• Anonym

ADD symptom hos vuxna

Anonym (utredning på G) skrev 2012-06-12 12:17:02 följande:
    Måste få fråga en sak, jag ska utredas för ADD/ADHD snart och jag undrar: kan man vara smart och ha höga betyg på gymnasium/högskola trots att man har diagnosen ADD/ADHD??

Visst. Visserligen är jag själv odiagnostiserad eftersom jag inte ser några vinster för mig med att få diagnos eftersom jag är arbetsför och etablerad i arbetslivet men jag stämmer in på rubbet på ADD om än inte i en nivå som handikappar mig i arbetsliv eller ytligt socialt. (Mest märks det i privatlivet och tyvärr mycket mer efter att barnen kom och det är mer som måste klaffa.)

I mitt fall gick gymnasiet utmärkt (typisk "lyckad skolflicka"; visserligen ständigt brandkårspluggande innan prov men då jag hade lätt för mig och goda förkunskaper gick det bra ändå. På universitetet har det dessvärre sett ut så att jag haft högsta betyg i sådant som engagerat mig, särskilt sådant som haft löpande examination och träffar (som gett en spark i baken).  Däremot har jag inte lyckats slutföra sådant som engagerat mindre, och svårast har jag för sådant som kräver långvarigt självständigt arbete. Har en halv D-uppsats kvar i ett ämne, små delkurser på A-nivå i andra...
  • Anonym

helt körd,
    jag är likadan. Helt otroligt många som har skrivit en beskrivning av mig i denna tråd utan att ens veta om min existens. Både folk med o utan diagnos än.
    tycker du kan be om en utredning, kan man göra något för att förbättra ens liv så tycker jag ska göra det.
    lycka till

• Anonym
    Anonym (Helt körd?) skrev 2012-09-24 09:05:13 följande:
    Hej! Vad "skönt" att höra att man inte är ensam. Har du fått någon diagnos eller utredning? Hur gör du för att fungera i vardagen?

Oavsett om jag har en diagnos eller inte så måste det ju finnas något sätt att klara av att ha ett normalt liv... Eller är det min personlighet som helt enkelt inte är optimerad för det? Är jag körd?

Fler som är som jag beskrivit ovan, och som fått diagnos? 
    ja jag har adhd. ingen medicin än då så jag vet inte om livet nånsin blir lättare..
    jag antar att mitt liv inte fungerar. känner mer o mer att livet lever utan mig, medans jag sitter här o tänker på allt jag SKA göra. från dag till dag har jag några enkla rutiner med barnen och så så dagen går runt men där tar oxå mitt liv slut. vika kläderna från tumlaren? rensa ut sommarkläderna? rengöra ugnen? höra av mig till min enda vän jag umgås med? nej för då måste jag oxå faktiskt träffas och prata o tänka över vad jag säger. ta en kurs? hell, gå ewn promenad?? ne.. det är inte mycket jag får gjort.
  • Anonym

En fråga till er som skriver i tråden, har i läst om s.k. HSP (highly sensitive persons)?

Vad är er åsikt om den forskningen? Känner ni igen er i det som beskrivs?

• Anonym

Jag har väl haft lite problem till och från. När jag var ca 25 genomgick jag tester för Aspbergers syndrom. Tyckte inte att kriterierna stämde in på mig och har aldrig känt att det är "rätt". Har ju inte precis problem med det sociala utan det är allt annat. 

Dock trillade jag över detta av en slump rätt så nyligen. Är rätt så trött på diagnos hit och dit, men det är väl fan något som är fel.

Är 34 år idag, har 2 barn, man sedan 8 år. Har många vänner.

Men jag är världens sämsta på att organisera, jätte lättstressad,  det är ofta kaos i huvudet. Städning urk, det bara surrar i huvudet, vad är viktigt, vilken ordning ska allt tas. 

Ville bara skriva av mig.

Måste man ha diagnos för om man skulle testa medicin?

Vilka mediciner finns och är det allmänläkare eller psykiatri som skriver ut dessa?

Nytt på detta =)

Väldigt tacksam för svar!! 

• Anonym
    PumpkinQueen skrev 2012-10-15 14:48:46 följande:
    Är du seriös, människa? Om det varit så lätt att bota depression, varför tror du då att någon människa fortfarande HAR depressioner? Jag menar, om det var så lätt som att läsa en bok skriven av någon hippie, då hade väl sjukvården känt till det vid det här laget?

Depression är en seriös sjukdom som beror på kemisk obalans i hjärnan. Den skall behandlas som den sjukdom den faktiskt är, inte som något man kan "rycka upp sig" ur genom att bara "ändra inställning".
    inte riktigt det han sa väl.
    Man behöver inte, alla behöver inte antidepp för att komma ur en depression utan kan nog gott göra det genom att öka o finna självkänsla.
    Men det här är ju i tillägg en tråd om adhd/add så då är det genast lite svårare att vara självhjulpen.

• Anonym

Hej!

Jag behöver er hjälp!

Jag är 30 år och idag har jag fått svar på alla mina tankar
    angående mig själv i hela mitt liv.

Jag är i chock.
    Jag trodde aldrig något liknande.
    Men jag är helt säker på att jag har ADD.

Känslan just nu är mycket kluven.
    Inte kan väl jag ha en diagnos?
    Samtidigt som det var en oerhörd lättnad att det fanns någon som satt ord
    på det jag inte klarat själv.

Hjälp mig. Vad gör jag nu?

Måste jag sträva efter att få en fastställd diagnos?  Det känns väldigt skrämmande.
    Hur gör man då? Vad blir det för medicinering?
    Finns det någon form av självmedicinering?

Är det här vägen mot mörkret eller är det vägen ur? Jag är kluven.
    Alla tips & råd mottages tacksamt.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-22 22:03:40 följande:
    Hej!

Jag behöver er hjälp!

Jag är 30 år och idag har jag fått svar på alla mina tankar
    angående mig själv i hela mitt liv.

Jag är i chock.
    Jag trodde aldrig något liknande.
    Men jag är helt säker på att jag har ADD.

Känslan just nu är mycket kluven.
    Inte kan väl jag ha en diagnos?
    Samtidigt som det var en oerhörd lättnad att det fanns någon som satt ord
    på det jag inte klarat själv.

Hjälp mig. Vad gör jag nu?

Måste jag sträva efter att få en fastställd diagnos?  Det känns väldigt skrämmande.
    Hur gör man då? Vad blir det för medicinering?
    Finns det någon form av självmedicinering?

Är det här vägen mot mörkret eller är det vägen ur? Jag är kluven.
    Alla tips & råd mottages tacksamt.
    det finns hur mycket info på nätet som helst.
    Men jag vill peppa lite att det inte är vägen MOT mörkret iaf. När jag fick min uppenbarelse, såsom du blev det bara bättre. skönt att ha en förklaring. Du borde gå o ordna en remiss till psykiatrin för add utredning asap för jag har förstått att det kan vara en del väntetid. 
  • Anonym
    Annaluskan skrev 2012-10-16 18:21:02 följande:
    Måste fråga. Ni som har/haft trötthet som en av symtomen på ADD/ADHD. Har ni kunnat få hjälp mot detta? Hjälper medicineringen något mot det? Finns det andra metoder? Eller kan man få sjukpenning på halvtid eller liknande? Jag är själv i slutet på utredning och har egentligen inte några svar ännu på om jag får diagnos eller inte. Men jag känner igen mig i de flesta symtomen, och bland annat trötthet. Förlamande trötthet. Kan inte vara i skolan efter lunch, ja kanske kan hålla ut en timme eller så men jag är så sjukt trött... så hoppas det går få hjälp på något sätt.
    finns du på facebook? finns en några grupper där där du kanske kan få svar. lite mer aktivt än det blivit här..
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna