• Anna83a

Ni som ger ersättning...se hit!

Jag har helammat i lite mer än 3 månader men har nu tänkt att börja trappa ner o ge ersättning vissa mål istället. Enligt texten på förpackningen så ska man först koka upp vatten, sen vänta på att det svalnar till 40-45 grader o sen hälla i det i flaskan o blanda med pulvret. Detta känns väldigt krångligt tycker jag. Lilltjejen äter ju inte på bestämda tider o är hon hungrig så vill hon ha mat direkt o inte vänta på att jag ska koka o låta vatten svalna osv. Hur gör ni?? Kan man värma i micron? Ska man isf blanda pulver o vatten innan man värmer?
    Försökte fråga på bvc sist jag var där men hon kunde inte förstå varför jag ville trappa ner så hon sa bara att det där kan vi prata om när hon blir äldre.
    Hoppas på svar från er istället =)

• Svar på tråden Ni som ger ersättning...se hit!
  • La Lola
    Finesse skrev 2010-10-17 15:18:05 följande:
    Man får väl göra som man vill.. jag kokar upptill 4 månaders ålder.. sedan tar jag direkt från kranen.. så har jag läst och lärt mig å jag lär göra precis samma sak till denna bebis.
    Ja jag påstod väl inte att man inte får koka? Obestämd

Man måste dock inte.
    Stor skillnad.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Tida77
    La Lola skrev 2010-10-17 15:05:21 följande:
    Fast man måste inte koka om man har kommunalt vatten poängterar jag
    Vi har inte kommunalt vatten. Och som sagt, jag kokade inte till mina första två barn, men kommer koka till nästa. Detta inte för att man måste, vi har bra vatten, men då vår son dog pga bakterier (dock inget som kan härledas till vatten alls) kommer vi att koka till nästa barn. För vår egen sinnesfrids skull. Och VILL man koka, så behöver det ju inte vara så omständigt som man först kan tro...
  • Akleja

Nu har du ju fått många svar men här kommer ett litet tips till. Jag har gett enstaka mål ersättning och har då kokat upp lite vatten i en kastrull. Sedan har jag låtit det svalna i kallt vattenbad i diskhon. Det går snabbt. Sen i med pulver. Klart.
    Om jag skulle ge fler mål per dag skulle jag nog koka upp vatten och förvara i kylen.

• The pupel one

Kokar upp vatten, häller varmt i en liten termos. Resterande vatten låter jag kallna för att sedan läga i i flaska i kylskåpet.

När det är dags för mat "portionerar" vi vattnet till rätt temperatur, häller pulvret och skakar försiktigt med lock för att sedan sätta dit flasknapp.

Lite krånligt i början men när man väl får till det så är det hur smidigt som helst.

Innan körde vi med att blanda några portioner i taet och lägga in i kylskåpet för att sedan värma med vattenbad.

• cattiwik

Det finns vattenkokare med förinställda grader på. Då kan man bara trycka på 40 grader så blir det det. Vattnet har ju inte kokat då men det måste väl ändå funka (om man nu inte behöver koka vatten). Jag har aldrig gett ersättning så jag vet inte hur viktigt det är med kokat vatten men som jag läser här ovan så ska det ju inte behövas.

• Dripknot

Jag blandade min dotters ersättning med kallt kranvatten direkt i flaskan, dunkade in den i micron 30-40 sek på 750W. Skaka flaskan och sen är den klar att servera.

Ett tips är att köpa en vattenkokare med justerbar temperatur.

Lycka till!

PS. Detta gjorde jag under hennes allra första levnadsår. Hon är flaskmatad sedan 2 månaders ålder, mitt eget val. Hon är mindre sjuk än helammade barn och har ingen önskan om att dricka välling heller. Det blir människor av flaskbarn oxå :) DS.

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • lissats

Vi kokade i vattenkokarn, blandade pulvret och in o kylen. Sen värmde vi i mikron när hon skulle äta. Ibland när man glömt att förbereda så kylde vi under vattenkranen, tog rätt lång tid dock. Men vi kokade tills hon var 4mån, sen tog vi kallt o värmde i mikron direkt.

På BB så värmde dom ersättningen i ett vattenbad men det tar alldeles för lång tid. Micro är bättre ;)

• Da diva

Jag gav ersättning från start och på BB hade de en färdigblandad tillbringare med ersättning i kylen som man tog av å värmde i micron och så gör vi hemma oxå; kokar upp vatten å blandar 2-3 vällingflaskor å ställer i kylen.

• Mirva

Jag börjar med att koka upp lite vatten, ungefär 100 ml. Häller i 150 ml iskallt vatten i nappflaskan, när jag gjort det kokar vattnet i kastrullen och jag häller i 90 ml kokhett vatten. Perfekt ättemperatur. Bara att hälla i pulvret sedan. Går på nolltid.

Svar på tråden Ni som ger ersättning...se hit!