• Anonym (oj)

ADD symptom hos vuxna

Hmm, nu är vi tydligen två st. Anonym (oj) här...

Jag är iaf anonym (oj) nr 1 (som nu äntligen får skriva anonymt igen), och jag har en liten update.
    Var på bedömningssamtal idag och efter samtalet så psykologen "det råder ingen som helst tvivel om att du har både adhd och tourettes, samt förmodligen en del annat..."
    Så nu väntar utredning och sen förmodligen medicininsättning.

• Anonym (oj)
    TjockKatt skrev 2011-01-14 11:42:27 följande:
    Skönt att någonting händer! Varför misstänker dom Tourettes? Om du skrivit inlägg om det så har jag missat det totalt. Skäms
    Tics och tvång... Mindre smickrande, därför skriver jag inte så mkt om det här...
  • Anonym (oj)
    TjockKatt skrev 2011-01-14 12:05:06 följande:
    Okej, jag förstår. Nej, vissa symtom och diagnoser är lite mer skamfyllda än vissa, vilket är tråkigt. Jag önskar att allt kunde vara lika accepterat. Jag har lindrigt tvångssyndrom som diagnos, samt en del tics ibland även om det inte är tillräckligt ofta förekommande för att bli så handikappande att det kräver en diagnos. Jag brukar mest skratta bort det. Får jag fråga om dina är vokala eller motoriska? Mina är mest vokala, men är tack och lov bara ljud.
    Motoriska, samt vokala.
    Det vokala är precis som för dig, ljud. Harklingar, små grymtanden (haha, värsta grisen).
    De motoriska är ögontics, jag rör käkarna på ett speciellt sätt, gapar, spänner näsan och näsborrarna, slår med händerna på benen ibland, skakar händerna på ett speciellt sätt när jag skriver and so on.
    ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH, jag känner mig som ett psykfall, men läkaren sa att medicineringen jag kommer få förmodligen kommer hjälpa jättebra mot just det.
    De flesta av mina tics kan jag dock undertrycka när jag är i sällskap, framförallt med främlingar - men de måste ut förr eller senare. :o)
  • Anonym (oj)
    TjockKatt skrev 2011-01-14 13:02:03 följande:
    Nej, du är absolut inte något psykfall! Det är många som har tics av olika anledningar. Om man betraktar en stor folkmassa, tex vid provtillfällen eller på lektionerna, kan man se en hel del.
    Jag får tics när jag pratar ibland, om jag pratar för fort och samtidigt känner mig pressad kan jag skrika till, typ IHHK! Eller fastna på det senast sagda ordet och upprepa det ett par gånger. Det är väldigt sällan det händer. De senaste gångerna var när jag skulle ringa och sjukanmäla mig för ett tag sedan. När jag precis skulle lägga på kom jag på att jag inte sagt min klass (man spelar in ett meddelande när man sjukanmäler sig här), så jag tog upp telefonen igen och skulle säga klassen men det blev typ "eoeoeoeoeoe" lite ryckigt, och sen skämdes jag och la på. Undra vad hon tänkte som hörde det. Sen fick jag det en gång hos läkaren också när jag skulle berätta viktiga saker. Rätt pinsamt. Då skrek jag till efter en mening då jag fastnat på ett ord.
    Dina tics låter mer handikappande än mina, så jag förstår att dom misstänker TS. Vad är det för medicinering dom erbjuder?
    Oj, nåt sånt har jag aldrig upplevt, det låter lite besvärligt. Men också lite gulligt. :o)

Medicineringen kommer vara centralstimulerande, alltså samma som för adhd:n. Vissa anser att man får mer tics av centralstimulerande, men han sa att den uppfattningen var kraftigt överdriven. Han sa att av ungefär 600 som han medicinerat med centralstimulerande har tre st. fått mer tics, resten har blivit bättre.
    Egentligen så är det ju adhd:n som är mest handikappande för mig, touretten kan jag kontrollera någorlunda.
  • Anonym (oj)
    TjockKatt skrev 2011-01-14 13:21:09 följande:
    Haha, nja inte så gulligt på nära håll. En del har faktiskt blivit rädda. :-O

Jaså, det visste jag inte. Jag har inte upplevt varesig förbättring eller försämring. Möjligtvis att det kommit liiite oftare nu sen jag bytte till concerta. Men inte något extremt, två gånger i månaden istället för en kanske.
    Ja, men då slår du ju två flugor i en smäll, förhoppningsvis.
    Ja, jag hoppas det.
    Är bara lite rädd att jag hoppas på FÖR mycket, men iofs, vadsomhelst som är bättre än det är nu är bra.
  • Anonym (oj)

Välkommen Vilsen, du låter som många av oss andra här.
    Häng med i tråden så kan vi stötta dig..
    KRAM

• Anonym (oj)
    Anonym (idioter) skrev 2011-01-16 14:51:49 följande:
    snacka om att ni fryser ut vissa människor

Que? Har du läst trådstarten? Har du noterat vilka svårigheter deltagarna i denna tråd har?

Många av oss har extremt svårt att hålla flera saker i minnet, och det man svarar på är oftast den diskussion som är hetast för tillfället.

Jag har skrivit många inlägg som inte besvarats, men jag vet att det är för att de glöms bort och inte av illvilja. Själv missar jag ofta att svara på inlägg, det beror på att jag läser igenom inlägg efter inlägg som jag tänker att jag ska svara på - och i slutändan minns jag bara det sista jag läst och därför blir det det inlägget som besvaras av mig.

Alla vi andra tråden upprepar oss om det är så att vi inte får svar.

Du är galet orättvis i din bedömning när flera här inne verkligen ANSTRÄNGER SIG hårt för att försöka välkomna nya tråddeltagare och besvara alla inlägg fastän det kräver mycket tid och möda.

Egentligen vill jag inte ens besvara ditt fula påhopp, men du ska veta att du gjort ett rejält övertramp när du insinuerar att vi medvetet "dissar" vissa i tråden, det är bara trams.

Du hör förmodligen inte hemma i denna tråd eftersom du har noll förståelse för det jag radat upp ovan.

Vad vill du poängtera med ditt inlägg? Var vänlig besvara det.

Många av oss härinne är också känsliga för kritik, och påstående som ditt är som att kasta bensin på en flammande eld, det är du förmodligen medveten om.

Stämningen härinne är vänlig, humoristisk, ömsint och vi har "högt i tak" och förståelse för det mesta, men tamejf-n inte för bråkmakeri och fula insinuationer.

• Anonym (oj)
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-16 15:44:02 följande:
    Mycket bra skrivet, har känt mig utanför massor med gånger när ingen har svarat på mina inlägg, men å andra sidan svarar ju inte jag på alla inlägg heller, långt ifrån.
    Men det är väl lika bra att ignorera (idioten) tills han/hon skriver nått vettigt
    Ja, alla här har säkert känt någon gång att man blir missad, men eftersom vi här kan känna igen oss i varandras svårigheter så förstår vi att det aldrig är illa ment.
    Ja, (idioten) kommer inte få något mer svar av mig iallafall.
  • Anonym (oj)
    TjockKatt skrev 2011-01-17 14:59:54 följande:
    Så istället går du in under anonymt nick och skäller ut oss? Normalt. Om det nu är ADD du misstänker så är det nog inte ditt största problem.
    Håller med, du verkar vara otroligt omogen.
    Här erbjuder vi oss (eller iallafall vissa) att försöka reda ut problemen men du tvärvägrar som en ilsken fyraåring.
    Vi andra här kämpar med våra mindre smickrande egenskaper och försöker vara tillmötesgåeende, kan du inte göra det så får du hitta en annan tråd, vi kan inte läsa dina tankar.
  • Anonym (oj)
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-17 15:20:11 följande:
    tjiockkatt och oj:
    ni säger vad jag tänker, men jag ska vara så jäkla snäll jämt :S
    Jag hade varit snäll om personen ifråga haft en trevlig approach när han eller hon meddelade att h*n kände sig utfryst..
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna