• Anonym (ADD)

ADD symptom hos vuxna

Anonym (ANNA) skrev 2011-03-06 19:43:10 följande:
    Oj så olika det är. En vecka efter att min egenremiss kommit in så fick jag en inbokad tid hos kurator. På tisdag så har jag mitt första samtal.

Vad händer sedan? Någon som vet?
    Ja det är nog väldigt olika hur dom gör.
    Jag fick gå 2 gånger hos en psykolog, det var han som skickade mig vidare till en psykiatiker (fick förklarat för mig att det ej var samma sak) för utredningslista och då ska han/hon som skulle gå igenom samtliga tester oxå bedömma min diagnos.
  • Anonym (ADD)
    BeaBee skrev 2011-03-06 20:00:22 följande:
    Vad jag har förstått så kommer man först till någon som ska göra en "screening" för att se om man ska göra en utredning. Jag har mitt tredje samtal nu på onsdag och jag kunde tydligen räkna med 4-6 st innan hon fattar beslutet om jag ska utredas.

Väldigt krångligt system tycker jag i alla fall
    Ja så var det ju här oxå, håller med att det är krångligt, önskar att man kunde ha samma person genom hela processen.Tar det så många möten innan hon kan bestämma det ? Min psykolog sa till mig att det skulle räcka med 1 eller 2 gånger bara, då skulle vart möte ta ca 3-4 timmar åt gången.
  • Anonym (ADD)
    BeaBee skrev 2011-03-06 21:55:25 följande:
    Hmm mysko, kan väl bero på att våra möten är på 45 minuter då. Man hinner inte med någonting. Vi har just hunnit prata om gymnasiet så det är ju 7 år till som ska gås igenom. Men jag är mest oroad för att de inte tycker att jag behöver en utredning just för att ingen lärare har uppmärksammat mig. Jag gled igenom skolan utan att göra något väsen av mig men jag hade en massa andra problem, ätstörningar och sånt som de uppmärksammade istället. Sen så har jag väldigt lätt för att lära så jag behövde aldrig plugga hemma men de ämnen där man var tvungen att göra saker hemma  lyckades jag snacka mig ur att dom skulle ta bort ämnena från mitt betyg så de syns inte alls. Så nu har jag reducerat program fårn gymnasiet istället men gott och väl så att det räckte för att få slutbetyg.
    Jo det är sant men det var som han sa till mig, det ena utesluter inte det andra, man kan vara väldigt bra och duktig på många saker, det är mycket som spelar in när och om man har diagnos. Det kanske finns en massa annat som man är sämre på och som visar att man är beviljad utredning. Önskar dig lycka till Beabee !!.
  • Anonym (ADD)
    Majbarnen skrev 2011-03-07 11:45:48 följande:
    Känner igen mej i så himla mycket av symtomen och det jag läst på nätet och här i tråden.
    Tror även att min man har en diagnos av samma typ...

Ett av mina barn har adhd, och vi misstänker starkt att ett annat har add - men skolan gör ingen utredning
    Och vi orkar liksom inte ta tag i det igen... Det har varit mindre och större problem till och från hela skolgången, och nu går han i 6-an. Måste rycka upp oss igen så han får ordentligt med stöd till högstadiet ju. Men vi HAR så svårt att få ändan ur vagnen

Ni som har diagnos, hur har ni fått hjälp och stöd på vägen dit och efter?
    Vad säger era familjer/vänner/jobbarkompisar?
    Jag tycker absolut att ni ska ta tag i det omgående, tyvärr måste man ibland tjata sig fram, vet det inte är lätt men ge er inte, ju äldre han blir desto värre kan det bli. Ni ska ta kontakt med BUP så hjälper dom er.
  • Anonym (ADD)

Hur är det med er alla ? Hur går det ?

Väntar fortfarande på att få komma till utredningslistan, så drygt och vänta.

• Anonym (ADD)
    Alle skrev 2011-03-18 09:08:34 följande:
    Har du varit på bedömningssamtal?
    Ja har jag varit.
    Anonym (ADD?) skrev 2011-03-18 18:58:56 följande:
    Hej vännen! Jag har i princip lämnat den här tråden nu, det känns som att jag har förstår symptomen på ADD vid det här laget.. (många aha-upplevelser har det varit). 

Men jag träffas gärna i "möteplatsen" Glad 
    Det gör iofs oxå, förstår alla symtom, Vilken tråd är möteplasten ? Kanske kommer jag in och hälsar på. Skrattande
  • Anonym (ADD)
    TjockKatt skrev 2011-03-22 21:34:24 följande:
    Idag ringde dom från psykiatrin, jag kom med i ADHD/ADD-kbt gruppen den här terminen! Börjar på fredag. Jag är skitglad, det här är verkligen någonting jag behöver just nu.
    GRATTIS GRATTIS GRATTISSSSSSSSS, SÅ ROLIGT ATT HÖRA, blev så glad för Hjärtadin skull, hoppas det är en trevlig grupp, uppdatera gärna hur det går, kram
  • Anonym (ADD)

Men HJÄLP.......

Jag som har fått diagnoserna borderline ("frisk" från det nu dock) och GAD..... men nästan allt som skrivs om ADD stämmer ju in på mig...

Vad gör jag nu???

• Anonym (ADD)
    Anonym (sambo) skrev 2011-04-13 13:00:40 följande:
    Tack för era svar om urinprov/blodoprov. Min sambo har aldrig tagit droger så det borde ju inte ligga misstanke bakom i alla fall.

Jag frågade min KBT-terapeut idag som jag går hos, och hon förklarade att med blodprovet vill man bl a kolla sköldkörtelvärden och blodvärde så att inte något sådant ligger bakom symptomen. Och urinprov är standard så att ett eventuellt drogmissbruk kan behandlas först.
    När under utredningen krävs dessa tester ? Jag hoppas verkligen inte man måste ta blodprover, det är det värsta jag vet !! Har äntligen fått tid till utredningslistan denna vecka så det känns bra.
  • Anonym (ADD)
    Anonym (sambo) skrev 2011-04-13 16:57:30 följande:
    Min sambo har bara varit på ett första psykologsamtal ännu, och innan det beslutas om han ska utredas så vill de utesluta att hans sympton (eller åtminstone delar av dem) beror på något annat än just ADD. Men det där varierar säkert mellan olika landsting och mottagningar.
    Okej, jag har varit på 3 psykologsamtal och har fåttt beslut att utredas vidare men han nämnde ingenting om blodprovstagningar. Inte för att jag har något att dölja men jag verkligen hatar sånna prover, blir jag tvungen så gör jag det men jag hoppas verkligen inte det. I så fall får jag ha embla plåster innan Skrattande
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna