Tisse09 skrev 2011-09-08 19:00:11 följande:
Jag kan som sagt skriva under på i stort sett alla symptom i ts men det jag lider mest av är att min lägenhet alltid ser ut som om en tornado gått fram, jag tänker alltid att idag ska jag göra något åt det ska bara ta en kopp kaffe först eller något annat, det slutar alltid med inget blir gjort.
Har tidigare alltid haft arbeten där det har varit tydliga riktlinjer utan särskilt mycket eget ansvar, det har fungerat, idag sitter jag på en högre befattning med frihet under ansvar vilket resulterar i att jag ofta blir sittande utan att få något ordentligt gjort. Har försökt med listor vilket inte hjälper ett dugg det slutar alltid med att jag tänker att jag får ta de imorgon och så fortsätter det.
Jag skjuter alltid upp allt till sista sekunden och blir stressad och får panik, hur jag tog mig igenom universitetet har jag ingen aning om. Jag kommer ihåg ett kvartsamtal när jag gick i lågstadiet, min fröken talade om för mina föräldrar att det var ju inget fel på mitt förstånd hon hade däremot synpunkter på att jag alltid satt och tittade ut genom fönstret och drömde mig bort

Hehehe, min fröken i låg och mellanstadiet brukade säga det här klassiska som många med ADHD får höra: Du kan om du vill, om du bara försöker. På kvartsamtalen var det väl mest det mina föräldrar också fick höra, att jag aldrig räckte upp handen, att jag var för tyst och blyg, att jag behövde ta för mig mer och visa att jag kunde för som sagt, förståndet var det ju inget fel på.
Arbeten och studier med tydliga riktlinjer och ramar är nog det som funkat bäst för mig också. MEN jag tycker samtidigt att det är ett väldigt tråkigt och stelt sätt att arbeta eller plugga på. Jag vill ha mer eget ansvar och själv kunna styra mina tider, känna att det finns möjlighet för flexibilitet etc. Problemet är bara att jag får väldiga problem, precis som du, med att få något gjort överhuvudtaget och för min del beror det på min enormt stora oförmåga att planera, strukturera och organisera. Trots att jag vet att man bör dela upp sina uppgifter i mindre delmål och börja med det viktigaste glömmer jag detta gång på gång. Det medför att jag måste lägga extra tankekraft, energi och tid på allt jag tar mig för och allt blir ju 100 gånger svårare än vad det behöver vara på det sättet.
Och sådär har jag gått genom livet, i över 30 år och trott att det ska vara. Jag trodde att alla genomgick samma helvete som jag men när jag hörde mig för med vänner och bekanta visade det sig att alla inte alls hade det såhär svårt. Dom tyckte däremot att jag krånglade till allt onödigt mycket för mig själv medan dom själva hade enkla lösningar på allt. Om man har en tendens att glömma saker är det ju för bövelen bara att köpa en kalender och skriva upp det i. Men för mig har det aldrig varit "bara att köpa" och "bara att skriva".
Först måste jag hitta den perfekta kalendern och det kan ta upp till flera månader om jag inte gör ett dåligt impulsköp förstås. Sedan måste jag använda den perfekta pennan och helst inte skriva fel. Sedan ska jag dessutom komma ihåg att jag överhuvudtaget har en kalender och använda den. Vanligtvis fyller jag i första sidan med namn och adress, samt ett par födelsedagar och that´s it. Näsföljande år gör jag om samma sak, igen och igen men varje gång jag köper en ny kalender tänker jag att den HÄR gången ska jag minsann skriva och fylla i saker i den VARJE DAG. Jovisst.