Anonym skrev 2010-10-27 14:58:38 följande:
Trådstartaren: Jag har ADD och är lååångsam med det mesta
.
Har också svårt att fatta beslut
.
Vill vara alla till lags och visar sällan min åsikt.
Väldigt disträ och glömsk.
Svårt att hålla flera bollar i luften. Tex baka med barnen. Det går inte! Jag får megaångest!
Jag var däremot rätt så bra i skolan. Förutom matte och NO. Katastrof, kunde inte.
Har velat ha ordning men det går inte! alltid undrat hur andra mammor lyckats när jag hela tiden försöker.
Dålig på att organisera. Packa väskor till resor, jag kan inte!
Slarvar bort räkningar, nyclar, plånbok mm.
Väldigt dåligt minne.Det är mitt största handikapp. Minns inte saker som hänt, att jag träffat den och den mm.
Även här känner jag igen mig.
Att vilja vara till lags och sällan visa sin åsikt är INTE ett tecken på ADHD om man ska tro boken jag läser just nu. Människor med ADHD bryr sig sällan om vad andra tycker, går sin egen väg, hamnar ofta i konflikter för att de är frispråkiga med vad dom tycker och tänker. Nu var det ju inte ADHD du hade/har utan ADD men jag vill ändå skriva ner detta och försöka skilja ut, vad som är vad.
Jag vill å ena sidan vara alla till lags, å andra inte. Självklart vill jag vara omtyckt men inte till vilket pris som helst. Jag skulle aldrig "sälja ut mig", är inte inställsam och slickar inte röv. Om jag tycker något är/känns fel säger jag det och jag är inte rädd för att ifrågasätta. Det är p.g.a det (tror jag) som jag hamnat i mycket konflikter med andra människor, myndigheter, chefer, anställda, klasskamrater, lärare, vissa vänner, pojkvänner, mina föräldrar och syskon. Jag är ingen konfliktsökerska, tycker inte alls om bråk och avskyr att vara ovän med någon. Men när jag känner mig orättvist behandlad, blir trampad på eller när jag helt enkelt tycker att någon är dum i huvudet så talar jag om det, vilket inte varit uppskattat och lett till konflikt. Enligt min egen mening tycker jag att det är sunt att våga stå på sig och inte låta sig trampas på men så mycket skit som jag fått p.g.a det så undrar jag ibland om det är värt det...
Disträ och glömsk är jag däremot. Värst är det att försöka hålla siffror i minnet, koder, datum, klockslag, telefonnummer. Siffor går in på ena sidan och ut på andra. Jag slarvar ofta bort saker, förlägger dom, glömmer vilka matvaror jag skulle handla, glömmer kvar matvarorna efter att jag betalat, glömmer vad det var jag skulle säga/göra, glömmer låsa dörren/bilen. Min man kan säga något till mig och jag svarar: Jaså? Ja, men det sa jag ju förut, säger han men det har jag förstås glömt eller inte hört.
Det här med att hålla flera bollar i luften. Jag vet inte om jag är bra på det men jag tycker om när det händer något vid sidan om något annat. Varför jag väljer bort att baka med barnen beror på att jag tycker det går för långsamt, att allt blir så omständigt när barnen ska vara med och göra något. Jag blir stressad av långsamhet och omständigheter även om jag inte är blixten själv. Te.x när min man lagar mat så börjar han te.x med att steka köttbullar och när dom är klara börjar han koka makaroner. Sånt gör mig galen för jag avskyr ju att behöva vänta. När jag lagar mat har jag varken tid att läsa recept eller använda mått. Tråkigt att följa instruktioner, roligt att improvisera. Min man är tvärtom. Näpp, alla grytor ska på och under tiden det kokas eller steks fixar jag sallad, dukning eller vad det nu kan vara och jag trivs faktiskt när allt sker samtidigt utan avbrott för att sedan "knyta ihop" allt till en enhet.
Det här med att packa väskor. Jag packar ALLTID för mycket. Tyvärr packar jag alltid för mycket av sådant som jag sedan inte har någon användning för eller så har jag tänkt så mycket på att ta med mig te.x sax, plåster och andra små praktiska prylar att jag glömmer helheten eller det där som jag VERKLIGEN hade behövt packa ner. Jag har jättesvårt för att tänka: Ok, jag ska vara borta i en vecka, då behöver jag..... och så lägger jag först fram det jag ska ha med mig och sedan ner i väskan. Här åker det jag får tag i med. Jag kan ha slängt i 14 linnen men det har jag redan glömt så jag tar kanske 5 till och glömmer att ta med en varm tröja te.x.
Att göra något metodiskt och lugnt, att vara tvungen att följa instruktioner från A till Ö istället för att göra C, I, A, K, Ö, B är en omöjlighet. Jag tröttnar direkt och stänger av. Att städa ett rum i taget går inte. Jag kan börja i köket för att jag såg en fläck på golvet, rätt som det är har jag skurat hela golvet och så får jag kanske syn på en fläck på badrumsdörren så då torkar jag av den, upptäcker kanske att handtaget sitter löst och då måste jag fixa det och när jag letar efter en mejsel hittar jag det där fotoalbumet jag letat efter och sätter mig och tittar i det för att sedan återgå till att fortsätta städa i köket.
Jag kanske är mer ADHD än ADD iaf?