Jag förstår faktiskt att det kan upplevas som irriterande, störande och 'besser..' att jag gör så, men min tanke har aldrig varit att 'skryta' eller 'sätta någon på plats' utan faktiskt att hjälpa, för om man inte har båda sidor av en historia så kan man enligt min åsikt aldrig förstå det helt.

För det första. Det här med rättighet. Nej det är ingen rättighet att få till en utredning inom psykiatrin. Men det är en skyldighet för psykiatrin att ge vård om behov finns, därmed innefattar vårdgarantin att man har rätt till en bedömning (inom en viss tid) för vidare ställningstagande. Sen är det ju naturligvis en subjektiv uppfattning om den bedömningen är korrekt eller inte. Och det är här många bistra och negativa kommentarer hörs i forum kring hur de blivit bedömda och hur den bedömningen inte gått i linje med vad man själv tyckt. Och i den frustrationen fälls många kommentarer om att man inte blir tagen på allvar och så vidare. Detta är verkligen sant och ett problem idag hos oss. Beroende på vart du söker får du olika hjälp. Man kan faktiskt tro att vården som är så 'uniform' borde ge lika bedömningar vart du än kommer, men en bedömning är just en subjektiv tolkning utifrån teoretiskt kunskap och erfarenhet (kombinerat med resurser och personlighet) hos en läkare/psykolog och därför blir bedömningarna väldigt olika tyvärr. Ta exempelvis bedömningen om ADHDH symtom är ett TYDLIGT problem i vardagen för en person. Vad patienten tycker är ett tydligt problem i sitt liv och vad jag som bedömare tycker är tydligt problem är inte gjutet i sten. Så om bedömningen inte ligger i linje med vad patienten tycker så beror det väl antagligen på antingen att jag är inkompeten eller påverkad av andra störfaktorer och gör en felbedömning eller att bedömaren gjort en korrekt bedömning utifrån de ramar han eller hon följer även om patienten inte tycker så. Enligt min erfarenhet så brukar bedömningar hos oss bli bra då vi alltid har läkare  OCH psykolog vid de första mötena. En 45 minuters session hos en allmänläkare på VC för att bedöma så komplexa saker som neuropsykiatriska tillstånd är enligt de flesta experter en ren effektiviteringsfråga, alltså det finns itne resurser till mer tid.... så ser verkligheten ut och vi kan tycka vad vi vill om detta.

Förtydligande i detta kring varöfr jag skrev detta är att det ofta kastas skit på psykiatrin (som ibland är befogad) som är grundlös, dvs man tror att man har rätt till vissa saker som man rent formellt inte har. Däremot har man humant och etiskt sett har rätt till att bli bemött med respekt och förståelse oavsett vad det handlar om och det kan ju bara regleras i lagar, men är upp till den individ man har kontakt med att uppfylla.

Psykiatrin är verkligen inte perfekt och med den insikt jag har i detta område så har jag all rätt att kasta en dömande kommentar kring privatiserade vårdinsatser (eftersom det är ju det forum handlar om eller hur? att kommentera och skriva sina åsikter) kring psykisk ohälsa då det gäller en helt annan kultur och hets på produktion där än inom offentlig förvaltning (som dock är hack ihälarna idag). Och med de privata aktörerna menar jag offentligt upphandlade aktörer, inte privata byråer eller individer som kör sitt eget race. I mitt län har vi stora problem med dessa då de 'väljer' ut patienter som är 'lätta' nog att hinna klara av. Mer komplicerade patienter skickar de till oss. ADHD utredningar där innebär ett eller två möten med läkare och voila och du har en diagnos och en två meter lång receptlista. Självklart är jag inte naiv nog att döma ALLA privata aktörer då det finns mycket bra organisationer ute där, men det finns kulturskillnader som går att generalisera till det negativa i jämförelse med allmän vård.

Slutligen (känns som et försvarstal) kan jag naturligtvis inte redogöra för hur din kontakt (oj) varit med psykvården om den inte varit här oss oss. Jag talar verkligen inte för alla psykiatriska mottagningar i Sverige och jag tycker inte min organisation är superbäst på allt. Vi har mycket stora brister främst med att få fram läkare som inte kostar oss över 70k i veckan och det har gjort att tiderna som våra patienter får vänta är nästan olagligt långa. Ni får gärna komma med konstruktiva förslag för hur psykiatrin konkret skall förbättras och men jag vill ge er en bild av hur vi ser på det hela och i många fall kan vi inte annat än beklaga situationen vilket knappast är något en patient i nöd vill höra.

Och jag förstår att folk drar sig till privata aktörer eftersom allmänpsykiatrin har de köer de har pga av de resurser som finns. Men min generella uppfattning (naturligtvis personlig uppfattning) är att det som kompenseras för i tid, alltså hur effektiva en organisation är, är kvalité. Om det handlat om att producera stolar eller nåt så hade effektivisering varit toppen, löpandebandprincip. Men när det handlar om människors hälsa är effektivitet inte alltid något positivt.

Vet att detta är lite offtopic men ville ändå ge svar på tal. Tycker också dessa forum är helt underbara eftersom de ger möjlighet för personer att ventilera frustration och åsikter och hitta stöd de annars inte känner att de får från samhället i övrigt.

Tycker det var en bra förklaring, orkade t o m läsa igenom allt.
  • Anonym (hmm)
    strulmaja skrev 2011-01-05 23:32:20 följande:
    Japp, visst gör det det. Jag blev lite nyfiken på vad choklad faktiskt innehåller och läste på Wikipedia att det bl.a innehåller något som heter Teobromin som är en naturligt förekommande centralt stimulerande substans närbesläktad med koffein. Choklad innehåller också Fenetylamin, ett ämne som finns i människans hjärna och sägs fungera som en signalsubstans. Och nu det mest intressanta: I Fenetylamingruppen finner man även meskalin, efedrin, dopamin, adrenalin, noradrenalin OCH amfetamin. 
    Att jag blir lugn och mer tillfreds av att äta choklad fick kanske precis sin förklaring?  
    wow  DET var intressant! är ju choklad och lakridstokig. Undrar verkligen hur andra känner det när dom äter typ choklad!? Måste kolla upp det
  • Anonym (hmm)

Strulmaja: har du nån länk, hittar inte vart det står på wiki...

• Anonym (hmm)
    strulmaja skrev 2011-01-06 13:04:48 följande:
    Börja med att gå in här: sv.wikipedia.org/wiki/Choklad

Scrolla sedan ner till kapitlet Choklasorter. Nästan precis i början finns en mening som lyder:
    "Choklad innehåller alkaloider som teobromin och fenetylamin, vilka har en del fysiologiska effekter på människor, men teobrominet gör att choklad är giftigt för en del djur, såsom hundar och katter.[33]"

Jag klickade sedan på de blå länkarna och läste vidare därifrån.
    Tack strulmaja, fattar inte varför jag aldrig hittar nått, det ska gå så snabbt så jag missar hälften, sen blir jag förbannad för att jag inte hittar å så tar tålamodet slut
  • Anonym (hmm)

jag har tre riktiga förhållanden bakom mig och varje gång gått fram och tillbaka, haft andra emellan men alltid tillbaka til karln igen, klarar inte ett förhållande en längre tid, men dom har stått där med öppna armar varje gång och jag har skämts för att jag hållt på som jag gjort. ALLTID jag som gjort slut. Önskar så mycket att jag hade klarat av att ha ett förhållande, men får inse att jag kommer vara singel i resten av mitt liv, hellre det än hatta fram och tillbaka

hedmanpazio skrev 2011-01-07 09:53:07 följande:
    Jag tycker det är trist som mycket annat jag hör om hur patienter i allmänhet blir behandlade och åsidosatta pga av fördomar, stereotypa uppfattningar, okunskap och resursbrist men visst forskningen har knappast varit fri från könsstereotypa grundantaganden och ibland även utgått från att män och kvinnor är väldigt olika. Därmed får kvinnor borderline eller emotionellt instabil pers störning, medan män får ADHD/DAMP. Det finns naturligtvis vissa tendenser till att kvinnor och män HANTERAR sina symtom och upplevelser olika idag som är kulturellt och socialt betingat, men utgår man blint från detta kliniskt när man arbetar med patienter och även i forskning så slår det väldigt fel.

De 'tillspetsade' skillnader i strategier kring symtom handlar väl främst om att kvinnor vänder ilska och frustration innåt medan män agerar ut det. Därför slår det även på självkänslan olika beroende på kön som i sin tur påverkar möjligheten till att få till utredning osv osv.
    Jag är en av dom kvinnorna som fått bl a borderline diagnosen. Fast jag aldrig har förlikat mig med den, har inte kännts helt hundra. Men allt som står om ADHD/ADD och Asperger stämmer in till 95% Är själv helt säker på att jag har ADHD/ADD och AS Men som sagt, ska försöka prata med min kontakt mer om detta.
  • Anonym (hmm)
    TjockKatt skrev 2011-01-09 15:20:30 följande:
    Virrig är jag också. Glömmer jämt saker men det har blivit bättre nu sen jag började med kalender.

Jag tänkte fråga om någon känner igen sig i en annan sak, som jag upplever som riktigt jobbigt. Det är nästan mitt värsta "symtom" vågar jag påstå. Jag går konstant runt med en inre stress och irritation. Jag blir arg på allt. Speciellt när saker och ting knölar, typ om jag ska försöka hänga upp en morgonrock på hängaren, håret är blött och det är kallt och när jag försöker så lyckas jag välta saker och får inte upp morgonrocken. Sånt gör mig GALEN!! Jag får nästan panik av tanken. Likaså när jag ska sätta mig i soffan med en tallrik mat. För att komma fram till min plats måste jag klämma mig emellan divanen och soffbordet. På divanen sitter min sambo. Såfort jag avlägsnat sista milimetern av min kropp från det lilla mellanrummet slänger han dit benen och allt igen. Om jag då ska gå tillbaka direkt för att hämta dricka så måste han sucka och flåsa och lägga bort benen igen. Jag blir galen!! Är det så svårt att ha kvar benen från utrymmet tills dess att jag har fått allt på plats och fått sätta mig ner!? Jag blir vansinnig av såna saker. Kan dra tusen exempel men jag hoppas ni förstår hur jag menar. ALLT stör mig verkligen. Klarar knappt av att gå ute på vintern för trottoarerna är aldrig riktigt skottade så man måste pulsa fram och glider omkring och man kommer aldrig över vägen vid övergångsställena så alla bilar hetsar och man kommer aldrig fram till sitt mål. Man får ju panik!
    CHECK!
    Harlow skrev 2011-01-09 18:50:34 följande:
    Jag har ett hett tips, häromdagen köpte jag en stor väggkalender som jag satte upp i gången till köket, det är det första jag ser när jag kliver innanför ytterdörren, och det första jag ser på morgonen när jag går till köket för att göra välling.
    Den har exakt rätt form för mig, vi har ju varit inne på att det måste "se rätt ut" för att det ska bli överskådligt, min är liksom dagarna efter varandra uppifrån och ner och inte brevid varandra. Helt rätt för mig, jag glömmer också kolla i kalendern nämligen. Tips från coachen.
    Har gjort precis detsamma i flera år nu, har en kalender precis när jag går in i köket, den går jag och tittar på flera gånger om dagen, typ varje gång jag går förbi, måste kolla vad det är för dag, vecka, om jag har nått att göra, har hjälpt massor. Men ändå har jag massa småkalendrar som jag försöker använda, men det funkar inte alls
  • Anonym (hmm)
    strulmaja skrev 2011-01-10 21:00:01 följande:
    Jag vill skriva grattis men vet inte om det är rätt ordval?
    Jag är glad att det går framåt för dig! {#emotions_dlg.flower} 

Ps: Jag tror att jag är under utredning nu.
    säger grattis här med (& på FB), och håller tummarna att utredningen ska gå bra
  • Anonym (hmm)
    Anonym (tjockisen) skrev 2011-01-10 21:12:15 följande:
    Ja, just ja, vad hette facebookgruppen föresten? Gick aldrig med där kom jag på.
    strulmajor och slarvlisor
  • Anonym (hmm)

Är det någon här som tar sömntabletter/insomningstabletter?
    Sen jag började med det så går det bättre, har haft dom (imovane) i 1.5 år nu (varje kväll
    Har fasta tider när jag går och lägger mig och när jag går upp.
    Fast dom rutinerna ruckas det på så fort det är lov
    Men i morgon börjar dagis och skola så nu är det sovdags för mig
    Tack för att du delar med dig strulmaja

• Anonym (hmm)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-11 00:44:09 följande:
    Sömntabletter funkar illa på mig. Tro fan man vill vara vaken om man for one lyckas känna förnimmelse av lugn...

Det är väl därför jag super, trots att mina inre organ redan ligger på bristningsgränsen och är riktigt, rikgit sjuka. Blir jag över 40 år gammal så är det ett mirakel.
    usch, det låter inget bra som (tjockisen) sa rökning är ju bättre, kanske inget att rekomendera ändå....men har du provat olika sömntabletter? innan jag började med mina så tog dom dåligt, det tog lång tid + att jag la till rutinen att lägga mig samma tid och gå upp samma tid. Men i bland funkar dom inte så då kan jag vara vaken i allafall, men jag typ tvingar mig att ligga kvar, ligger å hoppar med benen, men jag är jäkligt envis också.
    Förr självmedicinerade jag men den tiden är över. Trodde inte heller att jag skulle överleva 40 års strecket, men det gjorde jag (41 nu)
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna