-
Men preciis man har ju trott sig vara normal fast ändå annorlunda hela livet, så hur ska det bli sen med mediciner liksom... vem blir jag? Kommer jag bli nån annan och kommer jag gilla den personen? ok de är kanske inte såå personlighetsförändrande men det kanske känns så för mig.Minifer skrev 2012-01-24 11:39:04 följande:Mammamia: tänker likadant. Vet inte alls vad jag ska vänta mig av medicinen. Känna sig normal, liksom. Jag har ju varit normal hela livet (trodde jag) :) Skall bli mycket intressant. Börjar nu om någon vecka med Ritalin, lovar att berätta om hur det känns. Jag blir 33 i mars :)
-
Undrar jag med.. Skulle vara kul och gå med, men vill inte att folk ska se att jag är med i den.Minifer skrev 2012-01-25 23:18:17 följande:syns det att man är med i gruppen? =)
T.ex. "anna andersson har gått med i gruppen alla vi som har add/adhd" eller "anna andersson gillar ett inlägg från alla vi som har add/adhd"... Ja ni kanske förstår :)
Är det någon här som har bekostat sin add utredning själv? -
Jag har haft SÅÅÅÅÅ många fördomar mot folk som har ADHD, men nu när man själv har det så har fördomarna försvunnit ;) och man hör ju folk säga: "min hund är så stissig, han har SÄKERT adhd, haha" skitkul...
Nä, tänker inte skrika ut för hela världen att jag har ADD.. det har inte dom med att göra... -
Grattis till vinst!Annaluskan skrev 2012-01-31 19:30:29 följande:Jag har vunnit en iPad2!!!! Läs gärna i min blogg: amustonen.blogspot.com/2012/01/jag-har-vunnit...
Jag skulle vilja veta om någon av er med ADHD eller liknande problematik har en sådan eller liknande, och har stor nytta av den. Jag hoppas att den ska förenkla mitt liv lite. Jag är så glaaaad!
Jag har ingen ipad dock en iphone och den tycker jag att är bra o ha då jag har allt på ett ställe, kalender med allt och ja allt möjligt jag kan behöva finns däri.
Hoppas du får nytta av paddan -
GRAVID
Fick veta precis att jag är gravid. Jag hade mina misstankar och planerade att ta ett dagen-efter-piller men så vart sonen magsjuk och då glömdes det helt bort =(
Jag testade mig dagen efter mensen skulle ha kommit, men det var negativt. Trodde mest att det var en biverkning från min nya medicin. Nu en vecka efter att mensen skulle komma så ville jag ta ett till test (brukar ALLTID ha regelbunden mens) för jag ska till överläkaren på psyk och då ville jag vara riktigt säker på att jag inte var gravid!
Hur ska jag göra nu då?
INTE BEHÅLLA för att...
Jag har en djup depression som jag vill bli frisk från, har starka misstankar om add (add-utredningen startar på fredag), väger över 100 kg och vill inte bli tjockare. Jag vet att det finns antidepp som man kan äta som gravid, men det finns nog inga stämningsstabiliserande som man kan äta.. Och vem kan garantera att jag mår bra om 9 månader när bebisen kommer?
BEHÅLLA för att...
Jag SKA ha ett till barn i framtiden och tanken på att jag bär ett liv inom mig och att jag ska ta bort det, känns hemskt.. Min lilla son har ju också varit "ett litet befruktat ägg" en gång i tiden... och när jag vet vilket underverk det kan bli av ett plus på stickan så blir det jättesvårt... =( -
Jag har även svårt att formulera mig i tal, blir lätt missuppfattad. Ibland som ex skolan kan jag sitta och berätta något, men då säger den andra samma sak som jag säger. Då blir jag arg och frågar varför dom inte lyssnar eller frågar om dom inte förstår mig.
Jag känner att ingen lyssnar på mig då ju eller bryr sig.
Jag avskyr att inte bli förstådd. Jag älskar att skriva och rita! Jag är jätte duktig på att rita och skriva, eller berätta historier för jag har sån fantasi. Många har sagt att jag ska skriva böcker eller ta vara på min talang i att rita. Många med ADHD är duktiga på det och framförallt med händerna.
Jag har väldigt lätt för allt praktiskt.
Ibland när jag vill få ur mig mycket saker så skriver jag ner det och ger till personen i fråga jag är ledsen eller besviken på. Det underlättar för mig.
Men jag har blivit rädd för att prata med främmande människor eller i grupper, rädd för att jag inte har stort ordförråd och kan lätt missuppfattas. -
Som nybörjare på detta område undrar jag lite. Jag har på senare år insett att jag har väldigt många "rätt" på symtomlista över ADD. Förmodligen i jämförelse med de allvarligast påverkade lindriga symtom då jag ändå klarat skolan bra upp till gymnasiet. Värre blev det på högskola med krav på eget ansvar och framförhållning. Socialt har det fungerat hyfsat men blivit sämre med åren sedan barnen kom och jag haft fler "måsten".
Jag har mycket svårt att disciplinera mig att sköta "måsten". Hemmet gror igen, har så oordnat att jag ibland fått köpa saker för att jag inte hittar dem jag har. Räkningar skjuter jag framför mig så att jag åker på både påminnelse- och inkassoavgifter (ingen betalninganmärkning dock). Biblioteket finansierar snart sin verksamhet med mina böter för att jag inte kommer mig för att leta rätt på böcker som ska tillbaka. Deklarationen är fortfarande inte inlämnad, och jag hade behövt återbäringen. Skolbarnets läxa glömmer jag att påminna om ska med, semesterlistor får jag aldrig in i tid.
Men finns det någon hjälp att få för någon som mig som till det yttre klarat sig bra själv? Funderat på KBT privat men har för tillfället inte ekonomi för det och vet inte om det hjälper heller. Tagit gurkfröolja som möjligen hade effekt men som i tid sammanföll med mensstörningar så jag slutade med dem. Vet inte om amfetaminpreparat är försvarbart när man inte har "gravare" problem. Erfarenheter? -
Tack för ditt svar. Spontant så känns det väldigt främmande. Jag har ju ändå i hela mitt vuxna liv klarat sådant själv Eller ja, så perfekt har jag ju inte klarat det egentligen, särskilt på senare år, men jag har ju ändå gjort det även om det skett för sent och med extrakostnader ett antal gånger. Det stämmer liksom inte med min självbild att behöva ha god man men jag vet egentligen inte hur mycket problem man måste ha för att det ska kunna vara aktuellt. Eller hur det fungerar praktiskt med korrespondensen, om den måste gå direkt till den gode mannen. Om jag ska samla ihop och lämna över själv skulle det förmodligen bli samma som nu; att jag inte varje månad klarar att ha det på ett ställe samlat och bara det som ska betalas och det därför blir besvärligt/känns övermäktigt tills jag får eld i rumpan av påminnelser.Carrro1982 skrev 2012-06-05 16:18:14 följande:Den tanken som jag fick när jag läste ditt inlägg och framför allt då det kommer till räkningar, deklarationen och det, är att du borde försöka skaffa dig en godeman som kan hjälpa dig med sådana saker.
/.../Hur ser du på det? Att kanske skaffa en godeman?
Det är ju långt ifrån bara det ekonomiska jag missköter. Sak samma med anmälning till skola, anmäla tjänstledigheter, anmäla mig till kurser, skicka in papper över huvud taget. Jag brukar få ihop det i slutändan då jag är bra på att uttrycka mig i både tal och skrift men det är så onödigt...
Det absurda är att jag har hyfsad koll på jobbet men inte klarar att hålla ihop det i mitt privatliv...
Vad jag vill är helt klart snarare att få ett mirakelmedel för att få självdisciplin (eller vad man vill kalla det) för att sköta det administrativa själv snarare än att få hjälp av någon annan att göra det. Känns också som att det vore mer besvär att instruera någon annan att sköta administrationen än att göra det hela själv. Men det kan ju vara försvarsmekanismer från min sida som får mig att reagera så. -
Genomgått utredning som snart är klar, sjukt mycket som stämmer så jag tror till 90 % att svaret blir att jag har ADD. På många sätt vore det en lättnad. Men tyvärr dröjde det tills man är (nästan) 35 år så det känns som massa år gått bort av att inte veta vad som var fel. Kände inte ens till ADD för ett år sedan, så utredandet har i alla fall gått relativt snabbt sedan någon väl uppmärksammade mig om detta.
Men har till exempel aldrig haft ett arbete längre än 6 månader, fast jag trivits på vissa har jag alltid ganska snabbt "gett upp" (som jag alltid sett som depression innan) Så pass ostabilt liv känns ganska pinsamt vid denna ålder även om jag fattar att jag inte är ensam.
En annan jobbig grej med det är att man växt upp i en stabil familj/släkt och alltid varit den "udda". Har liksom inte funnits några vettiga förklaringar på måendet, som folk som växer upp i mer "misär" eller vad man ska säga. Men men, bättre sent än aldrig att börja förstå sig själv om jag nu har ADD. Nästa problem blir ju att försöka få andra att förstå, när ADD är relativt okänt för vanligt folk, upplever jag det.
Nu har jag gnällt av mig lite
En annan fråga jag har: Blev ni också mer "förvirrade" och började må sämre strax efter utredningen? Min utredning var dock väldigt intensiv. 6 timmar jobbiga test på en dag, kände mig helt mentalt sönderkörd efter det. -
Varenda grej på den listan är ju jag i ett nötskal
Hur går man vidare? Om man går till en läkare och fått en diagnos, vad händer sen?