Inlägg från: Anonym (fått diagnos) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fått diagnos)

ADD symptom hos vuxna

strulmaja skrev 2011-01-18 12:12:04 följande:
    I think I love you!

Har du lust att flytta till Sthlm? Vi kan slå våra "kloka" ihop och göra något av våra idéer Skrattande
    Nä, blir kvar här i Skåne men vi kan ju NÄTVERKA vettu!
  • Anonym (fått diagnos)
    BeaBee skrev 2011-01-18 12:23:33 följande:
    Tack för ditt svar! Nej jag har ingen ingång till psykiatrin men det kanske deras kurator kan hjälpa med? Han fixade endast en remiss dit även fast jag sa att jag inte gick ihop med henne. Jag träffade henne en gång i höstas inför min abort. Hur skulle ni kunna hjälpa mig med att upprätta en kontakt? Det vore jättesnällt om jag kunde få lite hjälp med det här!

Ja det var en allmänläkare och han har nog aldrig hört talas om att man kan ha en diagnos. Eller jo han frågade om jag någon gång fått kommentaren att jag var manisk men det var det enda.
    Du kan börja med att skriva en så kallad egenremiss som du kan skicka in till psykiatrisk klinik, om du nu inte tror att någon inom vården som exempelvis din kurator kan hjälpa till med remiss. En egenremiss skriver du genom att skriva ner alla dina symptom och förklara varför du behöver hjälp. Annars går det fint att skicka in både och, ju fler vägar in desto bättre! Du kan ju alltså gå på ett möte med din kurator och be henne skriva en remiss, oavsett. Sedan behöver du inte dyka upp hos henne något mer om du inte vill det. Berätta gärna för oss varför ni inte kom överens.

Du kan ju även ringa och maila till den psykiatriska kliniken i din region.

Som ett allmänt råd till alla er här nu: Dokumentera allt, både om er själva, hur ni mår och vad ni fått för bemötanden från vården. Det kan vara till stor hjälp med dokumentation gällande felbehandlingar så att man kan ta det vidare, vilket jag är enormt intresserad av att göra i framtiden, för det är SKANDAL hur människor som oss behandlas.
    strulmaja skrev 2011-01-18 12:31:42 följande:
    Fan du är inte dum du! Skrattande 

När är du klar med skolan förresten? Du vet att du behövs där ute typ NU va? Men känn ingen press eller stress Flört
    Ett år kvar, ett år kvar... Ja, jag är medveten om att jag behövs. Fan, just nu behöver jag till och med mina studieförvärvade kunskaper/nyvunna sociala status (man blir mer och mer "värd" märker jag) för att ens själv komma fram i denna djungel. Jag behöver mig själv, jag ska bli en sån som jag själv behöver!

"I'm coming for you all!"!
  • Anonym (fått diagnos)
    BeaBee skrev 2011-01-18 13:43:44 följande:
    Nu har jag ringt öppenpsyk och hon höll helt med om det jag sa. Vi pratade i 20 min där jag beskrev problematiken och hon skulle skicka det till ungavuxna och det skulle inte ta allt för lång tid innan dom hörde av sig så det känns bra.

Tac för att ni peppade mig att ringa!

Anledningen att jag och kuratorn inte kom så bra överens var att hon inte förstod varför jag lutade mot abort. Jag känner att jag vill komma på fötter och reda ut mig själv innan vi skaffar barn men samtidigt så tvekade jag såklart med aborten och det var därför vi var där. Hon tyckte att det går jättebra att föda barnet och sedan löser allt sig själv men jag tycker att det blir onödigt jobbigt om jag själv inte vet vad som är "fel" med mig.

Nu är jag på mycket bättre humör i alla fall vilket känns skönt eftersom jag ska gå på ett informationsmöte om skatter för egna företagare om några timmar!
    Good girl! Skrattande
  • Anonym (fått diagnos)
    hedmanpazio skrev 2011-01-18 16:00:10 följande:
    Blev väldigt intresserad av att veta vart ni uppfattar att behandlingen/bemötandet är som sämst? Är det vid kontakt med VC? Skolan? Psykiatrin? eller vart? Kanske lite hårt att uppmuntra till att vara misstänkt inställda till sina vårdkontakter genom att dokumentera allt? Missförstå mig inte, om det missbehandlas skall det anmälas så det står härliga till, men det kanske skapar lite misstro till andra kontakter som ibland faktiskt är bra?

Nyfiken fråga vad det är du snart är klar med? För behovet av sysselsättning och hjälp till personer med neuropsykiatrisk problematik är enorm och personer som utbildar sig och själva har erfarenhet av detta bär på en ovärderlig kunskap.
    För min del har jag genom åren bemötts absolut värst i skolan och på små lokala vårdcentraler som i sig haft stor omsättning av temporära läkare, samt att kvinnor med denna problematik generellt även i forskningen har påvisats bära på dessa erfarenheter. BUP hade verkligen inte heller någon kompetens, och då är det ändå en halv livstid sedan jag själv var aktuell för kontakt med dem. Om forskningsresultat inte når ut och tillämpar förändringar ute i vården, så ÄR det illa och det måste göras något åt. Jag menar givetvis inte att allt ska dokumenteras i minsta detalj, men att det faktiskt kan vara intressant att utläsa en del av informationen människor här bär med sig.

Jag tar (förhoppningsvis) socionomexamen om ett år och jag har även enligt mig ovärderlig kunskap, så det du skriver värmer enormt. Jag hoppas innerligt att jag får använda mig av allt jag kan, det är därför jag kämpar så hårt.
  • Anonym (fått diagnos)
    Samarkand skrev 2011-01-18 22:13:02 följande:
    strulmaja: Kommer du ihåg mailet jag skickade till mitt ex i morse??
    Han svarade mig nu per sms (hade hoppats att han skulle svara men vågade inte tro att det skulle bli så).!!!!
    Han skrev att han tyckte om att läsa det jag hade skrivit och att han skulle svara när han mådde lite bättre. Han använde till och med ett av smeknamnen på mig (som han inte använt på veckor, förutom i söndags när jag "droppade" honom).
    Jag är så glad för det så jag störtgråter. det är helt sjukt :)

Jag vet att jag inte ska dra för stora växlar av det men det känns så gott i hjärtat att veta att han läste det och tyckte om det. Sen måste ju jag veta att det inte betyder att allt är löst och börjar fantisera om en framtiden, men vi har lagt en liten bit på väg. :)

Nu ska jag sova för jag har kolik och jätteont i magen.. Ja jag vet att jag är vuxen, men jag får kolik ändå :(
    Ser fram emot att träffa er alla imorgon igen! Nattinatti
    Härligt att höra!

Jag kan inte hjälpa det, men jag blir förargad över att det anses att sådana som vi är de problematiska. Enligt min erfarenhet så ser jag de friskaste, mest klarsynta förmågor gällande resonemang och analys just HÄR, bland människor som oss.

Ibland undrar jag om vårt största problem inte egentligen är den extrema självmedvetenheten, trots att den ofta yttrar sig i kaosartade beteenden. Jag menar, om vi aldrig ens reflekterat över våra egna beteenden så hade vi heller aldrig känt av ett sådant virrvarr i huvudet. Det känns ofta som att vi är de som reagerar friskt i en sjuk värld.

Nåja, det var bara en enkel reflektion innan hela morgonens kaffedos runnit ner.
  • Anonym (fått diagnos)
    hedmanpazio skrev 2011-01-19 08:29:54 följande:
    Jag kan hålla med dig om att det förekommer viss osämja inom vården kring hur psykisk ohälsa skall hanteras. Det är inte nödvändigtvis så att forskningsslutsatser ej når ut till olika vårdinrättningar utan det är hur man på vårdinrättningen väljer att hantera den informationen. Man har inom psykologförbundet under flera år haft en intensiv kampanj för att uppmärksamma VC runt om i landet om att runt 30% av samtliga patienter som söker till VC idag har en psykisk sjukdom som ej upptäcks pga av antingen kompetensbrist eller andra faktorer. Det tillsätts dock psykologer i väldigt liten utsträckning speciellt i skåne på VC trots dessa, både rekomendationer och uppmaningar och min personliga uppfattning är att det råder starka kulturellt befästa förhållningssätt inom traditionella sjukdvården kring sjukdomar och det psykosociala perspektivet får helt enkelt inte gehör eller tas på allvar inom dessa inrättningar (på ledningsnivå). En maktkamp helt enkelt.

Jag vet dock flera VC som både besitter psykosocial kompetens och neuropsykologisk kompetens men det är en process att sprida denna kunskap runt om i landet som tar tid (som allt förändringsarbete inom landstinget).
    Ja, självklart är det så, och på ett sätt är det givetvis också förståeligt att många av de som sitter i de positioner de gör, varesig det är socialarbetare eller läkare eller övrig vårdpersonal inte kan tillgodogöra sig all information och forskning. I synnerhet inte när många av dessa människor inte har egen erfarenhet av problematiken, samt låter sin egen förförståelse prägla deras synsätt. Men det gör det ännu viktigare att hitta medel för bättre kommunikation, där denna kunskap kan förmedlas på ett fungerande sätt som inte innebär att man går om varandra.

Visst är jag bitter över hur jag själv behandlats genom åren, men jag anser att jag har en förmåga att kanske bidra till just denna förbättring, och jag hoppas att jag får chansen.

Samtidigt så ser jag ju att det går framåt. För tio år sedan hade förmodligen ingen av oss här inne fått diagnosen ADD/ADHD exempelvis, men utvecklingen har ju tagit fart, vilket givetvis är hoppfullt!

Jag ser dock fortfarande oerhört många brister, men även många MÖJLIGHETER.

Jag hoppas få vara med och driva framåt. En rädsla är ju dock att inte tas emot och få en chans till arbete, p.g.a hur jag "är".
  • Anonym (fått diagnos)
    hedmanpazio skrev 2011-01-19 12:34:24 följande:
    Jag tror man uppmärksammat i allt större utsträckning hur egen erfarenhet ses som en tillgång snarare än ett hinder idag. Och just när det kommer till uppmärksamhetsstörning som ADHD så kan symtomen ändå stabilieras (genom medicinering) och då kommer ens grundläggande resurser fram vilket just gör att man kan fungera som vilken annan "frisk" person som helst (med visst stöd naturligtvis). Och det är ju trots allt symtomen som lett till de besvär som många med ADHD har och som därmed skulle vara ett hinder för att kunna arbeta. Ser man inte detta så beror det naturligtvis på en okunskap och fördom kring personer med npf. Det samma gäller det här med körkort. Det finns säkerligen politiska aspekter kring dessa bestämmelser att klargöra ett visst observandum vid körtkortsprövning om man har en ADHD diagnos som tyder på okunskap kring hur detta funktionshinder faktiskt kan stabilieras... men men. Förhoppningsvis så finns det väl ingen större anledning till att 'skylta' med en np diagnos inför en anställning om så inte är nödvändigt?
    Nej, skylta skulle jag aldrig göra. Däremt så känns det ganska hopplöst ändå, då det är en enorm djungel jag måste leta mig ut ur för att fungera överhuvudtaget. Detta för att jag som odiagnosticerad utsatts och utsatt mig själv för situationer som påverkar min hälsa såväl psykiskt som fysiskt, och med dagens arbetsmarknad så måste man i första hand kunna vara en pålitlig anställd på flera sätt och dessutom ha social kompetens och stabilt mående nog att upprätthålla en anställning och göra det man förväntas. Det är ju däri mina största hinder ligger i första hand. Nog för att jag nu satt ner foten och krävt insatser, men det ska mycket till för att få vårdpersonal att lyssna på vad man SÄGER istället för att förblindas över sina fläckade glasögon.

Jag kan senare ta upp flera exempel på detta, om intresse finns.
  • Anonym (fått diagnos)

Någon mer som lider av smärtproblematik?

• Anonym (fått diagnos)

Herregud... Jag lovar att jag just har löst hela gåtan om orsak och verkan.

Om jag bara hade tillgång till en enda maskin så jag kunde sätta min teori på prov så hade jag blivit rik och hela världen hade blivit annorlunda!

JAG TROR JAG SPRICKER!!!

• Anonym (fått diagnos)
    Anonym (oj) skrev 2011-01-21 18:59:00 följande:
    Ja, smärta i nacke, axlar, skuldror, huvud p.g.a. ständiga spänningar och även en del smärta p.g.a. specifika (men ganska subtila) tourette-rörelser.
    Okej!

Har en till fråga, någon här som vet vad jag menar när jag säger "kolsyreljud i strupe/nacke"? Bubbligt, knastrande ljud? Ofta i samband med hungerskänslor?
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna