• Anonym

Folkbokföringshelvete!!

Det där med att man ska vara folkbokförd där man bor och har sin dyngsvila gäller tydligen inte barn!
    För tre veckor sedan fick jag barn tillsamans med min särbo, det är tänkt att barnet ska vara folkbokfört på hans adress eftersom barnet kommer att bo där, ha bvc där och allt annat. Men skattemyndigheten går inte med på det för att jag inte är skriven på den adressen..
    NÄ, men BARNETS PAPPA BOR JU DÄR tydligen är det inte skäl nog, utan barnet ska vara skrivet på min adress 30 mil därifrån på en helt annan ort (som barnet dessutom aldrig har varit på) dvs det blir krångel på bvc och när vi var hos läkaren häromdagen så var vi tvungna att betala en avgift för barnet för att vi inte bodde på orten FAST BARNET GÖR DET OCH KOMMER ATT GÖRA DET FRAMÖVER.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-17 16:25
    vilket skitsamhälle vi lever i där man inte kan skriva sitt barn var man vill, speciellt när barnet redan BOR där man vill att det ska vara skrivet - och det är hos den andra föräldern!!

• Svar på tråden Folkbokföringshelvete!!
  • Anonym

En fråga som inte har med detta att göra, men ska inte du bo med barnet? Är du inte hemma på din adress med barnet? Eller ska du oxå bo hos din särbo?
    Jag menar 30 mil är långt ifrån sitt barn. Förlåt men jag bara undrar?

• chrissepisse

Men om du inte ska vara folkbokförd där och det är du som är föräldraledig med barnet så förstår jag hur de resonerar på folkbokföringen, åtminstone så länge ni bor 30 mil ifrån varandra. Om det däremot är så att din särbo är föräldraledig nu så bordet det inte vara något problem.

• Anonym
    chrissepisse skrev 2010-10-17 15:29:06 följande:

Men om du inte ska vara folkbokförd där och det är du som är föräldraledig med barnet så förstår jag hur de resonerar på folkbokföringen, åtminstone så länge ni bor 30 mil ifrån varandra. Om det däremot är så att din särbo är föräldraledig nu så bordet det inte vara något problem.

Jo, jag är föräldraledig men det hindrar ju inte mig från att vara här på besök eller hur? Är man föräldraledig så får man ju befinna sig vart man vill? Och oftast där man har sitt bvc!! Men jag ska snart åka hem till mig, då jag har en dotter där (som nu är hos sin mormor) Jag och hon ska bo på min adress och bäbis ska bo med sin pappa. Men jag får tydligen inte skriva bäbisen på någon annan adress än min. ( och det har ingenting med föräldraledigheten att göra för det är inte skattemyndighetens bord)
  • Jennie med ie

Att vara föräldraledig med ett barn man inte delar bostad med kan lätt väcka misstankar om bidragsfusk t ex...

Har ni gemensam vårdnad? Om du har ensam vårdnad (vilket du har om ni inte skrivit på för gemensam om ni inte är gifta) kan även detta vara ett hinder för att barnet ska skrivas på pappans adress.

• Anonym

Men om en månad börjar jag jobba och då måste pappan vara hemma med barnet och jag vill inte att barnet bor på min adress. Barnet ska bo med sin pappa, men vi ska turas om att  vara lediga men bo i våra respektive lägenheter för vi vill inte flytta ihop.

• Lättare

Varför inte adressändra barnet när pappan börjar vara ledig? Var kommer bäbis börja förskolan?

• Anonym
    Lättare skrev 2010-10-17 16:30:28 följande:
    Varför inte adressändra barnet när pappan börjar vara ledig? Var kommer bäbis börja förskolan?
    Men det ska ju inte påverka föräldraledigheten vi kan ju inte hålla på och adressändra varje gång vi ska dela på dagarna eller hur? Men vi vill att barnet ska bo hos sin pappa men vi ska vara hemma båda två lika mycket.
    Förskolan kommer barnet att ha på sin hemort dvs pappans!
  • Anonym (insatt)

Det är rätt ts, folkbokföringen har sina egna regler ... be att få dem förklarade! Oftast handlar det om att förebygga bidragsfusk eller skattemässiga fördelar ... även om inte just ni har sådana baktankar så blir ni drabbade av övriga som vill "sko sig på systemet!"

• h8him

Jag tycker det är ganska logiskt att barnet är skriven på samma adress som mamman som är föräldraledig från början. Om du anser att du är på besök på pappans ort så bör det räknas som om även barnet vara på besök på pappans ort, tills pappan blir föräldraledig och då kan få barnet skriven hos sig. Sen behöver ni inte ändra igen, om barnet inte börjar bo större delen av tiden där du bor.

• Anonym
    h8him skrev 2010-10-17 20:42:19 följande:
    Jag tycker det är ganska logiskt att barnet är skriven på samma adress som mamman som är föräldraledig från början. Om du anser att du är på besök på pappans ort så bör det räknas som om även barnet vara på besök på pappans ort, tills pappan blir föräldraledig och då kan få barnet skriven hos sig. Sen behöver ni inte ändra igen, om barnet inte börjar bo större delen av tiden där du bor.
    Men vi ska ju dela upp veckorna med tre dagar i veckan var efter att jag börjar jobba om två veckor. Och barnet bor ju hos pappan på heltid och har gjort det sedan födseln. Så rent logiskt bör h*n ju vara skriven där och inte på en adress 30 mil bort eller hur, och MVC och förlossning har ju skett på pappans ort och barnet tillhör ju bvc där också - men får inte vara skriven där???
    Barnet kommer ju aldrig att bo på min adress. Jag åker hem till mig när jag jobbar och pappan har barnet sedan kommer jag tillbaka de dagar pappan ska jobba.
    Enligt deras egen lag ska man vara skriven däe man har sin huvudsakliga dygnsvila och där man bor - men den lagen gäller tydligen inte alla, utan bara vissa medborgare....?
  • knäppisen

Har ni registrerat honom som fader till barnet o har ni delad vårdnad? Annars kan det ju vara det som "stör" skattemyndigheten. 

• chrissepisse
    Anonym skrev 2010-10-17 15:36:25 följande:
    Jo, jag är föräldraledig men det hindrar ju inte mig från att vara här på besök eller hur? Är man föräldraledig så får man ju befinna sig vart man vill? Och oftast där man har sitt bvc!! Men jag ska snart åka hem till mig, då jag har en dotter där (som nu är hos sin mormor) Jag och hon ska bo på min adress och bäbis ska bo med sin pappa. Men jag får tydligen inte skriva bäbisen på någon annan adress än min. ( och det har ingenting med föräldraledigheten att göra för det är inte skattemyndighetens bord)
    Nu har jag läst lite mer och enligt Folkbokföringslagen så bokförs nyfödda barn alltid i moderns hemförsamling, så den intitiala registreringen kanske inte går att göra så mycket åt. Däremot så tycker jag att du och din särbo borde kunna göra en flyttanmälan för barnet direkt. Enligt information på Skatteverkets hemsida så ska barn vid dubbelt boende, t ex om föräldrarna har olika adresser, folkbokföras på den adress där de tillbringar flest nätter. Det står inget där om att det måste vara hos mamman.

Eftersom du faktiskt ska börja arbeta snart igen så bör ni ha ett bra bevisläge gällande att barnet faktiskt kommer att befinna sig hos pappan flest antal nätter.
Svar på tråden Folkbokföringshelvete!!