• strulmaja

ADD symptom hos vuxna

Anonym (köar) skrev 2010-10-27 11:22:46 följande:
    Aj fan. Jag kan lätt kryssa i allihop... Men så står jag också just nu i väntekö för utredning om ADD.
    Jag med. Men att de skulle ha uppträtt före min 7-årsdag tror jag inte, detta är snarare något som uppträtt senare.

Känner mig jätteförvirrad just nu. 
  • strulmaja
    Anonym (ADD?) skrev 2010-10-27 12:18:48 följande:
    På de här pukterna (ovan) känner jag inte igen mig alls. Det känns som att jag tvärtom är:

* väldigt velig och har svårt att ta beslut (det är så mycket jag måste fundera på först, rädd för att välja fel)

* har långsam motor och kan ta lååånga avbrott mitt i en uppgift (för att tex dagdrömma,eller fundera på allt annat jag kom att tänka på)

* jag kör bil långsamt för jag tycker det är så mycket att hålla koll på (helst undviker jag att köra).

Hmm.. övriga punkter stämmer dock mer eller mindre.
    Känner igen mig i detta också. Om uppgiften jag gör är rolig har jag svårt för avbrott. Men om det är en tråkig uppgift har jag svårt att fokusera, kan börja pyssla med annat, dagdrömma osv. Jag får nästan alltid beslutsångest, velar och oroar mig för att välja fel. Men det händer också att jag fattar ogenomtänkta beslut, jag impulsshoppar ibland te.x, har ibland inte tålamod att stå på te.x IKEA och tänka: Behöver vi den här möbeln? Vart ska vi ha den? osv utan kan vara mer "Äh vi köper skiten sen får vi se". Detta har min man jättesvårt för. Han kan fråga var jag tänkt ha möbeln till och jag svarar att det vet jag inte, men jag kommer nog på något.
  • strulmaja

Sen jag fick nys om detta med ADHD/ADD och misstänker att jag har det är jag nästan som fixerad vid ämnet.
    Jag kan bara inte släppa det! Har pratat med min man om detta med fixering och han säger att när jag väl kommer över något som intresserar mig går jag in för det till 200% och blir som besatt. Jag tänker på detta konstant, söker information, läser böcker om ämnet och allt annat läggs på is under tiden.
    Är det någon som vet om det är ett symtom på ADHD/ADD? Någon som känner igen sig i det?

En annan sak som jag funderar mycket över just nu är om man måste extrem för att vara ADHD/ADD?
    Var går gränsen mellan att vara "bara" oorganiserad och ADHD-oorganiserad?
    Impulsiv och ADHD-impulsiv?
    Koncentrationsproblem och ADHD-koncentrationsproblem?

Är ni med mig?

Hur "extrem" måste man vara för att klassas som en person med ADHD/ADD? Och vem avgör egentligen vad som är extremt och inte? Om ens svårigheter drar ner livskvaliteten eller ej? Det borde ju vara personen själv men är det så?

• strulmaja
    Anonym skrev 2010-10-27 14:58:38 följande:
    Trådstartaren: Jag har ADD och är lååångsam med det mesta
    .
    Har också svårt att fatta beslut
    .
    Vill vara alla till lags och visar sällan min åsikt.

Väldigt disträ och glömsk.

Svårt att hålla flera bollar i luften. Tex baka med barnen. Det går inte! Jag får megaångest!

Jag var däremot rätt så bra i skolan. Förutom matte och NO. Katastrof, kunde inte.

Har velat ha ordning men det går inte! alltid undrat hur andra mammor lyckats när jag hela tiden försöker.
    Dålig på att organisera. Packa väskor till resor, jag kan inte!
    Slarvar bort räkningar, nyclar, plånbok mm.

Väldigt dåligt minne.Det är mitt största handikapp. Minns inte saker som hänt, att jag träffat den och den mm.
    Även här känner jag igen mig.

Att vilja vara till lags och sällan visa sin åsikt är INTE ett tecken på ADHD om man ska tro boken jag läser just nu. Människor med ADHD bryr sig sällan om vad andra tycker, går sin egen väg, hamnar ofta i konflikter för att de är frispråkiga med vad dom tycker och tänker. Nu var det ju inte ADHD du hade/har utan ADD men jag vill ändå skriva ner detta och försöka skilja ut, vad som är vad. 

Jag vill å ena sidan vara alla till lags, å andra inte. Självklart vill jag vara omtyckt men inte till vilket pris som helst. Jag skulle aldrig "sälja ut mig", är inte inställsam och slickar inte röv. Om jag tycker något är/känns fel säger jag det och jag är inte rädd för att ifrågasätta. Det är p.g.a det (tror jag) som jag hamnat i mycket konflikter med andra människor, myndigheter, chefer, anställda, klasskamrater, lärare, vissa vänner, pojkvänner, mina föräldrar och syskon. Jag är ingen konfliktsökerska, tycker inte alls om bråk och avskyr att vara ovän med någon. Men när jag känner mig orättvist behandlad, blir trampad på eller när jag helt enkelt tycker att någon är dum i huvudet så talar jag om det, vilket inte varit uppskattat och lett till konflikt. Enligt min egen mening tycker jag att det är sunt att våga stå på sig och inte låta sig trampas på men så mycket skit som jag fått p.g.a det så undrar jag ibland om det är värt det... 

Disträ och glömsk är jag däremot. Värst är det att försöka hålla siffror i minnet, koder, datum, klockslag, telefonnummer. Siffor går in på ena sidan och ut på andra. Jag slarvar ofta bort saker, förlägger dom, glömmer vilka matvaror jag skulle handla, glömmer kvar matvarorna efter att jag betalat, glömmer vad det var jag skulle säga/göra, glömmer låsa dörren/bilen. Min man kan säga något till mig och jag svarar: Jaså? Ja, men det sa jag ju förut, säger han men det har jag förstås glömt eller inte hört. 

Det här med att hålla flera bollar i luften. Jag vet inte om jag är bra på det men jag tycker om när det händer något vid sidan om något annat. Varför jag väljer bort att baka med barnen beror på att jag tycker det går för långsamt, att allt blir så omständigt när barnen ska vara med och göra något. Jag blir stressad av långsamhet och omständigheter även om jag inte är blixten själv. Te.x när min man lagar mat så börjar han te.x med att steka köttbullar och när dom är klara börjar han koka makaroner. Sånt gör mig galen för jag avskyr ju att behöva vänta. När jag lagar mat har jag varken tid att läsa recept eller använda mått. Tråkigt att följa instruktioner, roligt att improvisera. Min man är tvärtom. Näpp, alla grytor ska på och under tiden det kokas eller steks fixar jag sallad, dukning eller vad det nu kan vara och jag trivs faktiskt när allt sker samtidigt utan avbrott för att sedan "knyta ihop" allt till en enhet. 

Det här med att packa väskor. Jag packar ALLTID för mycket. Tyvärr packar jag alltid för mycket av sådant som jag sedan inte har någon användning för eller så har jag tänkt så mycket på att ta med mig te.x sax, plåster och andra små praktiska prylar att jag glömmer helheten eller det där som jag VERKLIGEN hade behövt packa ner. Jag har jättesvårt för att tänka: Ok, jag ska vara borta i en vecka, då behöver jag..... och så lägger jag först fram det jag ska ha med mig och sedan ner i väskan. Här åker det jag får tag i med. Jag kan ha slängt i 14 linnen men det har jag redan glömt så jag tar kanske 5 till och glömmer att ta med en varm tröja te.x.

Att göra något metodiskt och lugnt, att vara tvungen att följa instruktioner från A till Ö istället för att göra C, I, A, K, Ö, B är en omöjlighet. Jag tröttnar direkt och stänger av. Att städa ett rum i taget går inte. Jag kan börja i köket för att jag såg en fläck på golvet, rätt som det är har jag skurat hela golvet och så får jag kanske syn på en fläck på badrumsdörren så då torkar jag av den, upptäcker kanske att handtaget sitter löst och då måste jag fixa det och när jag letar efter en mejsel hittar jag det där fotoalbumet jag letat efter och sätter mig och tittar i det för att sedan återgå till att fortsätta städa i köket. 

Jag kanske är mer ADHD än ADD iaf?    

• strulmaja
    Anonym (ADD här) skrev 2010-10-28 10:42:38 följande:
    Jag har funderat de senaste dagarna och försökt och se mig själv ur ett annat ljus nu när jag kunnat läsa om er andra här i tråden och jag har nog sagt lite fel om min sociala kompetens. Jag får ångest faktiskt när det gäller att ta social kontakt fast i andra situationer än dom jag tog för givet det gällde och insåg det igår när jag verkligen fick tvinga mig själv till att be personal om hjälp i en affär för att jag inte kunde hitta varan.

Jag har jättesvårt för det, för att ringa samtal som jag borde, gå och göra sysslor på t ex bank och liknande. Men jag har aldrig sett det som en social fobi eller ångest innan och tror det kanske kan ha att göra med att det är ADDns fel? Jag känner ingen panik över den sociala biten utan känner mest hur jag drar mig för det och inte orkar.

Någon som känner igen det, att det är mer där ångesten ligger? Mer än att man är nervös för att tala inför grupp eller träffa nya människor för det har jag inga problem med. 
    Jag är precis tvärtom faktiskt. Ibland inbillar jag mig att det beror på att min mamma sa åt mig att ringa själv till tandläkare, skola eller vad nu var när jag var 13. Sen dess har jag alltid skött den biten själv, har lätt för att prata med myndighetspersoner (därmed inte sagt att jag tycker om det), men jag är inte rädd, får inte ångest av att behöva ta den kontakten med främlingar. Värre är det med personer som redan finns i mitt liv eller som jag ser/träffar varje eller varannan dag. Dessa personer har ju redan en plats hos mig, de betyder något, liksom vad dom tycker om mig, medan främlingar "bara" är främlingar och vad dom tycker spelar inte lika stor roll. Jag kan ju tycka att det borde vara tvärtom, att jag borde känna mig tryggast med mina vänner men så är det inte.
  • strulmaja
    Anonym (ADD här) skrev 2010-10-28 10:47:19 följande:
    Jag blir hysteriskt besatt och kan inte tänka på annat och ska veta allt, på en gång och om det är något man kan köpa/äga så måste jag ha det. 
    Jag tror att man kan kolla lite på sin omgivning, på mig fick jag respons från omgivningen, lärare, föräldrar, vänner och om jag bara var lite självkritisk så kunde jag räkna ut att jag var överdriven mot andra. Alla glömmer och alla kan dagdrömma t ex, men vi med diagnos är extrema och det är inget som "kommer och går" eller ändras beroende på stress, humör och så vidare.

Jag vet inte mycket om ADHD eftersom jag inte har det men skillnaden mellan min ADD impulsiv och andras impulsiv är att jag har noll konsekvens tänkande och det är som jag tillfälligt går in i en bubbla där bara den saken gäller. Också det som vi talade om innan att om det t ex är en sak jag plötsligt fått för mig att köpa/göra så finns det inget stopp, jag kan åka till 11 affärer på 1 timme bara för att få tag på den.
    Tack för att du svarade på detta!

Har du alltid noll konsekvenstänkande eller bara i vissa situationer?

Det här med att åka till 11 affärer på en timme skulle jag också kunna göra för om jag väl bestämt mig för något jag vill ha så jag är så gott som orubblig och omöjlig att stoppa. Om jag te.x hittar ett par skor i en butik som jag faller pladask för men som visar sig vara slut i min storlek skulle inte jag ge upp utan åka till nästa och nästa tills jag fan får tag i det där skorna i min storlek. Jag har svårt, väldigt svårt för att släppa sådant jag blivit intresserad av.  

Men så har jag ju den där latheten också. Så jag skulle säkerligen lägga ner massvis med timmar på internet först och främst i sökandet efter den där saken jag vill ha. Jag skulle dammsuga varenda sida, jämföra priser, läsa recensioner (beroende på vad det är för något) sen skulle jag slå till. Men om detta har med konsekvenstänkande/impulsivitet att göra vete fasen.  
  • strulmaja
    Anonym (ADD här) skrev 2010-10-28 12:04:27 följande:
    Jo precis där är vi likadana. Det jag menar med konsekvenstänkande är mer att jag t ex kan ha 1000 kr i plånboken och handlar mat för 600 och tänker att 400 ska jag ha till present till min mamma på hennes födelsedag. Toppen. Sen ser jag något för 400, wow det är ju det jag har kvar! Så köper jag och har helt glömt vad pengarna var till från början. Jag orkar heller inte med saker som att åka hem först och ta mått för en möbel och så vidare om jag fått för mig att vi ska ha något sånt.

Det där med barndomen kan jag svara på, min mamma tyckte inte att det fanns något speciellt från min barndom att anmärka men sen på min andra utredning (jag gjorde en komplettering, det är nog inte så vanligt) så hade hon blivit mer insatt och fått mer tid att tänka och insåg att hon mer sett mig som ett uttåtriktat socialt barn som klarade kortare instruktioner bättre, var stökig på mitt rum osv. Inget hon tänkte att "oj vilket konstigt barn jag har" utan att sån var jag inget mer med det. Men nu ser hon att jag hade problem.
    Skulle du säga att du har svårt för omständigheter? Tänkte på det här med att du inte orkar åka hem och mäta först.  

Om vi tar det med möbeln som ex. Om jag och min man går runt på Ikea och så vips får jag syn på en byrå som jag bara måste ha. Genast börja jag tänka på vart jag kan ha den, vad jag ska ha i den, hur fin den skulle bli här hemma osv medan min man börjar tänka på (enligt mig) tråkiga saker som mått, behöver verkligen en byrå till och tycker att vi borde vänta med att köpa tills vi vet exakta mått, exakt vart jag planerar ha den osv. Sådant måste han veta, typ, medan jag är mer av en "äh skitsamma, slit och släng-typ". Jag orkar inte vänta, pallar inte att stå och mäta och diskutera och planera in i minsta detalj exakt var vi ska ha byrån.... den finner nog sin plats så småningom. Och vadå om vi behöver en byrå till? Man kan väl aldrig ha för mycket förvaring, menar jag, men det gäller nog det mesta i min värld, kläder, parfymer, kaffekoppar, skor... osv. Men sådär impulsiv är jag mest bara om jag verkligen fallit för något. Känner jag mig mer osäker kan jag vänta.

Jag vill tro att jag har ett konsekvenstänkande men att jag alltför lätt kan förbise det och tänka "äh skitsamma, det ordnar sig nog". Min man har jättesvårt för detta, likaså en vän till mig som menar att det är omoget och oansvarligt.   
  • strulmaja
    Anonym (ADD här) skrev 2010-10-28 13:03:56 följande:
    Precis så menar jag. Vi kan gå runt och så kan min man säga t ex "Hm vi kanske skulle ha en byrå" eller så får jag för mig det själv och tycker det är en GRYMT BRA IDE. Och medan mannen undrar mer vad jag hade tänkt ha den och om den ens får plats så är jag som du att det löser sig. Knappast så att man inte hittar något att ha i byrån! Detta blir negativt om t ex vi ska köpa en ny hylla till TVn för flera tusen och min man inte är där, då kan det likabra bli förliten och så är en massa pengar slösade. MEN då är det mer för att jag helt enkelt inte klarar av att tänka hela vägen, jag impulsköper inte bara en hylla för 5 000 kr men jag kanske inte tänkte på att TVn har en storlek också.. för andra som din vän där t ex så kan det nog ses som väldigt barnsligt och bara ren brist på livserfarenhet men jag är en väldigt mogen och ansvarstagande person och det vet dom som känner mig. Så det är 100% min ADD. Nog avskyr jag omständigheter men i det här är det mer så att jag vill att något ska hända NU. Ska vi handla så är det NU inte SEN.

Jo annars har jag också den där beslutsångsten och kan oftast låta bli och köpa alls sånt som faktiskt behövs eller köpa något som bara är hälften så bra för att jag är orolig för att jag inte klarar av beslutet samtidigt som jag absolut inte kan vänta med att köpa av flera anledningar som att jag är impulsiv och vill gärna att det händer NU och att jag vet att det kommer ta tid innan jag kommer till skott igen. Exempel är strumpor eller något till hemmet som sladdar som behövs. Jag har rent allmänt ångest med att spendera pengar om det går över en viss summa (beror på vad det är för sak, en TV för 500 kr ingen ångest men för 50 000 kr, usch!)

Ändå är det här med att handla knepigt för mig, vet inte hur du och andra i tråden känner men jag har ett stort, stort problem som jag ser som det STÖRSTA och det är belöning.

Jag har läst mycket om ny research för ADD och ADHD och dom har kunnat bevisa mer och mer att det finns en störning som gör att belöningssignalerna inte fungerar ordentligt i hjärnan och att det är därför som vi har så svårt att känna motivation. Jag ser det här som ett stort problem eftersom jag inte får någon belöning av något sunt. Jag måste köpa något för att få en kick alternativt äta något och ja du hör ju hur det låter. Nu vill jag ändå understryka att jag varesig har en ätstörning eller är ett Lyxfällan fall utan jag har ändå bukt på det men just att det krävs något sånt gör mig ledsen. Jag blir också lite positivt exalterad när det händer något utöver det vanliga även hemska saker, självklart känner jag inget lycka eller skadeglädje för andra men innerst inne en svag svag tacksamhet att det för en gång skull händer något (t ex att en kompis bråkar med en annan kompis). Känner du igen det?
    Japp känner igen mig i allting du berättar. Det sista du nämnde har jag också hört något om, det här med belöningssystemet.
    Det känns som om jag mer eller mindre alltid jagar efter något mer och bättre, spänning, någon form av stiumli. Att vara likgiltig och apatisk är bland det värsta jag vet att känna. Värre än ilska, värre än sorg. Bara jag känner NÅGOT jag kan ta på. Kickar och belöningar, ja shoppingen är ju en del av det. Jag kan vara och handla min man och säga: Här går vi in! Och han frågar varför? behöver du något där? Och jag svarar att det vet man aldrig, det vet jag när jag ser det. Ytterligare en grej min man har väldigt svårt för och retar sig på. Själv tycker jag bara att han är stel och tråkig som man går in i en butik där han VET att han behöver något.  

Och när det händer något utöver det vanliga... ja, jag skulle nog säga att jag går igång lite på det. Kan inte påstå att det är skadeglädje jag känner men jag får helt klart som en kick, blir lite exalterad, upprymd samtidigt som jag kan känna med de inblandade. Jag är med andra ord inte empatilös, snarare tvärtom, upplever jag att jag har alldeles för mycket empati ibland. Men det där måste väl ha med jakten på spänning att göra som jag läst att människor med ADHD/ADD ständigt söker. Man vill att det ska hända något. Jag mår som allra sämst när livet och vardagen rullar på, på samma tråkiga, gråa vis flera dagar i rad. Inga utsvävningar, ingenting utöver det vanliga händer, samma gamla visa dag och ut dag in-SÅNT gör mig så fruktansvärt nedstämd och kanske är det då, som allra mest, jag behöver mina olika belöningar.  
  • strulmaja

Vill bara säga att jag är jättetacksam för att så många vill/velat dela med sig. Jag läser precis allting som skrivs även om jag inte svarar på alla inlägg. Så känn er inte försummade eller ignorerade för det är ni inte.

• strulmaja
    Anonym (uppskjutaren) skrev 2010-10-28 13:28:08 följande:
    Men allvarligt talat, är dessa problem verkligen kopplat till ADHD/ADD? Jag känner igen mig i otroligt mycket av vad ni skriver: Att folk skrattar och jag automatiskt tror att det är mig de skrattar åt, trycka på kaffemaskinen (har flera gånger valt the istället för att jag tycker att det är pinsamt att jag inte vet vilken knapp jag ska trycka på), beslutsångesten, oföretagsamheten och glömskan (handla, betala räkningar, städa, vika tvätt) etc.

Jag har fått flera betalningsanmärkningar för att jag har svårt att komma till skott och betala räkningarna. Oftast betalar jag dom när de gått till inkasso, för då måste jag ju. Deklarationen lyckas jag få in i tid typ vart annat år. Skulle fått en laptop i 40-års present, men eftersom jag har svårt att välja ut en så har det inte blivit någon än 6 månader senare. Tandläkaren borde jag ha ringt för flera månadern sedan och jag tänker nästan varje dag  att jag ska göra det, men sen rinner det bara ut i sanden. Och hela tvättstuga är fylld med tvätt. Jag borde verkligen vika den och det har jag tänkt i drygt en vecka, och senast i morse när jag letade efter strumpor till barnen. Jag skjuter ständigt upp saker till sista stund (eller tills det är alldeles försent).

Jag märker det att det är bara är det som jag absolut måste göra; hämta/lämna på dagis, inbokade läkarbesök och det jag tycker är roligt, som jag gör utan att tänka "jag gör det imorgon, hoppsan, jag glömde visst, så jag tar det i morgon istället och vips så har det gått 3 vckor".

Men är detta verkligen ADD jag har? Som kan medicineras bort? Eller handlar det helt enkelt om mig som person och den personlighet jag har?
    Jadu... who knows? Jag är precis som du och undrar också. Bl.a därför jag skriver som en tok i den här tråden. Ibland känner jag mig säker på att jag har något av ADHD/ADD eller en kombi. Ibland tänker jag att nä, jag är nog bara sådan här, en mupp, en lat jävel, omogen och dum i huvudet. Att få en förklaring till varför vore trevligt för då slipper jag fundera mer. Om utredningen visar att jag inte har ADHD/ADD får jag väl helt enkelt försöka acceptera mitt livsöde och försöka göra det bästa av det.  
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna